۱ صندلی، ۱۰ سیلندر، ۱,۲۰۰ کیلوگرم نیروی عمودی، ۸۴۰ اسب بخار قدرت از ویژگیهای این هیولای جدید مکلارن است.
اگر به سال ۲۰۱۰ برگردیم، سولوس GT چیزی بیشتر از یک اسکچ زیبا نبود که شالوده خلق مدل مفهومی ویژن گرنتوریسمو را رقم زد. بعدها مکلارن تصمیم گرفت جامه واقعیت بر تن طرح خود کند و سولوس GT را آفرید. سولوس GT تفاوتهای مهمی با خودروی کانسپت خود دارد که تقریبا همه آنها تغییرات مثبت هستند؛ درحالیکه ویژن GT از همان پیکربندی موتوری آشنای V8 تویین توربو با دو الکتروموتور در قسمت جلو سود میبرد، سولوس GT از یک پیشرانه ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر V شکل استفاده میکند که تا ۱۰ هزار rpm دور میگیرد.
قدرت پیشرانه سولوس به ۸۴۰ اسب بخار قدرت میرسد و میتواند بدنه سبکوزن ۹۳۵ کیلوگرمی این سوپراسپرت مخصوص پیست را درعرض ۲.۵ ثانیه بهه سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این مکلارن شتابگیری را تا سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد. قدرت از طریق یک جعبهدنده ۷ سرعتی تناوبی به چرخهای عقب میرسد. مهندسان مکلارن برای نصب این جعبهدنده از فناوری خودروهای فرمول ۱ استفاده کردهاند. ناگفته نماند که سولوس GT در سرعت ۲۴ کیلومتر بر ساعت برابر ۱,۲۰۰ گیلوگرم نیروی عمودی هم تولید میکند که رقمی تحسین برانگیز به شمار میرود.
بقیه بخشهای این خودرو هم میزبان فناوری مسابقهای شده است؛ سیستم تعلیق دوجناغی جلو به میل پیچش مجهز شده و تمام مجموعه از سیستم کنترل حرکت عمودی سود میبرد.
این سوپراسپرت تولید محدود که تنها ۲۰ دستگاه از تولید میشود، در ندارد؛ راننده برای نشستن درون کابین مجبور است تمام مجموعه شیشه را مانند سقف جنگنده نظامی باز کند. سپس یک نیروی کمکی لازم است تا در محفظه بهخوبی بسته شود. مکلارن سیستم سولوس GT را بهگونهای توسعه داده است که نیاز به پیشگرمایش دارد. پس آمادهسازی، نوبت به سواری این سفینه میشود که با ارائه چایگاه مناسب راننده، فرمان مسابقهای دقیق و زیبا و دید بینظیر میخواهد تجربهای مثالزدنی را برای مشتریان مکلارن رقم بزند.
حال تنها لازم است راننده پا را روی پدال ترمز نگه دارد و دکمه روشن را فشار دهد تا صدای غرش پیشرانه به گوشها برسد. با قرار دادن خودرو در دنده اول حرکت آغاز میشود. سیستم سولوس GT چهار حالت حرکتی خیس، متوسط، پیست و مسابقه دارد که مورد آخر تمام قدرت یادشده را در اختیار راننده قرار میدهد.
هر چند انتظار میرود تنها یک راننده حرفهای بتواند از تمام پتانسیلهای سولوس GT استفاده کند اما راندن این خودرو برای رانندههای عادی هم ممکن و راحت ارزیابی میشود. بهلطف حضور پررنگ سیستمهای کمکی مانند سیستم تنظیم سطح درگیری ترمزهای ABS و کنترل چسبندگی، هر کسی میتواند سولوس را کنترل کند. راننده پا را روی گاز میگذارد و صدای دلنشین صعود خطی دور موتور V10 به گوش میرسد. خوشبختانه مکلارن در این خودرو از تایرهای گودیر خودروهای مسابقهای LMP2 استفاده کرده است که سطح خوبی از چسبندگی را در اختیار راننده قرار میدهد.
فرمان سولوس GT سبک و بسیار دقیق است و ترمزگیری هم با تمام قدرت انجام میشود؛ گویا این خودرو با وجود راندمان خوبش برای انسانهای عادی طراحی نشده است. بزرگترین فاکتوری که راننده سولوس GT باید هنگام سواری آن مدنظر داشته باشد، درک سطح چسبندگی و ورود با سرعت زیاد به پیچهای تند است. فرمتی که مکلارن با آن توانسته سولوس GT را آماده کند باعث ایجاد نیروی عمودی بسیار زیادی شده است و آن را به سطح دیگری از چابکی رسانده که حتی با نمونههایی چون پورشه 911GT3 RS هم قابل مقایسه نیست.
راننده میتواند با کمک تکنسینهای مکلارن تمام تنظیمات خودرو را دستخوش تغییر کند و از این جهت دست بازی دارد؛ از تنظیمات میل ضدلغزش گرفته تا ارتفاع خودرو و… . از آنجایی که سولوس GT حق ورود به جادههای عمومی را هم ندارد، تنها میتوان آن را بهعنوان یک خودروی مسابقهای درنظر گرفت. اما زمانی که این کار را انجام دهید، میبینید که خودروهای مسابقهای مانند اورکا LMP2 با هزینه کمتری، عملکرد خیرهکنندهای را به نمایش میگذراند و تاکنون بارها و بارها خود را در مسابقات ثابت کردهاند؛ تازه مالک میتواند با آن به مسابقات رسمی هم وارد شود.
نهایتا در مییابیم که خرید سولوس GT چندان منطقی نیست اما همین که نشان مکلارن روی آن جا خوش کرده و در تعداد محدودی تولید شده و به دست مشتریان متمول رسیده، باعث میشود مالکان آن از خرید خود رضایت داشته باشند. بهرهمندی این خودرو از ۱ صندلی، ۱۰ سیلندر و ۱,۲۰۰ کیلوگرم نیروی عمودی، آن را به هیولایی تبدیل کرده است که توانسته خود را به استاندارد خودروهای مسابقه نزدیک کند. محیط فوقالعاده کابین، عملکرد خیرهکننده و سیستمهای تنظیم شونده ایمنی و عملکردی این خودرو رویهمرفته تجربهای سفارشیسازی شده را برای راننده آن به ارمغان میآورد.
سولوس GT مانند خودرویی است که راننده میتواند در طول سالیان، چیزهای بیشتری را دربارهاش بیاموزد. این سوپراسپرت که با افزودهشدن اثر باد در سرعتهای بالا حداکثر ۸۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، چهره متمایز و خاصی دارد، صدای بینظیری تولید میکند و میتواند با عملکرد پویا و دقیق خود هر رانندهای را شیفته خود کند. نظر شما درباره سولوس GT چیست؟
𝐀𝐥𝐢
۱۱ تیر ۱۴۰۳ترسناک!
froG-driVer
۱۱ تیر ۱۴۰۳بیشتر شبیه لمانز های غیر قابل تردد هست تا خودرو جاده ای👹👹.مک لارن اینجور ماشین کم نداره
علی Shelby
۱۱ تیر ۱۴۰۳طراحی زیبایی داره
علی Shelby
۱۱ تیر ۱۴۰۳طراحی زیبا و قشنگی داره
علی صفرپور
۱۱ تیر ۱۴۰۳مگه میشه؟
OM.01
۱۱ تیر ۱۴۰۳به شخصه من خودم ماشین های تمام پیست محور که میشه خرید رو دوست دارم. تجربه غیر قابل توصیفی ارائه میدن. و مکلارن سولتوس… چه نظری؟! من علاقه ای ندارم درباره ماشینی که میشه باهاش پیچ های جاده شمال رو با 160 و 170 تا رفت نظر بدم…اصلا نمیتونم نظری بدم…
اما باید بگم سولوس GT و مکلارن ثابت کردن هر ایده ای شدنی هست حتی اگه دیوانه وار باشه. این ماشین خیلی رکورد خواهد زد باتوجه به پرفورمنس و مشخصاتی که داره که خب طبیعی هست برای همین کار هم ساخته شده
بد نیست بدونید خودروهای برند رادیکال پیست محور هستن با کمتر از 200 هزار دلار میشه خرید. در حال حاضر 4 مدل SR1 و SR3 و SR10 و RXC داره. با توجه به وزن فوق سبک توان مناسب واقعا تایم های دیوانه داری تو پیست مونزا سیلورستون و … ثبت کردن اینم سایتش برای اطلاعات بیشتر درباره مدل ها
https://www.radicalmotorsport.com/
همیشه محصولات برند رادیکال رو دوست داشتم یه پیست برای چند ساعت بگیری به صورت پرایوت و یه رادیکال بندازی توش لذت ببری. قیمت نسبت به پرفورمنس مقرون به صرفه هست. نسخه های صفر شاید در دسترس خیلی ها نباشه ولی دست دو واقعا قیمت خوبی داره برای ماشین فقط پیست.
نکته جالب رادیکال و فکر کنم همه خودروهای پیست محور اینکه برای خرید فروش نمیگن چند کیلومتر کار کرده، میگن چند ساعت تو پیست بوده! 😁
زیزیگولو
۱۱ تیر ۱۴۰۳مک لارن سولوس یه ماشین فوق کمیاب و کلکسیونی هستش که قیمتش مغز آدمو منفجر میکنه 🤯
پیام۲
۱۱ تیر ۱۴۰۳بعد میگن ویژن گرن توریسمو خوب نیست
amirkhanzadeh
۱۱ تیر ۱۴۰۳زیباست
منو یاد بولاید انداخت
هر دو عالی
حسن
۱۱ تیر ۱۴۰۳4 ملیون دلار
800 اسب
بدون درب
نیاز به گرمایش سیلندر و روغن
نیاز به کمک برای بستن شیشه و گرم کردن موتور
واقعا دنیای عجیبیه
چی میشه گفت پول دارها خیلی کارهای بدتر انجام میدن اینکه چیزی نیست
mosafer
۱۱ تیر ۱۴۰۳مزخرف
قاسم
۱۱ تیر ۱۴۰۳بریتانیای کبیر!!