مک لارن

مک‌لارن M6GT، اولین خودروی جاده‌ای مک‌لارن با موتور شورلت

هرچند خیلی‌ها F1 را اولین خودروی جاده‌ای مک‌لارن می‌دانند ولی این اتفاق در سال ۱۹۷۰ با خودرویی بنام M6GT رخ داده بود.

این روزها مک‌لارن یکی از برندهای مطرح در بخش سوپراسپرت‌ها است. وجه اشتراک تمام ساخته‌های این شرکت پرفورمنس فوق‌العاده است. هرچند همه F1 را به‌عنوان اولین خودروی جاده‌ای مک‌لارن می‌دانند ولی درواقع، این برند بریتانیایی اولین خودروی جاده‌ای خود را چندین دهه قبل از F1 ساخته بود که M6GT نام داشت.

شروع با مسابقه

مثل بسیاری از خودروهای پرفورمنس بالا در گذشته، ریشه‌های مک‌لارن M6GT هم به خودرویی مسابقه‌ای با نام مک‌لارن M6A بازمی‌گردد. این خودروی مسابقه‌ای توسط بنیان‌گذار مک‌لارن ریسینگ «بروس مک‌لارن» ساخته شد که یک راننده، مهندس و طراح خلاق در دنیای مسابقات بود. M6A توسط تیم مسابقهٔ بروس مک‌لارن در سال ۱۹۶۷ برای رقابت در سری مسابقات گروه ۷ توسعه پیدا کرد. این خودرو روی اولین شاسی مونوکوک ساخت مک‌لارن شکل گرفت درحالی‌که طراحی ظاهری آن به‌منظور به حداکثر رساندن داون‌فورس برای پیست‌های مسابقات Can Am طراحی شده بود. برجسته‌ترین ویژگی M6A اما پیشرانهٔ آن بود. در سینهٔ این ماشین نسخه‌ای بشدت اصلاح‌شده از موتور ۵.۹ لیتری V8 شورلت قرار داشت که توسط تیم مک‌لارن به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری مجهز شده بود.

ساخت اولین M6A آمادهٔ مسابقه در سال ۱۹۶۷ به پایان رسید و کمی بعد، تیم مسابقه‌ای بروس مک‌لارن خودرو را برای آماده‌سازی جهت حضور در فصل جدید مسابقات Can AM طی ۳,۲۰۰ کیلومتر مورد آزمایش قرار داد. در این مسابقات، دو دستگاه M6A به میدان رفتند. این خودرو در اولین حضور خود در مسابقات، پل پوزیشن را کسب کرد و خودروی دوم با رانندگی «دنی هیولم» هم پیشتاز مسابقه شد. در فصل ۱۹۶۷ مسابقات Can AM موانع زیادی بر سر راه مک‌لارن قرار داشت ولی نهایتاً بروس مک‌لارن قهرمان فصل ۱۹۶۷ این مسابقات شد و هیولم هم به جایگاه دوم رسید. در فصل ۱۹۶۸ خودروی جدید M8A جایگزین M6A شد اما بعداً از نام M6 برای خودرویی کابین بسته جهت حضور در مسابقهٔ لمان با نام M6GT استفاده شد. این خودرو نهایتاً به اولین خودروی جاده‌ای مک‌لارن تبدیل شد.

اولین خودروی جاده‌ای مک‌لارن

اولین نمونه از M6GT خودرویی مسابقه‌ای بود که از سوی فیا برای حضور در مسابقات گروه ۴ تأیید شد ولی به دلیل محدودیت‌های مالی و تغییر قوانین، پروژه نیمه‌کاره رها شد و تنها چند پروتوتایپ از M6GT ساخته شد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که بروس مک‌لارن قصد ساخت سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروی جاده‌ای جهان را داشت، از این پروتوتایپ‌ها، دو نمونه به نسخه‌ای جاده‌ای تبدیل شدند که یکی از آن‌ها خودروی شخصی بروس مک‌لارن بود و از آن برای تردد به محل کار و جلسات مسابقه استفاده می‌کرد. M6GT روی شاسی مونوکوک آلومینیومی M6 مسابقه‌ای ساخته شد و اساساً یک خودروی مسابقه‌ای با جواز تردد در جاده‌ها بود. به همین دلیل، این ماشین فاقد امکاناتی بود که خودروهای جاده‌ای معمولی داشتند. M6GT جاده‌ای خودرویی کم‌ارتفاع و دونفره با درهای پروانه‌ای بود و مثل M6A از پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 بلوک کوچک شورلت استفاده می‌کرد.

این موتور توسط شرکت مهندسی تراکو تقویت شده بود، به چهار کاربراتور وبر مجهز شده و ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. به لطف این موتور، خودروی جاده‌ای مک‌لارن ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. اولین نمونهٔ جاده‌ای M6GT در اوایل سال ۱۹۷۰ با رنگ قرمز تکمیل شد. بروس مک‌لارن از این خودرو برای محک زدن خودروهای جاده‌ای آیندهٔ این برند استفاده کرد. این خودرو به کابین شهری‌تر، چراغ‌های جلوی جمع شونده، سیستم تعلیق نرم‌تر و بدنهٔ فایبرگلاس ضخیم‌تر از خودروی مسابقه‌ای مجهز شده بود تا برای استفاده‌های جاده‌ای مناسب‌تر باشد. M6GT خودروی فوق‌العاده‌ای بود که توان رقابت با جسورانه‌ترین خودروهای زمان خود را داشت ولی متأسفانه هیچ‌گاه به تولید نرسید.

رؤیایی که محقق نشد

بروس مک‌لارن در ابتدا قصد داشت ۲۵۰ دستگاه از M6GT تولید کند اما درنهایت، این خودرو در حد دو پروتوتایپ باقی ماند که یکی قرمز و دیگری به رنگ نارنجی نمادین مک‌لارن بود. مک‌لارن حتی پیشنهاد تولید ۲۵۰ دستگاه از این ماشین را به شرکت بریتانیایی تروجان داد که خودروهای مسابقه‌ای مک‌لارن را برای خریداران این برند می‌ساخت ولی این پروژه هیچ‌گاه محقق نشد زیرا مرگ نابهنگام بروس مک‌لارن در ژوئن ۱۹۷۰ در اثر تصادف، به توقف این پروژه انجامید. پروتوتایپ M6GT که در اختیار بروس مک‌لارن بود، پس از مرگش به دنی هیولم فروخته شد و تروجان نیز دومین M6GT جاده‌ای را ساخت. این خودرو سلف معنوی اولین خودروی تولیدی مک‌لارن یعنی F1 بود و هرچند هدف تولید ۲۵۰ دستگاهی آن هیچ‌گاه محقق نشد ولی به‌عنوان اولین خودروی جاده‌ای در تاریخ مک‌لارن ماندگار شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (7496 ديدگاه)

    خدایا
    صنعت خودروسازی آمریکا رو از دنیا نگیر که بدون امریکاییها خودروسازان دیگه ول معطل هستن

    موتور شورولت در داخل اولین مکلارن نشون از اونکه مهندسان مکلارن میدونستن برای اونکه مطرح بشن در مسابقات باید از شرکتی کمک بگیرن که در کارنامش موتورهای مثل ۴۰۹ ،۳۹۶،۴۵۴و …. رو داره که همگی در دهه ۶۰ و ۷۰ بالای ۳۸۰ اسب قدرت تولید میکردن و تا ۴۵۰ اسب در سال ۱۹۷۰ رسید قدرتهاشون

    ماشالاه کاربراتور tripower پونتیاک
    ماشالاه گیربکس مانچی GM
    ماشالاه بلیزر ۱۹۶۹ با موتور ۳۵۰

    موافقم 14
    مخالفم 36
    1. Mr wrong

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (378 ديدگاه)

      😁😁😁

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. همایون

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (896 ديدگاه)

      وای اصلا تیتر مطلب رو دیدم گفتم یا ابلفضل الان تو کامنتها آمریکایی بازها مارو زخم میکنن از بس ماشالله ماشالله میگن

      موافقم 7
      مخالفم 2
    3. Titanium

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      میگم علی چرا احساس می‌کنی فقط آمریکا خوبه البته خوبه ولی هیچوقت از خودروساز های دیگه تعریف نکردی حتی یکبار

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. مازیار

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1207 ديدگاه)

        چه بهتر …
        میخوای فن‌های بقیه برندها بیزار از ماشین‌بازی بشن؟!

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. (Ali(chevynova

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7496 ديدگاه)

          اگه منظورت از فن امثال خودتن که خوب مشکلی نیست، یعنی چه بهتر که بیزار بشی

          موافقم 2
          مخالفم 6
        2. مازیار

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1207 ديدگاه)

          باشه تو با نصف سایت بجنگ و حرف بخور
          بخاطر امریکایی که مرده یا زنده‌ات براش فرقی نداره و نوایی که خیلی خوش شانس باشی پول یه پراید پنج ساله رو بالاش بدن

          موافقم 1
          مخالفم 3
        3. مازیار

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1207 ديدگاه)

          اما خوشبختانه با هیچ ترولی علاقه مشترک ندارم و هرگز بیزار نمیشم

          موافقم 1
          مخالفم 2
        4. (Ali(chevynova

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7496 ديدگاه)

          نوا😂😂
          چقدر این نوا باعث حرصت شده
          البته میدونی که پراید ۵ سال پیش از بنز دانشجویی و لندروور هم گرونتره

          مرده و زنده تو هم برای انگلیس و پرنس چارلز اهمیت نداره
          پس بهتره کمی با تفکر صحبت کنی البته اگه میتونی

          موافقم 2
          مخالفم 1
    4. ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5543 ديدگاه)

      اسکی از ام جی ۶ جی تی

  2. Taha Ayoobi

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5404 ديدگاه)

    در ستایش موتور های شورلت

    موافقم 14
    مخالفم 7
  3. javad-bmw

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (237 ديدگاه)

    علی آقا بر هیچ کس پوشیده نیست که صنعت خودرویی آمریکا چه خدماتی به تمام برند های دیگه و تمام جهان داده ، ولی وقتی با تعصب راجبش مینویسی تأثیر منفی میزاره ، مکلارن برای مطرح شدن از موتور شورلت کمک نگرفته ، مکلارن از بین تمام موتور های موجود ، موتور شورلت رو انتخاب کرده ، قطعا موتور های دیگه ای هم وجود داشته ، اما اندازه کوچیک و بازدهی بالا موتور بلوک کوچیک شورلت بهترین گزینه بوده.
    ضمناً داخل متن هم نوشته :: نسخه ای به شدت اصلاح شده از موتور شورلت.
    موفق باشید

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7496 ديدگاه)

      ((قطعا موتور های دیگه ای هم وجود داشته ، اما اندازه کوچیک و بازدهی بالا موتور بلوک کوچیک شورلت بهترین گزینه بوده))

      قطعا همینه ولی ۲ تا کامنت پایین تر هست که گفتن موتور شورولت زپرتیه😁
      این چه زپرتی هست که ۱۱۳ میلیون ازش تولید شده و انگلیسی ها تو خوابشونم نتونستن به رکورد فروشش برسن؟
      کل خودروهای فروخته شد توسط انگلیس از ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۵ آمار فروشس به ۱۱۳ میلیون عدد موتور بلوک کوچیک شورولت نمیرسه
      البته که هیچ کسی توقع از خودروسازی انگلیس که توسط بحرین و هند سرپا مونده نداره

      موافقم 9
      مخالفم 18
  4. دانیال_Surrey،England

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2881 ديدگاه)

    __مهندسان مکلارن میدونستن برای اونکه مطرح بشن در مسابقات باید از شرکتی کمک بگیرن که در کارنامش….__
    عجیبه لابد کوروت هم برای اینکه مطرح بشه از لوتوس کمک گرفت؟
    یه موتور زپرتی که این حرفا رو نداره بنده ی خدا.

    موافقم 19
    مخالفم 8
    1. مازیار

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1207 ديدگاه)

      جالبه که اغلب قبل استفاده از موتور امریکایی به کمال رسونده شد نمونه‌اش بلوک کوچیک دهه شصت بیوک که به کفر ابلیس هم نمی‌ارزید و روور اونو خرید و تبدیل به یکی از بهترین هشت سیلندرهای دوران خودروسازی کرد (مقاله بهترین هشت سیلندرهای تاریخ همینجا در پدال)

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. Vette

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (535 ديدگاه)

      بحث موتور زپرتی شورولت نیست
      بحث اینه که همون زپرتی هم مکلارن نداشت
      کوروت هم از همون نسل اول چند پیروزی در کلاس خودش در مسابقه لمانز
      و مسابقات استقامت آمریکای شمالی داشت
      به هر حال شرکتی که تا الان حتی ۱ انجینش رو
      خودش نساخته
      طبیعیه بره از شورولت زپرتی انجین بگیره

      موافقم 6
      مخالفم 12
    3. Amir Machine

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1324 ديدگاه)

      البته خیلی از بزرگان توان ساخت همون موتور زپرتی رو هم نداشتن
      همونطور که توان ساخت گیربکس اتوماتیک رو هم نداشتن و از رولزرویس و جگوار گرفته تا فراری از GM گیربکس هیدراماتیک میگرفتن

      گیربکس اتوماتیک مایه افتخار بریتانیا، رنجررور هم مال کرایسلر بود!!

      موافقم 8
      مخالفم 8
      1. مازیار

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1207 ديدگاه)

        امیر جان این حرفها رو توی سایت از همه انتظار دارم به جز شما
        ساختن یک موتور از پایه برای خیلی از شرکت‌های کوچیک ممکن نیست و از طرفی بهینه سازی موتورهای آماده خریداری شده نشون دهنده توان فنی تکنولوژی اون شرکت هست
        مواردی که توسط انگلیسی‌ها انجام شده زیاده حتما خودت بیشتر از من میتونی مثال بزنی

        موافقم 10
        مخالفم 1
      2. Amir Machine

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1324 ديدگاه)

        میدونم‌ چی میگی مازیار جان ولی وقتی میگه یه موتور زپرتی، باید مثل خودش جواب داد، اونم چه موتوری، اسمال بلاک که خیلی‌ها تو خواب هم نمیتونن قابلیت اطمینانشو داشته باشن
        اتفاقا از کاربر با دانشی مثل دانیال هم انتظار این حرفا نمیره
        وگرنه تکلیف اون دوستمون که روشنه، اصلا نباید خوند چی نوشته

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. مازیار

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1207 ديدگاه)

          ریشه حرفت درسته

          فرق زیادی هست بین توان مالی و توان فنی

          موافقم 6
          مخالفم 2
    4. Taha Ayoobi

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5404 ديدگاه)

      دانیال کوروت تو نسل 4 از لوتوس کمک گرفت، سه نسل قبلی ربطی به لوتوس نداره.

      موافقم 2
      مخالفم 6
      1. (Ali(chevynova

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (7496 ديدگاه)

        لوتوس😂
        لوتوس بدبخت یبار تو عمرش یه افتخار داشت و اونم همکاریش با شورولت تو دهه ۸۰ بود و شد رزومه کاریش وگرنه کوروت سال ۱۹۶۹ با ۵۸۰ اسب قدرت در مدلzr1 چه احتیاجی به لوتوس داره که تو دهه ۶۰ با کمک فورد مدل لوتوس کورتیتا رو ساخت😁

        موافقم 4
        مخالفم 17
    5. (Ali(chevynova

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7496 ديدگاه)

      زپرتی تر از خودروسازی انگلیس که نیست موتور شورولت عزیزم

      خودروسازای انگلیسی که ۹۰ درصدش ورشکست شدن و باقی موندش هم دست بحرین و هنده ویگه طرفداری نداره که بخوای به موتور اسمال بلاک شورولت که ۱۱۳ میلیون ازش ساخته شده رو بگی زپرتی و عقل خودت رو ضایع کنی

      موافقم 3
      مخالفم 15
  5. JDM سابق

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (884 ديدگاه)

    این باره اول نیست…
    تو سال ۱۹۶۹ مک لارن موتور 427 آلومینیومی که زورا برای کوروت تدارک دیده بود استفاده میکنه
    این موتور به همی کیلر معروف بود و برای سرشاخ شدن با 426 همی توسعه داده شد
    این موتور تو سینه مک لارن M8A نشست که توسط شورلت ارتقاء داده شده بود
    به لطف رینولدز شرکت تولید کننده آلومینیوم
    تونست ساختار سبک تری داشته باشه بخاطر کوتینگ آلوسیل بوش سیلندر نداشت پیستون ها ساخت فورجد ترو شاتون کاریلرو سیستم روغنکاری ویور، سیستم پاشش کینزلر انژکتوری،سرسیلندر پورت و پولیش شده و میل سوپاپ ریس شورلت تو سینه موتور قرار داشت
    تا قبل از ورود پورشه ۹۱۷ این ماشین مسابقات Can Am رو تارو مار کرده بود

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5404 ديدگاه)

      👏👏👏

      موافقم 4
      مخالفم 3
  6. امیر

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ممنون فقط یه موردی هست چرا مدل مسابقه ای انژکتوری بود ولی مدل خیابانی کاربراتور؟ چرا اونم انژکتور نکردند؟

  7. مصطفی

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    علی داش اروپایی فن ها و شرقی فن ها دوباره چسبیدن به پاچه آمریکایی بازا
    ول کن بحث فایده نداره

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا