مک لارن

معرفی مک‌لارن اِلوا، اسپیداستری خیره‌کننده با الهام از گذشته

مک‌لارن محصول جدید خود بنام الوا (Elva) را معرفی کرده است. این خودرو رودستری از سری اولتیمیت این شرکت است که اولین محصول جاده‌ای کابین باز و همین‌طور سبک‌ترین ساختهٔ مک‌لارن محسوب می‌شود. الوا برای بزرگداشت خودروهای اسپرت کلاسیک M1A، M1B و M1C دههٔ ۶۰ میلادی ساخته شده که نسخهٔ فروشی از خودروهای مسابقه‌ای گروه هفت مک‌لارن بودند.

الوا اولین محصول مک‌لارن است که به سیستم مدیریت فعال هوا یا AAMS مجهز شده است. این سیستم هوا را از دماغه فرستاده، از دریچهٔ روی پوزهٔ خودرو خارج کرده و سپس آن‌را به سمت بالا و روی کابین هدایت می‌کند تا اساساً نوعی شیشهٔ جلوی مجازی یا آن‌طور که مک‌لارن می‌گوید «حباب آرامش» ایجاد گردد. البته سرنشینان در صورت تمایل می‌توانند کلاه ایمنی بر سر بگذارند اما با وجود سیستم آئرودینامیکی هوشمندانهٔ این خودرو، استفاده کلاه ایمنی برای راحتی سرنشینان ضروری نیست. مک‌لارن همچنین در اکثر بازارها شیشهٔ جلوی ثابت را هم به‌عنوان یک آپشن برای الوا ارائه می‌کند.

در عقب این اسپیداستر بریتانیایی یک اسپویلر تمام عرضی فعال تعبیه شده که هم در ارتفاع و هم در زاویه تنظیم می‌شود تا تعادل آئرودینامیکی را بهینه کرده و قابلیت ترمز هوایی را فراهم کند. علاوه بر این، دیفیوزر عقب نیز برای هدایت جریان هوا به تیغه‌های عمودی مجهز شده و در ارتباط با اسپویلر کار می‌کند. الوا همچنین کف کاملاً مسطحی هم دارد.

الوا به همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای مک‌لارن مجهز شده که در اینجا ۸۱۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه مجهز شده است. طبق ادعای مک‌لارن، این سوپراسپرت روباز در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برای رسیدن به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت نیز به تنها ۶.۷ ثانیه زمان نیاز دارد که از سنا هم سریع‌تر است.

مدیر محصولات سری اولتیمیت مک‌لارن، «اندی پالمر» در مورد الوا گفته است:

مک‌لارن الوا یک رودستر اولتیمیت واقعی است. این خودرو صرفاً برای لذت رانندگی ساخته شده تا تجربهٔ جذاب و همه‌جانبه‌ای را ارائه کند که از ارتباط نهایی بین خودرو، راننده و عناصر ناشی می‌شود

از الوا تنها ۳۹۹ دستگاه ساخته می‌شود که هرکدام ۱,۶۹ میلیون دلار قیمت دارند. تحویل این خودرو به خریداران نیز از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. Alireza

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (639 ديدگاه)

    عجب چیزی وجدانا
    یکی از قشنگترین چیزاییه ک تا الان دیدم
    چشمانمان را مورد عنایت قرار داد

  2. Reza

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    من که ترکیبی از 720s و 675lt رو میبینم. با اینکه علاقه زیادی به مک‌لارن دارم ولی فکر کنم اوج طراحی این شرکت برمیگرده به P1 و از اون به بعد روند نزولی به خودش گرفته.

    1. ..Hossein

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (158 ديدگاه)

      دوست عزیز حتی gt هم که اینجا یه دوقطبی بخاطر طراحیش ابجاد شد هم تو چندتا نظرسنجی جزو‌زیباترین خودروهای سال انتخاب شد

      Elva هم که طراحیش واقعا جذابه ، اتفاقا از دیروز که رونمایی شد اون چیزی که من تو شبکه های اجتماعی دیدم نقدها به طراحیش بسیار مثبت بود

  3. مهدی ۹۱۱

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (459 ديدگاه)

    مکلارن فعالترین سوپر اسپرت ساز و هایپر ساز شده هنوز سنا خوب برسی نشده یکی دیگه

    1. King 918

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      آخه لامصب یه موتور هشت سیلندر داره و هشتاد مدل ماشین

      1. فقط انگلستان

        ۲۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (1120 ديدگاه)

        درود
        King 918 جان
        خیلی خوشحال شدم نظرتون رو دیدم
        .
        همین موتور فعلی به اندازه ای خوبه که همه رو قورت میده دیگه ببین موتور جدید چی باشه.

        1. datsun

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (3960 ديدگاه)

          آره خوب موتوری که واسه نیسانه و توربو شارژهای که از صنایع سنگین میتسوبیشی تامین شده انتظار عملکرد بد داری?

        2. دانیال_Surrey،England

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          اگه تونستی به وجه اشتراک بین موتور نیسان و مک لارن بگی یه 100 آفرین از من میگیری.?
          آخه بنده ی خدا مک لارن مدام داره تو موتورش تغییر ایجاد میکنه.
          حتی تو اسپیدتیل هم بلوک موتور رو از نو طراحی کردن.
          نیسان که خودش تو gtr از لوتوس کمک گرفته بود تو مدل نیسمو هم از ویلیامز.
          ژاپنی ها تو هر چی نظر بدن ما قبول داریم ولی تو اسپرت سازی که با بدبختی با کمک این و اون تونستن سوپرا رو بسازن،به نظرم نظر ندن بهتر و سنگین تره.?
          این توربو شارژر و ….هم فقط به خاطر کاهش هزینس.
          مک لارن خودش مشغوله توسعه اکسل الکتریکی برای سری جدیده ماشیناهای هیبریدیشه.
          پس خواهشا مزاح نکنید.

        3. M.B.AMG

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (198 ديدگاه)

          datsun
          دوست عزیز این انجین از معماری نیسان هست و حدود 41 درصد تغییر داشته توسط ریکاردو انگلستان توی مدل ام پی 4 و در نسل های جدید تر بیش از 75 درصد تغییر داده شده و میشه گفت کلا یک انجین جدید و هیولایی شده.

        4. datsun

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (3960 ديدگاه)

          مزاح نیست واقعیتی که سخته
          ( vrh v8 Nissan )

        5. دانیال_Surrey،England

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          من قضیه ی این موتور رو دو سه سال میش کامل توضیح دادم.
          باور نمیکنی از همین آقا آرش بپرس که اون موقع ها برای سر به سر گذاشتن من هی این موضوع رو تکرار میکرد.
          خلاصش اینه که هیچ قطعه ای دیگه از انجین نیسان در مک لارن وجود نداره.
          در واقع خیلی ساله که دیگه وجود نداره.
          در واقع شریک مک لارن تو موتور ریکاردو،سابقه ی باورنکردنی تو توسعه انواع موتورها داره و مک لارن نیازی به امثال نیسان نداره.
          جالبه که نیسان تو لیست برترین موتورهای سال __هیچ جایی نداره__
          یه ضرب المثل هست که میگه:کَل اگر طبیب بودی سَر خود دوا نمودی?
          یه همچین چیزیِ.
          ..
          شما فعلا برو به نیسان با اون انجین های جادوییش بگو،نسل جدید gtr کی میاد.

        6. datsun

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (3960 ديدگاه)

          دانیال خوبی داداش؟ تو لیست هستن تو نمیخایی ببینی همین سال قبل ۲۰۱۸ موتور vc turbo ضریب تراکم متغیر تو لیست بود سالهای قبل هم فقط موتور vQ بیشتر از ده سال تو لیست بود.

        7. King 918

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          ارادت خاص داداش .
          خیلی دل تنگ خودت و دانیال بودم

        8. دانیال_Surrey،England

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          International Engine of the Year
          منظورم بود.
          با این حرفی که شما میزنی موتور نیسان جی تی آر هم باید تو این رده جایزه میگرفت.
          ..
          چطوری رفیق؟؟
          کالاف جدید و زدی به بدن یا نه؟؟

        9. فقط انگلستان

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (1120 ديدگاه)

          داتسون جان خیلی ارادت دارم
          اصلا کل مکلارن مال ژاپن
          مخلص ژاپنی بازهای سایت هستیم.

        10. datsun

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (3960 ديدگاه)

          من جایی معتبری نخوندم که جی تی ار برا تعلیقش از لوتوس کمک گرفته gtr یه ماشینی که ۵۰ ساله تکامل پیدا کرده این لوتوس عزیز خودش موتورهای تویوتا رو استفاده میکرد یه زمانی الان از کی میگیره؟

      2. M.B.AMG

        ۲۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (198 ديدگاه)

        متاسفانه مثل پورشه گردن کلفتی مثل فولکس واگن پشتش نیست هزینه های تحقیق توسعه از پدر کنده شه باهاش انجین های متنوع ساخته شه.
        مکلارن مثل پسر نخبه ایه که رو پای خودش وایساده و دستش تو جیب پدر نیست

        1. porschesport

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (141 ديدگاه)

          گردن کلفتی مثل فولکس رو سر دانش امثال پورشه میچرخه , کاردستی نمیسازن که عزیز من , فولکس از همون اوایل از بیتل تا همین الان خیلی از پیشرفت ها اعم از پلتفرم های جدید و انجین های بی نظیر رو از صدقه سری پورشه داره همینجوری نیست که بهش پول تو جیبی بده بگه برو موتور بساز اونم بگه باشه چشم !!!

        2. M.B.AMG

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (198 ديدگاه)

          porschesport
          به هرحال حامی مالی داشته و خیلی کمک وسیعی بهش شده تا بتونه راهو برای پیشرفته تر شدن هموار کنه.
          دانش ساخت یه طرف هزینه های متحمل هم یه طرف شما داری خیلی راحت این گزینه مهم رو نادیده میگیری.
          شما بدون هزینه های اولیه نمیتونی انجین فوق العاده ای بسازی…بدون پول نمیتونی تبلیغات وسیع داشته باشی و محصول فوق العادتو بفروشی و سود کنی که تضمین ارتقاع و پیشرفتت در آینده بشه … من نگفتم پورشه کاردستی درست میکنه ولی مقایسه مکلارن با فراری و لامبورگینی و پورشه اشتباهه چون دقیقا همشون حامی مالی داشتن و با خیال آسوده فقط متمرکز شدن روی تولید کردن و پیشرفت کردن ولی امثال مکلارن که با یک اشتباه میتونه ورشکسته بشه و باید هزار جانبه فکر بکنه که به بدبختی نیوفته و نمیتونه با خیال راحت متمرکز بشه روی ساخت ولی با این حال داره بهترین ها تولید میکنه.
          برای همین هست که این شرکت برای من خیلی قابل احترامه

        3. porschesport

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (141 ديدگاه)

          بله شما درست میگی و من نگفتم هزینه مهم نیست ولی شما خیلی راحت میگی انجین های متنوع میسازه خب انجین ساختن کار هر کسی نیست خیلی از هزینه ها توسط خود پورشه تامین میشه و فولکس معمولا هزینه های کلی رو انجام میده مثل پلتفرم های الکتریکی جدید , بهرحال کوچکترین اشتباه برای پورشه و فولکس هم اثار ناخوشایندی رو به همراه داره یادمون نره که هنوزم که هنوزه اثار دیزل گیت و بی اعتمادی ها خیلی به فولکس و پورشه فشار میاره به تازگی خبری درباره لامبورگینی اومده بود که نمیتونه تا 2024 مدل جدید تولید کنه حتی با وجود فولکس , و تا اون موقع باید فیسلیفت بده!! پس این فشار ها فقط مختص مکلارن نیست دوست من اگرچه خودم به شخصه مکلارن رو بسیار تحسین میکنم و دوستش دارم.

        4. mehran911

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (2119 ديدگاه)

          حالا مام نمی خواهیم چیزی بگیم ….
          .
          ببین رفیق الان پورشه همواره سودده ترین زیر مجموعه برای فولکس بوده فارغ از داستان کمک های مهندسی ، پورشه از همون ابتدا برای فولکس سود مالی داشته پارسال پس از اعلام مجموع سود و درآمد مثل هر سال پورشه سودآورترین زیر مجموعه به نسبت تعداد تولیدات برای فولکسه .
          ببین من در مورد کمپانی مادر فولکس چیزی نمیگم …
          .
          داستان پلتفرم مشترک نسل اول کاین و توآرگ سال ۲۰۰۲ که اینجا میگن پورشه از فولکس گرفته هم به پورشه بر می گرده
          در کل پلتفرم کلاس E فولکس هم PL71 هم PL72 توسط پورشه در مرکز تحقیقات وایساخ توسعه پیدا کرده که اسمش رو گذاشتن پروژه مشترک فولکس و پورشه …
          .
          نقل و قول میکنم از مدیر عامل مکلارن مایک فلوویت :
          ما تکنولوژی لازم برای تولید یک شاسی‌بلند از میانه‌های کار را نداشته و مجبور هستیم از صفر شروع کنیم؛ و ما آن‌گونه مغرور نیستیم که فکر کنیم می‌توانیم در برابر رنجروورها و کاین‌ها قد علم کنیم و در یک شب بهتر از آن‌ها باشیم.
          .
          این نوشته رو دوبار بخون
          .
          قبلا گفتم فعلا قیاس درست نیست

      3. joojoo

        ۲۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (277 ديدگاه)

        این وسط……
        همچنان موتور V12 شش و نیم لیتری لامبورگینی آونتادور و 6.5 لیتری 812 سوپر فست….خالص ترین و لذت بخش ترین موتورهایین که میشه ازشون لذت برد

  4. ارش

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    از هر نمایی که بهش نگاه میکنی فوق العاده ست.

  5. فقط انگلستان

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    مکلارن عجب ماشین زیبا و خوبی ساخته خیلی قابل تحسینه
    در سوپر اسپورت سازی از مهمترین ویژگی ها سریع بودن و چابکی و آیرودینامیک و هندلینگ و ایمنی هستش که مکلارن به بهترین صورت ممکن این ویژگی ها رو داره و در درجات بعد زیبایی و صدای اگزوز و … مهم هستن که مکلارن از نظر این ویژگی ها هم در جمع برترین ها قرار داره
    اما مکلارن به ویژگی دیگری در چند سال اخیر دست پیدا کرده و اون رو در بالاترین سطح ممکن در مدل هاش داره این ویژگی جذابیت هستش چیزی که به تنهایی میتونه جای خالی خیلی از چیزهارو پُر بکنه چیزی که در مازراتی و بعضی از برندهای دیگه دیده میشه
    جذابیت یکی ازمهترین ویژگی ها در خودرو هستش شاید هم مهمترین ویژگی باشه که مکلارن به خوبی از پّسِش براومده.

    1. مانی

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      بنظرت مدل کلاسیکش قشنگتر نیست؟

      1. فقط انگلستان

        ۲۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (1120 ديدگاه)

        نه اصلا.

  6. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    فراری SP2 رو بهش ترجیح میدم

  7. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    ۳۹۹ تا ازش تولید میشه هر کدومم
    یک و نیم ، میلیون دلار ، قیمت ،دارن

    چه خبره مگه ؟!
    هایپرکاره ؟
    ماشین مخصوص پیسته ؟
    تولید محدوده ؟
    فراریه ؟ ک بعد ها ارزش کلکسیونی پیدا کنه ؟

    1. Ferrari

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1957 ديدگاه)

      قطعا ارزش کلکسیونی پیدا میکنه.
      مکلارن با تولید این مدلها سود خوبی بدست میاره هم مشتریها راضی هستن هم مکلارن.مردم ماشینهای گرون قیمت دوستدارن

    2. ایلیا

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      ولمون کن تو رو قرآن، دیگه این اسم فراری حال آدم رو به هم میزنه. هی فراری فراری فراری…..

      1. Ferrari Fxx K Evo

        ۲۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (919 ديدگاه)

        اگه نمی‌خوای اسم بهترین سوپر اسپرت ساز
        دنیا رو نشنوی میتونی از ‘پدال جمع کنی بری

        1. M.B.AMG

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (198 ديدگاه)

          دوستمون راست میگه دیگه واقعا خوده من که طرفدار فراری هستم هم داره حالم بهم میخوره از این کامنت های شما.
          دیگه دوران بهترین گفتن تموم شد الان سلیقه ایه هست شما اومدی توی مطلب مخصوص مکلارن و طرفدارانش تنش ایجاد میکنی قلدری هم میکنی؟
          پدال ارث بابای شماس؟
          یاد بگیریم به عقاید و سلیقه دیگران احترام بذاریم و فرهنگسازی کنیم.

        2. ایلیا

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (731 ديدگاه)

          ولا باید جمع کنم برم، نه بخاطر اسم فراری، بخاطر سر و کله زدن با آدمایی مثل تو

    3. Mclaren 720s

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      مطمئنا از فراری خیلی با ارزش تره.
      حتی با تولید انبوه.
      ✌✌✌

      1. فقط انگلستان

        ۲۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (1120 ديدگاه)

        حق با شماست Mclaren 720s عزیز
        ( Godfather ) قدیم
        همون طور که همیشه حق با شما بوده.

        1. Mclaren 720s

          ۲۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (1152 ديدگاه)

          فقط انگلستان ارادت
          من همیشه فراری و بقیه رقبا رو در یک حد یعنی در حد مکلارن میدونم ولی وقتی کامنتی میبینم سراسر تعصب و غیر منطقی هست مجبورم که دقیقا مثل خودشون جوابشون رو بدم :D

  8. Joker

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (603 ديدگاه)

    با شیشه جلو خیلی زیباتره،قیمتش خیلی بالاست ولی با این طراحی زیبا و پرفورمنس بالا ارزششو داره،فراری هم محصول جدیدشو معرفی کرده با یه زبان کاملا جدید تو طراحی! محصول جدید فراری هم معرکست،توجه کردید جدیدا مکلارن و فراری هم زمان دارن از محصولات جدیدشون رونمایی میکنن،کاش لامبو هم به جمعشون اضافه میشد…

  9. Ferrari

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1957 ديدگاه)

    جذاب و زیباست.
    مکلارن در شش ماهه اول سال هم ۳۶ درصد رشد درامد داشته.

  10. ایمان

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    این رودستر مکلارن حرف نداره
    طراحی بسیار زیبا و پرفورمنس بسیار عالی
    رودستری که از سنا سریع تر باشه قابل احترامه

  11. علی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (239 ديدگاه)

    مک‌لارن فقط داخلش یکم لخت وگرنه عالی فرمونشم چند تا دکمه داشت بهتر بود?

    1. M.B.AMG

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (198 ديدگاه)

      اتفاقا داخلش زیباس در عین سادگی.
      ولی خب زیباترین دیزاین داخلی رو 720 اس داره کاش اون طراحی رو ادامه میدادن

  12. آریا ماشین

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (661 ديدگاه)

    مک لارن چه کرده ، همه رو دیوونه کرده❤
    سنا خدای سبکی بود حالا این با ۱۵ اسب بیشتر وزن کمتری هم داره . چه شود?
    مک لارن هم فرت و فرت داره مدل های مختلف و عالی میده
    بسه دیگه خسته شدیم از بس به وجد اومدیم و دهنامون وا شد
    یکم رحم کن آقای مک لارن?

    1. OMID

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      :/
      هر شرکتی از یه جایی شروع کرده
      مک لارنم اون طور که شما میگی بی اصالت نیست

    2. Mclaren 720s

      ۲۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      مهرداد
      تابلو هستش که یکی از دو نفر Ferrari Fxxk یا Ferrari هستی
      دیگه این کارا توی پدال قدیمی شده یکی با آی دی دوم شروع کنه به فحاشی و تخریب

  13. porschesport

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    بی نظیره , طراحی شیکی داره و در طراحی داخلی هم اغراقی صورت نگرفته

  14. علی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (31 ديدگاه)

    مکلارن سوراخ دعا رو خوب پیدا کرده.‍‍

  15. Behrouz. anzali

    ۲۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    عجب ماشین خوشکلی هست این الوا . هم طراحی خوشکلی داره و هم پرقدرته . فکر کنم ارزش این پول رو داره .صد در صد هم مانی خوشبین یکی برا خودش رزرو کرده از الان . چون به گفته خودش در ساخت و طراحی این ماشین حضور داشته از نزدیک دیدن کرده از کارخونه. اینو خودش گفته توپیجش هست فقط نزنید مارو با ار پی جی??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا