هر چند رقابت این دو خودروی قدرتمند در خط مستقیم به نفع لوسید تمام میشود اما داستان در پیست کمی متفاوت است.
سفایر پرچمدار سدان خانوادگی لوسید است که از ۱,۲۵۱ اسب بخار قدرت و ۱,۹۳۹ نیوتن متر گشتاور سود میبرد. این خودرو آنقدر سریع و پرشتاب است که در تستهای رسانه «موتورترند» و «هگرتی» عنوان سریعترین خودرو را دریافت کرد. هر چند تسلا مدل S پلِید با سه موتور برقی، پنج سرنشین، ۱,۰۲۰ اسب بخار قدرت و ۱,۴۲۳ نیوتن متر گشتاور رقیب طبیعی این خودرو محسوب میشود اما گاه شبیهبه سوپراسپرتها عمل میکند و از این حیث میتوان آن را در برابر یک سوپراسپرت قرار داد؛ هر چند رقیب هر چه باشد، باز هم سریعتر سفایر نخواهد بود!
رقیبی غیرمنتظره؛ مکلارن 750S
برای مثال میتوان به مکلارن 750S نگاه کرد که خودرویی باکیفیت، قدرتمند، توانا، زیبا و یکی از بهترین سوپراسپرتهای بازار جهانی در سال به شمار میرود. این کوپه که جایی پایینتر از پرچمدار برند خود یعنی 765LT قرار میگیرد، با تکیهبر بهبودهای دینامیکی و ظاهری جزئی، جایگزین 720S شد. هر چند 720S خودروی فوقالعادهای بود اما مکلارن برای آخرین محصول تمام بنزینی خود در بازار، یک نسخه بهروزرسانیشده و گرانتر از آن را با ۷۵۰ اسب بخار قدرت معرفی کرد و آن را 750S نامید.
750S در پیست بهگونهای رفتار میکند که انگار کوچکترین تنگنایی برایش وجود ندارد؛ از شتابگیری گرفته تا عملیا ترمز، پیچیدن و حتی دریفتکشیدن. راننده میتواند بهخوبی حس کند که خودرو برای تلاش بیشتر او و سرعت بیشتر تمنا میکند. بدنه بهلطف سیستم کاملا خودکار کنترل شاسی بهبهترین نحو مدیریت میشود. میراگرهای تطبیقپذیر و میل ضدلغزش الکترونیکی هم همت میگذارند تا خودرو دقیقا در همان جهتی حرکت کند که راننده میخواهد.
750S حس سبکی و چابکی را بهخوبی به راننده منتقل میکند؛ حسی که بهلطف مهندسی درست و چسبندگی بالای خودرو با عدماطمینان و ناپایداری اشتباه گرفته نمیشود. گویا این خودرو با آسفالت یکی میشود. تعویضدندههای سوپراسپرت مکلارن وحشیانه انجام میشوند و شتاب خیرهکنندهای را در اختیار راننده قرار میدهند.
لوسید ایر سفایر؛ قهرمان سنگینوزن
ایر در مقایسه با 720S بیشازاندازه بزرگ و پهن به نظر میرسد؛ البته که در کلاس خودرویی خودش متداول قلمداد میشود. ورود به پیچها با کمی کمفرمانی و پیچش شاسی همراه است اما با اتمام پیچ، قدرت خیرهکننده آن با کمترین سروصدای ممکن به چرخها میرسد. با اتمام یک مسیر مستقیم، ترمزهای لوسید تمام تلاششان را برای کاهش سرعت بدنه ۲,۴۲۰ کیلوگرمی این سدان میکنند و هر چند نمیتوانند عملکردی مانند مکلارن 750S داشته باشند اما خوب ارزیابی میشوند. هر چه باید ایر سفایر یک سدان خانوادگی و 750S یک سوپراسپرت سرسخت است.
قدرت زیادی سه پیشرانه برقی درون این خودرو راننده را به سرعت بیشتر تشویق میکند اما با ورود با پیچها، پیچش بدنه و کمفرمانی ظاهر میشود که ناشی از وزن بالا، لاستیکهای غیرمسابقهای و درکل عملکرد نرم و خودمانی یک خودروی چهار سرنشینه به شمار میروند که هدف آن ارائه سواری راحت و بیدردسر است. بنابراین هر چند عملکرد پیست لوسید با 750S فاصله دارد اما میتوان مهندسانش را تحسین کرد.
رقابتی نابرابر؟
مکلارن 750S خودرویی بینظیر است که در پیست به بهترین شکل ممکن نقشآفرینی میکند و نشان میدهد که یک سوپراسپرت مدرن، چطور باید عمل کند. هر چقدر هم که راننده به آن فشار وارد کند، انگار باز ظرفیت دارد و میتواند سریعتر حرکت کند.
سدان ایر هم یک تلاش بینظیر از مجموعه آمریکایی لوسید است که نشان داد میتوان با ارائه یک محصول راحت و کاملا لوکس، در خط مستقیم و پیست بهترتیب عملکرد یک خودروی اسپرت توانمند و یک ابرخودرو را به نمایش گذاشت. ایر سفایر در پیست عملکرد خوبی دارد اما وقتی نوبتبه ترمز گرفتن و پیچیدن شود، قوانین فیزیک مانع آن میشوند؛ تاحدی که قرار دادن آن در برابر 750S نابرابرانه به چشم میخورد. نظر شما درباره مکلارن 750S و لوسید ایر سفایر چیست؟
مقایسه مشخصات فنی
مدل | لوسید ایر سفایر ۲۰۲۴ | مکلارن 750S 2024 |
پیشرانه | سه موتور برقی/ AWD | یک موتور ۴ لیتری V8 تویین توربو/ RWD |
قدرت و گشتاور | ۱,۲۵۱ اسب بخار/ ۱,۹۳۹ نیوتن متر | ۷۵۰ اسب بخار/ ۸۰۰ نیوتن متر |
۰-۱۰۰ | ۲.۲ ثانیه | ۲.۷ ثانیه |
وزن | ۲,۴۲۰ کیلوگرم | ۱,۳۸۹ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ | ۵ ۲ |
زمان ۴۰۰ متر | ۱۰.۲ ثانیه | ۹.۳ ثانیه |
جعبهدنده | ۱ سرعتی خودکار | ۷ سرعتی دوکلاچه خودکار |
قیمت پایه | ۲۵۰,۵۰۰ دلار | ۳۵۰,۳۰۰ دلار |
Mohsen68
۲۹ تیر ۱۴۰۳آره، توی کارت بازی توان رقابت رو داره!
قرار دادن پیشرانه بنزینی در مقابل برقی واقعاً مقایسه ای هست که این روزا زیاد انجام میشه و بسیار اشتباهه! این دو تا از پایه تفاوت دارن.
تولید ۱۰۰۰ اسب بخار از پیشرانه بنزینی شاهکار محسوب میشه ولی خواهیم دید که بزودی این میزان قدرت تو خودروهای برقی زیر ۶۰ هزار دلار قابل دسترسی.
درسته هر دو این وسایل نقلیه ۴ تا چرخ دارن، ولی از دو دنیای کاملاً متفاوت میان.
NAVID@@98
۲۹ تیر ۱۴۰۳مکلارن###———————————–###لوسید ایر
۰-۱۰۰»»»۲.۷ ثانیه—————###————۲.۲ ثانیه
وزن»»»۱,۳۸۹ کیلوگرم———###————۲,۴۲۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین»»»۲———###————۵
زمان ۴۰۰ متر»»»۱۰.۲ ثانیه—###———–۹.۳ ثانیه
90s culture
۲۹ تیر ۱۴۰۳گاهی وقت ها این تقابل های نابرابر در عرصه های مختلف، نتایج شگفت انگیز و لذت بخشی داره…
اعضای گروه تست درایو خودرو که تجربه رانندگی صدها خودرو که دارند، به این مسائل واقف اند.
Taha Ayoobi
۲۹ تیر ۱۴۰۳به هم ربطی ندارن،
به هرجال 720 سوپر اسپرته و باید از سدان بهتر باشه.
RB
۲۹ تیر ۱۴۰۳اطلاعات صفر تا صد و ظرفیت سرنشین در جدول بنظر جابجا درج شده
۲۹ تیر ۱۴۰۳یه دل میگه برم برم
یه دلم میگه نرم نرم
طاقت نداره دلم دلم
بی تو چه کنم؟
froG-driVer
۲۹ تیر ۱۴۰۳فازت چیه؟؟
BlackWing
۲۹ تیر ۱۴۰۳سفایر شتابش زیر ۲ هست و هگرتی باهاش ۹.۳ ثبت کرد
انتخابم مکلارن در هر شرایطی
من توی مدل ۷۲۰S نشستم ، خیلی خفنه واقعاً تجربه جالبیه
Taha Ayoobi
۲۹ تیر ۱۴۰۳داداش تو رستگار شدی.
OM.01
۲۹ تیر ۱۴۰۳لوسید ایر سافایر با ثبت تایم 2 دقیقه 44 ثانیه و 3 دهم در دور صاعقه car&driver جایگاه 25 از 220 خودروی سریع پیست VIR رو داره و با ثبت تایم 22 ثانیه 60 صدم در پیست Figure-8 موتورترند جایگاه 29 از 220 خودروی تست شده موتورترند رو کسب کرده.
سریعترین بهترین خودروی پرفورمنس جهان نیست. اما غیر قابل باور ترین سدان دنیا تو ثبت اعداد هست…چه شتاب چه درگ چه 0 به 240 به 0 چه تایم پیست.
البته فکر کنم تایم ها با 10 درصد بهبود توسط تایکان توربو GT شکسته بشه تا چند ماه دیگه که به دست خریدارها برسه
خرید سافایر که منطقی نیست باتوجه به کاهش فروش شدید برقی ها و علاقه مردم به خودروهای بنزینی ولی لیزینگ لوسید ایر سافایر برای یه مدتی و تجربه پرفورمنس این خودرو گزینه جالبی هست
سوشیانت
۲۹ تیر ۱۴۰۳توربو جی تی شاید تایم پیست بهتری بزنه ولی تو خط مستقیم حریف مدل اس پلد و سافایر نمیشه
دانیال_Surrey،England
۲۹ تیر ۱۴۰۳یه زمانی یادمه چنان ذوق میکردم که مثلا یه مجله ای مثل کار اند درایور یا موتورترند و..بیاد مثلا همین مک لارن یا پورشه و…رو بررسی کنه و از کار زندگی بزنم برم بخونم،و یا حتی بیام تو سایت با افتخار بگم مثلا 720 یا پی1 توسط این نشریات جزء برترین ها انتخاب شدن.
این چند ساله متاستفانه نصف نشریات نه نقداشون درست و حسابیه و نه مقایسه هاشون به درد میخوره.
جوایز سالانه شون هم که به قدری خنده دار شده که ارزش نداره یه کامنت انتقادی هم در وصفشون بزاری.
johnmarston
۲۹ تیر ۱۴۰۳موافقم
تنها محتوایی که اینطوری نبود هم کلارکسون می و هموند بودن که دیگه نیستن
Muscle car
۲۹ تیر ۱۴۰۳فکرشو کنین لوسید ایر کوپه بود
هیچ ماشینی به گرد پاش نمیرسید
Arshin
۳۰ تیر ۱۴۰۳چرت و پرت خاص و غیر منطقی
froG-driVer
۲۹ تیر ۱۴۰۳درسته که لوسید یکی از پنج ماشین برقی معدودیه که میشه روش حساب کرد و دوست داشتنیه(و از تسلا بالاتره).
ولی حالا دلیل نمیشه جرئت پیدا کنه که پاشو از محدوده برقی ها بزاره بیرون و بیاد سمت سوپر اسپرت های لوکس جذاب پرقدرت.
مَثَل «بهش زیاد رو ندین» همینه ها
سوشیانت
۲۹ تیر ۱۴۰۳این از تسلا بالاتره بستگی داره که کدوم ماشین ها رو بخوایم باهم مقایسه کنیم الان مقلا سافایر بهتر از مدل اس پلد هست ولی مدل ایکس پلد از گراویتی یه لول بالاتره
علی جردن
۳۰ تیر ۱۴۰۳انتخابم مکلارنه
چونکه نزدیک ترین حس رو به فرمولا وان داره.
علیاکبر زِینالی
۲ مرداد ۱۴۰۳با سلام.
مکلارن حتی اگر از همه برقیها هم شکست بخورد، باز به کل برقیها می ارزد.
والسلام.