طراحیمک لارن

زبان طراحی مک لارن در آینده چه تاثیری بر صنعت خودرو می‌گذارد؟

مدیر ارشد طراحی مک‌لارن از آینده این برند خودروسازی در طراحی و مهندسی می‌گوید.

مرکز فناوری مک‌لارن در شهر «ووکینگ» انگلستان میزبان خودروهای خاص و بی‌نظیری است که شامل مدل‌های مسابقه‌ای چون مک‌لارن M8D، MP4/2B فرمول ۱ و MCL38 یا مدل‌های جاده‌ای مانند MP4-12C، F1، اسپیدتیل و الوا می‌شود. طراحان تاثیرگذاری چون گوردون موری، موسس برند GMA، و فرانک‌ استیفنسون مسئولیت طراحی برخی از این خودروها و مسئولیت طراح ارشد مک‌لارن را برعهده داشتند. امروزه این وظیفه بر دوش «توبیاس سولمان» گذاشته شده است.

این طراح آلمانی‌تبار درباره پیشینه طراحی مک‌لارن می‌گوید:

از تیمم می‌خواهم که اینجا قدم بزنند، یک سری جزئیات تازه را پیدا کنند و سپس به‌شکلی تازه آن‌ها را تفسیر کنند. وقتی از بلوار کنار مرکز عبور می‌کنید، الهام می‌گیرید و می‌فهمید که می‌توانید کارهای زیادی با آن انجام دهید. من در شرکت‌های زیادی مشغول به کار بوده‌ام؛ از نمونه‌های بزرگ تا کوچک. مک‌لارن رویای من بود.

مکلارن سولوس جی تی

سولمان که به‌عنوان طراح نسخه تولیدمحدود «سولس GT» شناخته می‌شود، در تاریخی حساس به این شرکت پیوسته؛ درست زمانی که بحرین مالکیت مک‌لارن را در دست گرفته است. او در این مجموعه خودروسازی به‌همراه «میکائیل لیترز»، ارشد سابق در فراری، همکاری خواهد کرد و امید دارد که بتوانند گستره محصولات مک‌لارن را افزایش دهند. سولمان کار خود را با ایجاد زبان طراحی تازه مک‌لارن آغاز کرده است و می‌خواهد با افزودن دو خط شانه جدید موسوم‌به «پرفورمنس لاین»، دماغه پایین کاپوت و بخش عقبی باز به‌همراه المان‌های افقی به این هدف دست پیدا کند. هر چند که یافتن المان‌های جدید با نگاهی به گذشته مدل‌های جاده‌ای مک‌لارن میسر شده است اما این طراح آلمانی اطمینان می‌دهد که منجربه آفرینش ظاهری کلاسیک نخواهند شد.

ما با مسابقات رشد کرده‌ایم و حال همه‌چیز بخشی از آن است. ما برای درک و تصویرسازی آینده، به درک DNA و کلیت مک‌لارن نیاز داریم. طرفداران و مشتریان خوبی داریم. مردم محصولات ما را خیلی دوست دارند چون تاریخچه مسابقاتی داریم. ما مسابقه‌دهندگانی بودیم که خودرو ساختند.

هدف ما طراحی کاراکترهای متفاوت برای محصولات مختلف است تا آن‌ها را بهتر از هم جدا کنیم. مردم فقط مک‌لارن بودن خودرو را تشخیص نمی‌دهند آن‌ها مدل را هم می‌شناسند. قطعا به‌شکلی بی‌سابقه رو به جلو حرکت می‌کنیم. در این مسیر، باید به پیشرانه‌های دیگر هم نگاه داشته باشیم.

یکی از اصلی‌ترین قواعد کاری ما چه در خودروهای بنزینی و بعدتر در مدل‌ها مجهز به پیشرانه‌های دیگر این است که فرم (طراحی) باید عملکرد را دنبال کند. به این ترتیب، کاربری خودرو ویژگی‌های فیزیکی بخش فنی آن تاثیر مستقیمی روی طراحی بدنه و کابین آن خواهد گذاشت. موردی که به گفته سولمان در مدل‌های پیشین مک‌لارن به‌وضوح دیده می‌شود. ارتباط میان عملکرد و طراحی در طراحی پرچمدار سولمان، سولوس GT، هم به چشم می‌خورد. او تلاش کرده تا در طراحی این ابرخودروی خاص کاری کند که بخش‌های درونی خودرو بیشتر در معرض چشمان بیننده قرار بگیرد.

ما دوست داریم از قطعات هم لذت ببریم. پس وقتی نیاز به در یا لولا نداریم می‌گذاریم (عیان) باقی بماند. ما دست‌دردست مهندسان و آیرودینامیک کار می‌کنیم؛ همین مسئله ما را به جلوه بصری متمایزی می‌رساند.

بی‌شک مک‌لارن را می‌توان از جمله شرکت‌های پیش‌رو در زمینه طراحی و صدالبته مهندسی دانست که با تکیه بر دانش موتوراسپرت و فناوری ساخت مناسب، موفق شده بازار خود را در میان برندهای به‌نام باسابقه‌ای چون فراری، لامبورگینی و… پیدا کند. هر چند امروزه تمرکز این برند روی ساخت خودرو بیشتر از قبل است اما همچنان در مسابقات مشهور نیز شرکت می‌کند و همانند فراری، از دانش خود در هر دو قسمت به‌نحو احسن استفاده می‌کند. از سخنان مدیر طراحی کنونی این برند هم می‌توان دریافت که آینده نه‌چندان دور، شاهد رونمایی اولیه یک مدل برقی خواهیم بود. نظر شما درباره مک‌لارن برقی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر کراس‌اور مکلارن هستیم امیدوارم در حد و اندازه های فراری پورسانگوئه ظا۶ر شه و یک قلب بزرگ تنفس طبیعی با گیربکس دوکلاچه درون سینه اش جای بدن

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. الهام تبسمی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (82 ديدگاه)

      انصافا گیربکس دَبِل کلاچ فوق العاده‌است

      موافقم 17
      مخالفم 3
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (10478 ديدگاه)

        در این کلاس خودرویی ، ایتالیایی‌ها پرچمدار و تاثیرگذار هستند و بقیه حتی همین مکلارن دنباله‌رو هستند!!!

        موافقم 4
        مخالفم 13
    2. ناخدا

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      چه عجب که بلاخره داخل یکی از کامنتهات از نردبان چینیها بالا نرفتی

      موافقم 14
      مخالفم 3
    3. علی صفرپور

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      بی صبرانه امیدوارم این اتفاق نیافته

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        مدیران بالا رتبه فراری هم مخالف ساخت شاسی بلند بودن در نهایت این فراری قد بلند زاده شد
        فراری و لامبورگینی و پورشه سالها سنت شکنی کردن یک بار هم مکلارن…

        موافقم 7
        مخالفم 3
        1. علی صفرپور

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (171 ديدگاه)

          تاریخچه بعضی شرکت ها بر پایه مسابقه‌ست. فیزیک شاسی بلند هم اجازه نمیده به خودروی مسابقه‌ای فرمول یا لمان تبدیل بشه! برندهای سریع با ساختن این دسته از محصولات، صرفا به بخش تجاری نگاه کرده و آن‌ها را برابر ابرخودروهیشان قرار نخواهند داد.

          موافقم 12
          مخالفم 1
  2. Mohammad

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    خداییش مکلارن تاحالا هرچی ساخته بد نبوده
    چه از لحاظ فنی وچه ظاهری

    موافقم 15
    مخالفم 1
  3. زیزیگولو

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    نه تنها مک لارن بلکه هر کمپانی دیگه ای که از عناصر طراحی واسه تعامل با هواداران و مخاطبانش استفاده کنه قطعاً میتونه بر صنعت خودرو تاثیر بزاره … چرا که نه

    موافقم 14
  4. مازیار

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    فاصله ای که مک لارن با P1 و بعدش سه گانه 720/765/SENNA ایجاد کرد تا امروز که پایان درونسوزهاست پابرجا موند و به احتمال زیاد همین روند در موارد دیگه مثل کراس اوور و یا محصولات برقی ادامه خواهد داشت

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. حسن

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    زبانش را نمیدونم اما مک لارن همین الان یکی از اقاهای طراحی دنیاست
    من عاشق مک لارن 570 اس ام واقعا محشره زیبای جذاب

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. علی صفرپور

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      اونو طراح قبلی کشیده

  6. عارف رضاییان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    مک لارن ها همیشه خوب بودن و جذاب و جالب

  7. قاسم

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    بریتانیای کبیر

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. BMW

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    کار ندارم به حاشیه هاش،ولی مک همیشه خاص بوده

  9. Ali-SV

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    خیلی عالی
    فقط امیدوارم مالکان جدید مکلارن این روند و حفظ کنن و تِز جدیدی در این راستا ندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا