مک لارن

بررسی مک لارن سولوس GT: سرعت، دقت و عملکرد بالا

۱ صندلی، ۱۰ سیلندر، ۱,۲۰۰ کیلوگرم نیروی عمودی، ۸۴۰ اسب بخار قدرت از ویژگی‌های این هیولای جدید مک‌لارن است.

اگر به سال ۲۰۱۰ برگردیم، سولوس GT چیزی بیشتر از یک اسکچ زیبا نبود که شالوده خلق مدل مفهومی ویژن گرن‌توریسمو را رقم زد. بعدها مک‌لارن تصمیم گرفت جامه واقعیت بر تن طرح خود کند و سولوس GT را آفرید. سولوس GT تفاوت‌های مهمی با خودروی کانسپت خود دارد که تقریبا همه آن‌ها تغییرات مثبت هستند؛ درحالی‌که ویژن GT از همان پیکربندی موتوری آشنای V8 تویین توربو با دو الکتروموتور در قسمت جلو سود می‌برد، سولوس GT از یک پیشرانه ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر V شکل استفاده می‌کند که تا ۱۰ هزار rpm دور می‌گیرد.

قدرت پیشرانه سولوس به ۸۴۰ اسب بخار قدرت می‌رسد و می‌تواند بدنه سبک‌وزن ۹۳۵ کیلوگرمی این سوپراسپرت مخصوص پیست را درعرض ۲.۵ ثانیه بهه سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این مک‌لارن شتابگیری را تا سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۷ سرعتی تناوبی به چرخ‌های عقب می‌رسد. مهندسان مک‌لارن برای نصب این جعبه‌دنده از فناوری خودروهای فرمول ۱ استفاده کرده‌اند. ناگفته نماند که سولوس GT در سرعت ۲۴ کیلومتر بر ساعت برابر ۱,۲۰۰ گیلوگرم نیروی عمودی هم تولید می‌کند که رقمی تحسین برانگیز به شمار می‌رود.

بقیه بخش‌های این خودرو هم میزبان فناوری مسابقه‌ای شده است؛ سیستم تعلیق دوجناغی جلو  به میل پیچش مجهز شده و تمام مجموعه از سیستم کنترل حرکت عمودی سود می‌برد.

این سوپراسپرت تولید محدود که تنها ۲۰ دستگاه از تولید می‌شود، در ندارد؛ راننده برای نشستن درون کابین مجبور است تمام مجموعه شیشه را مانند سقف جنگنده نظامی باز کند. سپس یک نیروی کمکی لازم است تا در محفظه به‌خوبی بسته شود. مک‌لارن سیستم سولوس GT را به‌گونه‌ای توسعه داده است که نیاز به پیش‌گرمایش دارد. پس آماده‌سازی، نوبت به سواری این سفینه می‌شود که با ارائه چایگاه مناسب راننده، فرمان مسابقه‌ای دقیق و زیبا و دید بی‌نظیر می‌خواهد تجربه‌ای مثال‌زدنی را برای مشتریان مک‌لارن رقم بزند.

حال تنها لازم است راننده پا را روی پدال ترمز نگه دارد و دکمه روشن را فشار دهد تا صدای غرش پیشرانه به گوش‌ها برسد. با قرار دادن خودرو در دنده اول حرکت آغاز می‌شود. سیستم سولوس‌ GT چهار حالت حرکتی خیس، متوسط، پیست و مسابقه دارد که مورد آخر تمام قدرت یادشده را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

هر چند انتظار می‌رود تنها یک راننده حرفه‌ای بتواند از تمام پتانسیل‌های سولوس GT استفاده کند اما راندن این خودرو برای راننده‌های عادی هم ممکن و راحت ارزیابی می‌شود. به‌لطف حضور پررنگ سیستم‌های کمکی مانند سیستم تنظیم سطح درگیری ترمزهای ABS و کنترل چسبندگی، هر کسی می‌تواند سولوس را کنترل کند. راننده پا را روی گاز می‌گذارد و صدای دلنشین صعود خطی دور موتور V10 به گوش می‌رسد. خوشبختانه مک‌لارن در این خودرو از تایرهای گودیر خودروهای مسابقه‌ای LMP2 استفاده کرده است که سطح خوبی از چسبندگی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

فرمان سولوس GT سبک و بسیار دقیق است و ترمزگیری هم با تمام قدرت انجام می‌شود؛ گویا این خودرو با وجود راندمان خوبش برای انسان‌های عادی طراحی نشده است. بزرگ‌ترین فاکتوری که راننده سولوس GT باید هنگام سواری آن مدنظر داشته باشد، درک سطح چسبندگی و ورود با سرعت زیاد به پیچ‌های تند است. فرمتی که مک‌لارن با آن توانسته سولوس GT را آماده کند باعث ایجاد نیروی عمودی بسیار زیادی شده است و آن را به سطح دیگری از چابکی رسانده که حتی با نمونه‌هایی چون پورشه ۹۱۱GT3 RS هم قابل مقایسه نیست.

راننده می‌تواند با کمک تکنسین‌های مک‌لارن تمام تنظیمات خودرو را دستخوش تغییر کند و از این جهت دست بازی دارد؛ از تنظیمات میل ضدلغزش گرفته تا ارتفاع خودرو و… . از آنجایی که سولوس GT حق ورود به جاده‌های عمومی را هم ندارد، تنها می‌توان آن را به‌عنوان یک خودروی مسابقه‌ای درنظر گرفت. اما زمانی که این کار را انجام دهید، می‌بینید که خودروهای مسابقه‌ای مانند اورکا LMP2 با هزینه کمتری، عملکرد خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذراند و تاکنون بارها و بارها خود را در مسابقات ثابت کرده‌اند؛ تازه مالک می‌تواند با آن به مسابقات رسمی هم وارد شود.

نهایتا در می‌یابیم که خرید سولوس GT چندان منطقی نیست اما همین که نشان مک‌لارن روی آن جا خوش کرده و در تعداد محدودی تولید شده و به دست مشتریان متمول رسیده، باعث می‌شود مالکان آن از خرید خود رضایت داشته باشند. بهره‌مندی این خودرو از ۱ صندلی، ۱۰ سیلندر و ۱,۲۰۰ کیلوگرم نیروی عمودی، آن را به هیولایی تبدیل کرده است که توانسته خود را به استاندارد خودروهای مسابقه نزدیک کند. محیط فوق‌العاده کابین، عملکرد خیره‌کننده و سیستم‌های تنظیم شونده ایمنی و عملکردی این خودرو روی‌هم‌رفته تجربه‌ای سفارشی‌سازی شده را برای راننده آن به ارمغان می‌آورد.

سولوس GT مانند خودرویی است که راننده می‌تواند در طول سالیان، چیزهای بیشتری را درباره‌اش بیاموزد. این سوپراسپرت  که با افزوده‌شدن اثر باد در سرعت‌های بالا حداکثر ۸۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، چهره متمایز و خاصی دارد، صدای بی‌نظیری تولید می‌کند و می‌تواند با عملکرد پویا و دقیق خود هر راننده‌ای را شیفته خود کند. نظر شما درباره سولوس GT چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1256 ديدگاه)

    ترسناک!

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. froG-driVer

      ۱۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (420 ديدگاه)

      بیشتر شبیه لمانز های غیر قابل تردد هست تا خودرو جاده ای👹👹.مک لارن اینجور ماشین کم نداره

      موافقم 9
      مخالفم 0
  2. علی Shelby

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    طراحی زیبایی داره

    موافقم 10
    مخالفم 0
  3. علی Shelby

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    طراحی زیبا و قشنگی داره

    موافقم 6
    مخالفم 0
  4. OM.01

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (438 ديدگاه)

    به شخصه من خودم ماشین های تمام پیست محور که میشه خرید رو دوست دارم. تجربه غیر قابل توصیفی ارائه میدن. و مک‌لارن سولتوس… چه نظری؟! من علاقه ای ندارم درباره ماشینی که میشه باهاش پیچ های جاده شمال رو با 160 و 170 تا رفت نظر بدم…اصلا نمیتونم نظری بدم…
    اما باید بگم سولوس GT و مک‌لارن ثابت کردن هر ایده ای شدنی هست حتی اگه دیوانه وار باشه. این ماشین خیلی رکورد خواهد زد باتوجه به پرفورمنس و مشخصاتی که داره که خب طبیعی هست برای همین کار هم ساخته شده

    بد نیست بدونید خودروهای برند رادیکال پیست محور هستن با کمتر از 200 هزار دلار میشه خرید. در حال حاضر 4 مدل SR1 و SR3 و SR10 و RXC داره. با توجه به وزن فوق سبک توان مناسب واقعا تایم های دیوانه داری تو پیست مونزا سیلورستون و … ثبت کردن اینم سایتش برای اطلاعات بیشتر درباره مدل ها
    https://www.radicalmotorsport.com/
    همیشه محصولات برند رادیکال رو دوست داشتم یه پیست برای چند ساعت بگیری به صورت پرایوت و یه رادیکال بندازی توش لذت ببری. قیمت نسبت به پرفورمنس مقرون به صرفه هست. نسخه های صفر شاید در دسترس خیلی ها نباشه ولی دست دو واقعا قیمت خوبی داره برای ماشین فقط پیست.

    نکته جالب رادیکال و فکر کنم همه خودروهای پیست محور اینکه برای خرید فروش نمیگن چند کیلومتر کار کرده، میگن چند ساعت تو پیست بوده! 😁

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. زیزیگولو

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5834 ديدگاه)

    مک لارن سولوس یه ماشین فوق کمیاب و کلکسیونی هستش که قیمتش مغز آدمو منفجر میکنه 🤯

    موافقم 9
    مخالفم 0
  6. پیام۲

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    بعد میگن ویژن گرن توریسمو خوب نیست

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. amirkhanzadeh

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    زیباست
    منو یاد بولاید انداخت
    هر دو عالی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. حسن

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1486 ديدگاه)

    4 ملیون دلار
    800 اسب
    بدون درب
    نیاز به گرمایش سیلندر و روغن
    نیاز به کمک برای بستن شیشه و گرم کردن موتور
    واقعا دنیای عجیبیه
    چی میشه گفت پول دارها خیلی کارهای بدتر انجام میدن اینکه چیزی نیست

    موافقم 5
    مخالفم 5
  9. mosafer

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    مزخرف

    موافقم 1
    مخالفم 3
  10. قاسم

    ۱۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بریتانیای کبیر!!

    موافقم 1
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا