هرچند خیلیها F1 را اولین خودروی جادهای مکلارن میدانند ولی این اتفاق در سال ۱۹۷۰ با خودرویی بنام M6GT رخ داده بود.
این روزها مکلارن یکی از برندهای مطرح در بخش سوپراسپرتها است. وجه اشتراک تمام ساختههای این شرکت پرفورمنس فوقالعاده است. هرچند همه F1 را بهعنوان اولین خودروی جادهای مکلارن میدانند ولی درواقع، این برند بریتانیایی اولین خودروی جادهای خود را چندین دهه قبل از F1 ساخته بود که M6GT نام داشت.
شروع با مسابقه
مثل بسیاری از خودروهای پرفورمنس بالا در گذشته، ریشههای مکلارن M6GT هم به خودرویی مسابقهای با نام مکلارن M6A بازمیگردد. این خودروی مسابقهای توسط بنیانگذار مکلارن ریسینگ «بروس مکلارن» ساخته شد که یک راننده، مهندس و طراح خلاق در دنیای مسابقات بود. M6A توسط تیم مسابقهٔ بروس مکلارن در سال ۱۹۶۷ برای رقابت در سری مسابقات گروه ۷ توسعه پیدا کرد. این خودرو روی اولین شاسی مونوکوک ساخت مکلارن شکل گرفت درحالیکه طراحی ظاهری آن بهمنظور به حداکثر رساندن داونفورس برای پیستهای مسابقات Can Am طراحی شده بود. برجستهترین ویژگی M6A اما پیشرانهٔ آن بود. در سینهٔ این ماشین نسخهای بشدت اصلاحشده از موتور ۵.۹ لیتری V8 شورلت قرار داشت که توسط تیم مکلارن به سیستم سوخترسانی انژکتوری مجهز شده بود.
ساخت اولین M6A آمادهٔ مسابقه در سال ۱۹۶۷ به پایان رسید و کمی بعد، تیم مسابقهای بروس مکلارن خودرو را برای آمادهسازی جهت حضور در فصل جدید مسابقات Can AM طی ۳,۲۰۰ کیلومتر مورد آزمایش قرار داد. در این مسابقات، دو دستگاه M6A به میدان رفتند. این خودرو در اولین حضور خود در مسابقات، پل پوزیشن را کسب کرد و خودروی دوم با رانندگی «دنی هیولم» هم پیشتاز مسابقه شد. در فصل ۱۹۶۷ مسابقات Can AM موانع زیادی بر سر راه مکلارن قرار داشت ولی نهایتاً بروس مکلارن قهرمان فصل ۱۹۶۷ این مسابقات شد و هیولم هم به جایگاه دوم رسید. در فصل ۱۹۶۸ خودروی جدید M8A جایگزین M6A شد اما بعداً از نام M6 برای خودرویی کابین بسته جهت حضور در مسابقهٔ لمان با نام M6GT استفاده شد. این خودرو نهایتاً به اولین خودروی جادهای مکلارن تبدیل شد.
اولین خودروی جادهای مکلارن
اولین نمونه از M6GT خودرویی مسابقهای بود که از سوی فیا برای حضور در مسابقات گروه ۴ تأیید شد ولی به دلیل محدودیتهای مالی و تغییر قوانین، پروژه نیمهکاره رها شد و تنها چند پروتوتایپ از M6GT ساخته شد. بااینحال، ازآنجاییکه بروس مکلارن قصد ساخت سریعترین و پرشتابترین خودروی جادهای جهان را داشت، از این پروتوتایپها، دو نمونه به نسخهای جادهای تبدیل شدند که یکی از آنها خودروی شخصی بروس مکلارن بود و از آن برای تردد به محل کار و جلسات مسابقه استفاده میکرد. M6GT روی شاسی مونوکوک آلومینیومی M6 مسابقهای ساخته شد و اساساً یک خودروی مسابقهای با جواز تردد در جادهها بود. به همین دلیل، این ماشین فاقد امکاناتی بود که خودروهای جادهای معمولی داشتند. M6GT جادهای خودرویی کمارتفاع و دونفره با درهای پروانهای بود و مثل M6A از پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 بلوک کوچک شورلت استفاده میکرد.
این موتور توسط شرکت مهندسی تراکو تقویت شده بود، به چهار کاربراتور وبر مجهز شده و ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ ZF به چرخهای عقب منتقل میشد. به لطف این موتور، خودروی جادهای مکلارن ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اولین نمونهٔ جادهای M6GT در اوایل سال ۱۹۷۰ با رنگ قرمز تکمیل شد. بروس مکلارن از این خودرو برای محک زدن خودروهای جادهای آیندهٔ این برند استفاده کرد. این خودرو به کابین شهریتر، چراغهای جلوی جمع شونده، سیستم تعلیق نرمتر و بدنهٔ فایبرگلاس ضخیمتر از خودروی مسابقهای مجهز شده بود تا برای استفادههای جادهای مناسبتر باشد. M6GT خودروی فوقالعادهای بود که توان رقابت با جسورانهترین خودروهای زمان خود را داشت ولی متأسفانه هیچگاه به تولید نرسید.
رؤیایی که محقق نشد
بروس مکلارن در ابتدا قصد داشت ۲۵۰ دستگاه از M6GT تولید کند اما درنهایت، این خودرو در حد دو پروتوتایپ باقی ماند که یکی قرمز و دیگری به رنگ نارنجی نمادین مکلارن بود. مکلارن حتی پیشنهاد تولید ۲۵۰ دستگاه از این ماشین را به شرکت بریتانیایی تروجان داد که خودروهای مسابقهای مکلارن را برای خریداران این برند میساخت ولی این پروژه هیچگاه محقق نشد زیرا مرگ نابهنگام بروس مکلارن در ژوئن ۱۹۷۰ در اثر تصادف، به توقف این پروژه انجامید. پروتوتایپ M6GT که در اختیار بروس مکلارن بود، پس از مرگش به دنی هیولم فروخته شد و تروجان نیز دومین M6GT جادهای را ساخت. این خودرو سلف معنوی اولین خودروی تولیدی مکلارن یعنی F1 بود و هرچند هدف تولید ۲۵۰ دستگاهی آن هیچگاه محقق نشد ولی بهعنوان اولین خودروی جادهای در تاریخ مکلارن ماندگار شد.
(Ali(chevynova
۲۷ بهمن ۱۴۰۳خدایا
صنعت خودروسازی آمریکا رو از دنیا نگیر که بدون امریکاییها خودروسازان دیگه ول معطل هستن
موتور شورولت در داخل اولین مکلارن نشون از اونکه مهندسان مکلارن میدونستن برای اونکه مطرح بشن در مسابقات باید از شرکتی کمک بگیرن که در کارنامش موتورهای مثل ۴۰۹ ،۳۹۶،۴۵۴و …. رو داره که همگی در دهه ۶۰ و ۷۰ بالای ۳۸۰ اسب قدرت تولید میکردن و تا ۴۵۰ اسب در سال ۱۹۷۰ رسید قدرتهاشون
ماشالاه کاربراتور tripower پونتیاک
ماشالاه گیربکس مانچی GM
ماشالاه بلیزر ۱۹۶۹ با موتور ۳۵۰
Mr wrong
۲۷ بهمن ۱۴۰۳😁😁😁
همایون
۲۷ بهمن ۱۴۰۳وای اصلا تیتر مطلب رو دیدم گفتم یا ابلفضل الان تو کامنتها آمریکایی بازها مارو زخم میکنن از بس ماشالله ماشالله میگن
Titanium
۲۷ بهمن ۱۴۰۳میگم علی چرا احساس میکنی فقط آمریکا خوبه البته خوبه ولی هیچوقت از خودروساز های دیگه تعریف نکردی حتی یکبار
مازیار
۲۷ بهمن ۱۴۰۳چه بهتر …
میخوای فنهای بقیه برندها بیزار از ماشینبازی بشن؟!
(Ali(chevynova
۲۷ بهمن ۱۴۰۳اگه منظورت از فن امثال خودتن که خوب مشکلی نیست، یعنی چه بهتر که بیزار بشی
مازیار
۲۷ بهمن ۱۴۰۳باشه تو با نصف سایت بجنگ و حرف بخور
بخاطر امریکایی که مرده یا زندهات براش فرقی نداره و نوایی که خیلی خوش شانس باشی پول یه پراید پنج ساله رو بالاش بدن
مازیار
۲۷ بهمن ۱۴۰۳اما خوشبختانه با هیچ ترولی علاقه مشترک ندارم و هرگز بیزار نمیشم
(Ali(chevynova
۲۷ بهمن ۱۴۰۳نوا😂😂
چقدر این نوا باعث حرصت شده
البته میدونی که پراید ۵ سال پیش از بنز دانشجویی و لندروور هم گرونتره
مرده و زنده تو هم برای انگلیس و پرنس چارلز اهمیت نداره
پس بهتره کمی با تفکر صحبت کنی البته اگه میتونی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳اسکی از ام جی ۶ جی تی
Taha Ayoobi
۲۷ بهمن ۱۴۰۳در ستایش موتور های شورلت
javad-bmw
۲۷ بهمن ۱۴۰۳علی آقا بر هیچ کس پوشیده نیست که صنعت خودرویی آمریکا چه خدماتی به تمام برند های دیگه و تمام جهان داده ، ولی وقتی با تعصب راجبش مینویسی تأثیر منفی میزاره ، مکلارن برای مطرح شدن از موتور شورلت کمک نگرفته ، مکلارن از بین تمام موتور های موجود ، موتور شورلت رو انتخاب کرده ، قطعا موتور های دیگه ای هم وجود داشته ، اما اندازه کوچیک و بازدهی بالا موتور بلوک کوچیک شورلت بهترین گزینه بوده.
ضمناً داخل متن هم نوشته :: نسخه ای به شدت اصلاح شده از موتور شورلت.
موفق باشید
(Ali(chevynova
۲۷ بهمن ۱۴۰۳((قطعا موتور های دیگه ای هم وجود داشته ، اما اندازه کوچیک و بازدهی بالا موتور بلوک کوچیک شورلت بهترین گزینه بوده))
قطعا همینه ولی ۲ تا کامنت پایین تر هست که گفتن موتور شورولت زپرتیه😁
این چه زپرتی هست که ۱۱۳ میلیون ازش تولید شده و انگلیسی ها تو خوابشونم نتونستن به رکورد فروشش برسن؟
کل خودروهای فروخته شد توسط انگلیس از ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۵ آمار فروشس به ۱۱۳ میلیون عدد موتور بلوک کوچیک شورولت نمیرسه
البته که هیچ کسی توقع از خودروسازی انگلیس که توسط بحرین و هند سرپا مونده نداره
دانیال_Surrey،England
۲۷ بهمن ۱۴۰۳__مهندسان مکلارن میدونستن برای اونکه مطرح بشن در مسابقات باید از شرکتی کمک بگیرن که در کارنامش….__
عجیبه لابد کوروت هم برای اینکه مطرح بشه از لوتوس کمک گرفت؟
یه موتور زپرتی که این حرفا رو نداره بنده ی خدا.
مازیار
۲۷ بهمن ۱۴۰۳جالبه که اغلب قبل استفاده از موتور امریکایی به کمال رسونده شد نمونهاش بلوک کوچیک دهه شصت بیوک که به کفر ابلیس هم نمیارزید و روور اونو خرید و تبدیل به یکی از بهترین هشت سیلندرهای دوران خودروسازی کرد (مقاله بهترین هشت سیلندرهای تاریخ همینجا در پدال)
Vette
۲۷ بهمن ۱۴۰۳بحث موتور زپرتی شورولت نیست
بحث اینه که همون زپرتی هم مکلارن نداشت
کوروت هم از همون نسل اول چند پیروزی در کلاس خودش در مسابقه لمانز
و مسابقات استقامت آمریکای شمالی داشت
به هر حال شرکتی که تا الان حتی ۱ انجینش رو
خودش نساخته
طبیعیه بره از شورولت زپرتی انجین بگیره
Amir Machine
۲۷ بهمن ۱۴۰۳البته خیلی از بزرگان توان ساخت همون موتور زپرتی رو هم نداشتن
همونطور که توان ساخت گیربکس اتوماتیک رو هم نداشتن و از رولزرویس و جگوار گرفته تا فراری از GM گیربکس هیدراماتیک میگرفتن
گیربکس اتوماتیک مایه افتخار بریتانیا، رنجررور هم مال کرایسلر بود!!
مازیار
۲۷ بهمن ۱۴۰۳امیر جان این حرفها رو توی سایت از همه انتظار دارم به جز شما
ساختن یک موتور از پایه برای خیلی از شرکتهای کوچیک ممکن نیست و از طرفی بهینه سازی موتورهای آماده خریداری شده نشون دهنده توان فنی تکنولوژی اون شرکت هست
مواردی که توسط انگلیسیها انجام شده زیاده حتما خودت بیشتر از من میتونی مثال بزنی
Amir Machine
۲۷ بهمن ۱۴۰۳میدونم چی میگی مازیار جان ولی وقتی میگه یه موتور زپرتی، باید مثل خودش جواب داد، اونم چه موتوری، اسمال بلاک که خیلیها تو خواب هم نمیتونن قابلیت اطمینانشو داشته باشن
اتفاقا از کاربر با دانشی مثل دانیال هم انتظار این حرفا نمیره
وگرنه تکلیف اون دوستمون که روشنه، اصلا نباید خوند چی نوشته
مازیار
۲۷ بهمن ۱۴۰۳ریشه حرفت درسته
فرق زیادی هست بین توان مالی و توان فنی
Taha Ayoobi
۲۷ بهمن ۱۴۰۳دانیال کوروت تو نسل 4 از لوتوس کمک گرفت، سه نسل قبلی ربطی به لوتوس نداره.
(Ali(chevynova
۲۷ بهمن ۱۴۰۳لوتوس😂
لوتوس بدبخت یبار تو عمرش یه افتخار داشت و اونم همکاریش با شورولت تو دهه ۸۰ بود و شد رزومه کاریش وگرنه کوروت سال ۱۹۶۹ با ۵۸۰ اسب قدرت در مدلzr1 چه احتیاجی به لوتوس داره که تو دهه ۶۰ با کمک فورد مدل لوتوس کورتیتا رو ساخت😁
(Ali(chevynova
۲۷ بهمن ۱۴۰۳زپرتی تر از خودروسازی انگلیس که نیست موتور شورولت عزیزم
خودروسازای انگلیسی که ۹۰ درصدش ورشکست شدن و باقی موندش هم دست بحرین و هنده ویگه طرفداری نداره که بخوای به موتور اسمال بلاک شورولت که ۱۱۳ میلیون ازش ساخته شده رو بگی زپرتی و عقل خودت رو ضایع کنی
JDM سابق
۲۷ بهمن ۱۴۰۳این باره اول نیست…
تو سال ۱۹۶۹ مک لارن موتور 427 آلومینیومی که زورا برای کوروت تدارک دیده بود استفاده میکنه
این موتور به همی کیلر معروف بود و برای سرشاخ شدن با 426 همی توسعه داده شد
این موتور تو سینه مک لارن M8A نشست که توسط شورلت ارتقاء داده شده بود
به لطف رینولدز شرکت تولید کننده آلومینیوم
تونست ساختار سبک تری داشته باشه بخاطر کوتینگ آلوسیل بوش سیلندر نداشت پیستون ها ساخت فورجد ترو شاتون کاریلرو سیستم روغنکاری ویور، سیستم پاشش کینزلر انژکتوری،سرسیلندر پورت و پولیش شده و میل سوپاپ ریس شورلت تو سینه موتور قرار داشت
تا قبل از ورود پورشه ۹۱۷ این ماشین مسابقات Can Am رو تارو مار کرده بود
Taha Ayoobi
۲۷ بهمن ۱۴۰۳👏👏👏
امیر
۲۷ بهمن ۱۴۰۳سلام ممنون فقط یه موردی هست چرا مدل مسابقه ای انژکتوری بود ولی مدل خیابانی کاربراتور؟ چرا اونم انژکتور نکردند؟
مصطفی
۲۷ بهمن ۱۴۰۳علی داش اروپایی فن ها و شرقی فن ها دوباره چسبیدن به پاچه آمریکایی بازا
ول کن بحث فایده نداره