مک لارن با مدل جدید خود، GT، پا در میدان گرندتوررهای لوکس گذاشته و قصد جان رقبای سرسختی از آستون، بنتلی و… را کرده است؛ آنهم با شعاری جدید: “وقتیکه قوانین از نو نوشته میشوند…”
خودروسازان بریتانیایی به نظر به یک رقابت عجیب و نو متعهد شدهاند، تا ببینند که میتوانند محکمتر پا روی پای دیگری بگذارد. پیشترها درباره آستون مارتین RB003 موتور وسط، خبرهای متنوعی بوده که مشخصاً فراری، لامبورگینی و مک لارن را هدف قرار داده بود. حال با GT از مک لارن ملاقات کنید؛ خودرویی که اسم و مأموریت لوکسش، مستقیم به تقابل با برادر کوچکتر RB003 میپردازد.
مدل 570GT از مک لارن یک تکامل برای سری خودروهای اسپرت شرکت محسوب میشد؛ حال مدل GT جدید با دستی پر آمده است؛ با وعده ارائه سطحی نو از کاربردی بودن و راحتی بهصورت همزمان، حتی اگر اجزای اصلیاش بسیار آشنا باشند!
شاسی
مهمترین ضعف GT کمبود جای سرنشینان است. تقریباً تمام رقبای اصلی، صندلی ردیف عقب دارند ولی GT یک دوسرنشینهٔ واقعی است. اسپیدتیل که خودرویی بسیار گرانتر و تولید محدود است تنها خودروی سه سرنشین در سبد فعلی مک لارن است.
به حتم GT کاربردیترین مک لارنی است که تابهحال تولید شده است. شاسی آن بر روی یک نسخه اصلاح شده از شاسی فیبرکربن مک لارن به نام Monocell II-T (حرف T برای touring است) سوار است. این شاسی یک قاب کربنی اضافه را در عقب خود جای میدهد که اجازه دسترسی به محفظه بار بالای موتور را میدهد درحالیکه این همان ایدهای است که در پشت 570GT نیز یافت میشود. محفظه پشتی GT با ۱۵ فوت مکعب بزرگتر از محفظه ۸ فوت مکعبی 570GT است. این محفظه قادر به جای دادن یک ست کامل چوب گلف به همراه کمی از وسایل همیشه وصلهٔ خودرو است. آن فضای اضافه ناشی از تغییر مکان لولای در فضای بار، از کنارهها به روبهرو است.
تام تیلور، مدیر بینالمللی محصولات مک لارن، میگوید: «این بسیار کار آسانتری است که چیزی سنگین را از پشت قرار دهید تا از کنار»، و چیزی را توضیح میدهد که پیشتر تقریباً همه خودروسازان دیگر به آن رسیده بودهاند.
درحالیکه GT فاقد فنربندی هیدرولیکی با اتصال درونی است که در 720s وجود دارد، به جای آن دارای دمپرهای تطبیقپذیر با قابلیت تشخیص مسیر تنها در ۲ میلیثانیه است. ما این را گفتیم و حال منتظر تحت فرمانترین رانندگی نسبت به هر مک لارن دیگری هستیم، حتی با وجود رینگهای ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب. ارتفاع رانندگی نیز نسبت به هر مک لارن دیگری افزایش یافته است ولی با وجود فاصلهٔ ۴.۳ اینچی با زمین، GT همچنان به زمین نزدیک است. ۱۰ درجه زاویه بیشتر با خط افق برای اسپلیتر جلو نیز (۱.۷ درجه نسبت به زاویه مذکور در 720s بیشتر است) از نگرانی درباره خراش افتادن خودرو جلوگیری میکند.
کابین
راحت، گران و با کیفیت واژگانیاند که فضای داخلی GT را توصیف میکنند. این خودرو دارای چرم و موکت است؛ درجایی که انتظار میرفت فیبر کربن باشد! ولی مک لارن حواس جمع است تا مانند دیگر بریتانیاییها دچار زرق و برق کابین نشود. راب مل وایل، مدیر طراحی، میگوید: «ما به تریم و حاشیه چوبی تنها برای ۳۰ ثانیه فکر کردیم، ولی بلافاصله متوجه شدیم که انتخاب اشتباهی است». تزیینات چرم ناپا همچنین برای این خودرو استاندارد است (به همراه آپشنهای دیگر).
طراحی بیرونی
مل وایل میگوید که او و تیمش تلاش کردهاند تا طراحی GT از خواهرانش کمی ملایمتر باشد. با ۴.۸۶ متر طول و ۱.۲۱ متر بلندا، این مدل از 570GT تا ۱۵سانتیمتر کوتاهتر و ۱.۲۱ سانتیمتر بلندقدتر است.
قوای محرکه
نیروی این زیبای نو از یک پایگاه ۴ لیتری توئین توربوی V8 میآید که مشابه نمونه بهکاررفته در 720s است که کمی تغییر کرده؛ تغییرات بهاندازهای بودهاند که مک لارن برای موتور کد جدیدی را اختصاص دهد:M840TE. این نسخه جدید، توربوشارژرهای کوچکتری دارد تا به درخواستهای راننده در دورهای پایینتر پاسخی سریعتر بدهد و درعینحال به پرچمدار بودن 720s احترام بگذارد. حداکثر توان خروجی این گرند تورر ۶۱۲ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ است؛ بیشترین میزان گشتاور نیز ۴۶۵ پوند فوت در دور ۵۵۰۰ است. تیلور میگوید که GT مهندسی شده است تا شما را حتی در حال استفاده از درصد پایینی از پتانسیلش شاد نگه دارد، با ارائه ۹۵ درصد گشتاور در دور موتور ۳۰۰۰! عملکرد همچنان بیرحمانه است: مک لارن ادعا کرده که GT در ۳.۱ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و سقف سرعت ۳۲۶ کیلومتر بر ساعتی دارد.
نگهداری
GT از ماه جولای برای سفارش آماده شده، با نخستین تحویل به مشتری تا اواخر این سال میلادی. قیمت آن نیز از ۲۱۰,۰۰۰ دلار آمریکا شروع میشود.
منبع: Car and Driver,19 July
[دانلود ویدئو]
Mehdi TuRbO
۹ شهریور ۱۳۹۸خیلیییییی دوسش دارم ولی تو این رنج قیمت جزو انتخابای من نیست،در حد من نیست ? چقدر خوب بود حق انتخاب داشتیم.سوپر اسپرت لوکس،برای من ترکیب سوپر اسپرتی و لوکس جالب نمیشه لوکس اسپرت بنتلی،سوپر اسپورت لامبورگینی، ولی خیلی دوست داشتنیه.
sina7
۹ شهریور ۱۳۹۸کارش خیلی سخته مخصوصا اگه واقعا بخواد راحتی رو هدف قرار داده باشه
تو این رنج قیمت و یه خورده کمتر و بیشتر خیلی انتخابا هست
بنز،بی ام و،بنتلی،آئودی (r8)،آستون مارتین و خیلیای دیگه هستن
ما که حق انتخاب نداریم =))))ولی واسه کسی که مکلارن میخواد، 720 اس بهترین انتخابه
سورنا
۹ شهریور ۱۳۹۸نمیدونم چرا حس خاص بودن نمیده
مدلای دیگه مک لارن خیلی خاصتر به نظر میان
حسین دهمرد
۱۰ شهریور ۱۳۹۸عرصه ی بنتلی نه جولانگه توست.
milad
۱۰ شهریور ۱۳۹۸اگه حق انتخاب داشتم ‘ پورتوفینو
انتخاب میکردم?
پورتوفینو?
مک لارنgt ?
مانی
۱۰ شهریور ۱۳۹۸بله مثل همیشه انگلیسیها تو بوق و کرنا کردن که : “وقتیکه قوانین از نو نوشته میشوند…”
از پس هزینه توسعه پلتفرم جدید بر نمیاد اومده سوپر اسپرت موتور وسط ساخته میگه گرند تورره!!!
خیلی هم قیافه حق به جانب گرفته که همه اشتباه میکردن ما قوانین رو از نو مینویسیم اصلا جی تی باید تنگ،زشت و موتور وسط باشه
مهمترین مشکلش هم کمبود جا هست که زیاد مهم نیست ماشین جی تی جا میخواد چیکار
حالا دو نفره شد تنگ شد ایراد نداره به جاش تو پیست خوبه
این نظر خودمه به تو هم هیچ ربطی نداره(به اون فرهیختهی گفتم که الان میاد میگه خوب تو نخر)
doubt
۱۰ شهریور ۱۳۹۸کامنت عالی بود. دقیقا این چه گرندتورریه
Mclaren 720s
۱۱ شهریور ۱۳۹۸بله دقیقا لگن هست چون ساخته فرا زمینی های آلمانی نیست ( منطق یک ایرانی فوق پیشرفته)
:D :D
نمیدونم چرا شماها حیف شدین تو ایران حقتون این بود الان توی شرکت های مطرح خودرو سازی جهان مدیریت میکردین.
مانی
۱۲ شهریور ۱۳۹۸کسی نگفت لگن هست گفتم سوپر اسپرته و تو پیست خوبه درست منظور رو بفهم بعد اظهار فضل کن شما هم اصلا تو ایران حیف نشدی از سرتون هم زیاده
باشه خندیدیم کارتو انجام دادی آفرین امیدوارم بری انگلیس اونجا بخندونی
من فکر میکنم این ماشین برای جی تی بودن مناسب نیست
میخوای نظر بدی پایین نظرت رو بنویس لازم نیست منو ریپلای کنی…
Mclaren 720s
۱۲ شهریور ۱۳۹۸شما هنوز نمیدونی منبع این مطلب آمریکایی هست نه انگلیسی و وصلش میکنی به انگلیس به نظرم آلمانیا باید شما رو منتصب کنن برای تخریب کشور های رقیبش.
شما مجبور نیستی انقدر حرص و جوش بخوری و زیر هر مطلب مربوط به مکلارن اظهار فضل کنی.
مانی
۱۲ شهریور ۱۳۹۸اظهار فضل رو از من اسکی رفتی
اگه پستهای قبلی مکلارن رو ببینی میبینی که من اکثرا
ازش تعریف و تمجید کردم
چرا حرص و جوش بخورم نظرمو گفتم
اونی حرص و جوش میخوره که زود میاد چیزای بیربط ریپلای میکنه
امیدوارم انگیلیسیها پاداشت رو افزایش بدن
Mclaren 720s
۱۳ شهریور ۱۳۹۸اگر به کامنت اولت توجه کنی خودتم میدونی که یه چیزی پروندی وگرنه …تهش اونطوری نمینویسه :D
والا من هیچ برندی تخریب نمیکنم که بخوام از انگلیسیا جایزه و پاد اش بگیرم.
ولی خب تو ایران کنتور نداره که هر کسی شده کارشناس خودرو که تو ایرانم هیچ جایگاهی نداره
موفق باشی متعصب آلمانی :D
P.K.H
۱۰ مهر ۱۳۹۸وای خدای من