کارشناسان تاپ گیر به تازگی سراغ مدل پلاگین هیبرید از محصول پرچمدار بنتلی رفتند. این نسخه از فلاینگ اسپور، ارزانترین مدل محسوب میشود و از نظر فنی، شباهتهایی با بنتایگا دارد.
طبیعت زیبای ایسلند با جاده های خلوت، محل مناسبی برای رانندگی با یکی از لوکس ترین خودروهای تولید انبوه دنیا است. بسیاری از مردم بر این باورند که محصول پرچمدار بنتلی با وزن خالص ۲۴۰۰ کیلوگرم، بهاندازهی خودروهای اسپرت، سریع نیست و بنزین زیادی مصرف می کند؛ اما فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید، پرشتاب و کم مصرف است.
فلاینگ اسپور با کدل مدل S2، ابتدا در سال ۱۹۵۹ معرفی شد. این نام تجاری پس از تزریق سرمایه توسط فولکس واگن، سال ۲۰۰۵ به چرخهی تولید برگشت و ظاهرا، مدل چهاردر از کنتیننتال GT بود. فلاینگ اسپور با تولید نسل جدید از سال ۲۰۱۹، تفاوت با کنتیننتال GT را افزایش داد. این خودرو با توقف تولید مولسان، حالا محصول پرچمدار بنتلی در کلاس سدانهای لوکس محسوب میشود و به دلیل ویژگیهای اسپرت، طرفداران پرشماری در بازار امریکا و شرق آسیا دارد.
در سالهای اخیر، فلاینگ اسپور با دو پیشرانهی V8 و W12 تولید شده است؛ اما از سال ۲۰۲۱ نسخهی پلاگین هیبرید هم در سبد بنتلی وجود دارد. این خودرو از نظر قیمت، مشابه فلاینگ اسپور V8 است؛ اما مجموع قدرت ۵۴۶ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر دارد. سدان پلاگین هیبرید بنتلی، موتور برقی ۱۳۰ بخار و پیشرانهی ۶ سیلندر توئین توربوشارژ، ۴۱۶ اسب بخار ارائه میکند.
بنتلی فلاینگ اسپور PHEV، می تواند در زمان ۴/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۸۵ کیلومتر برساعت فراهم کند. همراه باتریهای ۱۸ کیلوات ساعتی در این مدل، ۵۰ کیلومتر رانندگی تمام برقی با نهایت سرعت ۱۳۵ کیلومتر برساعت، امکانپذیر است. همچنین اگر باتریها شارژ باشند، میانگین مصرف سوخت برای فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید، حدود ۹ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
شارژ باتریهای فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید از طریق شارژرهای پرقدرت DC، امکانپذیر نیست. این خودرو فقط با برق AC شهری شارژ میشود و حدود ۲/۵ ساعت برای تکمیل ظرفیت باتریها، زمان نیاز دارد.
نهایت سرعت مجاز در اتوبانهای ایسلند، ۹۰ کیلومتر برساعت است. این شرایط فرصت خوبی برای راننده ایجاد می کند تا از مناظر اطراف و کابین لوکس فلاینگ اسپور لذت ببرد. ترکیب اداوت داشبورد در این خودرو ، چشم نواز و زیبا است. البته از نظر کارشناس تاپگیر، کلیدها پرتعداد و گیج کننده هستند، پنل دیجیتال پشت فرمان هم در نگاه اول، پیچیده به نظر میرسد اما در مجموع، طراحی داخلی بنتلی یک نمونهی عالی از ترکیب لاکچری و اسپرت است.
از دیدگاه خبرنگار تاپگیر، مهم ترین تفاوت بنتلی و رولزرویس، مربوط به جایگاه راننده و سبک رانندگی این خودروها است، مالک فلاینگ اسپور ترجیح میدهد خودش رانندگی کند و پشت فرمان بنشیند اما سرنشین رولزرویس در صندلی عقب، حس بهتری دارد.
پژوهشگران در ایسلند، موفق به ساخت نسل سوم سوخت های دوست دار محیط زیست به نام استرا (Straw) شدهاند. این سوخت مایع، از نظر احتراقی، کاملا مشابه بنزین عمل میکند و برای خودروهای استاندارد اروپا قابل استفاده است. استرا وابستگی به نفت ندارد و از طریق بازیافت زباله تولید میشود.
کشور ایسلند، ۷۵ درصد برق مورد نیاز خود را از منابع آب تامین می کند، ۲۵ درصد دیگر هم از طریق زمین گرمایی به لطف آتفشان ها تولید میشود. این کشور برای تولید برق، وابسته به سوخت های فسیلی و آلوده کننده محیط زیست نیست.
استرا به عنوان یک سوخت جایگزین بنزین، هنوز درحال آزمایش است و یک محصول تجاری محسوب نمیشود؛ اما آلایندگی بسیار کمی دارد و نشت آن در طبیعت، برای گیاهان مضر نیست. در تست و بررسی تاپ گیر از بنتلی فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید، برای رانندگی تا مسافت ۷۶۰ کیلومتر از سوخت استرا استفاده شد و عملکرد فنی، کاملا مشابه بنزین بود.
GT
۲۰ دی ۱۴۰۰از نظر طراحی از تمامی سدان ها خوش فرم تر و زیباتره و از نظر زیبایی تنها رقیبش در سدان ها فانتوم، هیچ سدان دیگری نمیتونه به اندازه این دو تا زیبا باشه
1123
۲۰ دی ۱۴۰۰رقیبش گوست و اس کلاس میباخ هستن
فانتوم در حال حاضر بی رقیبه
GT
۲۰ دی ۱۴۰۰گفتم از نظر طراحی نه قیمت و سطح فنی
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۲۰ دی ۱۴۰۰از گوست و میباخ بهتره ولی همچنان تاج بر سر فانتوم هست
یه نکته جالب که این قصر متحرک داره این هست که نسخه های قوی پرفورمنس بسیار بالایی دارن
GT
۲۰ دی ۱۴۰۰وقتی اولین بار فهمیدم بالاترین تاپ اسپید را بین تمامی سدان های کارخانه ای استاندارد داره برگام موند خودم ریختم، آخه مگه میشه؟!
دو و نیم تن وزن و ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت؟؟؟ 😱
جناب ایکس
۲۱ دی ۱۴۰۰با وزن تقریبا برابر، بتلی پرفورمنس بهتری ارائه میده واقعا
محمد امین
۲۰ دی ۱۴۰۰ممنون از آقای اشتری
سوخت استرا خیلی جالب بود
واقعا هنوز میشه احتراق داخلی هارو احیا کرد
ماشین هم که دیگه نگم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ دی ۱۴۰۰سلامت باشی برادر
mm-yarlou
۲۰ دی ۱۴۰۰سوخت استرا یه امید کوچولو تو دل من زنده کرد که میشه در آینده هم صنعت خودرو جذاب باشه
امید وارم سوخت استرا نتیجه بده و از اون در صنعت استفاده بشه
F.A
۲۱ دی ۱۴۰۰با سلام و درود و تشکر از شما
کشورهای حوزه خلیج فارس به استثنای ایران؛ حداکثر استفاده و بهره وری از سوخت های فسیلی برای تقویت زیرساخت های خود را کرده اند و ایران از هر لحاظ به شدت عقب مانده است؟!
استفاده از سوخت های فسیلی تا ۱۰ – ۱۵ سال آینده به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و حتی به صفر نزدیک میشه. حال؛ آیا ایران می تونه این عقب ماندنی را جبران کنه؟ تازه اگر اراده ای باشه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ دی ۱۴۰۰سپاس از لطفتون و توجهی که دارین
حیدر
۲۱ دی ۱۴۰۰از بین خودروهایی که بنتلی ساخته و همشون هم عالی و محشر هستند این فلایینگ اسپور یک چیز دیگست و از بقیه خیلی بهتره و به نظرم از مولسان هم بهتره و لوکس و اشرافیه.
مخصوصا رنگ آبی خیلی به این ماشین میاد.
حميد
۲۷ دی ۱۴۰۰واقعا هرچی نگا به این ماشینم میکنم از دیدنش سیر نمیشم ، طراحی بیرونی و داخلیش فوق العاده اس فوق العاده به نظرم هیچ ایرادی نداره و محشره، حتما اگه پول داشتم اولین ماشینی که میخریدم همین ماشین بود .
Nima
۱۹ مرداد ۱۴۰۱درسته که رقیب این ماشین اس کلاس و رولزرویس گوست هست ولی اگه به انتخاب من باشه از فانتوم هم طراحیش بهتره چه برسه به اس کلاس و گوست و هم از گوست ارزون تره و هم اختلاف زیادی با فانتوم داره از نظر قیمت ولی خب از هر دو بهتره