یک جوک قدیمی در موتور اسپرت وجود دارد: برای میلیونر شدن در موتور اسپرت باید میلیاردر باشید! البته این احتمال وجود دارد که شاید سال آینده در فرمول ۱ اوضاع تغییر کند.
سالهایی بود که مسابقات خودرویی خیلی پولساز نبودند. به عنوان یک فعالیت تبلیغاتی برای یک خودروساز، پرسش از سودآوری یک تیم مسابقه به همان اندازه منطقی است که بپرسیم آیا تبلیغات تلویزیونی سودآور هستند یا خیر. در عوض خودروسازان قرار بود روزهای یکشنبه مسابقه دهند و روزهای دوشنبه خودرو بفروشند.
اما سال پیش تقریباً همه قبول داشتند تمامی تیمها وضعیت کاملاً بدی دارند و تیمهایی همچون ردبول و مرسدس حتی سودهای ناچیز ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلاری کسب کردهاند. این یک موضوع برجسته است زیرا تیمها هر سال حدود ۴۵۰ میلیون دلار را صرف هزینههای حضور در این مسابقات سطح بالا میکنند.
این موضوع نه تنها به خاطر هزینههای بالای توسعه خودروها و دستمزد رانندگان است بلکه به خاطر حضور بهترین مهندسان و نیاز تیمها به ابزار متنوع نیز هست. به همه این موارد باید به تأمین هزینههای اعضای تیم و ابزارهای پیشرفته و زیرساختها نیز اشاره کرد که در مجموع هزینههای زیادی را به تیمها تحمیل میکنند.
تیمها برای پوشش این هزینهها از راههای مختلفی کسب درآمد میکنند. برخی از آنها تجهیزاتی همچون پیشرانهها را به سایر تیمها میفروشند و برخی تیمها نیز با انتقال رانندگان به تیمهای دیگر درآمد کسب میکنند. همچنین جوایزی وجود دارد که به تیمهای برتر اعطا میشود. البته پولسازهای واقعی اسپانسرهایی هستند که میخواهند لوگوی خود را روی لباس رانندگان و خودروها به نمایش بگذارند.
اسپانسر تیم مرسدس نه تنها با یک تیم برنده همکاری میکند بلکه کاملاً در معرض توجهات قرار دارد. خودروی مرسدس بهطور متوسط ۱۹ درصد از کل پوشش تصویری مسابقات فصل پیش را به خود اختصاص داده بود و این امر ارزش بالایی داشت.
تیمهای فرمول ۱ به روشهای سورپرایز کنندهای پول درمیآورند اما سود ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلاری چندان چشمگیر نیست مخصوصاً در ورزشی که تضمین چندانی برای موفقیت وجود ندارد. همین موضوع باعث شده است از حضور افرادی همچون لارنس استرول در فرمول ۱ و خرید تیمی همچون استون مارتین تعجب کنیم.
البته قرار است این حاشیه سود افزایش پیدا کند. حالا که هزینههای تیمها به ۱۴۵ میلیون دلار محدود شده است، تیمها میتوانند سودهای زیادی به دست آورند و احتمالاً به همین خاطر است که فرمول ۱ حالا نظر سرمایهگذاران زیادی را جلب کرده است.
محمد امین
۱۰ اسفند ۱۴۰۰مقاله ای که منتظرش بودم واقعا
البته جالب این هست که تیم هایی که وارد فرمول یک میشن کلی حال میکنن و مسابقه میدن و در آخر اگر پولی هم گیرشون نیاد و سود نکنن ، ضرر هم نمیکنن و پولی انگار از دست ندادن و تازه معروف هم شدن
Porsche 911
۱۰ اسفند ۱۴۰۰خیلی مفید و جذاب بود این پست
واقعا ابن اعداد و ارقام به شدت بالا هستند و ارزش و برندینگ رونشون میدن
ممنون از شما
لطفا بیشتر روی اینطور ویدیوها کار کنین وکمتر به حواشی بپردازین
DNA
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ممنونم خیلی خوب بود
حسین
۱۱ اسفند ۱۴۰۰واقعا هزینه های ساخت بالای فرمول وان
تو نوع خودش یکی از عجایب دنیای خودروعه
قبول دارین
ایام بکام❤
datsun
۱۱ اسفند ۱۴۰۰فرمول یک هم مثل دنیای فوتباله و رالی مثل دنیای مشت زنها و کشتی گیرها و همیشه فوتبال های معروف تر و پولدار تر.
1123
۱۱ اسفند ۱۴۰۰در کل برای همه تیم ها سودآوره، مخصوصا تیم های بزرگ مثل فراری که حتی برای حضورشون از فیا پول هم میگیرن
taha-mahdiloo
۱۱ اسفند ۱۴۰۰واقعا عالی بود
دمتون گرم که این ویدئو ها رو ترجمه و برای طرفداران قرار میدین.
لطفا بازهم از این ویدئوهای ترجمه شده قرار بدین.
ممنون از آقای احمد زاده
صدرا
۱۲ اسفند ۱۴۰۰فورمول یک خوبه ولی خیلی هزینه داره با چهارصد میلیون دلار می شه تو ایران یک کار خونه زد این سایت دوبله هاش فوق العاده است