بر اساس اخبار منتشر شده، ظاهراً صندوق ثروت دولتی بحرین کنترل کامل شرکت مک لارن بریتانیا را به دست خواهد گرفت.
احتمالاً مک لارن به زودی مالک جدیدی خواهد داشت. رسانهها میگویند طی روزهای آینده بیانیه رسمی در خصوص مالکیت کامل صندوق ثروت دولتی بحرین بر گروه مک لارن منتشر خواهد شد. این صندوق کاملاً دولتی ظاهراً گفتوگوهایی برای خرید کامل سهام سایر سهامداران را انجام داده است. صندوق ثروت دولتی بحرین در حال حاضر حدود ۶۰ درصد سهام مک لارن را در اختیار دارد و به همراه دیگر سهامداران منبع حیاتی تأمین سرمایه این برند بریتانیایی در سالهای اخیر به شمار میرود. در واقع بحرینیها به ادامه کار مک لارن کمک شایانی کردهاند چراکه این خودروساز در سالهای گذشته با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم کرده است.
مک لارن در سال ۲۰۲۲ مجبور شد برخی از خودروهای تاریخی خود را جهت تأمین سرمایه لازم برای توسعه سوپرکار آرتورا را بفروشد. ظاهراً صندوق ثروت دولتی بحرین حدود ۱۲۷ میلیون دلار را برای خرید برخی از خودروهای تاریخی پرداخت کرده و اگرچه تعداد و مشخصات این خودروها اعلام نشده اما احتمالاً یکی از آنها شامل خودروی قهرمانی فرمول یک نیز بوده است.
بریتانیاییها همچنین از مشکلات زنجیره تأمین مرتبط با همهگیری کرونا نیز آسیب دیدند و مجبور شدند برخی تأسیسات و کارخانه فرمول یک خود را در آوریل ۲۰۲۱ به فروش برسانند. این معامله سرمایه ۲۴۰ میلیون دلاری را برای مک لارن تأمین کرد و طی یک قرارداد دیگر مک لارن همین تأسیسات را برای ۲۰ سال آینده اجاره نمود. تلگراف قبلاً گزارش داده مک لارن حدود ۷۶۰ میلیون دلار را از جولای ۲۰۲۲ تاکنون دریافت کرده است. سرمایهگذاران بین ماههای مارس تا سپتامبر امسال حدود ۴۶۹ میلیون دلار به این برند تزریق کردهاند. شایان ذکر است مک لارن سال ۲۰۲۲ را با ضرر ۴۲۱ میلیون دلاری به پایان رساند.
شرکت موردبحث در حال تجربه یک دگرگونی جهت سادهسازی کسبوکار خود است. مک لارن در جولای ۲۰۲۲ مایکل لیترز را به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب کرد. لیترز چند ماه پس از سکانداری این برند اذعان داشت محصولات پیشین به بلوغ کافی نرسیده بودند. یک مالک همچون صندوق ثروت دولتی بحرین میتواند پایداری و تمرکز کافی را به مک لارن اعطا کند. رسانهها با مدیران مک لارن جهت شفافسازی در خصوص این اخبار تماس گرفتهاند اما تاکنون پاسخی دریافت نکردهاند.
Kktos
۱ دی ۱۴۰۲جز ایران بود مک لارن میخره ما خود ایرانیم ایران خودرو و سایپا داریم
علی
۱ دی ۱۴۰۲خیلی کاربرد داره واسه مردمش 😏
پیام
۱ دی ۱۴۰۲پس یادتون باشه تو چنین دنیایی که فحرین چنین کاری میکنه، هیوندای خیلی کارا میتونه بکنه!!! کی سی سال پیش فکرشو می کرد بحرین به این جایگاه برسه؟!!!
amir
۱ دی ۱۴۰۲استعداد ایشون اینه که هرچیز بی ربطی رو به پیشرفت هیوندای ربط بده
فندق
۳ دی ۱۴۰۲الان بهت میگم یادت باشه
سی سال دیگه مصر رو نظاره گر باش
همینطور بقیه آفریقا
این کامنتمو اسکرین بگیر
مازیار
۱ دی ۱۴۰۲این خیلی خوبه چون مهمترین مشکل مک لارن که تامین مالی باشه حل میشه اونم فارغ از مسائل روانی ناشی از برندینگ
در این گونه موارد پول اعراب بی دردسر تر از بقیه هست😄
علی
۱ دی ۱۴۰۲گاو پر شیریه 😉
مازیار
۱ دی ۱۴۰۲آره و مک لارن هم تنها به حمایت مالی نیاز داره نه چیز دیگه
فندق
۳ دی ۱۴۰۲زورتون میاد جز خودتون کسی دستاوردی داشته باشه؟
موندم ایرانیا اینقدر با عربا و چینیا و ترک ها و… مشکل دارن
چرا زارت و زارت تو ترکیه خونه میخرن
از تو دبی نمیشه جمعشون کرد چپ و راست از خونه باباشون قهر میکنن میرن دبی با برج خلیفه سلفی میگیرن
کل دارایی هاشون (از ماشین تا لباس و حتی لوازم مورد استفاده تو دکوراسیون و دیزاین و معماری و متریال های نما و …) همشون چینیه
اینقدر مغز هاتون بسته است که فکر میکنین چون صد سال پیش یه کشوری یه طوری بوده تا ابد همون طوری میمونه و جهان همیشه یک شکله و هیچ تغییری نمیکنه
بحرین مگه چشه ، پول داده مک لارن رو خریده مشکلش چیه؟
الان شاه بخشی از سهام بنز رو خرید هنوز که هنوزه همه جا جار میزنین ، چرا نمیتونین ببینین بحرین مثلا بیاد مک لارن رو بخره؟
Ay Baw
۱ دی ۱۴۰۲المکلارن الکبیر .
Absurd Hero
۱ دی ۱۴۰۲انگلیس کلا نمیتونه یه برند سرپا داشته باشه و از هند و چین بگیر تا آلمان و الان هم بحرین همه مالک برند های انگلیسی بعد ورشکستگی و مشکلات مالی شدند و سرمایه یا پلتفرمشون رو تأمین میکنند
Ay Baw
۱ دی ۱۴۰۲لحظاتی بعد … :
نه داش . ببین مهم اینه دفتر مرکزیمون تو بریتانیاس .
پس ما بریتیش هستیم . حالا مهندسی آلمان و پول عربا و تاتای هند و … اینا همش حاشیه ست . اصلو بچسب
blackwing
۱ دی ۱۴۰۲به شدت موافقم با حرفت👍🏼
واقعاً تمام برندهاشون زیر سایه بقیه هستن
دانیال_Surrey،England
۱ دی ۱۴۰۲حمایت مالی آمریکا نبود الان gm هم نبود.
اینم بماند که نصف برندای آمریکایی یا ورشکست شدن یا مثل بیوک کسی تحویلشون نمیگیره.
ایشالا با اینم موافق باشی.
blackwing
۱ دی ۱۴۰۲آروووم دادا آروم 🤫
یه جور توپ پُر اومدی من فکر کردم سهامدار مکلارنی !
چه ربطی به امریکاییا داشت ؟
خب آره حمایت کردن شد این ، مثل پدر مادری که بالاسر بچه خودشون باشن با پدر مادری که اهمیت ندن ، پول بهش ندن… میشه اون 🍑🇬🇧
Reza
۲۳ شهریور ۱۴۰۳داداش میشه اسم این ماشینی که باهاش سلفی گرفتیو بگی؟
فرشاد
۱ دی ۱۴۰۲خودروسازی انگلیس چون از سمت دولتش حمایت نشد به این روز افتاد
مث دظلا هم سرمایه گذار گردن کلفتی نداره
اما ارزش همین برنداش انقدری هس که یکی مث امارات طالبش باشه
و درنهایت بگم که امارات هم نشدیم🤦
فندق
۳ دی ۱۴۰۲بحرین
فندق
۳ دی ۱۴۰۲انگلیس و آمریکا کلا ادعا هستن
ایرانیا فکر میکنم خفن ترین کشورا هستن
در حالی که چرت ترین کشور ها هستن
هر کدوم تو یه زمینه های ، آمریکا تو خودروسازی بازار داخل رو خوب پوشش داده ولی اونم هزار و یک مشکل داره
من مشکلی با غرب ندارم و کلا جهان رو شرقی غربی نمیدونم
کشور های توانمند رو دوست دارم
از چین و ژاپن و کره بگیر تا آلمان و کانادا و هلند و سوییس و …
از شرق تا غرب کلی کشور هست که دوستشون دارم
ولی ایالات متحده و پادشاهی متحده (us , UK) جزو اونا نیستن
آمریکا که باید بره مترو نیویورک رو بعد ۵۰ سال آپدیت کنه
انگلیس هم به قول شما یک برند خودرو رو نتوانسته مثل آدم حمایت کنه
همین مک لارن مال ایران بود هممون همه کار واسش میکردیم
Arshia m3csl
۱ دی ۱۴۰۲مکلارن واقعا خاص و عالیه👌🏼
ممد ژانگولر
۱ دی ۱۴۰۲بریتانیا تو این چند سال همه چیشو خورد خورد داره میفروشه . آیا ورشکستگیه نرم در راهه؟
یا اینکه آماده داره میشه برای جنگ جهانی سوم و تولید سلاح ؟
آیا متفقین دوباره قصد تصرف و تقسیم دنیارو دارن ؟
کلا شرایط مشکوکه
دوستان فنی و وارد توضیح بدن جریان چجوریاست؟
بهرام
۱ دی ۱۴۰۲چقدر خوشم اومد که از سیاست سردرمیاری. نمیخواستم چیزی بنویسم ولی چون شما پرسیدی میگم امیدوارم منتشر هم بشه. بریتانیا با فروش اموالش در خاک بریتانیا کلی ثروت بدست میاره، سپس با انقلاب ملیگرایی چپگرا، همهی اموال فروخته شده رو دولتی اعلام میکنن. اینجوری هم پول رو دارند هم اموالی که توسط مالکان جدیدش بشدت توسعه یافته بوده.
Mr
۳ دی ۱۴۰۲محمد جان
تا حدی این روند قابل پیش بینی هست
نمیدونم این قضیه که گفتی ارتباطی با جنگ جهانی سوم و تولید سلاح و … داره یا نه
اما چیزی که مشخصه آماده سازی شرایط برای شروع جنگ جهانی سوم هست
اولش با کرونا شروع شد
بیشتر ضربه رو آمریکا دید که رشد تولید ناخالص داخلی در یکی از اون سالها حتی منفی شد! و کشته هایگش حتی از هند هم بیشتر شد و بیشترین کشته در جهان رو داد و در حالی که چین کمترین آسیب رو بین کشور های پیشرفته دید و تنها کوشر پیشرفته ای بود که رشد تولید ناخالص داخلیش منفی نشد!
بعدش رسید به جنگ روسیه و اوکراین
که اولش شاید یه جنگ به ظاهر ساده و سر لج و لجبازی بود و خیلیا هم فکر میکردن زود تموم بشه
ولی کار کشید به ناتو و قضیه پیچیده و شد و قطعه بعدی پازل کامل شد , قرار گرفتن ناتو (اروپا و آمریکا( مخصوصا اروپا خیلی بیشتر)) در مقابل روسیه
و در نهایت قطعه آخر : تایوان! جایی که دوتا غول اصلی باهم روبرو میشن ، آمریکا و چین
جنگی که سر رقابت برای برتری پیدا کردن هر دو طرف در عرصه تراشه هاست!
تمام این ها تیکه های پازل هستن که آماده سازی جنگ جهانی سوم رو نشون میدن
حدس میزنم خود جنگ بین ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ اتفاق بیفته و به اوج خودش برسه
چون طبق تحلیل منابع معتبر جهانی مثل صندوق بین المللی پول و دارایی و یا مثلا بانک جهانی : چین تا سال ۲۰۳۰ از لحاظ اقتصادی به ابرقدرت دنیا تبدیل میشه و آمریکا رو پشت سر میذاره (یکی دو سال اینور اونور بعضیا میگن ۲۰۲۸ بعضیا ۲۰۳۵ بعضیا هم ۲۰۳۰) و دقیقا یکی دوسال بعد از این اتفاق میشه انتظار جنگ رو داشت
چون در مرحله اول همه چیز محیاست
جنگ بر سر تایوان و تراشه ها
و همینطور درگیری روسیه و ناتو
از طرفی نخودی ها هم مثل کره شمالی و ایران و کانادا و ژاپن و … هم هستن این وسط
از طرف دیگه هم ، طبیعتاً آمریکا نمیشینه تا چین همینطوری جاشو بگیره ، هیچ ابرقدرتی یا حتی هیچ پادشاهی بدون جنگ تسلیم نمیشه و جاشو به راحتی به کسی نمیده
پس طبیعتاً آمریکا هم با تمام توان واسه جایگاهی که بیش از ۱ قرن حفظش کرده ، تلاش میکنه و میجنگه
و در نهایت اینکه بنظر خودم این جنگ جهانی اگر اتفاق بیفته هیچ برنده ای نداره
اسیبش هم حتی بدون استفاده از بمب اتم از هر دو جنگ اتمی قبلی هم بیشتره
و هیچ اهمیتی نداره کی پیروز میشه ، چون هر دو طرف در نهایت بازنده هستن
ولی خب اگر هم یک طرف پیروز بشه بنظر من احتمالا شرق و متحدانش هستن ، چون آمریکا درسته به خودی خود ابرقدرت نظامی دنیاست ، ولی متحداش خیلی ضعیف شدن و نهایت زورشون رو بزنن تهش یه انگلیسه و فرانسه و یه ژاپن ، خب اینا هر سه تاشون رو هم حریف روسیه هم به تنهایی نمیشن ، آلمان هم اوضاع نظامیش الان خیلی داغون شده ، ولی از اون طرف چین خودش ابرقدرت نظامی دوم هست ، روسیه سوم هست ، از اون طرف کلی متحد قوی دارن ، مثل کره شمالی ، برزیل ، هندوستان (پنجمین ارتش جهان رو داره!) و … در کل قدرت آمریکا به صورت انفرادی بیشتره ولی کشور های شرقی و متحداشون در مجموع قوی ترن و کشور های رنک بالاتر و قوی تری با شرق متحد هستند
هرچند غیرقابل پیش بینی هست چون تو جنگ جهانی دوم هم هیچکس فکر نمیکرد آلمان نازی شکست بخوره ولی خورد
ایده عال ترین حالت بنظر من حالتی بود که هیچ جنگی اتفاق نیفته و آمریکا و چین و اتحادیه اروپا و ابرقدرت هایی که در آینده و طی دهه های آینده اضافه میشن با هم جهان رو رهبری کنن و با همدیگه هم رقابت سالم داشته باشن ، اینطوری حتی سرعت رشد بشریت هم خیلی بیشتر میشد!
میدونید کشور های مختلف چقدر منابع و پول و وقت و انرژی و دانش الکی صرف تلاش برای سرکوب کردن همدیگه کردن؟
خب بجاش همه اینها میتونست در راه ساخت آینده ای مشترک برای کل بشریت مورد استفاده قرار بگیره!
اونموقع میشد گفت واقعا بشریت به تکامل رسیده و ما یک نژاد صلح آمیز و رو به پیشرفت و پیشرفته هستیم
یه جورایی میشد گفت یوتوپیا رو ساختیم!
اما این حالت احتمالا اصلا اتفاق نیفته و احتمالش خیلی بعیده که اینطوری بشه
ممد ژانگولر
۳ دی ۱۴۰۲داداش mr تحلیل پر باری بود 🙏
Mr
۳ دی ۱۴۰۲ببخشید بابت غلط املایی زیاد سریع نوشتم اینطوری شد
R@min
۱ دی ۱۴۰۲مک لارن باید دست یه ابرکمپانی باشه نه اینا ! کاش تویوتا، فورد یا جی ام می خریدنش.
دانیال_Surrey،England
۱ دی ۱۴۰۲اسم gm رو خدایی نیار خندم میگیره.
دیدیم با لوتوس چیکار کردن،با اون همه زحمتی که براشون کشید.
بین اینا فقط تویوتا لایق تره به نظرم،دیگه نیازی نیست دست به دامان ب ام و بشه که فجایعی مثل سوپرا شکل بگیره و به راحتی میتونن اسپانسر اف1 مک لارن هم بشن،مک لارنم از بحران راحت خارج میشه.چون میدونم این بحرینیا اگه خرج بکن بودن تو این چند ساله درست خرج میکردن و اصولی.
هر چند بعیده این ژاپنیا ار این کارا بکنن،اونم تو این دوره که به شدت محافظه کار شدن.
corvette
۱ دی ۱۴۰۲البته آقای دانیال نظر شما محترم
ولی جی ام فعلی با مدیریت فعلی و استراتژی فعلی
فرسنگ ها با اون جی ام که لوتوس رو مالک بود
فرق کرده
دانیال_Surrey،England
۱ دی ۱۴۰۲در کل آمریکایی ها خیلی خوش سابقه نیستن تو این مورد.
استون مارتین،لندروور،لوتوس،ساب،جگوار
الانم gm کوروت رو داره منطقی نیست مک لارنم بیاره،با کادیلاک هم که میخوان بیان اف1.
نظره خودم همون تویوتاعه که اونم در حد همون نظر باقی میمونه چون ژاپنیا ماله این حرکتای شجاعانه نیستن متاستفانه.
البته این مختص ژاپن نیست کلا اکثرا خودروسازا ترسو شدن و صرفه جو.
R@min
۱ دی ۱۴۰۲صرفا از بعد توانایی مالی گفتم وگرنه فورد و تویوتا بهتر هستن که حوصله ریسک هم ندارن !!! مک لارن برای بقا به تزریق سرمایه نیاز نداره به تنوع مدل ها نیاز داره مثل کاری که با پورشه و لامبورگینی شد.
شما لوتوس فاکتور بگیری همکاری آمریکایی ها با انگلیسی ها به بهترین نتایج ختم شده ! هم موتور اسپرت هم فروش و عملکرد جاده. در کل بنظرم همکاری با بحرینیا استارت اتفاقات ناگواری برای مک لارن هست.
فندق
۳ دی ۱۴۰۲راستش منم یکم به بحرین دو دلم
از طرفی سرمایشون خیلی مفیده از یه طرف نمیدونم هوش بحرینی ها چطوره
چون وقتی سهامدار کل بشن طبیعتاً تصمیم گیری برندینگ و … هم با خودشون هست
نمیدونم تو بازاریابی یا مدیریت و … بحرینی ها چطور عمل میکنند
B
۱ دی ۱۴۰۲بهترین گزینه براش بی ام و هست
Mercedes
۳ دی ۱۴۰۲لازم نکرده فولکس هست
مثل کوه پشت اروپاست
فقط هند
۱ دی ۱۴۰۲بحرین رو کی جدا کرد ؟
ک الان بخواد مکلارن رو بخره 😏
۲ دی ۱۴۰۲قاجار قرارداد بست
محمد
۱ دی ۱۴۰۲استان سابقمون هم با پول های باد آورده صاحب مک لارن شد ……
Anti Tesla
۱ دی ۱۴۰۲شهرستان
یکی از شهرستان های هرمزگان بوده.
علی
۲ دی ۱۴۰۲بحرین استان چهاردهم بود .ربطی به هرمزگان نداشت
کوروش
۱ دی ۱۴۰۲با لیاقتی که داشتن
سبحان
۱ دی ۱۴۰۲یک کراس اور بسازید
تا ۱۰ سال دیگه تامین میشید آنقدر مقاومت نکنید !
محمد
۱ دی ۱۴۰۲تازه میفهمیم چای دبش چی بوده
مجتبی .
۲ دی ۱۴۰۲ازاین مدل نوشیدنیها وخوردنیها فراوان داریم تا دلت بخواد.
فندق
۳ دی ۱۴۰۲چین هم گزینه خفنیه
خیلی سرمایه دارن راحت کارو جمع میکنن واسش
ولی من خودم دوست داشتم فولکس بخرتش یا bmw
مرسدس هم استون مارتین رو داره زیاد منطقی نیست بیاد سمت مک لارن
ولی چینی ها بخاطر سرمایه زیاد و همینطور هوش و مدیریت عالی و بازاریابی خفنی که دارن کلا میتونستن یه گزینه خوب باشن
کلا مردم شرق آسیا خیلی باهوشن طبق اکثر رنکینگ ها بیشتر رتبه های ۱ تا ۱۰ هوش معمولا دست چین ، ژاپن ، کره جنوبی ، سنگاپور و تایوان و … هست