مک لارن

قدرت‌نمایی جذاب‌ترین مک لارن P1 از لانزانتی با 1000 اسب بخار قدرت

از نخستین بار که شرکت انگلیسی مک‌لارن مدل افسانه‌ای P1 را با پیشرانه هیبریدی معرفی کرد تقریبا یک دهه می‌گذرد اما ذره‌ای از جذبه این خودرو کم نشده است. جالب اینجاست که تقاضا برای پکیج‌های بهبود این خودرو نیز افت نکرده است. شرکت «لانزانتی»یکی از ارائه‌دهندگان این پکیج‌ها است. این شرکت پس از آنکه بسته‌هایی را برای P1 براساس F1 GTR به نام‌های P1 GTR-18 و P1 GT رونمایی کرد، به توسعه‌دهنده خودروهای مک‌لارن شناخته می‌شوند. حال این شرکت یک پکیج جدید دیگر را برای مشتریان مک‌لارن آماده کرده است.

لانزانتی از المان‌های ایمنی و ظاهری F1 GTR-01R که برنده لمان نیز بوده است، برای طراحی پکیج جدید P1 استفاده کرده است. قلب این خودرو متعلق به همان P1 استانداردی است که مک‌لارن معرفی کرده است اما بیرون آن، ترکیبی از المان‌های طراحی GTR را با قطعاتی برای عملکرد بالا ترکیب کرده است. کابین این خودرو نیز شاهد تغییراتی بوده تا بیش‌ازپیش آن را منحصربه‌فرد کند.

مک‌لارن P1 GTR18

نخستین قدم برای ایجا این تغییرات، دمونتاژ کردن مک‌لارن P1 در کارگاه لانزانتی در پیترسفیلد بوده است؛ تا جایی که فقط شاسی اصلی فیبرکربنی آن باقی بماند. تیم متخصص سپس به جایگذاری فنربندی تقویت‌شده با نسبت میرایی بالاتر اقدام کردند تا خودرو توان فشار آیرودینامیکی بالاتری را داشته باشد. این فشار بالاتر ناشی از بهبودهای آیرودینامیکی زیر است: بخش پشتی بازنگری‌شده بدنه، اسپلیتر جدید جلو و بالچه بزرگ عقب از مدل P1 GTR.

یکی از خریداران برای مدل P1 HDK 002 خواستار بهبود موتور V8 مک‌لارن خود نیز بوده است. لانزانتی نیز به سراغ کمپانی مشهور «کازورث» رفت و درنتیجه این همکاری، حجم موتور از ۳.۸ به ۴ لیتر افزایش یافت و قدرت خروجی خودروی مالک به ۱۰۰۰ اسب بخار انگلیسی رسید. این یعنی ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به مدل عادی P1. براساس ادعای لانزانتی، گشتاور خودروی یادشده نیز برای پاسخوگویی بهتر، حال به‌شکلی خطی‌تر دردسترس راننده قرار خواهد گرفت.

مک لارن F1 GTR
مک‌لارن F1 GTR

این شرکت به‌عنوان بهبوددهنده P1 و با الهام‌گیری از F1 HDK، از برخی المان‌های ویژه آن خودرو در P1 نیز استفاده کرده است؛ برای نمونه به محافظ موتور از جنس طلا، آینه بغل‌های نسخه P1 GTR و کالیپرهای طلایی ویژه با حروف‌چینی قرمز می‌توان اشاره کرد. این شرکت برای هرچه ممتازکردن مک‌لارن مالک، آن را به سیستم اگزوز سرامیکی، نماد جدید روی در کاپوت، نماد P1 HDK و چرخ‌های فیبرکربنی نیز مجهز کرده است.

در درون این ابرخودرو پدال‌های تعویض‌دنده به رنگ سیاه براق، ریزه‌کاری‌ها از جنس فیبرکربن، زیرسری با نشان HDK، پلاک رانندگی مخصوص، پدال‌های جدید و صندلی‌های دیتونا (که یادآورد F1 HDK هستند) بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کنند. همانند تمام نخسه‌های بهبودیافته P1، متخصصان دکمه اطلاعات IRIS را با لوگوی لانزانتی تعویض کرده است.

نخستین خودروی این مجموعه سال گذشته در جریان گردهمایی «پبل بیچ» معرفی شد. نمونه دوم هم پیش از دریافت بهبودهای موتوری کازورث در فستیوال سرعت گودوود ظاهر شد. نمونه سوم نیز هم‌اکنون تحت توسعه قرار دارد و تا تابستان آینده آماده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. BMW

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (169 ديدگاه)

    مک‌لارن به این میگن . هر روز داره بهتر میشه

    موافقم 24
    مخالفم 1
  2. DNA

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (297 ديدگاه)

    کارشون خیلی سخته چیو میخان جایگزین P1 بکنن

    موافقم 20
  3. Humer

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (299 ديدگاه)

    Wow

    موافقم 9
    مخالفم 2
  4. مازیار

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    با اینکه معتقدم P1 بهترین محصول و آغاز زبان طراحی جدید این کمپانی هست، حدس میزنم جانشینش از اینم بهتر باشه

    موافقم 11
  5. Yasin

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    یادش بخیر چه رقابتی با لافراری و 918 داشت…

    موافقم 22
  6. BENZ

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (93 ديدگاه)

    مک‌لارن شرکت عالی و باکیفیت

    موافقم 12
  7. Asghar

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خدایی بعضی از ماشین ها رو نباید دست زد به استوکشون. مثلا صنف سوپر اسپرت ها. فکر کن مثلا بردارن پورشه ۹۱۸ رو موتورش رو تیون کنن. اصلا جالب نیست :)

    موافقم 3
    مخالفم 3
  8. MC20

    ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    به امید معرفی جانشینی شایسته برای این هیولا و نیز لافراری و 918 … لقب سه تفنگدار برازنده این سه ابر خودرو هست … سه هایپر کار قدیمی و لوتی که هرچند الان از بد روزگار سوپر کار شدن اما زمانی هایپر بودن که هایپرکار بودن مد نبود … در مورد p1 فقط می تونم بگم : like a beast … هیولایی رام نشدنی با روح ناآرام که توانایی های بهترین رانندگان متهور و بی باک رو تا انتهای مرزهای منطق به سخره می گیره و اونها رو تا لبه های خطر به چالش میکشه … it goes to the edge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا