مک لارن

نقش پررنگ آمریکایی‌ها در توسعه سیستم تعلیق مک‌لارن W1

قطعات سیستم تعلیق مک‌لارن W1 توسط شرکت آمریکایی دایورجنت و از طریق تکنولوژی پیشرفتهٔ پرینت سه‌بعدی طراحی و ساخته شده است.

زمانی که مک‌لارن W1 چند هفته پیش رونمایی شد، همهٔ توجهات به ویژگی‌های برجستهٔ آن مثل پیشرانهٔ V8 توئین توربوی هیبریدی کاملاً جدید با ۱۲۷۵ اسب بخار قدرت و طراحی برگرفته از فرمول یک با حداکثر ۱۰۰۰ کیلوگرم داون‌فورس معطوف شد. بااین‌حال، W1 از سیستم تعلیق بسیار نوآورانه‌ای هم بهره می‌برد که در آمریکا و به‌طور خاص، کالیفرنیا ساخته شده است. قطعات سیستم تعلیق این هایپرکار بریتانیایی توسط شرکت دایورجنت ساخته شده‌اند یعنی شرکتی که توسط «کوین زینگر» تأسیس شده و در زمینهٔ تولید قطعات از طریق پرینت سه‌بعدی فعالیت می‌کند. زینگر قبلاً از این فناوری در هایپرکار ۲۱C خود بهره برده و حتی بوگاتی توربیون هم از تکنولوژی دایورجنت استفاده می‌کند.

دایورجنت در طراحی و توسعهٔ قطعات مختلف سیستم تعلیق مک‌لارن W1 مثل جناقی‌های بالا و پایین جلو نقش داشته است. این قطعات به‌منظور ارائهٔ حداکثر راندمان آیرودینامیکی طراحی شده‌اند و به مدیریت جریان هوا در W1 کمک می‌کنند. هرچند شاید طراحی و ساخت یک نمونه از این قطعات ساده باشد ولی مزیت شیوهٔ ساخت پرینت سه‌بعدی دایورجنت، امکان ساخت چندین نمونه از یک طرح با سرعت بالا و هزینهٔ پایین است تا زمانی که نهایتاً اندازه، وزن و شکل بهینه و موردنظر پیدا شود. بدین ترتیب، پس از ساخت قطعه، اگر آزمایش در تونل باد نقصی را نشان دهد، نیازی به چشم‌پوشی از مشکلات به خاطر هزینهٔ بالای توسعهٔ قطعهٔ جدید نخواهد بود زیرا ساخت یک نمونهٔ جدید و بهبودیافته به‌سرعت و با هزینۀ پایین خواهد گرفت.

فراری F80 هم از قطعات تعلیق پرینت سه‌بعدی استفاده می‌کند و به گفتهٔ کوین زینگر، چندین خودروساز دیگر هم خواهان بهره‌مندی از نوآوری‌های دایورجنت در خودروهای خود هستند هرچند که این شرکت امکان پذیرش تمام این درخواست‌ها را ندارد. در حال حاضر که این تکنولوژی در مراحل ابتدایی قرار دارد، صرفاً هایپرکارهای گران‌قیمت می‌توانند از چنین قطعات پیشرفتهٔ سیستم تعلیق استفاده کنند ولی با پیشرفت این فناوری و کاهش هزینه، درنهایت سوپرکارهای ارزان‌تر هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. مدیرعامل مک‌لارن «مایکل لیترز» در این رابطه گفته است:

این تکنولوژی پیشرفته امکان توسعهٔ ساختار تعلیق پیچیده‌تری را در مک‌لارن W1 فراهم می‌کند که تجربهٔ رانندگی را برای خریداران بهبود می‌بخشد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    گذر تکنولوژیکی قابل توجهی هست
    دونه درشتها رو هوا زدنش

    موافقم 37
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (920 ديدگاه)

      بازم خبر از افت فروش دوج دیروز اومده بود
      استالینتس تا همه رو به فنا نده بیخیال نمیشه

      موافقم 27
      مخالفم 6
    2. SMS

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (524 ديدگاه)

      بنظرتون جلوش شبیه لیکان هایپر اسپورت نیست ؟

      موافقم 10
      مخالفم 10
    3. علی Shelby

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (478 ديدگاه)

      دیروز اریزو شش جی تی دیدم بیش از حد شبیه لکسوس بود
      طراحی چراغ از لکسوس
      جلو پنجره از لکسوس
      سپر از لکسوس

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. JaMsHiD_R1988

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2631 ديدگاه)

        جالبه که از 420i شتاب بهتری داره😂
        داخلش پلاستیکیه ولی در کل برای ایران ماشین جالبیه . ولی به پای 405 نمی‌رسه😂😂

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. Mr wrong

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (316 ديدگاه)

    پیچیدنی چنین میانه پیستم آرزوست

    موافقم 17
    مخالفم 2
  3. (Ali(chevynova

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (7310 ديدگاه)

    تکنولوژی امریکاست دیگه
    نباشه،نمیشه
    هرکی بخواد محصول خوبی بزنه باید از مهندسی امریکا بهره ببره
    اروپاییها خوب میدونن برای اونکه بخوان اندکی مطرح بشن باید از امریکاییها کمک بگیرن
    مثل شرکت دتوماسو ایتالیا که از موتور فورد استفاده میکرد و شرکت جنسن اینگلیس که از موتورهای کرایسلر بهره میبرد

    موافقم 24
    مخالفم 61
    1. آرش

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (73 ديدگاه)

      آمریکایی‌ها اگه تکنولوژی هوا فضاشون رو داخل صنعت خودروسازیشون بکنن که با اختلاف پیش می‌افتن ولی نه میصرفه نه نیازی هست

      موافقم 17
      مخالفم 15
      1. Nismo

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1263 ديدگاه)

        لابد میگی موتور جت بزارن رو موستانگ؟

        موافقم 14
        مخالفم 7
        1. nikan

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (143 ديدگاه)

          کبرا جت به معنای واقعی کلمه

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. Kiarash

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (375 ديدگاه)

      حرفت درسته ولی مهندسی اروپایی خیلی خفن تر از اون چیزی هست که فکر کنیم مخصوصا آلمانی

      موافقم 32
      مخالفم 8
    3. JaMsHiD_R1988

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2631 ديدگاه)

      اصلا خوشم نمیاد بحث های مسخره و بچگانه و سطحی مثل اینو پیش بکشم ، ولی بعضیا مثل اینکه خیلی از این جور حرفا رو دوست دارن
      الان هم سیستم تعلیق و موتور کوروت C4 و موتور فراری توی انبار جی ام هم سلام می‌رسونه

      موافقم 23
      مخالفم 8
    4. دانیال_Surrey،England

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2849 ديدگاه)

      زیاد جو نگیرتت.
      خود زینگر از اینورترای مک لارن استفاده میکنه.
      در مجموع وقتی خود آمریکایی ها مثل gm کارشون گدا بازیه برای تولید کوروت،شرکتایی مثل مک لارن نباشن در همچین کمپانی های نوآوری رو باید تخته کرد چون خریدار نخواهند داشت.
      اتفاقا چند روز پیش در مورد وزن w1 با یه سری رفقای پدال تو تلگرام بحث میکردم و اینقدر کارای عجیبی انجام داده مک لارن برای کاهش وزن که در نوع خودش عجیبه.
      برای مثال باور نکردنیه که همین طراحی درها به جز زیبایی برای مک لارن هم توی کوچک کردن رادیاتورها نقش داشته، و هم اندازه رکاب ماشین و ستون a!
      که همش باعث کاهش وزن شده.
      حالا کاهش لوله برای سیستم havc و حذف دینام و استارتر موتور از محفظه موتور هم بماند.
      و….
      یادمه مک لارن برای آرتورا هم کارای عجیبی کرد برای بالانس خودرو و کاهش وزن مثل جدا کردن سیستم havc یا به قول خودشون ehavc از بخش موتور و بردنش به جلوی ماشین که کلی صرفه جویی شد تو وزن.

      موافقم 22
      مخالفم 13
      1. Nismo

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1263 ديدگاه)

        دانیال: عیب نداره اون همه کوروت از اروپایی ها مکلارن و فراری و پورشه و لامبو کمک گرفته
        حالا یکم آمریکایی ها جبران کنن

        موافقم 15
        مخالفم 9
      2. سوشیانت

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3420 ديدگاه)

        فیلسوف خان خود فراری هم تسلا و لامبورگینی رو محک میزنه اگر بنچمارک نباشه نه تنها مک لارن و فراری بلکه کل خودروسازی جهان باید درشون تخته بشه در ضمن کار لاور تو که اصن لینک میفرستی حرف خودت رو زیر سوال میبری پس اون فیات و بنز و فراری و چانگان و… ارتباطتشون با آمریکایی ها فقط تو تخیلات خودته

        موافقم 8
        مخالفم 10
        1. Nismo

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1263 ديدگاه)

          شما آمریکن فنها هستید که فشار میخورید و اصالت اصالت میگید وقتی اینها رو میگید یعنی نباید از رو دست بقیه کپی کنید
          تمام لینک هایی هم که من فرستادم درست بودن منتهی شما چون نمیخوای بفهمی زیر سوال میبرشیون
          داستان فیات و بنز و فراری و چانگان و غیره هم هست ولی شما چون تو توهمات و تخیلات زندگی میکنید متوجه نیستید

          موافقم 5
          مخالفم 7
        2. سوشیانت

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3420 ديدگاه)

          راست میگی کار لاور لینک هات درست بود چون نه اسم کپی داخلشون بود و گفته بود پلتفرم فورد اسکیپ و طراحی فورد😁😂

          موافقم 1
          مخالفم 4
    5. Nismo

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1263 ديدگاه)

      (Ali(chevynova: اگه انقدر امریکایی قدرتمندن (به قول تو) پس چرا از این و اون گدایی میکنن؟
      دوج از بنز پلتفرم میگیره، کوروت از فراری و لوتوس موتور میگیره، جیپ موتورش رو فیات میسازه گیربکسش هم آلمان
      حالا باز گدایی از اروپایی ها شرف داشت
      خفت و خاریش فقط الان که از چین گدایی میکنه. مثل شورلت با پلتفرم های چینی، تسلا با باتری های ساخت چین، لینکلن و فوردهای ساخت چین. صنعت خودروسازی آمریکا یه صنعت شکست خورده مستعمره هست. قبلا آویزون و مستعمره اروپا بوده الان به خفت افتاده و مستمعره چین شده. واقعا ماشالا داره

      موافقم 16
      مخالفم 17
      1. محمدرضا

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        داداش حقشونه گدایی کنم ماییم که صنعت چین رو دست کم گرفتیم چون وسایل دست دوم و ماشین های زبالش داره به ما تحمیل میشه همین برد موشک های آمریکا ساخت چین هست همین یانگ وانگ بی وا دی ۱۰۰۰اسب بخاری خودش کلی حرف برا گفتن داره

        موافقم 2
        مخالفم 4
        1. Taha Ayoobi

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4048 ديدگاه)

          ببین به کجا رسیدید از چین بالا میرید 😂

          یانگ وانگ 🤣

          موافقم 2
          مخالفم 2
  4. R

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1145 ديدگاه)

    یه عده امریکایی فنا با منطقشون چون فکر میکنن آئودی چون سهام لامبورگینی رو در اختیار داره پس ساخت آلمانه با این منطق چون بحرین مک لارنو خریده پس ساخت بحرینه نه انگلیس الانم با این پست دیگه سر از پا نمیشناسن مک لارنو به اسم خودشون میزنن 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 14
    مخالفم 15
    1. Taha Ayoobi

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4048 ديدگاه)

      😐

      الان با منطق شماها مک‌لارن باید یه فکری به حال خودش بکنه که نمیتونه یه سیستم تعلیق بسازه.

      موافقم 12
      مخالفم 19
      1. راستگو

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (172 ديدگاه)

        اک دوم شوی نوا اومد

        موافقم 6
        مخالفم 6
  5. ! i M α η δ υ α R

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2249 ديدگاه)

    the F80, featuring additively manufactured structural components for the first time on a Ferrari road car

    The F80’s independent suspension includes a double wishbone layout, active inboard dampers and suspension arms created by Additive Manufacturing.

    اسم این روش ، روش ساخت لایه به لایه ( یا افزایشی ) هست که با تکنولوژی پرینت سه بعدی صورت گرفته و به نام Additive Manufacturing ، شناخته میشه …

    موافقم 15
    مخالفم 1
  6. amirboss

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (643 ديدگاه)

    مهم آمریکا یا انگلیس یا آلمان نیست.
    مهم تکنولوژی هست که توسط اون قطعات مهم این خودرو با دقت و ظرافت بالا ساخته شده.
    جنگیدن سر چیزی که نه سهمی ازش داریم نه اطلاعات درستی کار خوبی نیست.

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      مثلا طرف میاد میگه کوروت از انجین فراری الهام گرفته بعد آمریکایی بازه طوری بهش برمیخوره که با حرف اون بنده خدا کل سهام کوروت فروپاشید
      یا مثلا سر اون حرف فروشش کم شده
      یکی بگه دآخه مشتی از ماشین لذت ببر شرکت بابات که نیست اینجور بیمورد سرش گردن میزنی

      1. amirboss

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (643 ديدگاه)

        الآن طوری شدی تبادل تکنولوژی بین شرکت های بزرگ و کوچک قطعه سازی و خودروسازی اجتناب ناپذیره بخصوص تو این اوضاع حساس که اکثر خودروسازها دارن شرایط حساسی رو میگذرونن.
        حداقل من خودم اگه دانش کامل راجب به مسئله ای ندارم نظر تخصصی ندم یا لااقل انتقاد سالم کنم نه اینکه بخوام الکی تخریب یا توهین کنم.

  7. OM.01

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (538 ديدگاه)

    تعلیق رو یه شرکت دینام رو یه شرکت سیستم صوتی رو یک شرکت ترمز هارو یه شرکت گیربکس رو یه شرکت و…
    فکر کردید خودروسازی یعنی همه 30 هزار قطعه رو خود خودروساز می‌سازه؟ خیر خودروسازان سفارش میدن به شرکت های تامین قطعه اونا براش میسازن. خودروسازان بیشترین کاری که میکنن طراحی توسعه شاسی بدنه طراحی داخلی و بیرونی و موتور هست. حالا برخی شرکت ها موتور توسعه ندادن و خب کار خیلی راحت تر هست.
    خودروسازی تولید انبوه هم یجورایی مثل همون خودروهای کلاسیک restomod و pro touring هست فقط فرقش اینکه تولید انبوه هست و تک ساخت و یا 10 تا ساخت نیست

    95 درصد کاربرا اصلا ماشین باز نیستن فقط چهارتا اسم بلدن یه بت ساختن میگن فلان فلان
    میری مکانیکی میگه کاربرات بدرد نمیخوره بعد به خودم میگم پس کاربرات 2 دهنه تزریق الکتریکی شرکت EFIFITECH چی هست
    میایی پدال دوستان میگن به به مک‌لارن 720 تعصبش رو جوری یدک میکشن که نگو اما خود سیستم موتوری ورودی هوا و خروجی هوا یه ایرادی داره (ایراد نداره آنچنان) با اصلاح کردن وبه صورت افترمارکت بنزین و ارتقای ecu ماشین یه جوری میشه که نگو نپرس.
    گیربکس کربن فایبر شرکت blower برای نسخه ترمک 6 سرعته یا بوستر ترمز اسپیدوی… هیچی ولش کن بیشتر از این این نمیگم

    کامنت هارو میخونم خندم میگیره واقعا بچگونه هست کامنت ها

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. مازیار

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3257 ديدگاه)

      تردیدی نیست که حرفهاتون درسته
      اما این بحث بچگانه زمانی پیش میاد که کسی که کشور متبوعش (احتمالا بهش پاسپورت هم دادن) تو سه تا سوپراسپرت برتر تاریخش رد پا که چه عرض کنم رد دست و پای اروپایی‌ها تو شب تاریک هم مشخصه، میاد و بخاطر یه قطعه از سیستم تعلیق مهندسی امریکایی به رخ میکشه
      مهندسی امریکایی فقط اونجا که ده تا برند درهای گالوینگ ساختن یکی امریکایی بود مشکل اساسی جک پیدا کرد
      یعنی مهندس تو محاسبه وزن در و ظرفیت جک موند !!

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. Amir Machine

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        مازیار جان هرکسی مهندسی رو تو چیزی که به نفعشه و دلش میخواد میبینه!
        شما مهندسی آمریکایی رو تو جک‌های در ضعیف یه شرکت کوچیک و ورشکسته میبینی
        من مهندسی آمریکایی رو تو صدها اختراع و نوآوری بزرگ و مهمی میبینم که باعث شد امروز ماشین‌های ایمن‌تر و راحت‌تری سوار بشیم

        موافقم 6
        مخالفم 2
        1. مازیار

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3257 ديدگاه)

          امیرجان واضحه که کامنت من تحت تاثیر چه چیزی بود و از شما هم انتظار دارم متوجهش بشید

          موافقم 3
          مخالفم 1
    2. محمدرضا

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داداش معلومه خیلی زحمت کشیدی تا تونستی اینا رو سرچ کنی جمع‌بندیشون کنه سخت گیر نباش اگه تعصب ماشینی میکشیم برا دل خوشیه وگرنه ما اگه تو خیابون یکیشون رو ببینیم گیج میشیم چون کشورمون جونیمون رو گرفت و هیچ ماشینی تا حالا نه سوار شدیم نه دیدم تهش یه پژویی یا ام وی امی مطمعن باش اگه مثل جوانی دبی یا جاهای دیگه بودیم مسأله فرق داشت🙂

      موافقم 4
      مخالفم 1
    3. ! i M α η δ υ α R

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2249 ديدگاه)

      برادر OM.1 …

      مک لارن که ثابت شده است …

      قطعات افتر مارکت هم اسمش روشه و برای ارضا میل افراطی طرفداران ، طراحی و فروخته میشن …

      اگه به زعم شما نفس 720 گرفته است و خوب گاز نمی خوره ، به نظر علت اینه که اگه نفسش رو باز کنند و خوب گاز بخوره ، اولا شاید به محدوده محصول بالا رده خودش وارد بشه و ثانیا اگر نفسش باز بشه ، از اون طرف خوب هم دی اکسید کربن ، تحویل میده و مالیاتی که بهش تعلق میگیره ، جیب صاحب بچه رو سوراخ میکنه …

      مک لارن به عنوان یه برند ، وظیفه اش ، اوپتیمایز کردن مصرف و توان و بازدهی و لذت رانندگی برابر قیمت محصول و هزینه های نگه داری و هزار رو یک جور فاکتور دیگه هست …

      در نهایت می خوام بگم با احترام به ایرادی که از مک لارن گرفتی ، اما گمان نمی کنم که این عیبی که شما گرفتی ، اولا عیب باشه و ثانیا اگر هست ، از چشم خود کمپانی ، مخفی مونده باشه و اصلاح نشده باشه …

      بازم دوستان انگلیسی فن ، احتمالا بهتر می دونن …

      1. OM.01

        ۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (538 ديدگاه)

        کسی که مک‌لارن میخره چندتا ماشین دیگه هم داره و براش اهمیتی نداره صدی 15 لیتر بسوزونه یا صدی 25 لیتر. قرار نیست باهاش بره مسافرت. همچنین من نمیگم مک‌لارن 720 ماشین بدی هست دارم میگم دارید اینهمه طرفداری رو میکنید آیا خبر دارید سیستم اگزوز و خروجی گاز یه ایراد طراحی داره
        خودم دقیق یاد نیست ایرادش رو و اشتباه نمیگم که داستان نشه چون ویدئو یوتویب چند سال پیش دیدم. شرکت ssr performance خودشون تو کار تقویت خودروهای لوکس هست مهندس و موسس شرکت داشت توضیح می‌دادید این قضیه رو و می‌گفت با اصلاح لوله اگزوز و تنظیم مجدد ECU پمپ بنزین افترمارکت میشه توان موتور رو تا 75 اسب بخار و حتی 100 اسب بخار افزایش داد بدون هیچ دستکاری خاصی. همچنین بحث تیون باشه برای همون موتور 4 لیتری مک‌لارن، توربو های افترمارکت هست که بدون دردسر هزار اسب قدرت میشه گرفت

        دارم میگم این جربحث ها تو پدال واقعا خنده دار هست و نتیجه ای نداره. چیزی تو دنیا برتر و اول نیست. همیشه هم دست بالای دست بوده و هست و خواهد بود. از طرفی هم تعصب چیز خیلی بدی هست طرف میگه آمریکایی ها تو پیست بد هستن بعد من تو دلم میگم پس شورلت C10 وانت پروتورینگ که 2هفته پیش همایش submit racing اومد چیه، طرف میگه آمریکایی ها دوام دارن بعد میگم پس موتور سرطانی 2 لیتری جیپ چی میگه، طرف میگه آلمانی ها دیونن باتری زیر صندلی میزاره منم میگم خب دوج چند مدل که زیر سپر میزاره اون که احمق تره. طرف میگه سلطان بنز بعد چرا وقتی جلو بندی زیر بنز Eqs با تسلا مدل 3 یکی هست. همه مکانیک های گاراژ ها تو آمریکا میگن Eqs و مدل 3 یکی هست. طرف میگه کوروت فلانه بهمانه عالی هست بعد تو دلم میگه چرا داستان سرایی میکنی موتور برقی دریچه کولر رو بخواهی عوض کنی کل داشبورد فرمون رو باید باز کنی! البته از حق نگذریم همه خودروهای اسپرت اینطوریه

        منظور کلیم اینکه واقعا این کامنت ها بار علمی نداره و صرفا کامنت های مسخره ای هست که 95 درصد کاربرا از روی علاقه ای که دارن میگن و اینقدر اون یکی رو میکوبن که انگار سهام شرکت رو دارن!
        البته بماند سهام دار که هیچی بلکه مدیرعامل فورد خودش شیائومی SU7 وارد کرده آمریکا یه دونه و میگه 6 ماهه میرونمش و عاشقشم…! دنیای عجیبیه…

  8. ! i M α η δ υ α R

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2249 ديدگاه)

    {{{ اولین فناوری چاپ سه‌بعدی در سال ۱۹۸۰ میلادی مشاهده شد.
    دکتر کودامای ژاپنی اولین بار این فناوری را به نام خود ثبت کرد.
    در آن زمان این فناوری نمونه‌سازی فوری خوانده می‌شد، این نام‌گذاری به این دلیل بود که این فناوری در واقع برای ساخت سریع و کم‌هزینهٔ نمونهٔ اولیه برای یک تولید انبوه طراحی شده بود.

    بعدها توس چاک هال ، مخترع آمریکایی تکامل پیدا کرد و در 1993 توسط دانشمندان MIT ثبت اختراع شد و به تدریج در دسترس کارخانه داران عام قرار گرفت و تجاری شد … }}}

    استفاده از فناوری ساخت افزایشی ( لایه به لایه ) به نظرم ، برای سیستم تعلیق این هایپر کارها کار درستی به نظر نمی رسه …

    از اونجایی که سیستم تعلیق مستقیما با وزن ماشین هم در ارتباطه ، توجیه این که با این روش ، قطعات سریعتر و ارزانتر و سبکتر ساخته می شن ، برای من تعجب آوره …

    پیوستگی مولکولی محصولی که ریخته گری شده بسیار بیشتر از محصولی است که چاپ سه بعدی شده و این خودش بزرگترین علامت سواله برای من …

    بالاتر از تار خنثی ، تنش Maximum وجود داره …
    تنش ماکزیمم باعث خستگی جمع شده ( Accumulated (chronic) Fatigue ) میشه و خستگی جمع شده در طول زمان تنش تسلیم رو سرعت می بخشه و تحت فشار ، در لحظه مرگ پیوستگی ، بالاخره گسستگی یا پاره گی اتفاق میفته …

    با 200 کیلومتر سرعت در حال پیچیدن با یه هایپر کار ، اگر قطعات سیستم تعلیق دچار شکستگی و انفصال بشن ، احتمال پرواز به سمت باقالی ها ، قوت می گیره …

    یادش بخیر زمان جوانی ما ، F 430 اسکودریا اومد با 520 اسب توان و 470 نیوتن متر گشتاور و ما رو دیوانه خودش کرد و بعد هم 458 ، اومد و همه ما رو مسحور خودش کرد …

    اون زمان ماشین ها خیلی ساده بودن و مثل امروز نبود که 50 تا میکرو کامپیوتر پیچیدنت رو آنالیز کنند و 50 تا دیگه صدای اگزوزت رو …

    یا 9 تا موتور الکتریکی در هر دور موتوری به نوبت گشتاورت رو ، پا گشا کنند …

    امروز به مدد فناوری هایی جعلی ، مثل روش ساخت افزایش ، قطعات ارزانتر و کم دوام تر و سریعتر ساخته می شوند تا برندهای افسانه ای و با سابقه درخشان هم ، با فاکتور های چند میلیون دلاری ، گوش ابر ثروتمندان رو ببرند …

    دلم برای زمانی تنگ شده که برند ها به جای قصابی کردن ، ماشین می ساختند …

    توی کامنت معرفی F80 به مازیار عزیز گفتم که برند ها توی این دوره زمونه فقط به فکر پول هستند و تنها چیزی که باعث میشه استراتژی درستشون رو تغییر بدهند ، پول بیشتره …

    حقیقتا ، زندگی در این دوره و تحمل این شرایط ، مایه شرمساری عاشقان ، در هر حوزه ای هست …

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. .khashayar

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ** پیوستگی مولکولی محصولی که ریخته گری شده بسیار بیشتر از محصولی است که چاپ سه بعدی شده و این خودش بزرگترین علامت سواله برای من … **
      قطعه ای که با پرینت فلزی ساخته میشه از لحاظ استحکام تسلیم و و خواص خستگی به مراتب بهتر از ریخته گری است. (شاید منظور شما فورج کاری باشه !! )
      ——————————————————————-
      ** تنش ماکزیمم باعث خستگی جمع شده ( Accumulated (chronic) Fatigue ) میشه و خستگی جمع شده در طول زمان تنش تسلیم رو سرعت می بخشه و تحت فشار ، در لحظه مرگ پیوستگی ، بالاخره گسستگی یا پاره گی اتفاق میفته … **

      در مورد خستگی اگر بار گذاری دینامیکی قطعات فولادی به گونه ای باشه که تنش زیر حد دوام (Endurance Limit) باشه شکستی درون ماده رخ نخواهد داد. (البته آلومینیوم حد دوام نداره و بعد از 5×108 چرخه احتمال داره قطعه بشکنه.)

      1. ! i M α η δ υ α R

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2249 ديدگاه)

        نه خشایار جان ، منظورم ریخته گری بود …

        ( استحکام قطعات فورج کاری شده که معلومه بیشتر از قطعات ریخته گری شده و بیشتر از قطعات پرینت سه بعدی شده هستند و دیگه نیازی به گفتن نیست ) …

        منظورم خود ریخته گری بود و چون مطمئن نبودم از یه مهندس مکانیک هم پرسیدم و تایید کرد که پیوستگی مولکولی قطعه ای که به روش ریخته گری ساخته شده به علت جریان یکپارچه و پیوسته ی آلیاژ ( یا فلز ) منجر به بهتر جوش خوردن مولکول های فلز مذاب و در نتیجه پیوستگی و کشش بیشتر مولکولی این قطعه میشه ، در حالی که در روش پرینت سه بعدی مذاب فلز از سر نازل لایه لایه ، فقط روی هم چیده میشه و چون تحت دما و فشار بالایی قرار نداره ، فاصله برخورد مولکولها با هم به حداکثر مقدار ربایش یا چسبندگی نمی رسه و پیوستگی موکولی این قطعه پرینت شده ، کمتر و آسیب پذیر تر از قطعه ای است که ریخته گری ( یا در حالت ایده آل ، فورج کاری ) شده …

        در مورد پاراگراف دوم کامنتت ، ارجاعت می دم به پست فراخوان شرکت فورد ، به علت احتمال شکستگی سگ دست محصولات فورد ، که پدال هم کار کرد خبرش رو …

        بارگذاری چه دینامیکی باشه چه استاتیکی ، ( در قطعات زیربندی و تعلیق ماشین ها ، هر دو و البته بیشتر ، دینامیکی مورد نظر هست ) برای قطعات تحت تنش ماشین ، در نهایت تاثیر خودش رو میگذاره و وقتی قطعه ای فورج کاری شده مثل سگ دست محصولات فورد دچار شکستگی میشه ، دیگه تکلیف قطعات پرینت سه بعدی شده ، مشخصه …

        بعضی وقت ها ، راه در رو ، برای کم کردن بیش از حد وزن خودرو ها ، وجود نداره و استفاده از تکنولوژی های جایگزین مثل روش Additive Manufacturing ، بیشتر از این که مفید و آینده نگرانه به نظر برسه ، از لحاظ اقتصادی ، مقرون به صرفه است اما در اولین قدم به احتمال بسیار زیاد ، ایمنی رو هدف قرار خواهد داد …

        1. .khashayar

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          مهدیار خان ، والا من خودم هم ریخته گری کردم هم با فرجینگ و … . منظورم اینه که با این روش های تولید از نزدیک آشنام. و قطعات ریخته گری شده مقاومت پایینی در برابر خستگی دارند که ناشی از عیوب حفره ای و تنش های پسماند است.
          ساختار داخلی یکنواخت و خواص مکانیکی خوبی داره این روش ولی برای باگذاری استاتیکی.
          ——————————————————————————
          نمیدونم در مورد تحلیل خستگی در مهندسی مکانیک اطلاع داری یا نه؟ ولی معیار هایی طراحی تجربی ای وجود داره که اگه الیاژهای فولادی در محدوده مجاز تنش طراحی بشن . اتفاقی برای قطعه نمی افتد . مگر اینکه بار گذاری بیشتر از حد مجاز باشه. به احتمال خیلی زیاد فورد کم کاری کرده مثل بقیه حوزه هایی که درگیرشه مثل سیستم wet belt موتورهای اکوبوست که داد خریداراشو در آورده.
          ———————————————
          میتونی برای اطلاعات بیشتر مبحث طراحی خستگی از کتاب ** طراحی اجزا شیگلی ** بخونی .
          ———————————————

        2. ! i M α η δ υ α R

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2249 ديدگاه)

          خشایار جانم ، کامل می فهمم چی میگی و مشخصه کار کردی …

          حوزه مکانیک جامدات یا متالورژی ، حوزه ای نیست که آدم بی تجربه ، بتونه دهانش رو باز کنه …

          حرفت کامل درسته ، برای بار گذاری استاتیکی ، فقط فورج کاری جوابه ، در این که اصلا شکی درش نیست …

          سوال توی ذهن من برتری بین قطعه ریخته گری شده در مقابل پرینت سه بعدی گرفته شده هست ، که اگر تحت بارگذاری دینامیکی قرار بگیرند ، تنش تسلیم در رفتار کدوم یکی زود تر مشاهده میشه و به پاره گی می رسه ؟

          چیزی که من پرسیدم و اون مهندس گفت ، این بود که بین ریخته گری یا پرینت سه بعدی ، استحکام ، ریخته گری بیشتره …

          بازم من خودم باید بیشتر تحقیق کنم ، چون برام مبحث بسیار جالبیه …

          با تحلیل تنش ، بسیار مختصر و طی سالیان ، در حد شنیده هایی از همون آقای مهندسی که گفتم ، آشنام ، ولی نکته ای که گفتی صد البته درسته و تا قبل از تنش ماکزیمم ( تار خنثی ) ، هیچ اتفاقی برای آلیاژ فولاد نمیفته و اگر بارگذاری بیشتر بشه ، همون داستان خستگی جمع شده و در نهایت تنش تسلیم و پاره گی یا گسستگی و … رخ میده …

          الان بحث من اصلا آلیاژ فولاد فورج کاری شده نیست …

          روش فورج کاری ، بهترینه و ثابت شده است …

          الان بحث من زیر سوال بردن روش ساخت افزایشی با نازل پرینتر سه بعدی هست در مقابل فورج کاری یا در حداقلی ترین حالت ، ریخته گری …
          یعنی می خوام بگم :

          به نظرم ، فورج کاری بهتر از ریخته گری و ریخته گری بهتر از پرینت سه بعدی هست …

          آیا با این گزاره موافقی یا نه ؟

          ( یا دلیلی داری که پرینت سه بعدی از دو روش دیگه یا از ریخته گری بهتره ) …

          ببخشید طولانی شد …

        3. ! i M α η δ υ α R

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2249 ديدگاه)

          جمله سوم دینامیکی منظورم بود ، اشتباه نوشتم استاتیکی …

          استاتیکی که پرینت سه بعدی هم جوابه …

        4. .khashayar

          ۵ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          والا تا جایی که من میدونم پرینت فلزی از لحاظ خواص مکانیکی و استحکام تسلیم و ….. تفاوتی با ریخته گری نداره. ولی خواص قطعات فورج کاری به مراتب از این دو روش بهتره.
          البته میشه با روش هایی مثل تمپرینگ/ کوئنچینگ / پرداخت سطح / کربن دهی/ فرایند گلسینگ (شیشه ای شدن) / و …. استحکام رو افزایش داد و تنش های پسماند رو کاهش داد تا خواص مکانیکی بهتری داشته باشیم .

          چون در پرینت فلزی از تیتانیوم و الومینیوم برای تولید قطعات استفاده میشه از نظر استحکام مشکلی پیش نمیاد.

  9. Mr wrong

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (316 ديدگاه)

    دوستان عزیز و گرامی
    یه محصول درجه یک و کلاس جهانی حاصل همکاری تعدادی شرکت و متخصص از چندین کشوره که هر کدوم تو ی زمینه تخصص دارن مثل ایفون که ال سی دی باتری مادربرد و …یه شرکت متخصص میزنه و بخاطر همین بهشون میگن شرکت چند ملیتی و شرکت مادر صرفا تکنولوژی اختصاصی خودش رو روی اون محصول ارائه میکنه
    انقد خودتو درگیر این چیزا نکنید در دنیا تولید ملی معنا و مفهومش با چیزی که تو ایرانه خیلی فرق داره

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. محمد

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    آقای دهقان ضمن تشکر از این مقاله جا داره توی یک مقاله مفصل فناوری پرینت سه بعدی و هوش مصنوعی که دایورجنت استفاده می‌کنه رو معرفی کنید این فناوری و نوآوری های دایورجنت با زینگر 21c شروع شد و خودروساز های دیگه هم به سرمایه گذاری تو این فناوری علاقه مند شدن این فناوری نه فقط صنعت خودرو بقیه صنایع هم چند پله پیشرفته تر میکنه

  11. Galant.VR4(JDM)

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1034 ديدگاه)

    کارکردش اینطوریه
    قسمت‌های تعلیق جلو، که شامل میله‌های فشاری با دمپرهای داخلی، میله‌های پیچشی و دمپرهای ارتفاعی نیز می‌شود، مستقیماً روی وان فیبر کربنی مرکزی نصب می‌شه که نیازی به زیرفریم جلویی نداره. حذف این قسمت خیلی روی وزن تاثیر میزاره و سبک‌میشه و همینطور جریان هوا را در بهینه و راحت تر میکنه
    لیترز خیلی از این موضوع خوشحاله که با این همکاری میکنه خیلی از برندا به دنبال قرارداد بستن با دایورجنت هستن
    W1 به نظرم از رقبای خودش بهتر عمل کنه

  12. حسن

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2027 ديدگاه)

    بریتانیای کبیر سلطان اروپا

    موافقم 3
    مخالفم 3
  13. حسن

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2027 ديدگاه)

    متحدان همیشگی
    نجات دهندگان جهان
    بریتانیای کبیر امریکای بزرگ
    اروپا همیشه مدیون شماست

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. faster

      ۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      اینا بیشتر شبیه به فنا دهنده ما و نجات دهنده خودشونن واین متحدین همیشگی همیشه مدیون ما خواهند بود.

  14. علی منصوری

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    قبلاً در مورد دایورجنت و هایپر کارش خونده بودم تو پدال ، ولی برام جالب بود برای کم شدن هزینه و تعویض سریع پرینت س بعدی چقدر کارآیی داره برای کمپانی‌های بزرگ خودرو اونم تو تولید قطعات تخصصی هایپر کار، چون کارکردن با این دستگاهم نیروی انسانی خیلی حرفه ای نمی‌خواد،
    بهرحال علم مکانیک الان داره توجیه می‌کنه صحت و سقم و کارایی محصولات پرینتر و تو اوج مهندسی خودرو یعنی هاپر کارم داره استفاده میشه،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا