مک لارن

اولین تجربه رانندگی با مک‌لارن آرتورا، با چاشنی مشکلات فنی!

آرتورا برای مک‌لارن اهمیت زیادی دارد. پلت‌فرم فیبر کربنی جدید و پیشرانهٔ V6 توئین توربوی هیبریدی این خودرو تقریباً پایه و اساس تمام مک‌لارن‌ها طی دههٔ آینده خواهند بود؛ بنابراین، جای هیچ اشتباهی وجود ندارد و به همین دلیل است که عرضهٔ اولیهٔ آرتورا از اواخر سال گذشته حدود هشت ماه به تعویق افتاد. این تأخیر باعث شد فراری سوپرکار هیبریدی جدید خود یعنی ۲۹۶ GTB را زودتر عرضه کند و با استقبالی بالایی مواجه شود؛ اما با وجود اهمیت بالایی که آرتورا برای مک‌لارن دارد، ما در اولین تجربهٔ رانندگی با نمونه‌های نزدیک به تولید آن، مشکلات فنی متعددی را تجربه کردیم.

برخی از این مشکلات جزئی و برخی بزرگ و غیرقابل‌توجیه بودند. به همین دلیل، آرتورا با همهٔ سرعت، جذابیت و پویایی بالایی که دارد، تا زمانی که شواهد واضحی از رفع مشکلات فنی آن نبینیم، به نظر نمی‌رسد هنوز کاملاً آماده شده باشد. زدن چنین حرفی در مورد هیچ خودروی جدیدی خوب نیست چه رسد به خودرویی که آیندهٔ یک شرکت خودروسازی به آن وابسته است. درهرحال، به گفتهٔ مک‌لارن این مشکلات در نسخهٔ نهایی برطرف خواهد شد و با این حساب بهتر است سراغ سؤال اصلی برویم، رانندگی خود خودرو چگونه است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت از بسیاری جهات عالی و از برخی جهات کمی ناامیدکننده اما در کل خیلی خوب به نظر می‌رسد حتی اگر فاصلهٔ قابل‌توجهی با فراری ۲۹۶ GTB داشته باشد. البته باید منصف باشیم، فراری ۱۰۰ هزار پوند از آرتورای ۱۸۹,۲۰۰ پوندی گران‌تر است. به‌طورکلی، سوپراسپرت جدید مک‌لارن چیزهای زیادی برای تحت تأثیر قرار دادن ما دارد. پیشرانهٔ V6 توئین توربوی این خودرو با کمک ۹۵ اسب بخار قدرت موتور الکتریکی، مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

البته آرتورا به‌اندازهٔ 765LT انفجاری نیست اما قرار هم نیست این‌گونه باشد. این یک سوپراسپرت پایهٔ روزمره است هرچند که هنوز هم می‌تواند موشک‌وار در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین هرچند حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتری آرتورا در حالت تمام الکتریکی شباهتی به یک مک‌لارن ندارد اما همچنان برای حرکت در بزرگراه‌ها کافی خواهد بود. دلیل اصلی چنین پرفورمنس قابل‌توجه این است که مک‌لارن توانسته وزن خودرو را به تنها ۱۴۹۸ کیلوگرم برساند که برای خودرویی با ۱۳۰ کیلوگرم باطری و موتور الکتریکی رقم بسیار چشمگیری است.

آرتورا جانشینی برای محبوب‌ترین محصول مک‌لارن یعنی 570S است و هم از نظر قیمت و هم پرفورمنس بین مدل‌های GT و 720S قرار می‌گیرد. به گفتهٔ مک‌لارن، این سوپرکار بریتانیایی خبر از عصر جدیدی برای این شرکت می‌دهد و ازاین‌رو در داخل خودرو شاهد طراحی عالی جدیدی با صندلی‌های جدید، چیدمان بهتر همهٔ کنترل‌های اصلی و نمایشگر لمسی پیچیده‌تر اما مناسب‌تر هستیم. همهٔ دکمه‌های حالات رانندگی نیز حالا در طرفین غربیلک فرمان درست بالای پدال‌های تعویض دنده قرار گرفته‌اند که کاملاً در دسترس هستند و برخلاف پدال‌ها، وقتی غربیلک فرمان می‌چرخد این دکمه‌های جدید ثابت می‌مانند.

کابین آرتورا همچنین باکیفیت‌تر از تمام مک‌لارن‌های قبلی به نظر می‌رسد که این کیفیت با کاهش سروصدای داخلی در هنگام حرکت همراه شده است. همین موضوع در پیشرانه هم صدق می‌کند که ساکت‌تر از چیزی است که انتظار دارید یا شاید بخواهید. البته اگر کمی دور موتور را افزایش دهید گوش دادن به صدای موتور V6 بسیار جذاب خواهد بود. این موتور همچنین خیلی دوست دارد دور بگیرد و به ردلاین ۸,۵۰۰ rpm خود برسد. حتی در این دور بالا هم پیشرانه همچنان نرم و بدون تنش احساس می‌شود.

هنگام حرکت نیز آرتورا خودرویی توانمند احساس می‌شود و هرچه سخت‌تر با آن رانندگی کنید بهتر خواهد شد. در پیست اگر تمام سیستم‌های الکترونیکی کمکی جدید و پرتعداد خودرو را خاموش کنید، آرتورا زیر پای شما سرزنده خواهد شد. در این حالت، تمام پتانسیلی که در خودرو نهفته است آزاد می‌شود. همچنین در پیست به‌محض آنکه راننده فشار وارد کند، قفل ترمزها، فرمان، تعویض دنده و هندلینگ آرتورا باز شده و به سطح جدیدی ارتقاء پیدا می‌کنند. البته روی جاده هم خودرو هیچ مشکلی در توقف، هدایت، تعویض دنده و پیمودن پیچ‌ها ندارد.

بااین‌حال، تا زمانی که آرتورا تحت‌فشار قرار نگیرد، توانایی‌های خود را کاملاً پنهان می‌کند که این می‌تواند در ابتدا کمی خسته‌کننده باشد. درواقع، این ماشین مثل یک سوپراسپرت خجالتی احساس می‌شود که علاقه‌ای به نشان دادن توانایی‌های خود ندارد. از زمانی که MP4-12C در سال ۲۰۱۱ دوران کنونی مک‌لارن را آغاز کرد، تمام محصولات این شرکت چه در ظاهر و چه در رفتار بسیار پرشورتر شده‌اند. MP4-12C به خاطر ظاهر معمولی و پیشرانهٔ نه‌چندان جذابش محکوم شد و از بسیاری جهات، آرتورا نیز مثل بازگشتی به همان سوپراسپرت روزمرهٔ قدیمی احساس می‌شود.

البته مطمئناً آرتورا خودروی سریعی است و فوراً به‌عنوان یک سوپراسپرت شناخته می‌شود اما پشت فرمان آنقدر که باید سریع احساس نمی‌شود زیرا پیشرانه بدون آنکه غرش کند دور می‌گیرد و گیربکس بدون آنکه راننده را واقعاً هیجان‌زده کند دنده‌ها را سریع تعویض می‌کند. درهرصورت، رانندگی آرتورا هر طوری که باشد، فعلاً موضوع اصلی نیست. موضوع مهم‌تر در حال حاضر قابلیت اطمینان خودرو است و تا زمانی که این مشکلات حل نشوند، کیفیت و پویایی سوپرکار هیبریدی مک‌لارن را به حاشیه میرانند.

جمع‌بندی

از دید ما، آرتورا هنوز آمادهٔ فروش نیست. البته این ماشین به‌خودی‌خود برای رانندگی فوق‌العاده است. این ماشین حتی اگر کمی سربه‌زیر و خجالتی احساس شود، همچنان سوپراسپرتی سریع و هیجان‌انگیز است و از کابین جدید و عالی برخوردار است ولی ما با نمونهٔ آزمایشی خود در مراسم آغاز عرضهٔ آرتورا چندین مشکل فنی را تجربه کردیم و تنها کسانی هم نبودیم که با این مشکلات مواجه شدیم. با توجه به اینکه تحویل آرتورا از ماه آینده آغاز می‌شود، این نه برای مک‌لارن و نه خریدارانش اصلاً خبر خوبی نیست. البته به‌وضوح پتانسیل زیادی در این خودرو نهفته است اما برای اثبات آن به زمان بیشتری نیاز دارد و تا آن موقع، در کلاسی که رقابت بسیار شدیدی جریان دارد، آرتورا را باید خودرویی دانست که خرید آن را خیلی سخت می‌توان توصیه کرد.

مشخصات فنی

McLaren Artura

پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۶۸۰ اسب بخار
گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۶ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۰۴ گرم/کیلومتر
قیمت ۱۸۹,۲۰۰ پوند
امتیاز ۴.۰ از ۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. matin

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (410 ديدگاه)

    انتظار داشتم مشخصات فنی بهتری داشته باشه

    موافقم 14
    مخالفم 16
    1. AMG Package

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (73 ديدگاه)

      به شدت دلم میخواد یه تیون سنگین از منصوری روش ببینم صد در صد جذاب میشه

      موافقم 7
      مخالفم 3
    2. Reza Waffen SS

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (5344 ديدگاه)

      از یه موتور 6 سیلندر چه انتظاری بیشتر از این دارید ؟؟؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. AMG Package

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    عاشق طراحیش هستم

    موافقم 23
    مخالفم 5
    1. TML BN

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1048 ديدگاه)

      هی ولی خوبه

      موافقم 10
      مخالفم 3
  3. مازیار

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    با توجه به حضور درخشان GT3 و 296GTB اگه مشکلاتش رو برطرف نکنه بدجور قافیه رو می بازه

    موافقم 26
    مخالفم 7
  4. ریچارد

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مشکل مکلارن اینجاس فک کرده به جایی رسیده که میتونه خودش موتور بسازه نهههه عزیز من برو مثل قبل از بقیه موتور بگیر مث بقیه شرکتای هموطنت {عنگلیس} از آلمان موتور وردار بیار که ماشین خراب آتیشی دودزا ندی دست مشتری ولی بخام راستشو بگم طراحیش خشگله ولی حیف خشگلی کار انجام نمیده مهم اینه موتور ماشین دودزا و آتیشی نباشه هر بار که میخای بنزین بزنی ترس آتیش نداشته باشی بعد جوگیر شدن ردلاین بردن تا ۸۵۰۰ آخه کودوم موتور توربویی ردلاین ۸۵۰۰ داره مگه روانی شدی ردلاین موتور توربو دائم‌الآتیش رو میبری ۸۵۰۰ نمیگی داغ میکنه نمیگی میپوکه نمیگی واشر میزنه

    موافقم 10
    مخالفم 47
    1. محمد امین

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2184 ديدگاه)

      نه داداش ، اصلا هم اینطوری نیست….داری بزرگنمایی میکنی ، مکلارن هیچوقت مشکل آتش سوزی به طور جدی نداشته و اگر اون انگشت‌ شمار ها منظورت هست که همه ی برند ها دارن ، حتی خودرو های فرمول یک هم آتیش میگیرن…

      موافقم 30
      مخالفم 3
      1. MC20

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2346 ديدگاه)

        McLaren—yes, that McLaren—is recalling 2763 of its vehicles built between 2016 and 2020, including its $1 million hypercar, the Senna. The affected vehicles are built with a foam pad underneath the fuel tank that can absorb water, corrode the fuel tank, and lead to fuel leaking and, potentially, fire.

        موافقم 5
        مخالفم 8
    2. دکتر استاپ

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (249 ديدگاه)

      قطعا مکلارن بفهمه کلمه واشر زدن رو درمورد ماشینش گفتی
      کمپانیو میکنه فلافلی😂😂😂

      موافقم 33
      1. قاطر فروش

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1208 ديدگاه)

        اتفاقا ایده خوبیه شاید توسنتند یه محصول سالم تحویل بدن

        موافقم 4
        مخالفم 14
  5. محمد امین

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2184 ديدگاه)

    در مقاله مشکلاتش توضیح داده نشد …. بهتر بود بیشتر در این زمینه تحقیق کنن ، البته منظورم سایت نیست ، بلکه ناشر های این مقاله هستن
    در مورد این ماشین هم باید بگم که اگر بتونه مشکلات فنی خودش رو برطرف کنه با توجه به قیمت و پرفورمنسش ، گزینه ی خرید بسیاری از افراد خواهد بود ، همین‌طور طراحی جذاب و همه پسند
    البته جالب این هست که فراری ۲۹۶ حدود یک سال بعد از این ماشین رونمایی شد و الان به مرحله‌ی تحویل رسیده ، کمتر از ۶ ماه …..این مسئله در فروش اروتورا تأثیر منفی خواهد گذاشت

    موافقم 16
    1. R@m!n

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2236 ديدگاه)

      مشکلاتش چی هست ؟؟؟ خیلی برام عجیبه.

      1. امیر دهقان

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (751 ديدگاه)

        تو بررسی اتوکار به داغ شدن موتور و بلند شدن دود زیاد از محفظه موتور اشاره شده تا جایی که مارشال‌ها کپسول آتش‌نشانی رو داخل محفظه موتور خالی کردن
        مورد بعدی هم مشکلات نرم‌افزاری بوده

        موافقم 22
        1. محسن

          ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (177 ديدگاه)

          میتونن یه اینتر کولر بندازن یا سرسیلندر رو عوض کنم😐😀

          موافقم 16
        2. دکتر استاپ

          ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (249 ديدگاه)

          مگه دناپلاسه😂😂😂

          موافقم 19
        3. R@m!n

          ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2236 ديدگاه)

          واوووو این دیگه خیلی بیشتر از یه عیب یابی کوچیک کار داره این مشکل می تونه آینده مک لارن زیر سوال ببره.

          ممنون آقای دهقان بابت پاسخگویی ❤

          موافقم 14
          مخالفم 1
        4. viper2

          ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1143 ديدگاه)

          اقا من اگه میخریدما روز اول کاپوتو میزدم بالا با اره برقی و چنتا چیزه دیگه توربو رو میکندم مینداختم و سطل ماشین باید تنفس طبیعی با دوام باشه

          موافقم 2
          مخالفم 16
  6. AMANTE

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    خیلی مکلارنیه، ساده و دقیق و بی آلایش و مهندسی شده.
    من محصولات مکلارن رو دوست دارم ولی ایکاش توی طراحی جذاب تر بود و اون حالت ساده رو نداشت.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  7. تحت پیگرد

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    طراحی پشت خوبه جلو نه زیاد

    مخالفم 11
  8. javadhy

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (330 ديدگاه)

    با اینکه ماشین قابل تحسینیه ولی فراری رو بهش ترجیح میدم
    فراری۲۹۶ همون طور که تو متن گفت خیلی گرونتره توی قیمت این فراری روما ماشین فوق العاده ایه به نظرم هم
    طراحی بهتری داره، فنی هم کسی ندیدم ازش توی تست ها بد بگه
    در کل مکلارن شرکتی با پتانسیل خیلی بالاست تنها مشکل همیشگیشون کمبود بودجه بوده
    به نظرم اگه با یه شرکت همکاری کنه خیلی بهتر شه مثلا بنز یا بی ام و یه درصدیشو بخرن
    چون فکر نمیکنم توی این دوره از صنعت خودرو یه شرکت سوپراسپورت ساز بتونه بدون کمک یه شرکت بزرگ به کارش به بهترین نحو ادامه بده
    فقط مجبور نشه دست چینیا بیفته مثل لوتوس و ولوو(که البته نمیفته)

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      دقیقا
      تو همین رنج روما باحال تره و گرونتم جی تی بی
      پایین ترم پورشه
      هر چند اینم باحاله
      خصوصا عقبش خیلی خوفه

      موافقم 6
      مخالفم 2
  9. ارین صاحب جمعی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    بنظرم اگه مک‌لارن میخواد بهترین بشه یا باید فولکس بخرتش یا آئودی یا پورشه یا بی ام و که اگه بشه عالی میشه دیگه رسما آلمانیا کل صنعت خودروسازی انگلیس رو خریدن
    Bmw: RR
    Vw: Bently
    Audi: Maclaren
    Mercedes-benz: aston Martin

    موافقم 10
    مخالفم 7
  10. Scuderia Ferrari

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    تو این کلاس رقابت با 296GTB خیلی سخته
    فراری برای هر مدلی که معرفی میکنه سنگ تموم میزاره
    تا رقبا بیان بهش برسن یه نسخه جدیدتر میده بیرون و از رقبا فاصله میگیره

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. امین

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (519 ديدگاه)

      این رقیب ۲۹۶ نیست اندازه یک اسکالید فول اختلاف قیمت داره اندازه کل درآمد عمرت/

      در ضمن ۷۶۵ هم اندازه دوتا فانتوم که معادل درآمد نفتی ایران هست با اس اف ۹۰ اختلاف قیمت داره مکلارن با ۷۶۵ و سنا و اسپیدتیل رقیب ندارن قیمتی مقایسه کنی

      نتیجه اخلاقی: آرتورا یک آرتورا است با نقطه ضعف ها و نقطه قوت ها
      فراری الان ربطی به این ماشین نداره

      خلاص

      موافقم 8
      مخالفم 7
  11. JDM lover

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    من ازش خوشم میاد
    ولی روما هم هست که اونم خوبه
    در کل مدل خوبیه ، البته اگه بخوام تو این رنج چیزی بگیرم شخصا روما انتخابمه ولی اینم خوبه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. مهدی

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1754 ديدگاه)

    تو هر کلاسی فراری پرچمدار هست و سنگ محک بقیه

    موافقم 4
    مخالفم 10
  13. datsun

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3954 ديدگاه)

    به عنوان اولین انجینی که خود مکلارن طراحی کرده قابل قبوله

    موافقم 10
    مخالفم 3
  14. HamiD

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2453 ديدگاه)

    حقیقتش انتظار عملکرد فنی پایین تر نسبت به فراری رو داشتم از آرتورا … با توجه به اختلاف قیمتشون عرض میکنم …
    اما مشکلات فنی رو نه!!!
    اگه برطرف نشه اصلا چیز خوبی نیست …
    با این وجود باز هم به رقیب دیگرش یعنی ام سی بیست ترجیحش میدم … اگرچه الان وقت لذت بردن از ۸ سیلندر هاست ترجیح میدم سراغ این سه تا ۶ سیلندر نرم … هر چند فراری واقعا اینجا خودروی خیلی خیلی بهتریه (طراحی به مراتب بهتر از مازراتی و پرفورمنس وحشیانه ای که مک لارن هم بهش نمی‌رسه… )
    بنظرم فراری ارزش اون مقدار پول بیشتر رو داره …

  15. RezaRs

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (297 ديدگاه)

    نگرانم 🥲💔 خدایا مک لارن ورشکست نشه

    1. ماکسیمیلیان

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (644 ديدگاه)

      😥😭😭😥

  16. Hadi

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (596 ديدگاه)

    طراحی خیلی جذابی داره و مهم ترین رقیبش 296GTB فراری هستش من اونو به این ترجیح میدم…

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا