از زمان فراری تستاروسا و لامبورگینی کانتاش، رقابت بین فراری ۲۹۶ و مکلارن 750S، حماسیترین نبرد در دنیای سوپراسپرتها محسوب میشود.
وقتی به تاریخچهٔ سوپراسپرتها نگاه میکنیم، نبردهای بزرگ زیادی میبینیم که مشهورترین آنها فراری تستاروسا در برابر لامبورگینی کانتاش در دههٔ ۸۰ بود. با گذشت اینهمه سال اما تنها نبردی که مشابه تستاروسا و کانتاش دوباره در دنیای سوپراسپرتها شکل گرفته، جدال مکلارن 750S و فراری ۲۹۶ GTB است. البته شاید بگویید فراری ۲۹۶ باید در برابر مکلارن آرتورا قرار گیرد زیرا این دو خودرو از لحاظ قوای محرکه شباهتهای زیادی به هم دارند ولی شخصیتشان کیلومترها از هم فاصله دارد.
همچنین ممکن است به نبردهای حماسی دیگری در صدر کلاس سوپرکارها فکر کنید. شاید فراری ۴۵۸ در برابر مکلارن MP4-12C؟ نه چون در این رقابت، فراری در اوج شکوه خود بود درحالیکه مکلارن تازه ساخت سوپراسپرت را آغاز کرده بود. فراری F355 در برابر هوندا NSX چطور؟ F355 پس از ۳۴۸ تنبل، واکنش مارانلو به NSX بود اما این خودروها هم نگرش کاملاً متفاوتی به دنیای سوپراسپرتها داشتند. ۲۹۶ GTB و 750S اما آنقدر خوب هستند که هرکدام مستقیماً بر دیگری تأثیر گذاشته است. هرکدام از این سوپراسپرتها از طریق تکنولوژی، مهندسی و طراحی به دنبال برتریهایی بودهاند. رقابت خالص بین این دو، آنها را به سمت شعار المپیک یعنی «سریعتر، بالاتر، قویتر» سوق داده است.
این دو ماشین، آیرتون سنا و آلن پراست دنیای سوپراسپرتها هستند و دیگران دنبالهروی آنها ماندهاند. مازراتی، لامبورگینی، پورشه، کوروت و…، همگی سوپراسپرتهایی میسازند که روی کاغذ در برابر این ساختههای فراری و مکلارن صفآرایی میکنند اما در عمل کم میآورند. این دو ماشین نهتنها بر کلاس سوپراسپرت حکومت میکنند بلکه آمدهاند تا این کلاس را تعریف کنند.
اما آیا 750S فقط یک 720S با ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر است؟ روی کاغذ بله. هفت سال پس از معرفی 720S، این صرفاً یک فیسلیفت محسوب میشود که باید کار 750S را در بازار سخت کند ولی هرچه زمان بیشتری پشت فرمان این سوپراسپرت جدید بریتانیایی صرف کردم، بیشتر متوجه شدم که 750S چقدر پیشرفت کرده است. سوپرکار مکلارن گویی قبلاً کمی تار بود اما حالا کاملاً واضح شده است. پیشرفتها بیشتر زیر پوست خودرو صورت گرفتهاند و این ناخودآگاه من است که آنها را تشخیص میدهد. بااینحال، ویژگیهای اصلی یعنی مونوکوک فیبر کربنی، پیشرانهٔ V8 توئین توربو، کمکفنرهای هیدرولیکی، وزن سبک و تمرکز روی هندلینگ از سال ۲۰۱۷ تغییر چندانی نکرده است.
از سوی دیگر، ۲۹۶ GTB از لحاظ فنی، گام روبهجلوی بزرگی برای سوپراسپرت پایهٔ فراری محسوب میشود. در این ماشین، یک موتور الکتریکی ۱۶۵ اسب بخاری بین پیشرانۀ ۳ لیتری V6 توئین توربو و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه نصب شده است. مجموع خروجی این سیستم ۸۳۰ اسب بخار قدرت است که نهتنها ۸۰ اسب بخار از رقیب بریتانیایی بیشتر است بلکه گشتاور بسیار بیشتری را در دورهای پایین ارائه میکند. بااینحال، وزن ۲۹۶ بسیار بیشتر است. فراری وزن خشک این خودرو را ۱۴۷۰ کیلوگرم اعلام کرده اما نمونهٔ آزمایشی ما روی باسکول ۱۶۲۰ کیلوگرم وزن داشت و بنابراین، در قیاس با 750S با وزن خشک ۱۳۸۹ کیلوگرمی که نسبت قدرت به وزن بهتری دارد، بسیار سنگین به نظر میرسد.
بااینحال، فراری از پشت فرمان هرگز وزن خود را نشان نمیدهد زیرا هیچ تأخیر و هیچ تردیدی وجود ندارد. فقط کافی است به کاری که میخواهید فکر کنید تا ماشین حتی قبل از اینکه اقدامی انجام دهید پاسخ دهد. این یک سوپرکار پرجنبوجوش و بیشفعال است. ۲۹۶ و 750S را میتوان سریعترین خودروهای جادهای حال حاضر بازار دانست. در یک جادهٔ پیچدرپیچ، به لطف مهندسی و نوآوری فراوانی که در توسعهٔ این دو ماشین به کار رفته، هیچ هایپرکار هزار اسبی نمیتواند از آنها سریعتر باشد و پس از اولین پیچ، هر هایپرکار الکتریکی کیلومترها از این دو عقب میافتد. خوشبختانه، بارش باران هم در عملکرد این دو سوپراسپرت خللی وارد نمیکند و روی جادهٔ خیس، هردو ماشین قابلاعتماد و کاملاً قابلاستفاده خواهند بود.
۲۹۶ به پکیج ۲۵,۹۲۰ پوندی استو فیورانو مجهز است که مقداری کاهش وزن و کمکفنرهای مالتیمتیک را به همراه دارد. 750S آزمایشی ما هم به ترمزهای ۱۴,۹۰۰ پوندی پیست، رول کیج تیتانیومی ۵ هزار پوندی پکیج فیبر کربنی بیرونی ۴۶,۵۱۰ پوندی مجهز بود. مجموعاً هردو خودرو بیش از ۱۰۰ هزار پوند آپشن داشتند و هرچند بسیاری از این آپشنها با هدف بهتر کردن خودروها در پیست در نظر گرفته شدهاند اما در جاده کمکی نمیکنند. در مکلارن، صندلیها کاملاً برای پیست طراحی شده و برای استفادههای روزمره ناراحت هستند ولی طراحی داخلی از لحاظ ارگونومی عالی است بهگونهای که برای کار با ادوات مختلف، لازم نیست چشم خود را از جاده بردارید. همچنین کیفیت ساخت هم یک گام بزرگ به سمت جلو برای مکلارن محسوب میشود.
این در حالی است که فراری طی سالهای اخیر در ارگونومی رو به عقب حرکت کرده است. موضوع بشدت آزاردهنده در کابین ۲۹۶ این است که کار کردن با دکمهها و ادوات داخلی در هنگام رانندگی عملاٌ غیرممکن است. البته این شاید عمدی باشد و به طراحان فراری گفته شده همهچیز را آنقدر ناکارآمد طراحی کنید تا راننده فقط روی رانندگی تمرکز کند! کنترلهای لمسی روی فرمان اصلاً خوب کار نمیکنند و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آنقدر فاجعه بود که میخواستم کل سیستم و نمایشگر را در سطل آشغال بیندازم. در طراحی منوهای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فراری هیچ توجهی به ارگونومی و استفادهٔ آسان نشده است و خبر بد اینکه همین سیستم در تمام محصولات مارانلو وجود دارد.
هنگام رانندگی اما همهٔ اینها را فراموش خواهید کرد زیرا فراری با شتابی سرسامآور، میخواهد نفس شما را بند بیاورد و نشان دهد جه تواناییهایی دارد. در پیچها هرچند مکلارن خودروی دقیقتری است اما فراری خیلی راحت فاصله میگیرد زیرا نیروی الکتریکی و دو توربوشارژر بزرگ جهشی را برای ۲۹۶ فراهم میکند که مکلارن نمیتواند در حد آن باشد. هیچکدام از این سوپراسپرتها برای رانندگیهای طولانیمدت عالی نیستند و صندلیها در هردو میتوانست بهتر و سروصدای جاده کمتر باشد. در طراحی بیرونی، هرچند متأسفانه مکلارن راهی برای بهبود ظاهر 750S پیدا نکرده اما این خودرو هنوز هم ظاهر خوبی دارد و در قیاس با فراری، آیندهنگرتر به نظر میرسد.
این سوپراسپرتها بهترین گزینه برای رانندگیهای خداگونه هستند. اینها ماشینهایی شیک، سبک و جذاب هستند که هایپرکارها را میترسانند. هردوی این سوپراسپرتها در اوج بازی خود هستند. فراری خودرویی پرجنبوجوشتر و بازیگوشتر و مکلارن سوپرکاری دقیقتر و متمرکزتر است. فراری قوای محرکهٔ هیجانانگیزتر همراه با قابلیت پیمایش تمام الکتریکی برای رانندگیهای شهری دارد درحالیکه مکلارن ارتباط واضحتری با راننده برقرار میکند. بهطورکلی، هردو سوپراسپرت عالی هستند اما برنده کدام خواهد بود؟ این آزمایش را با فرض اینکه جهش نسلی بزرگ فراری به جلو فیسلیفت دقیق مکلارن را مغلوب خواهد کرد آغاز کردیم ولی معلوم شد اشتباه کردهایم و درنهایت، 750S را بهعنوان برنده برگزیدیم ولی ۲۹۶ GTB هم بهاندازهٔ 750S خوب است. چهل سال پیش همین موضوع در مورد کانتاش و تستاروسا هم صدق میکرد. امروز مهم است کدام خودرو برندهٔ آن رقابت شد؟ بههیچعنوان چون این خود نبرد بود که اهمیت داشت.
پیام۲
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ولی 650s یه چیز دیگه بود
SMS
۱۷ شهریور ۱۴۰۳هر دو عالین و خاصیت های خودشون رو دارند والبته که هزار اسبی ها با اون هیکل و وزن به پای این جغله ها نمی رسند
shirko
۱۷ شهریور ۱۴۰۳فراری کلا بعد از ۴۵۸ ، غیر از لافراری کلا رو به عقب حرکت کرده .
Taha Ayoobi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳این همه از جی تی بی تعریف کرد تازه داشتم میرفتم تو حس یه دفعه سر سیستم اطلاعات و سرگرمی همه چی رو دگرگون کرد 😂
بحث سیستم اطلاعات و سرگرمی شد جالبه بدونید اولین ماشینی که اپل کارپلی داشت فراری FF 2014 بود.
Alirezza
۲۲ شهریور ۱۴۰۳وقتی دیدم فرمان ماشین سمت راشته متوجه شدم برنده حدوم ماشینه
مهدی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳هر دو عالی و سنگ محک کلاس خودشون .جفتشون به هدف زدن منتها مکلارن آنالوگ و فراری تکنولوژیک تر
amirkhanzadeh
۱۷ شهریور ۱۴۰۳موتور gtb296 یک شاهکار مهندسیه
علی جردن
۱۷ شهریور ۱۴۰۳کابین این مدل فراریو دوست ندارم برعکس کابین 812 جز زیباترین کابین های خودرویی بود که تا کنون ساخته شده
amirkhanzadeh
۵ مهر ۱۴۰۳باهات کاملا موافقم
saeed
۶ مهر ۱۴۰۳همین آنالوگ از نظر شخصی و تجربه شخصی میتونم بگم بهتر از دیجیتال بود برام چون باعث ارتباط و تمرکز بیشتر روی راندمانم شد و از سواری لذت بیشتری بردم
کاربر
۱۷ شهریور ۱۴۰۳دوستان شرمنده بابت اسپم
____________________________
اقای اشتری ببخشید خیلی سوال میپرسم اذیتت کردم حلال کن….
نظرتون راجب kmc a5 چی هست؟شما زمانی که swmg01f در بازار بود تجربه ای ازش داشتید؟به نظرتون متقضی براش هست یا عاقبتش مثل k7 میشه؟خیلی ممنون🙏🙏🙏
NGU
۱۷ شهریور ۱۴۰۳مک لارن که واقعا اون زمان با 720s نفس تمام رقیب هارو برید
ولی خب فراری یه چیز دیگست
Mr. gt c
۱۷ شهریور ۱۴۰۳مقاله چقدر جانب دارانه به نفع مک لارن بود، اینکه تست درد بریتانیا انجام شده هم بی دلیل نیست که حس میهن پرسی مقاله نویس و راننده گل کرده باشه…
آرش
۱۷ شهریور ۱۴۰۳چون توسط مجله انگلیسی car Magazine نوشته شده طبیعیه که تعصب مک لارن رو بکشن
🇰🇷
۱۷ شهریور ۱۴۰۳هر دو بینظیر . انتخابم اسب رقصان مارانلو
اون مشکل سیستم اطلاعات سرگرمی فراری با حضور سامسونگ و نسل جدید نمایشگراش و رابط کاربریش حل و فصل میشه . همین سالهای اخیر بود که فراری برای نسل جدید نمایشگرها و تکنولوژی OLED رفت سراغ سامسونگ و چه کانسپت ها و طرح های بینظیری که به نمایش گذاشتند
بلخره بهترین ها ، بهترین ها رو انتخاب میکنند 👑
B
۱۷ شهریور ۱۴۰۳البته فکر کنم هنوز یسال نشده خبر همکاریشون اومده
مازیار
۱۷ شهریور ۱۴۰۳جدا از سابقه طولانی مکلارن در موتوراسپرت، سرعت رشدش در محصولات جاده ای اخیر از MP4–12C تابحال واقعا تحسینبرانگیزه
Taha Ayoobi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳بحث موتور اسپرت باشه فکر نکنم شرکتی به پای فراری برسه
مازیار
۱۷ شهریور ۱۴۰۳من چیز دیگه ای گفتم
Taha Ayoobi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳منم همینطور
*
۱۷ شهریور ۱۴۰۳پورشه عه بنده خدا چی
hosen
۱۷ شهریور ۱۴۰۳انتخابم 296gtb
شاهکار مهندسیه این ماشین
R
۱۷ شهریور ۱۴۰۳زیادی اغراق شده ازشون تو مقاله میگه هزار اسبی هام نمیتونن ازشون سریع تر باشن
بیان تایم بزنن تا مشخص شه بهتر از اینام هستن
Alimopar
۱۷ شهریور ۱۴۰۳هر ماشین دیگه ای بود میگفتم مکلارن ولی لامصب اینجا فراری مقابلشه😑😑
آریا
۱۷ شهریور ۱۴۰۳انتخابم 750 هست چون هم آخرین بنزینی مکلارنه فعلا و از لحاظ ظاهر از 296 سرتره
الف.ی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳به به مکلارن ❤️
«چهل سال پیش همین موضوع در مورد کانتاش و تستاروسا هم صدق میکرد.»
جا داره بعضیا از کلیشه ها و تعصبات دست بردارن
Ferrari
۱۷ شهریور ۱۴۰۳کاش خودت به خط اخر کامنتت عمل کنی.
الف.ی
۱۸ شهریور ۱۴۰۳🤝❤️
Ferrari
۱۸ شهریور ۱۴۰۳🙏🌹❤️
الف.ی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳حالا چرا وزن فراری اینقد از اعلام کارخونه بیشتره؟
مایعات خودرو؟
Scuderia Ferrari
۱۷ شهریور ۱۴۰۳296GTB سوپر اسپرت پایه فراری که توان رقابت با هزار اسب بخاری ها رو داره و این رو در عمل نشون داده
از برندی که ۸۰ سال تجربه ساخت بهترین سوپر اسپرت ها و هایپر کارهای تاریخ رو داره جزء این انتظاری نیست
در حال حاضر ، مکلارن بزرگ ترین رقیب فراری محسوب میشه و البته محصولات رده بالای پورشه
Lamberto
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ببخشید فراری مثل المانی ها کامپیوتر متحرک نمیسازه که سرتون با سیستم سرگرمی و گجتی ماشین گرم شه جای رانندگی
هر چی که لازم باشه فراری تو کامپیوتر سفریش جا داده منتهی نیاز به هوش و سرعت عمل توسط راننده های حرفه ای
نه شما مجری های بدرد نخور انگلیسی آمریکایی که حتی رانندگی هم بلد نیستید
Taha Ayoobi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳داداش داره میگه عملکرد مانیتورش کنده.
فرض کن تو گوشی 4 میلیونی شیائومی کالاغ بازی کنی.
اون ربطی به تو نداره به سیستم ربط داره.
Taha Ayoobi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳اصلاح میکنم، کالاف
Lamberto
۱۸ شهریور ۱۴۰۳اینا ایرادات بنی اسرائیلیه که همیشه از خودروهای ایتالیایی میگیرن
کمپانی معظمی مثل فراری هر قسمتش از کلی واحد کنترل و پردازش عبور میکنه الکی نیس که یه سیستم معمولی بندازن روش
اینا حتی از فرمون و دکمه های روشم ایراد میگیرن چون بلد نیستن باهاش کار کنن این مجریا انتظار سیستم گجتی مثل همین اس کلاس جدیدرو دارن که رو یک سوپر اسپرت نصب باشه
در کل بیشتر خریداران فراری و سوپر اسپرت آدم های صرفا پولدار هستن که رانندگی حرفه ای بلد نیستن تصادفات مسخره ای که با فراری میکنن خودش مدرکه
sadra gholami
۱۷ شهریور ۱۴۰۳زیاد طرف دار هیچ کدوم نیستم ها ولی
مگر فراری توی پیچا چقدر از مکلارن قراره کندتر باشه؟
بعدشم رانندگی کاملا برقی داره.
و احتمالا وبسایت وبسایت انگلستانی بوده.
من به شخصه شتاب سرعت و رانندگی برقی رو ترجیح میدم.
ولی باز از طرفی مکلارن سبکتره صدای موتور بهتری داره و اون(active aero)رو دوست دارم
Carbonado Aventador
۱۷ شهریور ۱۴۰۳دوران نبرد ۴۵۸ و گایاردو
و بعدش ۴۵۸ اسپشیال و گایاردو سوپرلجرا هم به شدت زیبا و جداب بود
البته اونتادور و F12 با اینکه تو یه کلاس نبودن ولی نبردشون قشنگ بود👌🏻
توفیق اجباری
۱۸ شهریور ۱۴۰۳این مقاله آدم رو یاده جرمی کلارکسون میندازه که همیشه وقتی دوتا ماشین رو مقایسه میکرد همیشه ماشینی که ساخت انگستان بود با وجود نواقص و قیمت بالاتر در آخر برنامه برنده میشد
علی ولی زاده
۱۸ شهریور ۱۴۰۳نظرم به مک لارنه
بابا اون از عول کش۷۲۰
حالا هم این
لعنتی قیافش هم عالیه
علی
۱۸ شهریور ۱۴۰۳اینهمه تعریف و تمجید ازشون کردی بیخیال حالا اگه اینهمه خوبن پس چرا توی نوربرینگ تایم نمیزنن پس الکی گنده نکنید بیان نوربرینگ تا معلوم بشه چند مرده حلاجن
پادشاه نوربرینگ پورشه و لامبورگینی
Monster 765lt
۲۳ شهریور ۱۴۰۳همین که جفتشون غول های با سابقه فرمول یک هستند بدون ده هیچ از بقیه جلوترن توی پیست
این رکورد زدن هم گذاشتن برای کوچولوتر ها که سابقه ده دقیقه حضور توی فرمول یک رو هم ندارن
Ali
۱۸ شهریور ۱۴۰۳موتور مک رو کی میزنه ؟
Alirezza
۲۲ شهریور ۱۴۰۳وقتی یک طرف رقابت ی ماشین انگلیسی باشه و از قضا فرمون ماشینا هم سمت راست باشه حدس زدن اینکه کدوم ماشین برندهس کار سختی نیست،مثل مقایسه مازراتی با جگوار
Monster 765lt
۲۵ شهریور ۱۴۰۳برندی که از وقتی شروع به تولید سوپراسپرت و هایپرکار کرد سه لول کلاس ها رو ارتقا داد…کل رقیبا شوک داد هیچ. یکی پس از دیگری از بزرگان از میدون به در کرد…پیکان جوانان نیست که نتونه از پس رقیبش بر بیاد…یا شما نمیدونی مکلارن چی هست و چیکار کرده یا بیش از حد تعصب مسخره دارین. از نظرم هر دو تاش هست.
اونور انقدر بی دروپیکر نیست بخوان رو هوا بررسی کنن.
معتبرترین مجلات بررسی خودرو متعلق به انگلیسه چطور وقتی آرتورا با همین جی تی بی مقایسه کرد و فراری رو برنده اعلام کردن فرمون راست تاثیری نداشت؟
**
۲۳ شهریور ۱۴۰۳دوستان درسته که این محصول فراری تکنولوژیه خار مادر داخلش استفاده شده و حسابی اصلاح شده و یه شاهکاره .
اما من اون فراریِ ۱۰ و ۱۲ سیلندرو با صدای مخصوص خودش میخام ….