مک لارن

بررسی تخصصی مک لارن الوا، سرگرمی گران‌قیمت

مهم نیست که الوا در حال پیچیدن باشد یا در خط مستقیم به حرکت خود ادامه دهد، هرگاه که لازم باشد شتاب می‌گیرد؛ اگر پشت فرمان آن بنشینید، انگار که در حال انجام سقوط آزاد هستید. روح من با الوا همراه است اما انگار بدنم هنوز دو پیچ قبل‌تر گیرکرده. هر بار که پا را تا انتها روی پدال گاز فشار می‌دهم، گویا از بالاترین نقطه ترن هوایی به پایین پرتاب می‌شوم. تا زمانی که شجاعت راننده یا جاده پیش روی او تمام نشود، هیچ‌چیز نمی‌تواند جلوی حرکت ترن‌مانند این خودرو را بگیرد. الوا به طرزی وحشتناک، هیجان‌انگیز و شگفت‌آور سریع است. آن‌قدر سریع که در تن شما احساسی عجیب ایجاد می‌کند. حسی که هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود.

شیشه جلو نداریم!

با نگاهی به آمار و ارقام این خودرو نیز می‌توانید به دیوانگی آن پی ببرید. برای نمونه، الوا با ۱۱۴۸ کیلوگرم وزن، سبک‌ترین خودروی تولیدشده توسط مک‌لارن به شمار می‌رود. موتور همیشگی مک‌لارن، واحد ۴ لیتری تویین توربو V8 این خودرو ۸۰۴ اسب بخار انگلیسی تولید می‌کند. این قدرت در دور موتور 7500rpm در دسترس راننده خواهد بود. گشتاور نیز برابر ۸۰۰ نیوتن متر در دور 5500rpm است. نسبت قدرت به وزن الوا برابر ۶۴۴ اسب بخار بر تُن است که آن را جلوتر از ابرخودروهای مشهور مک‌لارن، مانند P1، سنا و حتی F1 قرار می‌دهد.

بر اساس ادعا سازنده، الوا برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. برای رسیدن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز تنها ۶.۸ ثانیه کافی است. می‌توان با نگه‌داشتن پا روی پدال گاز، تا سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه کرد. این ارقام شگفت‌انگیز هستند. ممکن است از نکات منفی الوا بپرسید! نخستین نکته منفی الوا نبود شیشه جلوی آن است. خودروهای دیگری چون آریل اتم یا کاترهام ۷ نیز بدون شیشه جلو تولید شده‌اند اما داستان الوا متفاوت است. انگار مک‌لارن با برداشتن شیشه، تلاش کرده تا یک حس قدیمی و اصیل را به شکلی ساختگی و مصنوعی ایجاد کند.

خودروهای شبیه الوا مانند برادران مونزا از فراری و مدل V12 اسپیدستر از آستون مارتین، برای آن دسته از افراد سرمایه‌دار ساخته شده است که به حد بالایی از بی‌حوصلگی و نیاز به توجه رسیده‌اند که حاضرند در طول رانندگی، سنگ به صورتشان برخورد کند. البته چرا این کار را نکنند؟! وقتی که توان خرید این خودروها را دارند باید هم این کار را بکنند. گفتنی است که تنها ۱۴۹ الوا با کف قیمت ۱.۴ میلیون پوند انگلیس تولید خواهند شد.

تولد یک شاهکار مهندسی‌شده

نام الوا از خودروهای اسپرت گروه ۷ بروس مک‌لارن می‌آید که با شیشه جلوی بسیار کوچک، نسبت قدرت به وزن بالا و موتور V8 خود همه را شیفته خودکرده بودند. تولید این خودروها به شرکتی به نام «الوا کارز» محول شده بود. بااین‌وجود مک‌لارن با ساخت این خودرو قصد گرامی شمردن آن خودروها ندارد.

ممکن است بگویید که من نسبت به خودروهای اسپیدستر بدبین هستم؛ درهرصورت این مسئله از جذابیت داستان خلق شدن و مهندسی پشت پرده این خودروها کم نمی‌کند. بدنه الوا از پنل بزرگ فیبرکربن ساخته شده است. پنل جلوی خودرو تنها ۱.۲ میلی‌متر ضخامت دارند و طول دیگر پنل‌ها به چیزی حدود ۳ متر هم می‌رسد. ترمزهای ۳۹۰ میلی‌متری این خودرو هم مشابه نمونه‌های استفاده شده در سنا هستند؛ اما این بار رسانایی گرمایی بیشتر و اندازه کوچک‌تری دارند و توسط کالیپرهای تیتانیومی نیز پشتیبانی می‌شوند. تایرهای P Zero Corsas موجود در الوا نیز ساخت شرکت پیرلی هستند. سیستم جدید اگزوز الوا از جنس تیتانیوم، به کاهش فشار بخش انتهایی خودرو کمک می‌کند. به لطف رادیاتور بهبودیافته، موتور در دمای ایده‌آل‌تری به انجام‌وظیفه می‌پردازد؛ همه این‌ها با هم قدرت الوا را از ۷۸۹ اسب بخار موجود در سنا به ۸۰۴ اسب بخار رسانده است.

مک‌لارن به این بهبودها بسنده نکرده است و با کار روی صدای تولید شده توسط اگزوز، سعی در ایجاد صدایی با باس و عمق بیشتر کرده است. به‌این‌ترتیب که لوله‌های خروجی بالا یک‌صدای پیچیده ناشی از دور موتورهای بالا را تولید می‌کنند. صندلی‌های الوا نیز سبک‌تر و کوچک‌تر شده‌اند؛ بنابراین برای ورود و خروج از آن نیازی به وجود در نیست. کماکان که همچنان می‌توانید از درهای پروانه‌ای هم استفاده کنید.

حباب هوای AAMS

از دیگر ویژگی‌های الوا می‌توان به سیستم کنترل و مدیریت دینامیک خودرو و سیستم مدیریت پویای باد (AAMS) اشاره کرد. هدف AAMS، ایجاد یک حباب از هوا به‌دور سرنشینان است؛ این سیستم مانند یک شیشه جلوی مجازی عمل می‌کند. برای رسیدن به این هدف، مک‌لارن از یک سیستم پیچیده، ورودی بزرگ هوا روی اسپلیتر و خروجی خودکار روی در کاپوت بهره برده است. این سامانه که تنها به‌صورت دستی غیرفعال می‌شود، از سرعت ۴۴.۸ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود و تا نهایت سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت به انجام‌وظیفه می‌پردازد.

اگر AAMS خاموش شود، اسپلیتر خودرو هوا را به رادیاتورهای دوقلوی نزدیک محور جلو منتقل می‌کند. درهرصورت، چه AAMS خاموش باشد یا روشن، راندن الوا بدون کلاه مخصوص در حالت پیست (Track Mode) دشوار خواهد بود؛ بنابراین مک‌لارن خودش برای مالکان این خودرو یک کلاه طراحی خواهد کرد. خریداران می‌توانند بدون هزینه اضافه، یک شیشه جلو هم برای خودرو خود سفارش دهند. سیستم AAMS با وجود این حجم از قدرت، کابین را تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبتا آرام نگه می‌دارد. درنهایت بهتر است برای سواری الوا از کلاه استفاده کنید؛ حتی اگر خبری از آسمان ابری و باران نیست؛ مگر اینکه قصد خرید از مغازه یا دوردور در شهر را داشته باشید.

الوا، ترکیبی از تعادل و هیجان

مک‌لارن الوا در روزهای آفتابی به یکی از بهترین و جذاب‌ترین خودروها تبدیل می‌شود. خطوط و فرم‌های ارگانیک و نرم در سراسر خودرو باعث ایجاد حس قدرت‌طلبی در ظاهر آن شده است. دیده‌شدن تایرهای سایز ۳۰۵ این خودرو از پشت دیفیوزر باعث ایجاد جذابیتی بیش‌ازپیش شده است. فرمان این خودرو سبک، دقیق و پراحساس است. حتی با انتخاب حالت اسپرت هم خودرو کاملا تحت کنترل راننده خواهد بود. الوا نسبت به برادر کوچک‌تر خانواده‌اش یعنی ۷۲۰ اسپایدر چابک‌تر و مانند بزرگ خاندان مک‌لارن، سنا، نیز قدرتمند است. به شما اطمینان می‌دهم که برای درک قدرت الوا نیازی نیست به دورهای بالای موتور برسید.

مانند تمام ابرخودروهای مک‌لارن، الوا نیز فاقد میل ضدلغزش است و از میراگرهای (Damper) پرو اکتیو شاسی کنترلی استفاده می‌کند. سیستم دریفت متغیر که نخست با مدل 720s معرفی شد، در الوا هم حضور دارد. شاید در نگاهی برخی، استفاده الوا از فناوری یک خودرو سطح پایین‌تر مانند ۷۲۰ کمی ناامیدکننده باشد، اما باید در نظر داشت که الوا بهبودهایی را تجربه کرده که نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه مک‌لارن است. سیستم دریفت متغیر ۱۵ درجه دارد و درجه اول آن به نام آرام، در پیچ‌های تیز به شما اجازه لغزاندن خودرو را نمی‌دهد. با بالابردن این درجه می‌توان طعم اصلی قدرت و تعادل مثال‌زدنی الوا را چشید.

کنترل و تعادل این خودرو در گذر از پستی و بلندی‌ها فوق‌العاده است. استواری شاسی حس سواری یک کوپه را به راننده منتقل می‌کند. اگر پس از گذر از پیچ، پای خود را روی پدال گاز بفشارید، گشتاور چرخ‌ها، سر خودرو را در مسیر دلخواه شما قرار می‌دهد؛ چرخ‌های عقب هم به کندن جاده خواهند پرداخت. می‌توان به‌راحتی تلاش چرخ‌ها را برای جداشدن از بدنه خودرو احساس کرد. ترمزهای الوا نیز به‌خوبی پاسخگوی نیازهای راننده هستند. پدال‌های آن کمی از پدال‌های پورشه ۹۱۱ بلندتر هستند اما عملکرد آن‌ها به‌خوبی تنظیم شده است. فضای میان آن‌ها هم کاملا طبیعی و مطلوب است.

شاهزاده خاص

من چندین و چند بار به‌خاطر شتاب‌گیری جادویی الوا از مک‌لارن متشکرم. تجربه رانندگی الوا بسیار لذت‌بخش و سرشار از راهکارهای دقیق است. این خودرو یک طوفان ۸۰۴ اسب بخاری است که تنها کمی بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. به نظر من، آن حس کنترل بی‌مانند و دقت مثال‌زدنی 765LT یا دیوانگی سنا را ندارد، اما تلفیق تعادل ۷۲۰ با چابکی بیشتر و عملکرد بهتر، آن را به خودرویی درخور توجه تبدیل کرده است.

سوال اینجاست که آیا با گذاشتن یک شیشه جلو یا سقف، از لذت رانندگی آن کاسته خواهد شد؟! گمان نمی‌کنم؛ اما می‌دانم برخی از چهره متفاوت و اسپیدستر بودن الوا لذت می‌برند. دوست دارم به طرفداران الوا، آریل اتم را پیشنهاد بدم اما… این خودرو درباره چیز دیگری سخن می‌گوید.

حال همه این‌ها را به کنار بگذاریم، مسئله‌ای که در ناخودآگاه انسان هیچ‌گاه پاک نمی‌شود، نگرانی ناشی از برچسب قیمتی الوا است که آن را ۱.۲ میلیون پوند گران‌تر از ۷۲۰ می‌کند؛ آیا ارزشش را دارد؟! لحظه‌ای درباره آن فکر کنید… . از سوی دیگر نمی‌دانم الوا چطور می‌تواند از برادر هم‌سطح خود یعنی سنا دوبرابر گران‌تر باشد؟! احتمالا به‌خاطر این است که الوا به‌عنوان خودرویی ویژه و به‌شدت کلکسیونی شناخته می‌شود؛ بنابراین قوانین عادی خرید خودرو درباره آن صدق نمی‌کنند.

دنیای واقعی

مشخصا من مشتری هدف مک‌لارن نیستم. خریداران الوا احتمالا آن را به چشم چیزی حدود بیستمین خودرو گاراژ خود می‌بینند. فراری مونزا و آستون مارتین اسپیدستر هم درست مانند الوا قیمت‌های نجومی دارند. ظاهرا در دنیای امروزی، چنین خودروهایی بازار خود را دارند. قرار بوده است که مک‌لارن ۳۹۹ عدد از اسپیدستر خود بسازد؛ اما سرانجام تصمیم خود را عوض کرد و این مقدار را به ۱۴۹ عدد کاهش داد. اگر یکی از سرمایه‌داران حوصله‌رفته هستید و قصد خرید یک نمونه کلکسیونی را دارید، همین امروز می‌توانید یک دستگاه الوا را سفارش دهید. این خودرو در کنار فلسفه آفرینش متفاوت و راندمان هیجان‌انگیز، شخصیتی سریع و سرگرم‌کننده دارد. خوشبختانه در دنیای واقعی، مدل‌های 765LT نیز به همین اندازه سریع و هیجان‌آور است.

نقاط قوت: عملکرد فراموش‌نشدنی، احساس چابکی و سبکی

نقاط ضعف: کمبود حس ارتباط با مسیر نظیر 765LT، برای رانندگی به کلاه ایمنی نیاز دارید

مشخصات فنی مک‌لارن الوا:

موتور ۴ لیتری تویین توربو V8
قدرت ۸۰۴ اسب بخار انگلیسی دردور ۷۵۰۰ rpm
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر در دور ۵۵۰۰ rpm
وزن ۱۲۶۹ کیلوگرم
شتاب اولیه ۲.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
قیمت ۱,۴۲۵,۰۰۰ پوند
امتیاز نهایی ۴.۵ از ۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
EVO

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1449 ديدگاه)

    حس خوبی نسبت به خودرو های اینقدر تنگ و کم جا ندارم

    موافقم 9
    مخالفم 26
    1. 1123

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      پس احتمالا با اکثر سوپراسپرتا و تمام هایپرکار ها مشکل داری

      موافقم 22
      مخالفم 1
      1. مردیم از خوشی

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1449 ديدگاه)

        بوگاتی 😋

        موافقم 4
        مخالفم 15
  2. مسعود

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (512 ديدگاه)

    هیچوقت این خودروها رو درک نکردم و ازشون خوشم نیومد…
    از نظر بنده زشتن و انگار ناقص الخلقه بدنیا اومدن… البته این فقط نظرمه و میدونم طرفدارای خاص خودشو داره

    موافقم 13
    مخالفم 31
  3. محمد

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (276 ديدگاه)

    لطفا برسی فراری sp1 و sp2 رو هم قرار بدین

    موافقم 10
    مخالفم 4
  4. مازیار

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    با وزن ۲۰۰ کیلو کمتر از ۷۶۵، عدد ۲.۸ برای شتاب خیلی محتاطانه بنظر میرسه

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. ماکسیمیلیان

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (646 ديدگاه)

    سلام و درود!
    از ترجمه ی جناب صفر پور ، از نویسندگانِ قدیمی پدال سپاسگزارم.
    در پناه حق موفق باشید.
    و اما در ارتباط با این خودرو
    بنده مکلارن الوا را به رقبایش(نمایندگان فراری و آستون مارتین) ترجیح میدهم ؛ از دیدگاه این حقیر به نوعی زیباترین خودروی این کلاس است و از لحاظ فنی دست کمی از رقیبانش ندارد!
    یا علی🌷

    موافقم 22
    مخالفم 8
    1. B.A.E Systems

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      جسارتا
      فکر کنم از نظر مشخصات فنی از همه بهتر هست

      موافقم 12
      مخالفم 2
  6. amir Benz

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    بهترین این کلاس بنظرم:
    ۱. بنز slr استرلینگ
    ۲. فراری مونزا
    ۳. مکلارن الوا

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. حسین

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      اس ال آر استرلینگ طراحی خنده دار و جذابی داره.

      موافقم 1
      مخالفم 8
    2. Carbonado Aventador

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      آونتادور j
      هم تو این کلاس بی نظیره

      موافقم 10
  7. یوسف

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    چرا 20 ساله که همه سوپر اسپرت ها بین سرعت 320 تا 340 گیر کردن و بالاتر نمیرن
    مک لارن لامبورگینی فراری پورشه بنز bmw شورلت فورد…. همه و همه
    در صورتی که مک لارن چند سال پیش با 386 کیلومتر رکورد زد اما آلن این همه محصول خوب داره اما سرعت نهایتا 340 تاست
    دلیلش چیه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. B.A.E Systems

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1090 ديدگاه)

      مگه همه چیز تاپ اسپید هست
      هندلینگ خیلی بهتری دارن آئرودینامیک بهتر
      موتور قویتر
      شتاب بهتر

      موافقم 6
      مخالفم 1
    2. مازیار

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      خوب لزومی نداره یوسف جان چیزی که در ۹۹/۹ درصد مورد استفاده نداره چون از طرفی باید براش داون فورس کافی ایجاد کرد که بدنه رو دستخوش تغییرات میکنه هم لاستیکهای مخصوص با قیمت بالا هم سیستم خنک کنندگی پیچیده تر و خیلی موارد دیگه

      موافقم 9
      مخالفم 1
  8. کافر مقدس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    پدال اسب بخار انگلیسی رو توضیح بده ببینیم چی هست . اسب بخار هم انگلیسی ایرانی داشته خبر نداشتیم

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. علی صفرپور

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (171 ديدگاه)

      اسب بخار انگلیسی یا bhp با کمی تفاوت، مقدار نزدیکی به اسب بخار متداول یا hp داره:
      1hp< 1bhp

      موافقم 10
  9. حسین

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    حجم بار هم توی مشخصات ذکر میکردین.

  10. Taha Malek

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (916 ديدگاه)

    من که با دیدن عکس کابینش قلب تالاپ تولوپ کردن ببین روندش چ هیجانی داره

  11. Mercedes Benz

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (69 ديدگاه)

    بارون بیاد چی خب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا