مک لارن

معرفی غول مرحله آخر مک لارن: سنا GTR!

یک سال پس از معرفی مدل مفهومی، مک لارن سنا GTR در نسخه‌ی تولیدی نهایی پرده‌برداری شد. البته واژه‌ی “تولیدی” خیلی مناسب این خودرو نیست چراکه درباره‌ی هایپرکاری صحبت می‌کنیم که فقط مخصوص پیست است.


مک لارن می‌گوید سنا GTR سریع‌ترین خودروی پیست تاریخش بوده و تنها خودروی فرمول ۱ آن سریع‌تر از این هیولا می‌باشد. نیروبخش این هایپرکار فوق‌العاده پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو با قدرت ۸۲۵ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتون متر است.


به این ترتیب سنا GTR حدود ۲۵ اسب بخار قوی‌تر از نسخه‌ی جاده‌ای این خودرو می‌باشد. مهندسان مک لارن با بازنگری در واحد کنترل پیشرانه و حذف کاتالیست دوم برای کاهش فشار برگشتی این قدرت بیشتر را به دست آورده‌اند.


شاید این افزایش قدرت خیلی به چشم نیاید اما سنا GTR سبک‌تر هم شده است. به لطف بدنه‌ی کربن کامپوزیتی و سلول ایمنی فیبر کربنی، این خودروی بریتانیایی وزن خشک ۱۱۸۸ کیلوگرمی داشته و بنابراین نسبت قدرت به وزن آن ۶۹۴ اسب بخار به ازای هر تن است. در مقام مقایسه باید این گفت نسبت قدرت به وزن بیشتر از تمامی محصولات فعلی مک لارن از جمله سنای جاده‌ای می‌باشد.


پیشرانه‌ی سنا GTR با همان گیربکس SSG دوکلاچه ی نسخه‌ی جاده‌ای همکاری می‌کند و البته دارای عملکرد لانچ کنترل هم هست. سه حالت خیس، پیست و مسابقه برای قوای محرکه تدارک دیده شده در که حالت خیس برای اولین بار وجود داشته و پشتیبانی بیشتر سیستم‌های ESP و ABS را به ارمغان می‌آورد.


از نظر بصری توجه ویژه‌ای به ویژگی‌های آئرودینامیکی سنا GTR شده و به همین خاطر همان میزان داون فورس نسخه‌ی جاده‌ای در ۱۵ درصد سرعت کمتر به دست می‌آید. حداکثر داون فورس این هایپرکار به فراتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم می‌رسد که تقریباً با وزن خشک خودرو برابر است. همچنین باید گفت این خودروی مختص پیست از سیستم تعلیق برگرفته از برنامه‌ی مسابقه‌ای مک لارن GT3 سود می‌برد.


تمامی این تغییرات باعث شده‌اند سنا GTR به جز خودروی فرمول ۱ شرکت از تمامی محصولات سازنده در پیست سریع‌تر باشد.


انحصاری‌ترین عضو خانواده‌ی سری اولتیمیت مک لارن تنها به تعداد ۷۵ دستگاه ساخته خواهد شد و همان‌گونه که حدس می‌زنید تمامی آن‌ها از قبل فروخته شده‌اند. هر دستگاه سنا GTR قیمت ۱.۱ میلیون پوندی داشته و اولین نمونه‌ها نیز در سپتامبر سال جاری به دست مشتریان خواهند رسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Just bentley continental

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (563 ديدگاه)

    سنا از اون دسته ماشینایی بود که اول به دلم ننشست.
    ولی الان روانیم می کنه.

  2. ایمان

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    فقط ماشین فرمول یک از سنا GTR توی پیست سریع تره
    این یعنی سلطان بلامنازع پیست و کنار زدن بزرگانی همچون فراری Fxxk Evo که کارش به آتش کشیدن پیسته
    باید دید فراری جوابی برای مکلارن خواهد داشت یا نه ؟؟

    1. Ferrari

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1956 ديدگاه)

      دوست عزیز ایناهمش یه ادعاست.چرا الکی بزرگش میکنید. فراری جوابی به این اتومبیل نخواهد داد

    2. مهراد

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (862 ديدگاه)

      فراری fxxk evo تو بحث اسب بخار و گشتاور و ظاهر برتری محسوسی به سنا داره ، نظر همه محترم ولی عمرا این پا به پای اون نره هرچند نزدیک بشن

  3. s.h

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    به حال لامبو یا فراری مادر بگیرید
    فکر کنم احتمال زیاد fxxkevo با یه خرده اختلاف کمتر از این باشه از نظر عملکردی ها نه چیز دیگه ای دور از هر بحثی با توجه به اونی که تا حالا از مک لارن دیدیم نشون داده قدرت کمتر اصلا نشونه ضعفش نیست

    1. ساسان

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      گریه هاتو نگه دار..لامبورگینی فعلا” سیاستش خودرو های صرفا” مخصوص پیست نیست.آخرینش برمیگرده به سستو المنتوافسانه ای چندین سال پیش …البته اخیرا”کمپانی لامبورگینی اعلام کرده درحال کار بر روی رقیبی برای والکری هست…!سیل اشکها اونموقع جاری میشه! بازم لامبورگینیو پیستو خاطرات شیرین..!میدونی چی میگم که!

  4. Mclaren 720s

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    زیاد از طراحیش خوشم نمیاد ولی واقعا ترسناکه✌✌?

  5. Hamed

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (221 ديدگاه)

    یعنی تو پیست سریعتر از 650S- GT3 ؟؟ سریعتر از یه ریس کار؟
    اگر اشتباه نکنم مک لارن سنا یه تِرک کار هست نه ریس کار
    مثل FXX -k evo که ترک کار هست و تو بیشتر پیست ها از یه ریس کار مثل 488GTE کندتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا