ملاقات مکلارن F1 و P1 در آستانه رونمایی از هایپرکار جدید مکلارن
بیش از یک دهه از عرضهٔ مکلارن P1 میگذرد و حالا سرانجام به زمان معرفی هایپرکار جدید شرکت بریتانیایی نزدیک شدهایم. به همین مناسبت، مکلارن ویدئوهایی را منتشر کرده که در آن هایپرکارهای F1 و P1 باهم ملاقات کرده و کارکنان مختلف مکلارن در مورد آنها صحبت میکنند. یکی از مردانی که در این ویدئوها صحبت میکند، مهندس «مائوریزیو زاگارلا» است یعنی کسی که هم در توسعهٔ F1 سال 1992 و هم P1 سال 2013 نقش داشته است. به گفتهٔ زاگارلا، هدف از ساخت F1 ارائهٔ سریعترین خودروی جهان بود درحالیکه P1 هیبریدی برای ارائهٔ بازده آیرودینامیکی بینظیر طراحی شد و از لحاظ تکنولوژی یکی از پیچیدهترین خودروهایی محسوب میشود که تاکنون ساخته شده است.
با وجود تفاوتهای آشکار بین این دو خودرو، مهندس کهنهکار مکلارن ادعا میکند که F1 و P1 از طریق DNA با یکدیگر ارتباط دارند. به گفتهٔ وی، این دو ماشین هردو تا جای ممکن از محدودیتهای زمان خود فراتر رفتند و مکلارن هنوز هم برای این کار تلاش میکند. در پایان یکی از این ویدئوها نیز تاریخ معرفی جانشین P1 اعلام میشود که 6 اکتبر برابر با 15 مهر است. در اوایل سال جاری، مکلارن پیشنمایش این هایپرکار جدید که فعلاً با کد P18 شناخته میشود را برای نمایندگیهای خود ارائه کرد. این خودرو به یک قوای محرکهٔ V8 هیبریدی جدید مجهز خواهد بود که مکلارن سال گذشته توسعهٔ آن را اعلام کرد و جایگزین موتور V8 توئین توربوی این شرکت خواهد شد که از زمان معرفی MP4-12C در سال 2011 تاکنون در حال استفاده است.
این قوای محرکهٔ جدید توسط شرکت مهندسی بریتانیایی ریکاردو توسعه پیدا کرده که شریک قدیمی مکلارن است. انتظار میرود به لطف باطری چگالی بالای برگرفته از خودروهای فرمول یک، سیستم هیبریدی هایپرکار جدید مکلارن 70 درصد سبکتر از نمونههای کنونی باشد. جانشین P1 همچنین زبان طراحی جدید مکلارن را معرفی خواهد کرد که در محصولات بعدی شرکت هم استفاده خواهد شد. مونوکوک فیبر کربنی و آیرودینامیک فعال برگرفته از موتوراسپرت هم از دیگر ویژگیهای این هایپرکار جدید بریتانیایی هستند. این خودرو که احتمالاً حدود 2 میلیون دلار قیمت خواهد داشت و در 400 دستگاه ساخته میشود، طبق گزارشها، در نیمهٔ دوم سال 2026 راهی بازار ایالاتمتحده خواهد شد.
P1 در سال 2012 رونمایی شد و همراه با پورشه 918 و فراری لافراری، تثلیث مقدس هایپرکارهای هیبریدی را شکل دادند. البته مکلارن از آن زمان تاکنون، هایپرکارهای دیگری مثل سنا، اسپیدتیل و الوا را ساخته است اما هیچکدام مثل P1 یا F1 انقلابی نبودند. مکلارن اما با هایپرکار جدید «1» خود امیدوار است دوباره بتواند این جادو را تکرار کند. به گفتهٔ زاگارلا، این خودرو عضو جدیدی از سری آلتیمیت مکلارن خواهد بود که بالاتر از سنا، اسپیدتیل و الوا قرار میگیرد. در همین حال، پورشه در حال کار روی هایپرکار جدید خود است که احتمالاً تمام الکتریکی خواهد بود درحالیکه فراری هم روی یک هایپرکار هیبریدی جدید برای جانشینی لافراری کار میکند. آیا تثلیث مقدس دوباره شکل خواهد گرفت؟