پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن که ۹۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند نظرات زیادی را به خود جلب کرده و ما میخواهیم به بررسی آن بپردازیم.
این نیروگاه ۳۹۸۸ سیسی توئین توربوی تازهنفس که در ابر خودروی W1 بکار رفته از نظر تراکم قدرت بهترین پیشرانه تاریخ مک لارن به شمار میرود به گونهای که در هر لیتر خود ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و همچنین دور نهایی آن به ۹۲۰۰ میرسد که رکوردی برای محصولات مک لارن است. پیشرانه ۸ سیلندر موردبحث یکبار دیگر توسط ریکاردو تولید میشود، شرکتی که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۳۸ هزار پیشرانه برای بریتانیاییها تولید کرده است. اولین پیشرانه ریکاردو برای مک لارن نیروگاهی با کد M838T بود که روی MP4-12C نصب شد.
طراحی پیشرانه جدید مک لارن دارای برخی جزئیات سنتی است که از جمله آنها میتوان به مجموعه سوپاپ اشاره کرد. این مجموعه یکی از پراسترسترین بخشهای هر پیشرانهای است و طراحان پیشرانه میتوانند خود را در وضعیت دشواری بیابند. یکی از چنین شرایطی پرش سوپاپ است یعنی جایی که سوپاپهای ورودی و دود به حدی سریع حرکت میکنند که تقریباً در زمان بسته شدن روی جایگاه مخصوص خود میپرند و باعث آسیب دیدن یا از کار افتادن قطعه میشوند. روش کلاسیک حل این مشکل استفاده از فنرهای سوپاپ دوبل قویتر است اما در این حالت نیروی بیشتری برای باز شدن سوپاپها موردنیاز خواهد بود که فشار کاری مجموعه سوپاپ را بیش از پیش افزایش میدهد.
در پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن که با کد MHP-8 شناخته میشود از سوپاپهای ورودی هالو سبکوزنی استفاده شده و مهندسان توانستهاند فنرهای سوپاپ تکی را نصب کنند که باعث کاهش فشار روی مجموعه میشود. همچنین سوپاپهای اگزوز هالو نیز وجود دارند که با سدیم تولید شدهاند تا گرما را از سر سیلندرها دور کنند. یکی از تکنولوژیهای جدید هم پوشش الماس مانند DLC روی انگشتیها است که اصطکاک بین سطوح را کاهش داده و روی راندمان مجموعه سوپاپها تأثیر مثبت دارد. در بلوک آلیاژ آلومینیوم پیشرانه مک لارن هم سیلندرهایی وجود دارد که درونشان دارای پوشش اسپری پلاسماست. پیستونها نمیتوانند در پوشش آلیاژی سیلندر حرکت کنند چراکه این پوشش بسیار نرم است و روش سنتی شرکتها هم استفاده از آلیاژ چدن است. پوشش اسپری پلاسما جدیدترین روش جایگزین چدن است که وزن و اصطکاک را کاهش میدهد. ویژگی دیگر این نیروگاه پرقدرت روان کاری کارتل خشک است که شامل پمپ روغن متغیر با کنترل الکترونیکی بوده و میتواند قدرت لازم برای بهکارگیری پمپ را کاهش دهد.
در بخش تزریق سوخت نیز شاهد استفاده از هر دو تزریق مستقیم و پورت هستیم. این نوع طراحی غیرمعمول نیست و هر شرکتی از استراتژی خاص خود استفاده میکند. معمولاً تزریق مستقیم در دورهای بالا مورد استفاده قرار میگیرد تا ترکیب سوخت و هوا بهینه گردد و درعینحال هوای درون سیلندر نیز خنک باشد. تزریق پورت نیز در دورهای پایین بکار گرفته میشود تا احتراق پایداری وجود داشته باشد. توربوهای توئین اسکرول نیز پاسخ سریعی دارند و نتیجه نهایی تمامی این تلاشها دستیابی به قدرت قابلتوجه ۹۱۵ اسب بخار است. ترکیب قدرت پیشرانه ۸ سیلندر جدید مک لارن با ماژول هیبریدی نصب شده روی گیربکس باعث میشود خروجی نهایی به ۱۲۵۸ اسب بخار برسد. گشتاور ۱۳۳۹ نیوتون متری این نیروگاه عظیم هم از دور ۲۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. نظر شما درباره چنین سطحی از تکنولوژی و کارایی چیست؟
hosen
۱۹ آذر ۱۴۰۳عجب موتور هیولاییه واقعا
SMS
۱۹ آذر ۱۴۰۳مهندسی محظ
فقط قسمت پلاسما
Amiro
۱۹ آذر ۱۴۰۳اگه بخش هیبریدش رو در نظر نگیریم
موتور 8 سیلندر با 915 اسب شاهکار حساب میشه
در مجموع دلارهای نفتی اعراب کارشونو خوب بلدن
R@min
۱۹ آذر ۱۴۰۳موتور با نمونه قبلی تفاوتی نداره طبیعی هم هست مک لارن پول ساخت یه موتور جدید نداره البته هیچ وقت نداشته.
اضافه شدن سیستم هیبرید در موتورهای کوچک اروپایی اجازه دست یابی به دورهای بالا داده که اتفاق مثبتی هست چون دیگه نیاز به بالا بردن بوست و افزایش فشار نیست و در دورهای پایین موتور الکتریکی گشتاور اولیه فراهم می کنه و بقیه کار به موتور احتراقی سپرده میشه. باز هم می بینیم تکنولوژی درخشان تزریق دو پورت به موتورهای سطح بالایی مثل LT7 و همین موتور اضافه شده که حرکتی درست برای حفظ دوام و باز هم کاهش فشار موتور هست.
با این بهبودها تاخیر توربو هم که اصلی ترین نقطه ضعف این موتور برطرف حداقل رو کاغذ برطرف شده.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۹ آذر ۱۴۰۳داشتن دو پورت تزریق عالیه موافقم.یکی از اثرات خوبش اینه که از جمع شدن کربن روی سوپاپ جلو گیری میکنه که برای سوخت کیفیت پایینتر هم عالیه.قبلا شنیده بودم بیس انجین مکلارن وی۸ نیسان هست درسته.
دانیال_Surrey،England
۱۹ آذر ۱۴۰۳حالا تا ابد بیاین بگین این انجین همون انجین قبلیه یا بیسش نیسانه ببینم عقدتون خالی میشه یا نه.
F22RAPTOR
۱۹ آذر ۱۴۰۳ناراحت نشو حالا
مازیار
۱۹ آذر ۱۴۰۳تو مقاله معرفی W1 به صراحت گفته شد این موتور کاملا از صفر توسط مکلارن ساخته شده. علاوه بر اون در مقاله بعدی اشاره شد این دومین پیشرانه تولیدی مکلارن بعد از نمونه V6 آرتورا هست.حالا شما با پافشاری در ربط دادنش به موتور نیسان به آرامش خاصی میرسید؟
آرامشتان پایدار
JDM سابق
۱۹ آذر ۱۴۰۳چیزه خاصی ازش ندیدم
همه چیز مطابق همونی که بقیه کمپانی ها انجام میدن
اون پوشش پلاسما هم فورد هم با شرکت Flame spray معرفی کرد و به PTWA معروف هست
رو کایوت اولین بار گذاشتش و میتونم بگم یکی از بهترین اختراعات موتور های درون سوزه
طوری شد که بعدش مرسدس و استون مارتین والکری و بوگاتی و دارو دسته فولکس واگن و … رفتن دنبال این فناوری و چندین ساله دارن ازش استفاده میکنن
همون سال هم جایزه اختراع سال رو بهش دادن که ناگفته نماند من کلاً به این جوایز اعتقادی ندارم ولی میتونم بگم فناوری خیلی خوب و کاربردی حداقل برای یسری از شرکتها بوده
R@min
۱۹ آذر ۱۴۰۳قرار بود کاسورث موتور جدید مک لارن بسازه که به هر دلیلی لغو شد.
موتور لامبو در حال حاضر پیشرفته ترینه و برای خودمم خیلی جذابه، بابد دید تو جاده و مسابقات چطوره.
JDM سابق
۱۹ آذر ۱۴۰۳موتور لامبو چیزه زیادی دربارش نگفتن
یخورده مبهمه اوضاع، باید محصولات بیان بیرون تست بشن تا آمار بیشتری ازشون بیاد بیرون، همین موتور مک لارن هم ممکنه بعد از تست و آزمایش غافلگیرمون کنه
R@min
۱۹ آذر ۱۴۰۳قطعا که موتور توانمندی هست و عملکرد تاپی داره ولی جای ارتقا بیشتری داشت.
مازیار
۱۹ آذر ۱۴۰۳داغترین هشت سیلندری که تو این روزهای آخر از تنور درونسوز بیرون اومد
علی علوی
۱۹ آذر ۱۴۰۳جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی و سایر دوستان در سایت پدال
بنده می خواستم ببینم که آیا پیشرفته ترین و سریعترین اتومبیل هیدروژنی جهان همان هایپریون ایکس پی ۱ می باشد که توسط مهندس سابق ناسا ساخته شده است
AMERICAN CALIFORNIA BASED HYPERION MOTORS XP_1 HYDROGEN FUEL CELL VEHICLE
و نیز پیشرفته ترین و سریعترین اتومبیل هیبریدی جهان همان زینگر ۲۱ سی می باشد که توسط مهندس و مخترع و کارآفرین آمریکایی کوین زینگر طراحی و توسعه و تولید شده است که پیش از این هم نخستین اتومبیل و موتورسیکلت چاپ سه بعدی جهان را اختراع کرده بود
CZINGER 21_C HYBRID ELECTRIC CAR DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY AMERICAN INVENTOR AND ENGINEER AND ENTERPRURER KEVIN CZINGER IN CITY OF LOS ANGELES IN STATE OF CALIFORNIA USA
AND DESIGN AND DEVELOP AND BUILT THE WORLD FIRST ADDITIVE MANUFACTURING(3D
PRINTING) BY DIVERGENT MANUFACTURIN
علی علوی
۱۹ آذر ۱۴۰۳و نیز پیشرفته ترین و سریعترین اتومبیل الکتریکی جهان همان تاکیون که توسط کمپانی مهندسی رایس در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا طراحی و توسعه و تولید شده است
RAESR ELECTRIC CAR IS THE WORLD MOST ADVANCED AND FASTEST ELECTRIC CAR NAMED TACHYON DESIGN AND DEVELOP AND BUILT BY AMERICAN CALIFORNIA BASED START UP
می باشند؟؟؟؟
در ضمن سایت پدال هیچگونه مقاله و یا مطلبی در رابطه با این سه اتومبیل هیدروژنی و هیبریدی و الکتریکی رکورد شکن جهانی منتشر نکرده است؟؟؟؟
امیدوارم که همواره سلامت و موفق و موید و پاینده و برقرار باشید
چنانچه مرحمت و عنایت بفرمایید و پاسخ سوالات اینجانب را ارسال فرمایید سپاسگزارم
علی علوی
علی علوی
۱۹ آذر ۱۴۰۳جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز پاسخ سوالات اینجانب را ارسال نفرمودید؟؟؟
علی علوی
B
۲۰ آذر ۱۴۰۳حالا چرا اسمتو آخر کامنتات مینویسی نامه اداریه ؟
رامتین
۱۹ آذر ۱۴۰۳پاسخ اینکه واقعا بینظیره این موتور. بسی لذت بردیم.