گوردون موریمک لارن

ملاقات GMA T.50 با مک‌لارن F1، فرزندان امروز و دیروز گوردون موری

درحالی‌که اثرانگشت گوردون موری به‌وضوح روی T.50 و F1 دیده می‌شود و شباهت‌های زیادی وجود دارد اما شخصیت دو خودرو کاملاً متفاوت است.

مک‌لارن F1 که بیش از سه دهه پیش به بازار آمد، صنعت خودروسازی را تغییر داد. این خودرو حس کاملاً مدرنی را با تجربهٔ رانندگی آنالوگ ترکیب کرده بود که بسیاری از خودروهای بعدی در تکرار آن شکست خوردند و این موضوع گوردون موری را به طراحی GMA T.50 به‌عنوان جانشین معنوی F1 سوق داد. حالا سرانجام پدر و پسر باهم ملاقات کرده‌اند تا تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان بهتر آشکار شود.

وقتی پدال گاز را تخته کنید، واقعاً احساس خواهید کرد که F1 چقدر سبک است. شش‌صد و بیست‌وهفت تا از بهترین اسب‌های ب‌ام‌و M شما را مثل منجنیق به سمت جلو پرتاب خواهد کرد. این تجربه با صدایی عرفانی همراه است که گوش‌ها را پر می‌کند و در مغز طنین‌انداز می‌شود درحالی‌که صندلی مرکزی احساس نشستن در نوک پیکان را به راننده می‌دهد. همهٔ این‌ها تجربهٔ رانندگی‌ای را ایجاد می‌کند که هرگز فراموش نمی‌شود. این تجربه با گذشت زمان نیز کمرنگ نشده است و هرچند F1 خودرویی سی‌ساله شده و با وجود تغییراتی که در صنعت خودروسازی صورت گرفته، این ماشین هنوز از بسیاری لحاظ در بالاترین سطح ممکن احساس می‌شود.

آن پیشرانهٔ V12 هنوز سرحال است و وزن ۱۱۴۰ کیلوگرمی F1 توسط خودروهای امروزی غیرقابل دستیابی به نظر می‌رسد. هرچند در شتاب خودروهای زیادی از سوپرکار مک‌لارن سریع‌تر هستند اما F1 با حداکثر سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، هنوز سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی جهان است. به همین دلیل، اگر گوردون موری تصمیم می‌گرفت کاملاً از حوزهٔ خودرو و خودروسازی خارج شود، میراث فوق‌العاده‌اش همچنان تا ابد در تاریخ این صنعت باقی می‌ماند اما او بازگشت و T.50 را به‌عنوان جانشین F1 افسانه‌ای طراحی کرد.

از یک سو، من نگران هستم که T.50 نتواند عملکرد خارق‌العادهٔ F1 را تکرار کند زیرا فقط ۳۴ اسب بخار قدرت بیشتری دارد. علاوه بر این، گشتاور ۴۸۰ نیوتن متری T.50 بسیار از ۶۵۰ نیوتن متر F1 کمتر است. البته سوپرکار جدید گوردون موری به‌طور شگفت‌انگیزی سبک‌تر است اما آیا ۱۲.۵ درصد وزن کمتر آن‌قدرها قابل‌توجه خواهد بود؟ در همین حال، همهٔ ما میدانیم که خودروهای مدرن امروزی معمولاً حس آنالوگ کمتری دارند. همچنین، یک نگرانی دیگر هم هست که به همان اندازه جدی خواهد بود. انیمیشن ماشین‌ها ۳ را به یاد دارید؟ جایی که لایتنینگ مک‌کوئین توسط جکسون استورم تازه‌نفس، شبیه پیرمردها احساس می‌شود؟ در آن لحظه همه برای مک‌کوئین ناراحت می‌شوند و من نمی‌خواهم در مورد F1 چنین احساس داشته باشم.

بااین‌حال، از لحاظ طراحی بیرونی فکر نمی‌کنم F1 نگرانی داشته باشد زیرا مک‌لارن قدیمی هنوز هم در قیاس با T.50 جذاب به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، در سراسر T.50 هنر مهندسی دیده می‌شود. گوردون موری هر قسمت از خودرو را بررسی کرده است تا ببیند آیا می‌تواند سبک‌تر یا جذاب‌تر باشد. هرچند جزئیات فوق‌العاده‌ای در F1 وجود دارد اما می‌توانید بودجهٔ بسیار بیشتری که صرف توسعهٔ T.50 شده است را ببینید و حس کنید. این موضوع در هیچ جا بیشتر از زمانی که وارد کابین می‌شوید مشهود نخواهد بود. دستگیرهٔ درها، پانل دکمه‌ها، سرعت‌سنج مرکزی، در اینجا همه‌چیز بوی کیفیت با سبکی ساده می‌دهد.

مثل پیشرانهٔ S70/2 ب‌ام‌و در F1، پیشرانهٔ اختصاصی ۳.۹ لیتری V12 ساخت کاسورث قطعاً اصلی‌ترین ویژگی شخصیت T.50 محسوب می‌شود. این موتور صدای بسیار بلندی دارد و با فریادهایی شبیه خودروهای مسابقه‌ای، توجه هر جنبنده‌ای در آن اطراف را جلب می‌کند. صدای این موتور حتی در حالت درجا هم به میزان قابل‌توجهی بیشتر از F1 است تا حدی که ممکن است در سفری طولانی آزاردهنده باشد. بااین‌حال، با چهار دریچه گاز و تنظیم مدرن، این پیشرانه از دورهای پایین کاملاً قابل رام کردن است و بنابراین هیچ مشکلی برای رانندگی‌های شهری نخواهید داشت. همچنین برنامه‌ریزی پیش‌فرض دریچه گاز به تعدیل واکنش اولیهٔ پدال گاز کمک می‌کند.

بااین‌حال، این پیشرانه با چنان اشتیاقی دور می‌گیرد و کاهش دور می‌دهد که هیچ پای راستی در جهان نمی‌تواند همیشه آن‌قدر حساس و دقیق باشد که بتوان معکوس دادن را به‌طور صحیح انجام داد. البته خوشبختانه سیستم هماهنگی دور موتور وجود دارد که کمک خواهد کرد. فرمان خودرو در قیاس با اکثر خودروها سنگین است اما هنوز هم برای چرخاندن به زور بسیار کمتری نسبت به F1 نیاز دارد. به‌طور خلاصه، T.50 خودرویی است که هیجان فوق‌العاده‌ای را در سرعت‌های متوسط فراهم می‌کند و حتی اگر فقط از دوسوم دور موتور استفاده کرده باشید همچنان احساس خواهید کرد به چیزی شگفت‌انگیز دست یافته‌اید.

بااین‌حال، جایی که T.50 کاملاً از F1 فاصله می‌گیرد، زمانی است که خودرو را تحت‌فشار قرار دهید. در مک‌لارن هنگام رانندگی‌های سخت و تهاجمی باید احتیاط کنید. هرچند این کار با F1 بسیار هیجان‌انگیز است اما به همان اندازه ترسناک خواهد بود. این ماشینی نیست که با آن شوخی کنید، برخلاف T.50. سوپرکار GMA خودرویی است که می‌توانید با اطمینان با آن رانندگی کنید. وزن پیشرانهٔ این خودرو تنها ۱۷۸ کیلوگرم (۸۸ کیلوگرم کمتر از F1) است و آن‌قدر پایین نصب شده که دیگر مشکلی در انتقال وزن وجود نخواهد داشت؛ بنابراین، در جایی که F1 به احتیاط نیاز خواهد داشت، T.50 احساس ثبات دارد.

سپس به پیشرانه می‌رسیم. نیروگاهی با صدای جیغ مانند که به سریعی یک موتور الکتریکی پاسخ می‌دهد. کنترل چیزی به این وحشیگری واقعاً احساس خارق‌العاده‌ای دارد. پیش از رانندگی در این فکر بودم که آیا تأثیر آیرودینامیکی آن فن بزرگ عقب را احساس خواهم کرد یا نه و در عمل، فقط زمان ترمز گیری که خودرو به‌طور شگفت‌انگیزی پایدار است می‌توان وجود این فن را احساس کرد. البته خوشحالم که در جای‌جای T.50 جشنواره‌ای از داون‌فورس و چسبندگی برقرار نیست. من ترجیح می‌دهم خودرو هیجان‌انگیز باشد و T.50 همین‌طور است.

بنابراین، پس از رانندگی هم‌زمان با دو خودرو، آیا T.50 باعث شد F1 به‌نوعی منسوخ به نظر برسد؟ نه، درحالی‌که اثرانگشت گوردون موری به‌وضوح روی هردو خودرو دیده می‌شود و شباهت‌های زیادی وجود دارد اما این ساخته‌های مرد آفریقایی تبار شخصیت‌های کاملاً متفاوتی دارند. برای رانندگی، F1 احساس خوشایندتری دارد اما همچنان مثل سوپرکاری است که می‌توان از آن به‌عنوان یک گرند تورر استفاده کرد. T.50 خودرویی کم‌عرض‌تر و سبک‌تر اما کشیده‌تر و بیشتر شبیه یک سوپراسپرت است؛ بنابراین، درحالی‌که F1 به دلیل اعداد فوق‌العاده‌اش حتی روی کاغذ هم خودروی نمادینی بود اما T.50 واقعاً به تجربهٔ رانندگی نیاز دارد تا درخشش کامل خود را نشان دهد و من خیلی خوش‌شانس هستم که این کار را انجام دادم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
Hagerty

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (501 ديدگاه)

    گوردون موری چه کردی
    دلارو دیونه کردی:)))

    هر جفتشون محشرن

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. Arman

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      چجوری یه ماشین خاص و کمیاب که جز گرون ترین ماشین های جهان هستش با قیمت ۲۵میلیون دلار و یک ماشین نمونه اولیه،دادن دست یک شخص سوم تست و آزمایش کنه؟؟؟ اونم یک یوتیوبر؟؟؟؟

  2. مازیار

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    به این میگن یه مقاله ناناز😍

    و به نظرم گذشته از برتری های تکنولوژیکی غیر قابل انکار T50 بخصوص اون پیشرانه خارق العاده، به لحاظ ظاهری هنوز F1 جذاب تره. بیشتر در نمای جلو.

    موافقم 14
    مخالفم 3
  3. علی جردن

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    از پشت آدمو دیونه میکنه

    موافقم 15
  4. GMA

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    حرفی نمیمونه💎
    ممنون از شما جناب دهقان 🙏
    این مقاله مخصوص منه

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. khashayar0

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    T50
    از تکنولوژی های جذاب T50 میشه به استفاده از اون فن بزرگ و همچنین استفاده از هوای خنک کننده رادیاتور برای برهم زدم جدایی جریان و جریان های گردابی پشت خودرو اشاره کرد. که اگه این جریان های گردابی محار نشه در سرعت هایی بالاتر باعث القای یک نیروی نوسانی در خودرو میشه ( Ground effect ). و پایداری و هندلینگ رو کاهش میده. این ایده در t50 ، زینگر ، مرسدس c111 و … استفاده شده. حیفه که در محصولاتی مثل کوروت و 911 استفاده نمیشه.
    در نهایت باید به لودویک پرانتل و شاگرداش به خاطر توسعه علم دینامیک سیالات درود بفرستم.

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. ARIAN

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    مکلارن F1 بهترین ماشین تمام تاریخ بشریته قطعاً. T 50 هم خیلی خوبه عاشق دور موتورشم خیلی حس آنالوگی میده به آدم توی این عصر دیجیتالی که واقعا عالیه. چه مقاله قشنگی نگاه مکلارن که کردم گریم گرفت خدااااا

    موافقم 14
    1. محمدهادی

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      فقط نعره های موتور خالص بی ام و رو نگا🔥🔥🔥
      چه ابهتی داره
      تی ۵۰ هم که به لطف تکنولوژی کاثورث رفته به سمت دور های بسیار بالا که یک زوزه ی تیز و بررنده رو در انتهای دورگیری موتور تولید میکنه که موی تن آدمو سیخ میکنه لامصب
      از گشتاور پایین گوردن موری کاملا میشه حس کرد که این خودرو مجهز به یک موتور مسابقه ییه
      دوران بالا
      گشتاور پایین
      بخاطر بدنه ی بسیار سبک وزن
      حرف نداره
      عاشقش شدم
      فککنم یه نسخه از تی ۵۰ قدرتمند تر هم ساخته گوردون موری

  7. ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    خارجیا پولداراشون میرن مک‌لارن و بوگاتی و رولزرویس و فراری اینا سوار میشن تو ایران ولی یارو مازراتی ۱۰ سال پیش کارکرده اقتصادی میخره پولدار حساب میشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. amir-mr

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (402 ديدگاه)

    بی زحمت یک مقاله هم درباره سری ۷ e38 هم کار کنین
    ممنون میشم ♥️

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. BMW

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    F1 چه کردی با این دنیا لامصب

  10. آرین

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (351 ديدگاه)

    حلال زاده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. Aryan Abdolahpoor

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    مکلارن f1 جزو بهترین ها بود اون از ۱۹۹۵ پیروزی در لمانز و شکستن رکورد جاده ای گوردون موری جدید هم زیبا است و بعضی ها آن را ترجیه میدهند اما بیشتر افراد و شکوه و اسالت نگاه میکنند

  12. amirboss

    ۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (755 ديدگاه)

    یکی از بهترین لذت های دنیا فرو رفتن تو اعماق یه مک لارن هست.
    جایی که برای طراحی هر پیچ محاسبه بین رزوه های پیچ در نوع unf و unc و … هم مورد اهمیت هست.
    یاد سال ۲۰۰۸ افتادم و سیستم کرسی که برپایه نیروی ذخیره شده در نوع خاصی از فنر طراحی کردم و به مک لارن ایمیل کردم و با افتخار طرحم رو رد کردن افتادم…

  13. فیات مولتیپلا

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    یجوری مقاله رو کپی کردید که حتی نوشتن از نفربه رانندگی رو هم نغییر ندادید! حداقل ویدئو hagerty رو منشن میکردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا