همه ما مک لارن را با سوپر اسپرت افسانهای F1 میشناسیم اما این خودروساز قبل از عرضه چنین خودرویی به تولید فورد موستانگ توربو با سقف تیراژ ۱۰ دستگاه نیز پرداخته است!
بیشک مک لارن موستانگ M81 جزو کمیابترین موستانگ های تاریخ به شمار میرود و راه را برای تولد بازوی اسپرت کارخانه فورد یعنی SVO باز کرده است. میخواهیم شما را با مک لارن موستانگ M81 مدل ۱۹۸۰ آشنا کنیم که حاصل همکاری دیوانهوار مک لارن و فورد بوده است. داستان به زمانی بازمیگردد که فورد میخواست نسخهای سبکتر، قویتر و تیزتر از موستانگ فاکس بادی ۴ سیلندر بسازد و به همین خاطر با مک لارن انجینز به عنوان بازوی آمریکایی تیم فرمول یک مک لارن همکاری کرد. سومین نسل موستانگ بهصورت استاندارد با پیشرانههای ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری، ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری و ۸ سیلندر ۴.۹ لیتری عرضه میشد. همچنین خریداران میتوانستند نسخه توربوی ۲.۳ لیتری لیما را سفارش دهند که قدرت آن تقریباً به اندازه پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۹ لیتری بود (۱۳۰ در برابر ۱۳۸ اسب بخار).
فورد نیاز داشت که موستانگ ۴ سیلندر را جذابتر کند و از آنجایی که مک لارن در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به خاطر حضور پررنگ در مسابقات شهرت خوبی را در آمریکا به دست آورده بود بنابراین همکاری با این برند میتوانست مزیتهای زیادی داشته باشد. بخش تازه تأسیس SVO فورد برای این خودرو قوس چرخ های بزرگ، پفکردگی مشهود روی کاپوت، رینگهای BBS، ترمزهای بزرگتر، جذبکنندههای شوک قابل تنظیم و… را در نظر گرفت. SVO همچنین در کابین اقدام به حذف تجهیزات غیرضروری کرد و بجای آنها صندلیهای اسپرت ریکارو، پشت آمپرهای جدید و رول کیج فابریک نصب شد. خودروی موردبحث در نهایت با پوشش بدنه نارنجی مشابه با رنگ نارنجی پاپایا مشهور مک لارن معرفی شد و نظرات را به خود جلب کرد؛ اما مک لارن انجینز هم پیشرانه ۲.۳ لیتری توربوی فورد را ارتقا داد و با استفاده از توربوشارژر جدید باعث افزایش قدرتش شد. در واقع خروجی این نیروگاه آهنین از ۱۳۰ به ۱۷۴ اسب بخار رسید و گشتاور نیز رقم ۲۱۰ نیوتون متر را نشان داد.
با در نظر گرفتن نسخه پروتوتایپ نهایی فورد به دنبال تولید ۲۵۰ دستگاه از این خودرو بود و قرار شد ۲۴۹ دستگاه آن با قیمت نجومی ۲۵ هزار دلار در دسترس مشتریان قرار بگیرد. قیمت آن خودرو به نرخ امروز معادل ۹۲ هزار دلار خواهد بود و همین نیز نقطهضعف موستانگ مک لارن و فورد به شمار میرفت. با قیمت ۵ برابری اولین موستانگ سه درب آن زمان (با قیمت ۵۶۱۶ دلار در سال ۱۹۸۰ فروخته شد)، خریداران برای خرید این خودرو رغبتی نشان ندادند و فورد نیز فقط ۱۰ دستگاه شامل پروتوتایپ اولیه را تولید کرد.
هماکنون یکی از این خودروها برای فروش آماده شده و قطعاً ستاره حراجی خواهد بود. گفته میشود این خودرو با قیمت تخمینی ۷۵ تا ۱۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. پروتوتایپ یاد شده تور بازدید از نمایندگیهای فورد در سال ۱۹۸۰ را برگزار کرد و پشت آمپر آن کارکرد ۸۹۴ کیلومتر را نشان میدهد. این خودرو از همان لاستیکهای اصلی فایرستون HPR رادیال استفاده میکند. همین خودرو در جلد مجله موتور ترند ۱۹۸۰ نیز حضور داشت و خریدار نیز یک نسخه از همان مجله را دریافت خواهد کرد. در واقع این خودرو را میتوان جزو ارزانترین محصولات مک لارن و کمیابترین موستانگ های تاریخ دانست.
R/T
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲چه جالب
ولی کسی موستانگ ۴ سیلندر دوست نداشت اون موقع
FJR
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کمیاب ترین موستانگ ، اونم با همکاری مکلارن ، چیزی که تو نگاه اول خیلی خاصه ، یه شکست تمام عیار بوده .
قرار بوده ۲۵۰ تا ساخته بشه اما همش ۱۰ تا پروتایپ شد حاصل کار !
خطاب به اون عزیزانی که به لکسوس LFA خرده میگرفتن . ۱۰ تا پروتایپ !
❤ ب ت bugatti
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا همکار جالبی بود
موستانگ افسانه ای
میثم
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲مکلارن قبلا با مرسدس بنز و بی ام و هم همکاری داشته و محصولات مشترکشون خیلی خوب گرفته.
SLR های معروف موتور مکلارن داشتن.
McLaren F1 دوست داشتنی هم موتورش توسط بی ام و ساخته شده. (مطلبش تو ویکی پدیا هست)
BMW M1 هم که یه جورایی تنها ابرخودروی بی ام و محسوب میشه هم با کمک لامبورگینی ساخته شده.
Amir
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲Bmw m1 افسانه ای بود خود بی ام و هم گفته فقط لوگو bmw روش بوده بقیش رو لامبورگینی ساخته بوده
Amir
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲پدال باید یه مطلب هم درباره همکاری bmw و لامبورگینی بزاره
فورد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظر من تنها چیزی که شبیه نبوده موستانگه اما برای برای کلکسی کلکسیاونر ها میتونه جذاب باشه
رضا
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کاش یه مطلب در مورد مکلارن m6 gt می گذاشتید اولین ماشین جادهای مکلارن
❤ ب ت bugatti
۳ اردیبهشت ۱۴۰۲و خودروی فرمول ۱ مکلارن هم بی ام و هست
مهردادکمال
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲بنظرم بخاطر گذشته جالبش و تعداد کمی که ساخته شده ارزش کلکسیونی اش در آینده خیلی بیشتر شه