آرتورا برای مکلارن اهمیت زیادی دارد. پلتفرم فیبر کربنی جدید و پیشرانهٔ V6 توئین توربوی هیبریدی این خودرو تقریباً پایه و اساس تمام مکلارنها طی دههٔ آینده خواهند بود؛ بنابراین، جای هیچ اشتباهی وجود ندارد و به همین دلیل است که عرضهٔ اولیهٔ آرتورا از اواخر سال گذشته حدود هشت ماه به تعویق افتاد. این تأخیر باعث شد فراری سوپرکار هیبریدی جدید خود یعنی ۲۹۶ GTB را زودتر عرضه کند و با استقبالی بالایی مواجه شود؛ اما با وجود اهمیت بالایی که آرتورا برای مکلارن دارد، ما در اولین تجربهٔ رانندگی با نمونههای نزدیک به تولید آن، مشکلات فنی متعددی را تجربه کردیم.
برخی از این مشکلات جزئی و برخی بزرگ و غیرقابلتوجیه بودند. به همین دلیل، آرتورا با همهٔ سرعت، جذابیت و پویایی بالایی که دارد، تا زمانی که شواهد واضحی از رفع مشکلات فنی آن نبینیم، به نظر نمیرسد هنوز کاملاً آماده شده باشد. زدن چنین حرفی در مورد هیچ خودروی جدیدی خوب نیست چه رسد به خودرویی که آیندهٔ یک شرکت خودروسازی به آن وابسته است. درهرحال، به گفتهٔ مکلارن این مشکلات در نسخهٔ نهایی برطرف خواهد شد و با این حساب بهتر است سراغ سؤال اصلی برویم، رانندگی خود خودرو چگونه است؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت از بسیاری جهات عالی و از برخی جهات کمی ناامیدکننده اما در کل خیلی خوب به نظر میرسد حتی اگر فاصلهٔ قابلتوجهی با فراری ۲۹۶ GTB داشته باشد. البته باید منصف باشیم، فراری ۱۰۰ هزار پوند از آرتورای ۱۸۹,۲۰۰ پوندی گرانتر است. بهطورکلی، سوپراسپرت جدید مکلارن چیزهای زیادی برای تحت تأثیر قرار دادن ما دارد. پیشرانهٔ V6 توئین توربوی این خودرو با کمک ۹۵ اسب بخار قدرت موتور الکتریکی، مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
البته آرتورا بهاندازهٔ 765LT انفجاری نیست اما قرار هم نیست اینگونه باشد. این یک سوپراسپرت پایهٔ روزمره است هرچند که هنوز هم میتواند موشکوار در کمتر از ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین هرچند حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتری آرتورا در حالت تمام الکتریکی شباهتی به یک مکلارن ندارد اما همچنان برای حرکت در بزرگراهها کافی خواهد بود. دلیل اصلی چنین پرفورمنس قابلتوجه این است که مکلارن توانسته وزن خودرو را به تنها ۱۴۹۸ کیلوگرم برساند که برای خودرویی با ۱۳۰ کیلوگرم باطری و موتور الکتریکی رقم بسیار چشمگیری است.
آرتورا جانشینی برای محبوبترین محصول مکلارن یعنی 570S است و هم از نظر قیمت و هم پرفورمنس بین مدلهای GT و 720S قرار میگیرد. به گفتهٔ مکلارن، این سوپرکار بریتانیایی خبر از عصر جدیدی برای این شرکت میدهد و ازاینرو در داخل خودرو شاهد طراحی عالی جدیدی با صندلیهای جدید، چیدمان بهتر همهٔ کنترلهای اصلی و نمایشگر لمسی پیچیدهتر اما مناسبتر هستیم. همهٔ دکمههای حالات رانندگی نیز حالا در طرفین غربیلک فرمان درست بالای پدالهای تعویض دنده قرار گرفتهاند که کاملاً در دسترس هستند و برخلاف پدالها، وقتی غربیلک فرمان میچرخد این دکمههای جدید ثابت میمانند.
کابین آرتورا همچنین باکیفیتتر از تمام مکلارنهای قبلی به نظر میرسد که این کیفیت با کاهش سروصدای داخلی در هنگام حرکت همراه شده است. همین موضوع در پیشرانه هم صدق میکند که ساکتتر از چیزی است که انتظار دارید یا شاید بخواهید. البته اگر کمی دور موتور را افزایش دهید گوش دادن به صدای موتور V6 بسیار جذاب خواهد بود. این موتور همچنین خیلی دوست دارد دور بگیرد و به ردلاین ۸,۵۰۰ rpm خود برسد. حتی در این دور بالا هم پیشرانه همچنان نرم و بدون تنش احساس میشود.
هنگام حرکت نیز آرتورا خودرویی توانمند احساس میشود و هرچه سختتر با آن رانندگی کنید بهتر خواهد شد. در پیست اگر تمام سیستمهای الکترونیکی کمکی جدید و پرتعداد خودرو را خاموش کنید، آرتورا زیر پای شما سرزنده خواهد شد. در این حالت، تمام پتانسیلی که در خودرو نهفته است آزاد میشود. همچنین در پیست بهمحض آنکه راننده فشار وارد کند، قفل ترمزها، فرمان، تعویض دنده و هندلینگ آرتورا باز شده و به سطح جدیدی ارتقاء پیدا میکنند. البته روی جاده هم خودرو هیچ مشکلی در توقف، هدایت، تعویض دنده و پیمودن پیچها ندارد.
بااینحال، تا زمانی که آرتورا تحتفشار قرار نگیرد، تواناییهای خود را کاملاً پنهان میکند که این میتواند در ابتدا کمی خستهکننده باشد. درواقع، این ماشین مثل یک سوپراسپرت خجالتی احساس میشود که علاقهای به نشان دادن تواناییهای خود ندارد. از زمانی که MP4-12C در سال ۲۰۱۱ دوران کنونی مکلارن را آغاز کرد، تمام محصولات این شرکت چه در ظاهر و چه در رفتار بسیار پرشورتر شدهاند. MP4-12C به خاطر ظاهر معمولی و پیشرانهٔ نهچندان جذابش محکوم شد و از بسیاری جهات، آرتورا نیز مثل بازگشتی به همان سوپراسپرت روزمرهٔ قدیمی احساس میشود.
البته مطمئناً آرتورا خودروی سریعی است و فوراً بهعنوان یک سوپراسپرت شناخته میشود اما پشت فرمان آنقدر که باید سریع احساس نمیشود زیرا پیشرانه بدون آنکه غرش کند دور میگیرد و گیربکس بدون آنکه راننده را واقعاً هیجانزده کند دندهها را سریع تعویض میکند. درهرصورت، رانندگی آرتورا هر طوری که باشد، فعلاً موضوع اصلی نیست. موضوع مهمتر در حال حاضر قابلیت اطمینان خودرو است و تا زمانی که این مشکلات حل نشوند، کیفیت و پویایی سوپرکار هیبریدی مکلارن را به حاشیه میرانند.
جمعبندی
از دید ما، آرتورا هنوز آمادهٔ فروش نیست. البته این ماشین بهخودیخود برای رانندگی فوقالعاده است. این ماشین حتی اگر کمی سربهزیر و خجالتی احساس شود، همچنان سوپراسپرتی سریع و هیجانانگیز است و از کابین جدید و عالی برخوردار است ولی ما با نمونهٔ آزمایشی خود در مراسم آغاز عرضهٔ آرتورا چندین مشکل فنی را تجربه کردیم و تنها کسانی هم نبودیم که با این مشکلات مواجه شدیم. با توجه به اینکه تحویل آرتورا از ماه آینده آغاز میشود، این نه برای مکلارن و نه خریدارانش اصلاً خبر خوبی نیست. البته بهوضوح پتانسیل زیادی در این خودرو نهفته است اما برای اثبات آن به زمان بیشتری نیاز دارد و تا آن موقع، در کلاسی که رقابت بسیار شدیدی جریان دارد، آرتورا را باید خودرویی دانست که خرید آن را خیلی سخت میتوان توصیه کرد.
مشخصات فنی
McLaren Artura | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۶۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۶ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۱۰۴ گرم/کیلومتر |
قیمت | ۱۸۹,۲۰۰ پوند |
امتیاز | ۴.۰ از ۵ |
matin
۲۶ خرداد ۱۴۰۱انتظار داشتم مشخصات فنی بهتری داشته باشه
AMG Package
۲۷ خرداد ۱۴۰۱به شدت دلم میخواد یه تیون سنگین از منصوری روش ببینم صد در صد جذاب میشه
Reza Waffen SS
۳۰ خرداد ۱۴۰۱از یه موتور 6 سیلندر چه انتظاری بیشتر از این دارید ؟؟؟
AMG Package
۲۶ خرداد ۱۴۰۱عاشق طراحیش هستم
TML BN
۲۶ خرداد ۱۴۰۱هی ولی خوبه
مازیار
۲۶ خرداد ۱۴۰۱با توجه به حضور درخشان GT3 و 296GTB اگه مشکلاتش رو برطرف نکنه بدجور قافیه رو می بازه
ریچارد
۲۶ خرداد ۱۴۰۱مشکل مکلارن اینجاس فک کرده به جایی رسیده که میتونه خودش موتور بسازه نهههه عزیز من برو مثل قبل از بقیه موتور بگیر مث بقیه شرکتای هموطنت {عنگلیس} از آلمان موتور وردار بیار که ماشین خراب آتیشی دودزا ندی دست مشتری ولی بخام راستشو بگم طراحیش خشگله ولی حیف خشگلی کار انجام نمیده مهم اینه موتور ماشین دودزا و آتیشی نباشه هر بار که میخای بنزین بزنی ترس آتیش نداشته باشی بعد جوگیر شدن ردلاین بردن تا ۸۵۰۰ آخه کودوم موتور توربویی ردلاین ۸۵۰۰ داره مگه روانی شدی ردلاین موتور توربو دائمالآتیش رو میبری ۸۵۰۰ نمیگی داغ میکنه نمیگی میپوکه نمیگی واشر میزنه
محمد امین
۲۶ خرداد ۱۴۰۱نه داداش ، اصلا هم اینطوری نیست….داری بزرگنمایی میکنی ، مکلارن هیچوقت مشکل آتش سوزی به طور جدی نداشته و اگر اون انگشت شمار ها منظورت هست که همه ی برند ها دارن ، حتی خودرو های فرمول یک هم آتیش میگیرن…
MC20
۲۶ خرداد ۱۴۰۱McLaren—yes, that McLaren—is recalling 2763 of its vehicles built between 2016 and 2020, including its $1 million hypercar, the Senna. The affected vehicles are built with a foam pad underneath the fuel tank that can absorb water, corrode the fuel tank, and lead to fuel leaking and, potentially, fire.
دکتر استاپ
۲۶ خرداد ۱۴۰۱قطعا مکلارن بفهمه کلمه واشر زدن رو درمورد ماشینش گفتی
کمپانیو میکنه فلافلی😂😂😂
قاطر فروش
۲۶ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا ایده خوبیه شاید توسنتند یه محصول سالم تحویل بدن
محمد امین
۲۶ خرداد ۱۴۰۱در مقاله مشکلاتش توضیح داده نشد …. بهتر بود بیشتر در این زمینه تحقیق کنن ، البته منظورم سایت نیست ، بلکه ناشر های این مقاله هستن
در مورد این ماشین هم باید بگم که اگر بتونه مشکلات فنی خودش رو برطرف کنه با توجه به قیمت و پرفورمنسش ، گزینه ی خرید بسیاری از افراد خواهد بود ، همینطور طراحی جذاب و همه پسند
البته جالب این هست که فراری ۲۹۶ حدود یک سال بعد از این ماشین رونمایی شد و الان به مرحلهی تحویل رسیده ، کمتر از ۶ ماه …..این مسئله در فروش اروتورا تأثیر منفی خواهد گذاشت
R@m!n
۲۶ خرداد ۱۴۰۱مشکلاتش چی هست ؟؟؟ خیلی برام عجیبه.
امیر دهقان
۲۶ خرداد ۱۴۰۱تو بررسی اتوکار به داغ شدن موتور و بلند شدن دود زیاد از محفظه موتور اشاره شده تا جایی که مارشالها کپسول آتشنشانی رو داخل محفظه موتور خالی کردن
مورد بعدی هم مشکلات نرمافزاری بوده
محسن
۲۶ خرداد ۱۴۰۱میتونن یه اینتر کولر بندازن یا سرسیلندر رو عوض کنم😐😀
دکتر استاپ
۲۶ خرداد ۱۴۰۱مگه دناپلاسه😂😂😂
R@m!n
۲۶ خرداد ۱۴۰۱واوووو این دیگه خیلی بیشتر از یه عیب یابی کوچیک کار داره این مشکل می تونه آینده مک لارن زیر سوال ببره.
ممنون آقای دهقان بابت پاسخگویی ❤
viper2
۲۶ خرداد ۱۴۰۱اقا من اگه میخریدما روز اول کاپوتو میزدم بالا با اره برقی و چنتا چیزه دیگه توربو رو میکندم مینداختم و سطل ماشین باید تنفس طبیعی با دوام باشه
AMANTE
۲۶ خرداد ۱۴۰۱خیلی مکلارنیه، ساده و دقیق و بی آلایش و مهندسی شده.
من محصولات مکلارن رو دوست دارم ولی ایکاش توی طراحی جذاب تر بود و اون حالت ساده رو نداشت.
تحت پیگرد
۲۶ خرداد ۱۴۰۱طراحی پشت خوبه جلو نه زیاد
javadhy
۲۶ خرداد ۱۴۰۱با اینکه ماشین قابل تحسینیه ولی فراری رو بهش ترجیح میدم
فراری۲۹۶ همون طور که تو متن گفت خیلی گرونتره توی قیمت این فراری روما ماشین فوق العاده ایه به نظرم هم
طراحی بهتری داره، فنی هم کسی ندیدم ازش توی تست ها بد بگه
در کل مکلارن شرکتی با پتانسیل خیلی بالاست تنها مشکل همیشگیشون کمبود بودجه بوده
به نظرم اگه با یه شرکت همکاری کنه خیلی بهتر شه مثلا بنز یا بی ام و یه درصدیشو بخرن
چون فکر نمیکنم توی این دوره از صنعت خودرو یه شرکت سوپراسپورت ساز بتونه بدون کمک یه شرکت بزرگ به کارش به بهترین نحو ادامه بده
فقط مجبور نشه دست چینیا بیفته مثل لوتوس و ولوو(که البته نمیفته)
Clean energy (سلام فرمانده)
۲۶ خرداد ۱۴۰۱دقیقا
تو همین رنج روما باحال تره و گرونتم جی تی بی
پایین ترم پورشه
هر چند اینم باحاله
خصوصا عقبش خیلی خوفه
ارین صاحب جمعی
۲۶ خرداد ۱۴۰۱بنظرم اگه مکلارن میخواد بهترین بشه یا باید فولکس بخرتش یا آئودی یا پورشه یا بی ام و که اگه بشه عالی میشه دیگه رسما آلمانیا کل صنعت خودروسازی انگلیس رو خریدن
Bmw: RR
Vw: Bently
Audi: Maclaren
Mercedes-benz: aston Martin
Scuderia Ferrari
۲۶ خرداد ۱۴۰۱تو این کلاس رقابت با 296GTB خیلی سخته
فراری برای هر مدلی که معرفی میکنه سنگ تموم میزاره
تا رقبا بیان بهش برسن یه نسخه جدیدتر میده بیرون و از رقبا فاصله میگیره
امین
۲۶ خرداد ۱۴۰۱این رقیب ۲۹۶ نیست اندازه یک اسکالید فول اختلاف قیمت داره اندازه کل درآمد عمرت/
در ضمن ۷۶۵ هم اندازه دوتا فانتوم که معادل درآمد نفتی ایران هست با اس اف ۹۰ اختلاف قیمت داره مکلارن با ۷۶۵ و سنا و اسپیدتیل رقیب ندارن قیمتی مقایسه کنی
نتیجه اخلاقی: آرتورا یک آرتورا است با نقطه ضعف ها و نقطه قوت ها
فراری الان ربطی به این ماشین نداره
خلاص
JDM lover
۲۶ خرداد ۱۴۰۱من ازش خوشم میاد
ولی روما هم هست که اونم خوبه
در کل مدل خوبیه ، البته اگه بخوام تو این رنج چیزی بگیرم شخصا روما انتخابمه ولی اینم خوبه
مهدی
۲۶ خرداد ۱۴۰۱تو هر کلاسی فراری پرچمدار هست و سنگ محک بقیه
datsun
۲۶ خرداد ۱۴۰۱به عنوان اولین انجینی که خود مکلارن طراحی کرده قابل قبوله
HamiD
۲۷ خرداد ۱۴۰۱حقیقتش انتظار عملکرد فنی پایین تر نسبت به فراری رو داشتم از آرتورا … با توجه به اختلاف قیمتشون عرض میکنم …
اما مشکلات فنی رو نه!!!
اگه برطرف نشه اصلا چیز خوبی نیست …
با این وجود باز هم به رقیب دیگرش یعنی ام سی بیست ترجیحش میدم … اگرچه الان وقت لذت بردن از ۸ سیلندر هاست ترجیح میدم سراغ این سه تا ۶ سیلندر نرم … هر چند فراری واقعا اینجا خودروی خیلی خیلی بهتریه (طراحی به مراتب بهتر از مازراتی و پرفورمنس وحشیانه ای که مک لارن هم بهش نمیرسه… )
بنظرم فراری ارزش اون مقدار پول بیشتر رو داره …
RezaRs
۲۷ خرداد ۱۴۰۱نگرانم 🥲💔 خدایا مک لارن ورشکست نشه
ماکسیمیلیان
۲۷ خرداد ۱۴۰۱😥😭😭😥
Hadi
۲۷ خرداد ۱۴۰۱طراحی خیلی جذابی داره و مهم ترین رقیبش 296GTB فراری هستش من اونو به این ترجیح میدم…