مک لارن

شگفتی‌های مهندسی در ابرخودروی مک لارن W1

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، ابر خودروی جدید مک‌لارن با نام W1 معرفی شد و به همین مناسبت می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به جانشین P1 مشهور داشته باشیم.
مک لارن W1

بیش از یک دهه پس از معرفی P1، مک‌لارن از جدیدترین هایپرکار خود با نام W1 رونمایی کرده است. این خودروی جذاب همانند پدر خود از پیشرانه ۸ سیلندر هیبریدی در میانه ساختار استفاده کرده و نیروی تولیدی را راهی چرخ‌های عقب می‌کند. اما این شباهت در طراحی بازگو کننده همه داستان نیست چراکه W1 از هر لحاظ پیشرفته‌تر شده و نظرات زیادی را به خود جلب می‌کند.

داون فورس بالا، آیرودینامیک عالی

یکی از ویژگی‌های برجسته ابر خودروی مک لارن W1 را می‌توان آیرودینامیک آن دانست که البته همین موضوع نیز از شرکتی که با فرمول یک پیوندی عمیق دارد انتظار می‌رود. مک لارن می‌گوید داون فورس تولیدی W1 در سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم است، رقمی که به داون فورس استون مارتین والکری نزدیک بوده و بهتر از داون فورس تولیدی مک لارن سنا است. والکری خودرویی جالب برای مقایسه است زیرا تنها خودروی جاده‌ای محسوب می‌شود که بجای طراحی سنتی، اهمیت ویژه‌ای برای طراحی زیر بدنه و آیرودینامیک آن قائل شده است. این امر باعث می‌شود حداکثر داون فورس بدون اضافه شدن مقدار زیادی درگ به دست آید و نتیجه آن پرفورمنس خیره کننده در خط مستقیم خواهد بود. سیستم‌های آیرودینامیک فعال به W1 اجازه می‌دهند به سقف سرعت مشابه P1 یعنی ۳۴۹ کیلومتر در ساعت دست یابد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که W1 داون فورس بیشتری نسبت به سلف خود تولید می‌کند.

بال جلوی خودرو از نوع فعال است و در زاویه مشخصی کار می‌کند تا به تولید داون فورس موردنیاز اکسل جلو کمک کند. همچنین در بخش عقب هم بالی نصب شده که مک لارن آن را دم دراز فعال می‌نامد. بخش پشتی بدنه ابر خودروی مک لارن W1 از بدنه خودروی مسابقه‌ای F1 GTR 1997 الهام گرفته و امکان افزایش چند میلی‌متری آن برای افزایش تأثیر دیفیوزر زیر بدنه وجود دارد. این دفیوزر از تونل‌های وسیعی سود می‌برد که درست از پشت کابین و جلوی اکسل عقب شکل می‌گیرند.

همانند بوگاتی توربیون، دیفیوزر W1 می‌تواند به عنوان سپر عقب عمل کند و به خاطر ساختار قوی خود توانایی تحمل ضربات جدی خودروهای دیگر را دارد. به همین خاطر نیازی به تقویت ساختاری سنگین‌وزن عقب خودرو نبوده است. حتی قوای محرکه نیز با زاویه ۳ درجه رو به پایین نصب شده تا فضای کافی برای کانال‌های دیفیوزر وجود داشته باشد.

مک لارن از فرمول یک برای بخش‌های دیگر W1 نیز الهام گرفته است. برای مثال ورودی‌های هوای این خودرو شبیه نمونه‌های بکار رفته در خودروهای فرمول یک چند سال اخیر هستند. صندلی‌ها نیز در جای خود ثابت شده‌اند و به کاهش فضای جلوی خودرو کمک کرده‌اند. در عوض جعبه پدال‌ها و چرخ‌ها کمی به سمت راننده کشیده می‌شوند. به این ترتیب پای راننده در ارتفاعی بالاتر از لگن قرار می‌گیرد، شبیه همان چیزی که در خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک و دیگر رشته‌های موتور اسپرت وجود دارد.

سیستم تعلیق برگرفته از فرمول یک

حتی سیستم تعلیق جلو نیز به بهبود داون فورس و خنک کاری سیستم ترمز کمک می‌کند. مک لارن از طراحی دوبل جناغی استفاده کرده اما درعین‌حال پوشراد، فنرهای میله پیچشی و دامپرهای مشابه خودروهای فرمول یک وجود دارد. این نوع طراحی و تحرک بالای قطعات سیستم تعلیق به بهبود جریان هوا کمک شایانی کرده‌اند. تعلیق دوبل جناغی و برخی قطعات بالایی از تیتانیوم پرینت سه‌بعدی ساخته شده‌اند و بخش‌های پایینی نیز شکلی شبیه آیروفویل دارند تا به افزایش داون فورس ابر خودروی مک لارن W1 کمک نمایند. به این لیست باید دامپر جدیدی را اضافه کنیم که از فرمول یک گرفته شده و مانع پایین آمدن بیش از حد ارتفاع خودرو در زمان بالا رفتن وزن آن می‌شود. خبری از ساب فریم جلوی جداگانه برای W1 نیست و قطعات سیستم تعلیق مستقیماً به شاسی فیبر کربنی خودرو پیچ شده‌اند.

با وجود چنین داون فورس بالایی شما نیازمند یک پلتفرم آیرودینامیک پایدار خواهید بود و همین موضوع توسط سیستم تعلیق فراهم می‌شود. W1 همانند P1 از تنظیمات مخصوص جاده و پیست برخوردار است و در حالت پیست ارتفاع خودرو چند میلی‌متری کاهش می‌یابد و درعین‌حال میزان بازی فنرها و نیروی دامپرها به شدت بیشتر می‌شود. البته سیستم تعلیق عقب خودرو پیچیدگی و نوآوری کمتری نسبت به بخش جلو دارد و از فنرهای پیچشی سنتی با دامپرها استفاده شده چراکه داون فورس عقب توسط دیفیوزر تولید می‌شود.

نوآوری در پیشرانه ۸ سیلندر هیبرید

همان‌طور که می‌دانید مک لارن تا به حال از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربوی برگرفته از طراحی مسابقه‌ای نیسان در دهه ۸۰ میلادی استفاده کرده است. اما این خودروساز با معرفی W1 دومین پیشرانه تولیدی خود پس از نمونه ۶ سیلندر آرتورا را تولید می‌کند. این نیروگاه جدید از نوع ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو است که ۹۱۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و ردلاین ۹۲۰۰ دور در دقیقه دارد. قدرت تولیدی این پیشرانه جدید به اندازه خروجی ترکیبی پیشرانه ۸ سیلندر و سیستم هیبریدی P1 است. طبیعتاً در این بخش هم جزئیات خیره کننده‌ای وجود دارد. همانند اکثر پیشرانه‌های درون‌سوز پرقدرت این روزها، نیروگاه MHP-8 مک لارن بجای تایپیت های هیدرولیکی سنتی، دارای انگشتی‌هایی برای فعال‌سازی فنرهای سوپاپ است. برخلاف اکثر پیشرانه‌های موجود در بازار، نیروگاه ۸ سیلندر جدید مک لارن فاقد دامپر پیچشی فلزی برای سیستم دامپینگ مایع بوده و حدس می‌زنیم این موضوع به کاهش وزن خودرو کمک کرده است.

همچنین W1 برخلاف بسیاری از هایپرکارهای هیبریدی دیگر، قدرت تولیدی را فقط به چرخ‌های عقب می‌فرستد و این کار را با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه جدید انجام می‌دهد. همچنین این هیولا در مقایسه با آرتورا از موتور برقی نصب شده در کناره گیربکس سود می‌برد. پشتیبان این موتور برقی باتری ۱.۴ کیلووات ساعتی است که ۳۴۲ اسب بخار قدرت و ۴۳۹ نیوتون متر گشتاور دارد و قدرت و گشتاور ترکیبی خودرو را به ۱۲۵۸ اسب بخار و ۱۳۳۹ نیوتون متر می‌رساند. اگرچه W1 توان پیمایش برقی بسیار کمی دارد اما موتور برقی همیشه در دنده‌عقب فعال می‌شود. این موتور همچنین دارای بوست های مختلف برای کمک به پیشرانه اصلی است. یک دکمه بوست روی فرمان نیز به راننده اجازه می‌دهد حداکثر قدرت را در اختیار داشته باشد.

آفتاب‌گیرهای فیبر کربن

اگرچه این قطعه همانند سایر بخش‌های مک لارن W1 پیشرفته و خیره کننده نیست اما جزو ویژگی‌های جالب آن به حساب می‌آید. آفتاب‌گیرها از فیبر کربن ساخته شده‌اند و ضخامت آن‌ها تنها ۲.۵ میلی‌متر است. همین قطعه به شما یادآوری می‌کند که مک لارن چقدر به کاهش وزن خودرو اهمیت می‌دهد. برند موردبحث می‌گوید W1 وزن خشک ۱۳۸۲ کیلوگرمی دارد بنابراین اگر تمامی مایعات ضروری را در نظر بگیریم احتمالاً وزن خودرو حدود ۱۴۹۷ کیلوگرم خواهد بود. چنین رقمی برای یک خودروی هیبریدی با این سطح از پرفورمنس بسیار خوب است و بسیار سبک‌تر از خودروهایی همچون والکری و مرسدس AMG وان محسوب می‌شود. همچنین W1 اندکی سنگین‌تر از 750S است، خودرویی که ۵۰۰ اسب بخار ضعیف‌تر بوده و داون فورس تولیدی آن بسیار کمتر است.

هنوز جزئیات شگفت‌انگیز زیادی درباره W1 وجود دارد که منتشر نشده و ما مشتاقیم آن‌ها را شنیده و با شما در میان بگذاریم. به نظر می‌رسد W1 از بهترین تکنولوژی‌های موجود در صنعت خودرو استفاده کرده و بازی هایپرکارها را به جلو خواهد برد. شاید W1 فقط حدود ۳۰۰ اسب بخار قوی‌تر از P1 باشد اما بسیار سریع‌تر است. یک دهه پیش رسیدن به چنین پرفورمنسی شاید قابل‌باور نبود اما حالا بسیاری از مرزها جابجا شده‌اند…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. DonJavad

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    1000kg downforce

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. علی Shelby

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (540 ديدگاه)

      اینم از نو آوری هاش و ویژگی هاش
      ولی ویژگی های بیشتری باید داشته باشه که هنوز گفته نشده
      چون مک لارن کارش همینه

      موافقم 18
    2. رضا

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (179 ديدگاه)

      مقاله قبلی پدال در رابطه با هزینه قطعات و تعمیرات پژو 206 رو داشتم مطالعه میکردم بعد از خواندن بخش کامنت ها از ناراحتی دلم میخواد برم تو یک کشور اروپایی پناهنده شم و ایران و مردمش که حتی به خودشونم رحم نمیکنن رو ول کنم.
      وضعیت مردم گریه آوره 😭
      خدا لعنت کنه هرکسی که باعث حرام خوری و فساد و بی پولیه

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. خاص

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (239 ديدگاه)

        خیال میکنی مردمِ جاهای دیگه به خودشون رحم میکنن؟

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. Siyavash

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (816 ديدگاه)

    👏👏

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. KEN

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ولی P1 یه چی دیگه بود !

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. علی ریحانی

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (51 ديدگاه)

      صد‌ در صد موافقم باهات
      من نمیدونم این چجور فوق العاده سریعتره که شتابش مث پی وان ۲.۷ ثانیه است و نهایت سرعتش هم باز ۳۴۹ کیلومتر مث پی وان
      درسته ماشین خیلی خوبیه ولی نمیدونم چرا در حد پرچمدار به دل آدم نمیشینه برعکس سلطان p1

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. mmd@

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    عجب چیزیه ❤️‍🩹❤️‍🩹❤️‍🩹☣️☣️☣️☣️☣️😈😈😈😈😈☠️☠️☠️☠️🏆🏆🏆🎖️🎖️🎖️🗿

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. محمدهادی

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    هرچند که خودروی بسیار چشمگیریه
    ولی نمیدونم چرا با نمای روبروش حال نکردم.احساس میکنم خیلی شبیه به اون پوزه ی بی روح ریمک نورا و هنسی شده
    مخصوصا وقتی به چراغ های جلوش هم دقت میکنی
    بنظرم میتونستن تو این محصول انقلابی خیلی بهتر تو طراحی ظاهری اقدام بکنن
    P1 و البته F1 رخ خاص تر و ناب تری داشتن در زمان خودش
    ولی پرفورمنسش دقیقا همونیه که از پرچمدار مکلارن انتظار میره
    راستی اینجا دیگه خبری از همکاری با کاثورث نیست؟😄😄

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. net

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      منم با عقبش حال نمیکنم چون اگزوز در بالا قرار گرفته و اطراف اگزوز توری هست و چراغ عقبش مشخص نیست . اگر درش از بغل باز میشد بهتر بود

      موافقم 3
      مخالفم 10
    2. net

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      چراغ جلو و سپر جلو این مکلارن قشنگتر از چراغ جلو و جلوپنجره ریمک نورا هست

  6. 18:45

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (672 ديدگاه)

    اووووووووف
    میشه گفت فقط از عهده مک لارن بر می اومد این همه عظمت و شکوه مهندسی!
    دست پخت مک لارن با همگان متفاوته…
    😎👏👏👑

    موافقم 7
    مخالفم 3
  7. سبحان

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    به عنوان فن مکلارن باید بگم کاش از کار هایی که تو سنا انجام داده بودن مخصوصا تو طراحیش بیشتر توی w1 استفاده میکردن
    یه نکته جالب بگم موتور الکتریکی این ماشین از ایندی کار اومده

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. پادشاه مک‌لارن 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    مهشر و بی‌رقیب
    این هیولا جانشین لافراری رو نابود میکنه
    چه تو درگ چه تو پیست
    درگ برای من مهم نیست منتظرم ببینم تو پیست چه میکنه

    موافقم 12
    مخالفم 17
  9. پادشاه مک‌لارن 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    همه باهم یک صدا مرگ بر فراری
    W1 اومد تا نابودت کنه

    موافقم 5
    مخالفم 34
    1. JaMsHiD-B

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2814 ديدگاه)

      حاجی دعوا با فراری هم دعوا
      بیخیال

      موافقم 15
    2. Monster 765lt

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      بعید میدونم شما فن مکلارن باشی
      چون مکلارن فن ها از این چملات استفاده نمیکنن
      مرگ بر فراری چیه دیگه!!!
      در ضمن هنوز جانشین لافراری معرفی نشده پس حرف پیش رو کنار بذارین تمام رقبای مکلارن قابل احترامن مخصوصا فراری که این اواخر عالی عمل کرده

      موافقم 24
      مخالفم 1
      1. پادشاه مک‌لارن 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (195 ديدگاه)

        داداش ما به شوخی میگم وگرنه فراری سلطان

  10. Taha Ayoobi

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4391 ديدگاه)

    نمیدونم چرا با چراغ های جلوش حال نمیکنم.

    موافقم 8
    مخالفم 5
  11. amirkhanzadeh

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1033 ديدگاه)

    واقعا از لحاظ فنی این ماشین جز بهترین های تاریخه
    خودم تو این ماشین از شاسی خودرو خوشم میاد

  12. شهرام

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    آفتابگیر اش کل بلوک شرق را می‌ارزد!!

    موافقم 12
    مخالفم 4
  13. JaMsHiD-B

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2814 ديدگاه)

    فقط ای کاش یه روز بشه که سوار این عشق بشم …
    F1 نخواستیم …. به P1 و W1 هم قانعیم

    1. حسین

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (150 ديدگاه)

      F1 از جفتشون سریع تره
      ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت
      نسخه های تقویت شده اش بوگاتی هم میگیره 😂
      فارغ از اینکه با کیت ایرودینامیک پیست هم میسوزونه
      نسخه عادیش فقط یک جواهره دست نخورده محسوب میشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  14. علی منصوری

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    چقدر خوبه آخه، تحول ب این میگن، مک لارن جوری احیا شده ک بنظرم ی مستند باید بسازن ازش، سبک طراحی جدیدش خیلی خوبه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  15. amirboss

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (757 ديدگاه)

    چیزی که تو این پست آوردین فقط کلیات ظاهری و فنی بود و خبری از جزئیات نیست.
    تو مک لارن باید دنبال جزئیات بود.
    اون چیزیه که آدم رو به وجد میاره

  16. محمد امین

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    درسته قیافه نداره ولی عدد رقم عملکردش خیلی ترسناکه
    4 لیتر تویین توربو ردلاین 9200؟
    مک لارن حداقل واسه انجینش پخت و پز کرده

    1. JaMsHiD-B

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2814 ديدگاه)

      Bro is cooked

    2. Monster 765lt

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      یادمه ده سال پیش هم پی وان وقتی معرفی شد همه میگفتن قیافه نداره تو همین سایت. بعد ده سال همونا میگن پی وان یه اثر هنریه
      اینم همون قضیه هست کم کم پی میبرین چقدر طراحیش از زمان خودش جلوتره

  17. Ali

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ایول ، w1 معرفی شد ، الان p1 قیمتش کم میشه ، میتونیم F1 بخریم :)

    1. حسین

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (150 ديدگاه)

      F1 رو ۶۰ نفر خریدند
      اگر خریداراش تونستی رو راضی کنی ..
      بعدا میتونی فکر کنی پولش رو چطوری تهیه کنی 😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا