سرانجام نسخه نهایی مک لارن P1 برای ورود به بازارها آماده شده؛ گران ترین سوپراسپرت کوپه تاریخ انگلستان قرارست بعد از رونمایی رسمی اش در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ برای یک رقابت تمام عیار با بزرگان این کلاس آماده شود؛ البته از آنجایی که فعلا در آلمان حریفی برای او پیدا نمی شود همه نگاه ها معطوف به ایتالیایی ها شده . . .
چه خودرویی می تواند آن همه افتخاری که مدل جاودانه F1 برای مک لارن به ارمغان آورد را دوباره تکرار کند؟ تا چه زمانی مک لارن باید طعنه قدرت کم MP4 های خود را از بقیه می شنید؟ به هرحال دوران بد مک لارن هرچه بود دیگر تمام شد؛ حالا انگلیسی ها هم وارد کلوپ دو ثانیه ای ها شده اند و چشم امیدشان به روزهای خوش در آینده ای است که P1 برای آنها رقم می زند.
مک لارن P1 خودرویی بود که ابتدا تحت یک مدل مفهومی در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ معرفی شد. البته در همانجا ریاست کمپانی صراحتا اعلام کرد که نسخه تولید نهایی آن تا کمتر از یکسال دیگر معرفی خواهد شد. زمان گذشت تاحدود سه هفته پیش که اولین جزئیات رسمی آن منتشر شد تا به نوعی نشان دهنده عزم جدی مک لارن برای رسیدن نسخه نهایی آن به نمایشگاه ژنو امسال باشد. حالا همه چیز برای جنجال های دوباره P1 آماده و مهیاست!
قبل از شروع اول از همه باید این نکته را بگوییم که نسخه نهایی P1 با مدلی که در پاریس رونمایی شد در ظاهر، به جز اضافه شدن خروجی هوا در قسمت زیرین گلگیرهای جلویی – برای بهبود خنک کاری و افزایش نیروی عمودی – تفاوت قابل توجه دیگری ندارد. به نظر نمی رسد که ضریب درگ ۰.۳۴ برای چنین خودرویی مناسب باشد؛ این عدد هرچند از ضریب درگ ۰.۳۶ بوگاتی ویرون بهتر است اما حداقل نسبت به خود مک لارن F1 که ۲۰ سال پیش با ضریب درگ ۰.۳۲ ساخته شد، دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
P1 در زیر بدنه خود یک پیشرانه هیبریدی دارد؛ موتور ۳.۸ لیتری V8 این خودرو با توربوهای دوقلو می تواند تا ۷۲۷ اسب بخار قدرت در ۷,500rpm به همراه ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور در ۴,000rpm را در اختیار راننده قرار دهد. اما این پایان کار نیست چراکه P1 یک موتور الکتریکی ۱۷۶ اسبی هم دارد تا بدین ترتیب حداکثر قدرت خالصش به ۹۰۳ اسب بخار و حداکثر گشتاورش به ۹۰۰ نیوتن متر افزایش یابد. وظیفه انتقال این قدرت نیز برعهده گیربکس هفت سرعته دوکلاچه Graziano است.
P1 که با کمک موتور الکتریکی خود می تواند مسافت تقریبی ۲۰ کیلومتری را باسرعت متوسط ۴۸ کیلومتر برساعت طی کند، صفرتا ۱۰۰ را کمتر از ۳.۰ ثانیه و صفر تا ۳۰۰ را نیز در عرض ۱۷ ثانیه (۰.۳ ثانیه کندتر از بوگاتی ویرون) طی می کند که ۵.۰ ثانیه یاحدود ۲۳ درصد سریع تر از مک لارن F1 است؛ همچنین حداکثر سرعتش نیز بصورت الکترونیکی در ۳۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده.
اگر به فرمان خودرو دقت می کنید دکمه IPAS را در سمت راست و دکمه DRS را در سمت چپ آن می بینید که هر دو تکنولوژی را مک لارن از خودروهای فرمول قرض گرفته است. IPAS که از حروف ابتدایی عبارت Instant Power Assist System گرفته شده، در حقیقت برای شتابگیری سریع P1 تعبیه شده و می تواند تمام انرژی موجود در پکیج باطری های در اختیار موتور الکتریکی قرار داده تا به کمک آن راننده به بیشترین شتاب ممکن دست یابد. سیستم DRS نیز که نام آن از حروف ابتدایی عبارت Drag Reduction System گرفته شده، وظیفه تغییر زاویه اسپویلر عقب را داشته طوریکه نیروی درگ را ۲۳ درصد کاهش می دهد؛ همچنین به محض فشردن پدال ترمز سیستم DRS از مدار خارج می شود.
شاسی فیبرکربنی P1 تنها ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته که به ادعای مک لارن سبکترین شاسی ساخته شده برای یک خودروی خیابانی است. P1 که حدود ۳۰۰ میلیمتر بزرگتر از MP4 ساخته شده، وزن خالصی در حدود ۱,۴۰۰ کیلوگرم داشته و حداکثر می تواند نیروی عمودی معادل ۶۰۰ کیلوگرم را تولید کند که نسبت به Mp4 چیزی حدود ۵۰۰ درصد بیشتر است!
میزان آلایندگی P1 ناشی از تولید CO2 نیز ۲۰۰ گرم در هر کیلومتر اعلام شده البته به شرطی که تایرهای پیرلی از مدل P Zero Corsa داشته باشد. کیت ترمز P1 توسط همکار مک لارن در فرمول وان یعنی کمپانی Akebono ساخته شده؛ گفته می شود جنس و کارایی این دیسک های کربن/سرامیکی از نمونه های موجود بهتر بوده و تاکنون نیز تنها در صنعت هوافضا از آن استفاده شده و هنوز بر روی خودرویی خیابانی قرار نگرفته اند.
درحالیکه قرار بود ۵۰۰ نسخه از مک لارن P1 ساخته شود اما کمپانی رسما اعلام کرد تنها ۳۷۵ نسخه از آن تولید می شود؛ ظاهرا این تصمیم بعد از دیدار اختصاصی ران دنیس با برخی از مشتریان ثروتمند P1 گرفته شده که معتقدند تولید محدود بودن P1 از قدرت یا سرعتش اهمیت بیشتری برای آنها دارد. اگر شماهم یکی از علاقه مندان این سوپرکار انگلیسی هستید باید بدانید که قیمت پایه ای آن ۸۶۶,۰۰۰ پوند یا معادل تقریبی ۱,۱۵۰,۰۰۰ دلار اعلام شده است.
***********************************************************
بروز رسانی – نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ : پس از انتشار تصاویر نسخه ی نهایی مک لارن P1 این خودرو به ژنو آمد تا در معرض دید عموم قرار بگیرد . مک لارن P1 در حالی رونمایی شد که در کنار وی مدل افسانه ای F1 نیز حضور داشت تا این شرکت به همگان نشان دهد که چگونه می توان بهترین سوپراسپرت های دنیا را ساخت . در پروژه ی P1 ، مک لارن تمام خصوصیات مدل افسانه ای F1 را بعلاوه ی هندلینگ فوق العاده به یک کالبد زیبا دمید تا شاهد یکی از برترین خودروهای تاریخ اتومبیل باشیم .
موتور الکتریکی این هیولا هم توسط زیرمجموعه های مک لارن توسعه یافته است و تنها به صورت اختصاصی برای P1 درست شده است . این موتور الکتریکی در هنگام شیفت گشتاور منفی ایجاد می کند که باعث می شود عمل شیفت در سریعترین حالت ممکن صورت بگیرد. بدنه P1 با تاکید بر برتری آیرودینامیکی، حاصل ساعت ها تست در تونل باد و شبیه سازی های CFD است. تمام پنل ها و دریچه های ورودی و خروجی هوا در کارآمدترین حالت برروی بدنه شکل گرفته اند تا وظایفی از جمله خنک کاری را به بهترین نحو انجام دهند.
بال عقب هوشمند مورد استفاده یکی از خصوصیات برجسته ی این مدل است. برای اینکه عملکرد بال عقب موثر باشد تغییراتی همانند مجرای غیر معمول درب عقب و استایل قطره گونه ی بدنه اعمال شده است . ارتفاع بال عقب می تواند در رانندگی جاده ۱۲۰ میلی متر و در رانندگی برای مسابقه به ۳۰۰ میلی متر برسد تا بهترین کارایی را داشته باشد.
همانند خودروهای فرمولا ۱ برای اینکه بتوان به بالاترین سرعت در خط مستقیم دست یافت از سیستم DRS بهره گرفته شده و همچنین علاوه بر آن، می توان زاویه ی دو فلپ نصب شده در مقابل چرخ های جلو را در بازه ی صفر تا ۶۰ درجه تغییر داد. خودروی تحویلی به مشتریان آمده ی حضور در جاده و پیست های مسابقه است تا هرموقع هیجان خون مالکان بالا رفت با رفتن به پیست خود را تخلیه کنند . علاوه براین موارد آپشن های اختصاصی بسیاری برای مشتریان در نظر گرفته شده است .
امیر
۱۴ اسفند ۱۳۹۱نیروی رانش موتور را با نیوتن متر می سنجن مگه نیوتون خیلی سال پیش بهمون یاد نداد
hb
۱۴ اسفند ۱۳۹۱دوستان گرامی اتومبیلهای انگلیسی اگر چه از لحاض دوام شاید بپای ژاپنیها یا آلمانها نباشد ولی دارای یک تاریخچه و اصالت حاص خود میباشد که نمونه کمتری در دنیا دارد بعنوان مثل شما هیچ وقت نباید یک پانومرا را با یک رولز رویس مقایسه کنید رولز یک ماشین سوپر لوکس با تولید محدود میباشد در حالی که پورشه یک اسپرت لوکس است و بعد از یک سال افت قیمت بسیاری دارد ولی ماشینهای لوکس مثل رولز یا بنتلی به علت تعداد محدود تولید در بلند مدت حکم کالای سرمایه ای را پیدا میکند (حتی در اروپا )ولی مالکیت بی ام و بر رولز و فولکس واگن بر بنتلی باعث پیشرفت تکنولوژیکی زیادی در این دو شرکت کوچک گردید یعنی این دوغول خودروسازی جهان wv-bmwاز پیشینه و نام این دو برند اشرافی استفاده کرده و محصولات بینظیری خلق نمودند .
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۱سر لحاف ملا نصر الدین دعوا نکنین بچه ها… بیاید خودمونا درست کنیم تا دیگران سر ما دعوا کنن و خوبیامونا بگن و دیگران حسرت ما را بخورند. احساسم میگه ما داریم به اون سمت میریم چون هر شبکه خارجی را میزنیم یه سمت گفتگو هستیم … ما ایرانا دوباره ایران میکنیم شک نکنید… خودمون شاید نسل سوخته باشیم ولی نمیگذاریم بچه هامون مثل ما حسرت خور بشند.. در اخر بگم من اصلا کاری به سیاست ندارم فقط ما مثل پیشینیانمون ازاده هستیم
امین
۲۰ اسفند ۱۳۹۱slr722 جان! ایقدر زور الکی نزن!
نظرات اصلا طرفدار نداره. لایک های غیر واقعی هم نده!!!!
چون استدلال نمی کنی. کارت مسخره کردن و بهونه آوردنه.
ماشین توی دنیا اول آلمانی (بنز و… ) و بعد ژاپنی (تویوتا و….).
اینو آمار فروش و رضایت مشتری و اقبال دنیا نشون می ده….
amm
۶ بهمن ۱۳۹۳این ماشین عالی و فقط ماشین هایی انگلیسی خوبه چون از نظر اسحکام و… عالی هرچی باشه بهتر از بوگاتی که شبیه تخم ممرغ و بنز وبی ان و هست
SINA SZSH
۷ آبان ۱۳۹۲بهتره بجای نظراته الکی و توهین به دیگران کمی واقع بین باشین…
تویوتا و بنز از هر خودروشون کلی در روز فروش دارن در حالی که بعضی خودرو های محشر دنیا در تعداد محدود ساخته میشن مثله همین خودرو که فقط 375 تاتولید کرده پس چطور توقع دارین با آمار فروش بشه فهمید چه خودرویی عالیه؟؟
لابد توی ایرانم که آمار فروش پراید بالاتر از همس پس پراید عالی ترین خودرو تو ایرانه آره؟؟
البته من نمیگم که بنز بده یا مکلارن خوبه چون اصلا نمیشه یک خودروی سوپراسپرت رو بایه لوکس شهری مقایسه کرد…این دوتا اصلا ربطی بهم ندارن…
چشمهارا باید شست جور دیگر باید دید…
erfan
۲ فروردین ۱۳۹۳به قول جرمی کلارکسون همه ی ماشین های پورشه در اصل همون فولکس بیتل (قورباغه ای) هستن یه نگاه به 911 کنید از سال 1963 اصلا قیافش تغییری نکرده ولی مکلارن یا ماشین نمیسازه یا اگه میسازه یه درست حسابیشو میسازه و با تعداد محدود که حسرت داشتنشو به دل همه بزاره. ولی کمپانی های benz و bmw در اصل پدران خودرو سازی هستن و هر چه قدر هم که بخوای نمیوتونی یکی از ماشین های این دو رو رد کنی یا بگی اه اه . ولی بین کمپانی های خودروسازی من از پورشه چندان خوشم نمیاد
Arefe
۱۴ مهر ۱۴۰۰سلام،سقف مک لارن P1 باز میشه؟
یا جوری طراحی شده که سقفش باز نشه؟