مک لارن

رازهای جذاب پیشرانه 8 سیلندر جدید مک لارن؛ نیروگاهی با 915 اسب بخار قدرت

پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن که ۹۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند نظرات زیادی را به خود جلب کرده و ما می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.


این نیروگاه ۳۹۸۸ سی‌سی توئین توربوی تازه‌نفس که در ابر خودروی W1 بکار رفته از نظر تراکم قدرت بهترین پیشرانه تاریخ مک لارن به شمار می‌رود به گونه‌ای که در هر لیتر خود ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و همچنین دور نهایی آن به ۹۲۰۰ می‌رسد که رکوردی برای محصولات مک لارن است. پیشرانه ۸ سیلندر موردبحث یک‌بار دیگر توسط ریکاردو تولید می‌شود، شرکتی که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۳۸ هزار پیشرانه برای بریتانیایی‌ها تولید کرده است. اولین پیشرانه ریکاردو برای مک لارن نیروگاهی با کد M838T بود که روی MP4-12C نصب شد.

طراحی پیشرانه جدید مک لارن دارای برخی جزئیات سنتی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه سوپاپ اشاره کرد. این مجموعه یکی از پراسترس‌ترین بخش‌های هر پیشرانه‌ای است و طراحان پیشرانه می‌توانند خود را در وضعیت دشواری بیابند. یکی از چنین شرایطی پرش سوپاپ است یعنی جایی که سوپاپ‌های ورودی و دود به حدی سریع حرکت می‌کنند که تقریباً در زمان بسته شدن روی جایگاه مخصوص خود می‌پرند و باعث آسیب دیدن یا از کار افتادن قطعه می‌شوند. روش کلاسیک حل این مشکل استفاده از فنرهای سوپاپ دوبل قوی‌تر است اما در این حالت نیروی بیشتری برای باز شدن سوپاپ‌ها موردنیاز خواهد بود که فشار کاری مجموعه سوپاپ را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

در پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن که با کد MHP-8 شناخته می‌شود از سوپاپ‌های ورودی هالو سبک‌وزنی استفاده شده و مهندسان توانسته‌اند فنرهای سوپاپ تکی را نصب کنند که باعث کاهش فشار روی مجموعه می‌شود. همچنین سوپاپ‌های اگزوز هالو نیز وجود دارند که با سدیم تولید شده‌اند تا گرما را از سر سیلندرها دور کنند. یکی از تکنولوژی‌های جدید هم پوشش الماس مانند DLC روی انگشتی‌ها است که اصطکاک بین سطوح را کاهش داده و روی راندمان مجموعه سوپاپ‌ها تأثیر مثبت دارد. در بلوک آلیاژ آلومینیوم پیشرانه مک لارن هم سیلندرهایی وجود دارد که درونشان دارای پوشش اسپری پلاسماست. پیستون‌ها نمی‌توانند در پوشش آلیاژی سیلندر حرکت کنند چراکه این پوشش بسیار نرم است و روش سنتی شرکت‌ها هم استفاده از آلیاژ چدن است. پوشش اسپری پلاسما جدیدترین روش جایگزین چدن است که وزن و اصطکاک را کاهش می‌دهد. ویژگی دیگر این نیروگاه پرقدرت روان کاری کارتل خشک است که شامل پمپ روغن متغیر با کنترل الکترونیکی بوده و می‌تواند قدرت لازم برای به‌کارگیری پمپ را کاهش دهد.

در بخش تزریق سوخت نیز شاهد استفاده از هر دو تزریق مستقیم و پورت هستیم. این نوع طراحی غیرمعمول نیست و هر شرکتی از استراتژی خاص خود استفاده می‌کند. معمولاً تزریق مستقیم در دورهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ترکیب سوخت و هوا بهینه گردد و درعین‌حال هوای درون سیلندر نیز خنک باشد. تزریق پورت نیز در دورهای پایین بکار گرفته می‌شود تا احتراق پایداری وجود داشته باشد. توربوهای توئین اسکرول نیز پاسخ سریعی دارند و نتیجه نهایی تمامی این تلاش‌ها دستیابی به قدرت قابل‌توجه ۹۱۵ اسب بخار است. ترکیب قدرت پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن با ماژول هیبریدی نصب شده روی گیربکس باعث می‌شود خروجی نهایی به ۱۲۵۸ اسب بخار برسد. گشتاور ۱۳۳۹ نیوتون متری این نیروگاه عظیم هم از دور ۲۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. نظر شما درباره چنین سطحی از تکنولوژی و کارایی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (858 ديدگاه)

    عجب موتور هیولاییه واقعا

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. SMS

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (619 ديدگاه)

      مهندسی محظ
      فقط قسمت پلاسما

  2. Amiro

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    اگه بخش هیبریدش رو در نظر نگیریم
    موتور 8 سیلندر با 915 اسب شاهکار حساب میشه
    در مجموع دلارهای نفتی اعراب کارشونو خوب بلدن

    موافقم 13
    مخالفم 7
  3. R@min

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2091 ديدگاه)

    موتور با نمونه قبلی تفاوتی نداره طبیعی هم هست مک لارن پول ساخت یه موتور جدید نداره البته هیچ وقت نداشته.

    اضافه شدن سیستم هیبرید در موتورهای کوچک اروپایی اجازه دست یابی به دورهای بالا داده که اتفاق مثبتی هست چون دیگه نیاز به بالا بردن بوست و افزایش فشار نیست و در دورهای پایین موتور الکتریکی گشتاور اولیه فراهم می کنه و بقیه کار به موتور احتراقی سپرده میشه. باز هم می بینیم تکنولوژی درخشان تزریق دو پورت به موتورهای سطح بالایی مثل LT7 و همین موتور اضافه شده که حرکتی درست برای حفظ دوام و باز هم کاهش فشار موتور هست.

    با این بهبودها تاخیر توربو هم که اصلی ترین نقطه ضعف این موتور برطرف حداقل رو کاغذ برطرف شده.

    موافقم 11
    مخالفم 19
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (346 ديدگاه)

      داشتن دو پورت تزریق عالیه موافقم.یکی از اثرات خوبش اینه که از جمع شدن کربن روی سوپاپ جلو گیری می‌کنه که برای سوخت کیفیت پایینتر هم عالیه‌.قبلا شنیده بودم بیس انجین مک‌لارن وی۸ نیسان هست درسته.

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. دانیال_Surrey،England

        ۱۹ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2861 ديدگاه)

        حالا تا ابد بیاین بگین این انجین همون انجین قبلیه یا بیسش نیسانه ببینم عقدتون خالی میشه یا نه.

        موافقم 7
        مخالفم 10
        1. F22RAPTOR

          ۱۹ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2623 ديدگاه)

          ناراحت نشو حالا

      2. مازیار

        ۱۹ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (945 ديدگاه)

        تو مقاله معرفی W1 به صراحت گفته شد این موتور کاملا از صفر توسط مک‌لارن ساخته شده. علاوه بر اون در مقاله بعدی اشاره شد این دومین پیشرانه تولیدی مک‌لارن بعد از نمونه V6 آرتورا هست.حالا شما با پافشاری در ربط دادنش به موتور نیسان به آرامش خاصی میرسید؟

        آرامشتان پایدار

        موافقم 6
        مخالفم 5
    2. JDM سابق

      ۱۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (767 ديدگاه)

      چیزه خاصی ازش ندیدم
      همه چیز مطابق همونی که بقیه کمپانی ها انجام میدن
      اون پوشش پلاسما هم فورد هم با شرکت Flame spray معرفی کرد و به PTWA معروف هست
      رو کایوت اولین بار گذاشتش و می‌تونم بگم یکی از بهترین اختراعات موتور های درون سوزه
      طوری شد که بعدش مرسدس و استون مارتین والکری و بوگاتی و دارو دسته فولکس واگن و … رفتن دنبال این فناوری و چندین ساله دارن ازش استفاده میکنن
      همون سال هم جایزه اختراع سال رو بهش دادن که ناگفته نماند من کلاً به این جوایز اعتقادی ندارم ولی میتونم بگم فناوری خیلی‌ خوب و کاربردی حداقل برای یسری از شرکتها بوده

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. R@min

        ۱۹ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2091 ديدگاه)

        قرار بود کاسورث موتور جدید مک لارن بسازه که به هر دلیلی لغو شد.

        موتور لامبو در حال حاضر پیشرفته ترینه و برای خودمم خیلی جذابه، بابد دید تو جاده و مسابقات چطوره.

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. JDM سابق

          ۱۹ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (767 ديدگاه)

          موتور لامبو چیزه زیادی دربارش نگفتن
          یخورده مبهمه اوضاع، باید محصولات بیان بیرون تست بشن تا آمار بیشتری ازشون بیاد بیرون، همین موتور مک لارن هم ممکنه بعد از تست و آزمایش غافلگیرمون کنه

        2. R@min

          ۱۹ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (2091 ديدگاه)

          قطعا که موتور توانمندی هست و عملکرد تاپی داره ولی جای ارتقا بیشتری داشت.

          موافقم 2
          مخالفم 2
  4. مازیار

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (945 ديدگاه)

    داغ‌ترین هشت سیلندری که تو این روزهای آخر از تنور درونسوز بیرون اومد

    موافقم 9
    مخالفم 8
  5. علی علوی

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی و سایر دوستان در سایت پدال
    بنده می خواستم ببینم که آیا پیشرفته ترین و سریعترین اتومبیل هیدروژنی جهان همان هایپریون ایکس پی ۱ می باشد که توسط مهندس سابق ناسا ساخته شده است
    AMERICAN CALIFORNIA BASED HYPERION MOTORS XP_1 HYDROGEN FUEL CELL VEHICLE
    و نیز پیشرفته ترین و سریعترین اتومبیل هیبریدی جهان همان زینگر ۲۱ سی می باشد که توسط مهندس و مخترع و کارآفرین آمریکایی کوین زینگر طراحی و توسعه و تولید شده است که پیش از این هم نخستین اتومبیل و موتورسیکلت چاپ سه بعدی جهان را اختراع کرده بود
    CZINGER 21_C HYBRID ELECTRIC CAR DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND ENTERPRURER KEVIN CZINGER IN CITY OF LOS ANGELES IN STATE OF CALIFORNIA USA
    AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD FIRST ADDITIVE MANUFACTURING(3D

    PRINTING) BY DIVERGENT MANUFACTURIN

    موافقم 2
    مخالفم 9
  6. علی علوی

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    و نیز پیشرفته ترین و سریعترین اتومبیل الکتریکی جهان همان تاکیون که توسط کمپانی مهندسی رایس در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا طراحی و توسعه و تولید شده است
    RAESR ELECTRIC CAR IS THE WORLD MOST ADVANCED AND FASTEST ELECTRIC CAR NAMED TACHYON DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY AMERICAN CALIFORNIA BASED START UP
    می باشند؟؟؟؟
    در ضمن سایت پدال هیچگونه مقاله و یا مطلبی در رابطه با این سه اتومبیل هیدروژنی و هیبریدی و الکتریکی رکورد شکن جهانی منتشر نکرده است؟؟؟؟

    امیدوارم که همواره سلامت و موفق و موید و پاینده و برقرار باشید
    چنانچه مرحمت و عنایت بفرمایید و پاسخ سوالات اینجانب را ارسال فرمایید سپاسگزارم
    علی علوی

    موافقم 1
    مخالفم 7
  7. علی علوی

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز پاسخ سوالات اینجانب را ارسال نفرمودید؟؟؟
    علی علوی

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. B

      ۲۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (908 ديدگاه)

      حالا چرا اسمتو آخر کامنتات مینویسی نامه اداریه ؟

  8. رامتین

    ۱۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    پاسخ اینکه واقعا بینظیره این موتور. بسی لذت بردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا