خودروهای MPV با امکانات لوکس و صندلیهای راحت، بهتازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفتهاند. تنها خودروی بازار ایران در این کلاس، سوبا M4 است. فضای قابل استفاده و راحتی سرنشینان در این مدلها، بیشتر از انواع سدانهای موجود در بازار جهانی است و برای سوار یا پیادهشدن، راحتتر از شاسیبلندها هستند.
در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۱، مینی ون هایما ۷X توسط ایران خودرو رونمایی شد و حالا فرداموتور نیز محصولی مشابه با امکانات بهتر و ابعاد بزرگتر معرفی کرده است. این مدل، سوبا M۴ نام گرفته و براساس دانگ فنگ فنگژینگ (DongFeng Fengxing M۴) در ایران مونتاژ خواهد شد.
از نظر کیفیت فنی و کلاس قیمت میتوان بعضی محصولات دانگ فنگ را نزدیک به سطح اول خودروسازی چین و برندهایی مثل چری یا جیلی دانست. در کشور ما، هاچبک H۳۰ کراس دانگ فنگ توسط ایران خودرو مونتاژ شد. امروزه گروه خودروسازی بهمن، ون اینرودز (دانگ فنگ C۳۵) و شاسی بلند دیگنیتی (دانگ فنگ iX۵) راعرضه میکند. کراساور لاماری ایما هم، تولید دیگر دانگ فنگ است.
دانگ فنگ موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکنندهی کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ فنگ، در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمهخصوصی این کشور محسوب میشود. دانگ فنگ از سال ۲۰۰۳ همکاری با کیا، هوندا و نیسان را با هدف تولید خودرو آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ موفق به تولید ۳ میلیون دستگاه وسایل نقلیه سواری شد.
فنگژینگ، یکی از برندهای جدید زیرمجموعهی دانگ فنگ چین است که در کلاس ون و مینیون فعالیت میکند. مدل M۴ در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و تلاش میکند تا خودرویی لوکس با امکانات نزدیک به استاندارد جهانی باشد. این مدل در بعضی منابع یات (Yacht) به معنی قایق لوکس تفریحی نام دارد. فردا موتورز نام سوبا را برای این خودرو درنظر گرفته ولی احتمالاً در آینده سوبا، زیربرندی همانند فونیکس مدیران خودرو خواهد شد تا محصولات لوکستر این شرکت با این نام وارد بازار شوند.
مشخصات فنی ون Fmc M4
مشخصه | توضیحات |
---|---|
موتور | ۱.۵ لیتری توربوشارژ |
قدرت | ۱۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۵ نیوتنمتر |
نوع گیربکس | ۷ سرعته دو کلاچه |
سیستم سوخترسانی | پاشش مستقیم سوخت |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر | ۱۰.۹ تا ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
وزن خالص | ۱۷۱۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۶.۸ |
ظرفیت باک | ۵۵ لیتر |
نوع فرمان | برقی |
چینش صندلیها | ۲+۲+۳ |
طراحی ظاهری و نمای بیرونی سوبا M۴
فرم کلی چراغها و نمای جلوپنجره، سوبا M۴ را جذاب و مدرن جلوه میدهد. طراحی این مدل بسیار متفاوت از خودروهای معمول در کلاس ون چینی با چراغهای ساده است و فراتر از انتظار، جلب توجه میکند.
برای جلوپنجره، حالتی شبیه به زبان طراحی لکسوس وجود دارد که البته با ترفندی ساده به دو قسمت تقسیم شده است. این بخش با نوار کروم که از پایین سپر تا انتهای قاب پنجرهها کشیده شده، جلوپنجره را از دیگر ادوات خودرو جدا میکند. چراغهای سوبا M۴ نیز گوشههای تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجمدهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد.
در نمای جانبی، کشیدگی بدنه با خطوط کمعمق روی درها و رکاب، به خوبی احساس میشود. از این زاویه، فرم خاص چراغهای جلو و عقب در دید بیننده هستند؛ ضمن اینکه اسپویلر انتهای بدنه، شیب سقف از جلو تا عقب و اختلاف ارتفاع دستگیرهها، چشمنواز به نظر میرسند.
برای پشت فردا سوبا M۴، چراغهای پیوسته با طرحی نزدیک به چراغهای جلو انتخاب شدهاند. در عقب هم، حجمدهی بدنه با ظرافت بسیار خوب شکل گرفته و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک دارد. باتوجه به اینکه دانگ فنگ تلاش میکند تا M۴ به ونهای لوکس نزدیک شود؛ استفاده از ادوات پلاستیک سیاهرنگ را به سپر عقب و بخش کوچکی از رکاب محدود کرده است.
در مجموع، میتوان طراحی بیرونی سوبا M۴ را عجیب و ناشناخته توصیف کرد؛ درحالیکه نسبت به دیگر ونهای چینی مثل هایما ۷X مونتاژ ایران خودرو یا نسخههای قدیمی دلیکا، جذابتر و چشمگیرتر است. ابعاد بدنه سوبا شامل ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۰۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۵ میلیمتر ارتفاع با فاصله محورهای ۲۹۰۰ میلیمتر است.
طراحی داخلی و نمای کابین فردا FMC M۴
طراحان دانگفنگ فورتینگ M۴ برای داشبورد و ادوات داخل اتاق، حالتی کلاسیک شبیه به کابین مدلهای جدید جنسیس را الگوبرداری کردهاند. در بخش میانی، موادی با نمای مشابه چوب استفاده شده است و ترکیبی از رنگهای روشن کرم و خاکستری، روی فرمان دیده میشود.
دو نمایشگر بزرگ با ساختاری سرتاسری برای پنل دیجیتال پشت فرمان و سیستم سرگرمی وجود دارد که هرکدام، ۱۰/۲۵ اینچ هستند. این ترکیب کاملاً مشابه داشبورد دانگ فنگ T۵ EVO است که در ایران با نام لاماری ایما توسط آرین موتور ارائه میشود. گروهبندی کلیدها، دستهدندهی مدرن، ادوات فلزی فرمان و پوشش مبله داخل تودری، حس یک خودروی لوکس را برای سوبا M۴ تقویت میکنند.
فردا FMC M۴ با ساختار ۷ صندلی با چهار صندلی جداگانه برای ردیفهای اول و دوم تولید میشود. طبیعتاً سرنشینان ردیف وسط، بیشترین فضا را در اختیار دارند و صندلیهای ردیف سوم، ساده و نیمکت شکل خواهند بود. کیفیت چرم مصنوعی استفاده شده برای این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای چینی موجود در ایران، برتری دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی سوبا M۴
سوبا M4 نیز مثل بسیاری دیگر خودروهای چینی موجود در بازار جهانی، مجهز به پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ است اما به لطف فناوری GDi قدرت بیشتری تولید میکند. سوبا M۴ از نظر فنی، مشابهت زیادی با لاماری ایما دارد و همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet) اتوماتیک، قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر تولید میکند.
باتوجه به اینکه لاماری ایما در آزمونهای سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت، زمان ۹/۵ تا ۱۰ ثانیه را ثبت کرده است، میتوان احتمال داد که مینیون سوبا M۴ هم، در زمانی حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر داشته باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی سوبا M۴
سوبا M4 با انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی ارائه میشود. بنابراین کسانی که از آپشنهای اندک لاماری ایما شکایت داشتند میتوانند در اینجا به هدف خود دست یابند.
تجهیزات و آپشن های رفاهی
- نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی و جلو آمپر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی
- صندلی راننده برقی ده حالته
- ماساژور صندلی راننده
- صندلی شاگرد برقی چهار حالته
- صندلی های ردیف دوم برقی با حرکت عرضی دستی
- گرم کن و سردکن اتوماتیک صندلی های ردیف اول و دوم
- زیر آرنجی قابل تنظیم ردیف دوم
- میز و جا لیوانی برای سرنشینان ردیف دوم
- پست سری های فرست کلاس
- صندلی های ردیف سوم با قابلیت تاشوندگی ۶۰/۴۰
- شیشه های دودی ضد اشعه UV
- نورپردازی کابین با قابلیت تنظیم
- کول باکس
- پنل تنظیم الکتریکی تهویه سرنشینان عقب
- دریچه تهویه ردیف دوم و سوم
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
- آسنه حساس به نور
- سقف پانوراما
- کروز کنترل
- مسیریاب ماهواره ای
- سنسور باران + سنسور نور
- شیشه های جلو و عقب برقی حساس به مانع
- سیستم پاور ویندوز
- ۶بلندگو و ۴ تیوتر
- دوربین ثبت وقایع
- صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی پا
- کنترل سیستم صوتی روی فرمان
- سیستم تصفیه هوا (فیلتر Pm2.5 + یونیزه)
- قابلیت اتصال WiFi
- دوربین دنده عقب + خطوط راهنما + سنسور
- چراغ مشایعت + چراغ نقطه کور
- آینه های جانبی تاشو برقی + چراغ راهنما و گرمکن
- نور تطبیقی چراغ با زاویه فرمان
تجهیزات و امکانات ایمنی
- مجهز به ۸ ایربگ در ۱۲ نقطه (سرنشینان جلو + جانبی و پردهای)
- سیستم حفظ تعادل (ESP)
- سیتم کنترل کشش (TCS)
- سیستم کمک حرکتی در سربالایی (HAC)
- سیستم کمک حرکتی در سرپاینی (HDC)
- ترمز پارک برقی (EPB)
- دارای ترمز ضد قفل ABS و کمکی (BA/EBD)
- سیستم کنترل فشار باد و دمای تایرها (TPMS)
- دوربیم ۳۶۰ درجه با نمای سه بعدی
- دوربین ثبت وقایع
- دوربین پارک عقب با خطوط تطبیقی
- سنسور پارک عقب
- هشدار برخورد با اجسام متحرک نقاط کور هنگام پارک و باز شدن درها
- رادار هشدار رانندگی بین خطوط (LDW)
- رادار هشدار فاصله ایمنی از جلو (FCW)
- رادار تشخیص نقاط کور (BSD)
- نور بالا خودکار (IHC)
- تنظیم حالت رانندگی (ECO / NORMAL / SPORT)
- سامانه استارت و استاپ اتوماتیک پیشرانه
قیمت سوبا M۴ در ایران
برای خرید این MPV لوکس در ایران باید ۲.۳ میلیارد تومان به فردا موتورز پرداخت کنید. هرچند قیمت آن اکنون در بازار حدود ۱۰ درصد بالاتر است. در حال حاضر رقیب مستقیمی برای سوبا در بازار ایران وجود ندارد. طیف مشتریان چنین خودرویی هم با مشتریان سدانها و کراساورها به مراتب فرق میکند. درواقع چنین خودرویی برای رفت وآمد مدیران و مهمانان ویژه، تشریفات و حتی VIP شرکتها مناسب خواهد بود.
شاید در کشورهای مختلف دنیا، ونهای لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامههای تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت میتوان برای یک مینیون چینی، مشتری جذب کرد. عامهی مردم ترجیح میدهند با سرمایهای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسیبلندهای دست دوم کرهای بروند. طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینهی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدانهای مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر برای امور تشریفاتی استفاده میکنند. با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴ در بازار ایران، بعید به نظر میرسد.
تماشا در یوتیوب(لطفاً ما را سابسکرایب کنید):
تماشا در آپارات:
Alan.r
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱بدک نیست موتورش تقریبا قویه امکانات رفاهی و ایمنی زیادی هم داره ولی دقیقا با دو برابر قیمت به مردم قالب میکنن یعنی ۴۰ هزار دلار
حسام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱آخه تو این مملکت با این وضعیت بلبشو، کدوم خودرو با قیمت جهانی رسیده دست ملت که این دومیش باشه
همه میدونیم که قیمتش این نیست ولی بیایم مقایسه کنیم، آیا پراید قیمتش ۲۰۰ میلیونه؟ یا مثلاً ۲۰۷ قیمتش ۵۰۰ میلیونه؟
باید واقع بین بود، کلی عوارض و مالیات و سود شرکت و هزار چیز دیگه باعث این افزایش قیمت میشه وگرنه با قیمتهای به مراتب کمتری میشد وارد بشه
اشکان
۱۹ تیر ۱۴۰۲شما یعنی ۲.۳ میلیارد حاظری بدی به این دمپایی ؟!
جیمی
۳۱ تیر ۱۴۰۲اشکان ماشین زیر پات چیه که به این میگی دمپایی؟
Navidd
۷ شهریور ۱۴۰۲تو تا حالا از نزدیک دیدی اینو ؟میتونی طراحیش کن.من دیدنش از نزدیک واقعا کیفیت خوبی داشت بنظرم میارزه
Taha Malek
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ما رفتیم نمایشگاه بی کیفیت ترین مواد به کار رفترو فردا داشت حالا این زیر پارچه بود ندیدم
ولی کیفیت پلاستیک های بکار رفته تو بقیه مدلا با پراید برابره از صندلی یکیشون پشم زده بود بیرون
کیفیت مونتاژ خیلی بد بود کلا اصلا ماشیناش جالب نبود
ولی این تو عکسا جالب بنظر میرسه
بهرام
۲۶ شهریور ۱۴۰۲من یه مدته کل نمایندگی های مونتاژی رو دارم میگردم اتفاقا تو دوزی سوبا M4از همشون با کیفت تر و شیک ترو قشنگ ترو به روز تره داخلش که میری حال میکنی من تیگو 8پرومکس و دیگنیتی پرستیژ میخواستم اینو که دیدم نظرم عوض شد
شهریار
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱خوبه که به ون ها هم تو بازار ایران یه فرصت دوباره بدن. ولی خب زشت تر از این نتونستن پیدا کنن؟
دکتر استاپ
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱حتی توی این رنج قیمتی هم این لوکس پلاستیکی سرهم بندی شده توسط زیر پله های چین باید در برابر آزرا۲۰۰۸_۲۰۱۱تعظیم کنه🔥
یه عاشق
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کاش حداقل 2019 رو میگفتی ن مدلی ک یکی از مشکلاش ترک خوردن داشبورده اصلا هم بخاطر پلاستیکی بودنش نیست
matin
۱۹ تیر ۱۴۰۲MPV ها یه مشکل اساسی تو ایران دارن
اون هم اینه که به کار 90 درصد مردم نمیان
چند درصد مردم بیشتر از 3 تا بچه کوچیک دارن؟؟ خب کسی که 2 تا بچه داره یه سدان یا شاسی بند خیلی براش بهتره
مشکل دیگش هم اینه که تو شهری مثل تهران خیلی سخته جابجایی با این
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱از لکسوس خوشگل تره
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط به خطوط بدنه شیوه طراحی رینگ و چراغ عقب توجه کنید بعد دیس لایک بدید 😐
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱والا x22 از این قشنگ تره😂😂😂😐😐
KSH
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱چیه این خوشگله
من که پشیمون شدم حتی از دیدنش
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱توش از بنز لوکس تره
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط به دوخت الماسی درب ها و چوب طبیعی داشبورد و چرم صندلی ها توجه کنید بعد دیس لایک بدید 😐
دکتر استاپ
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱از دیس لایک فرار نکن
اینجا چاینیز فن ها خورده میشن😈🔥
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست عزیز یا شما بنز ندیدی یا اینو ندیدی
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱قدرت و گشتاور عالی 👏👏
ابوالفضل
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱به فناوری GDI توجه کنید به نسبت قدرت ب حجم توجه کنید ۱۳۰ اسب بخار بر لیتر از دوج وایپر بیشتره بعد دیس لایک بدید 😐
javadhy
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱باشه این ماشین از نظر فنی از دوج وایپر بهتر از نظر لوکس بودن از بنز بهتر از نظر قیافه از لکسوسم بهتر حتما خودتم از انیشتین زرنگ تری
viper2
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱اسم این لگن اشغالو کنار دوج بزرگ و کبیر و سلطان و …. نیار . اه . خجالت بکش . دوج باید بره سیگار بکشه که یکی مثل تو میاد ماشیناش رو با این لگنا مقایسه میکنه
Camaro ZL1 427
۱۹ تیر ۱۴۰۲انجین ۴ سیلندر ۲ لیتری شورلت کامارو پایه ۲۷۵ اسب بخار
قدرت داره یعنی ۱۳۷.۵ اسب بخار از هر لیتر پس این انجین از انجین فراری ۴۵۸ که از لیتر حدود ۱۳۴ اسب می گیره بهتره ؟؟؟؟؟؟
مقایسه نسبت قدرت به حجم یک انجین توربو یا سوپرشارژر با یک انجین تنفس طبیعی اشتباهه
Nissan gtr
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳موتور وایپر تنفس طبیعیه
وقتی میخوان ماشینی برای درگ تیون کنن هم معمولا موتور وایپر با توربو یا سوپر سارژ میندازن
viper2
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشینی با طراحی خیلی قشنگی نیست . فنی هم که مثل همیشه . ولی داخلش خیلی عالیه . البته بیشتر به استیشن میخوره یه جورایی . ولی با این قیمت جای تامل داره
Jdm باز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱👍👍
HamiD
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱عالی حاجی …
البته بیخیال ایشون یه مریضه کار خاص دیگه ای نمیشه انجام داد …
“تو باید بلاک بشی غرب زده ضد اسلام و ایرانی این سایت باید طبق قوانین کشورم عمل کنه که من ضد کشورم حرف نمیزنم”
ایشون یا داره این چیزها رو مسخره میکنه یا واقعا تعطیله …
توی سایت های خبری (غیر از خودرو) میدیدم همچین افرادی رو …
و البته حضور اینا توی پدال یه مقداری تاسف آوره و از رفاقت با زومیت ناشی میشه …
حمایت از آشغال های چینی شده ایرانی بودن و مسلمان بودن …
این ون آشغال چه ربطی به ایران داره آخه!!!
پدال بلاک کن اینا رو کله ما رو خراب نکن عه
M/D
۲۰ تیر ۱۴۰۲من موندم چرا بعضیا فکر می کنن که ماشین های چینی همون چینی های آشغال ۱۰ سال پیش هستن
الان بی وای دی سانگ پلاس فروشش تو آسیا از تمام مدل های تسلای خیلی خیلی کبیر بیشتره
یا مثلا تیگو ۷ پرو و فیدلیتی و لاماری رسما رقبای سانتافه و توسان و اسپورتیج و سورنتو شدن.(خارج از ایران دیدم که دارم همچین حرفی میزنم.)فروششان هم از هر یک تیگو ۷ پرو یا یک فیدلیتی برابر با یک اسپورتیج یا یک سانتافه هست(یعنی عملا رقابت خیلی نزدیکی دارند.)
HamiD
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا بلاک نمیشی تو
یوسف
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱صد رحمت به سانگ یانگ رودیوس
AMANTE
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین ون برای عموم باید قابل خرید باشه یا شرایطی بزارن که قابل خرید باشه.
اما توی ایران این ماشین میشه میلیاردی و لوکس و افراد پولدار میرن سراغ اش، به هیچ عنوان هم نمیشه قسطی خرید حتی اگه بخوان قسطی بدن.
بعد انتظار دارن ون توی ایران موفق بشه.
Jdm باز
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظرم ون و مینی ون باید قیمتش جوری باشه که عموممردم بتونن بخرنش ، حالا درسته این یذره اپشن ها و امکانات زیادی داره ولی دلیل نمیشه قیمت ۱/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومنی براش تعیین کنن
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱این چرا جلوش این شکلیه
TML BN
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نمیدونم چرا پشتش رو دیدم یاد این سانتافه جدیدا مدل ۲۰۲۲ افتادم😐
و یک چیزی که برای من سواله این با این قیمتش خریدارش کی میتونه باشه واقعا
یک خانواده معمولی با بودجه متوسط رو به زیاد خب میره قطعا یک شاسی بلند یا یک کراس و یا سدان میگیره
قشر جوون هم که قطعا انتخابش این نیست
تحت پیگرد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحیش سلیقه ایه به نظرم قشنگه داخلشم خوبه ولی باید از نظر استهلاک و در طول زمان بررسی بشه
meysam
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱نمای جلوش خیلی بد
ولی در داخل کاملا جبران کرده و خیلی زیباست
برای چینی 1.2 میلیارد زیاده
ون هم متاسفانه در ایران اصلا طرفدار نداره فقط بخاطر اینکه مردم اصلا نمیدونن ماهیت ون چیه و چقدر خوبه
Lione
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱شرکت فردا موتور منت گذاشتن این محصول رو گذاشته بودن با در های قفل و بسیار خسته شده بودن که دوتا لوگوی مقوایی جلو و عقب ماشین چسبونده بودن واقعا جای تقدیر و تشکر داره
آنتی چاینا
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ای کاش من همه بودم … با همه اکانت ها بهت دیس میدادم …
SLR _ 722
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظرم حالا که دولت تشویق به فرزندآوری میکنه و دنبال جوان سازی جمعیت هست ، میتونه با شرایط عالی و حمایتی این ماشین یا ون ایران خودرو ( یا هر ماشین جا دار دیگه ) رو مثلا به خانوار های بالای ۵ نفر بده ( که توی یک ماشین سواری یا شاسی جا نمیشن )
اینطوری هم این کلاس خودرویی رونق میگیره و هم به نفع خانواده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱اون خانواده هم سریعا ماشین رو می فروشه و پولش رو 4 تا پراید میخره برای خانم بچه ها
ماشین میلیارد تومانی طلب تون باشه، نمی تونن شیرخشک رایگان بدن به خانواده 5 نفره
مجتبی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱شیر خشک هم طلبمون نمیتونن پوشک بچه های چندقلو رو تامین کنن
ارسلان
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱جناب اشتری
این رایگان رایگان پدره کشور رو در آورده !! بجای رایگان کردن بیان دستمزدها رو با مخارج هماهنگ کنن اینجوری نیازی به رایگان کردن چیزی نیست عزت نفس مردم هم حفظ میشه و حس نمیکنن صدقه دریافت کردن
رایگان کردن چیزی جز فساد و تورم به دنبال نداره یه سری منابع رو رایگان میکنن با پول بودجه مملکت بعدش 4 درصد جمعیت کشور با فامیل بازی و وصل بودن به اینو و اون 70-80 درصد این منابع رایگان که برای 96 درصد دیگه مردم هست رو تصاحب میکنن نتیجه اینکه حق به حق دار نمیرسه شکاف طبقاتی بیشتر میشه فساد افسارگسیخته و سازمانی ایجاد میشه یا اگه هست ساختارهای جدیدی درِش شکل میگیره و ریشه ی فساد و نابرابری عمیق تر میشه
دنبال چیزه رایگان نباشید
SLR _ 722
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱صحیح می فرمایید . متاسفانه در ایران دور از ذهن نیست مسئله ای که فرمودید
ولی خوب چند ماشین هم همیشه بهتر از یک ماشین نیست وگرنه فلسفه خودرو های جادار زیر سوال می رفت
( البته توی کشور های عادی تا جایی که میدونم با پول یک مینی ون اقتصادی نمیشه چهار سدان اقتصادی خرید )
شهر نشین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱بیارید برای خانواده ها.کاش تو کشورمون ون و استیشن عادی بشود.
Ilia2008
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱حرف قشنگی زدی ، ولی متاسفانه برای این کار دیر شده ، مینی ون ها و استیشن واگن ها و سدان ها با اومدن suv ها در حال انقراض هستند . ( بیرون کشور )
شهر نشین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱من وقتی کوچک مثلا ۶ سالم بود،خانواده ی ۷نفره مینشستیم توی یه پرایدمون(البته الان شدیم ۵ نفر).خب اگه ونی مثل این داشتیم می دونی چقدر راحت تر بودیم؟
فامیلا که میدیدن اوضاعمون رو میگفتن شما باید ون بخرید ولی اهمیت ندادیم.
شهر نشین
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱یا حتی یه استیشن واگن سه ردیفه(مثل پژو ۵۰۴ استیشن) اگه داشتیم می دونی چقد راحتر بودیم؟
پدرام
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱جلو پنجره کپی ناشیانه ای از لکسس lx
م
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به من گفتن اواخر تابستان و با قیمت عجیب حدود 2 میلیارد تومن!!! عرضه می شه.خودرو 20 هزاردلاری رو با دلار 10 هزار تومن مونتاژ می کنن.البته که می دونیم مونتاژی در کار نیست و تقریبا خودرو کامل وارد می شه.
مجتبی
۲۳ شهریور ۱۴۰۱درود بر شما.وقتی کلمه ظلم را میشنویم ناخودآگاه یاد بازار خودرو ایران می افتم.لازم نیست برای دانستن ظلم هایی که انسانها به یکدیگر کرده اند خیلی فکر کنیم.اگر در مورد عرضه خودرو توسط شرکتهای خودروسازی ایرانی به مردم ایران فکر میکنم در می یابم بازار خودرو کشور ما در ظلم مطلق و فساد غرق و غوطهور شده و تنها راه درست کردن آن تخریب این ساختمان معیوب و ساخت آن از ابتدا است.مگر میشود یک محصول مانند خودرو را در بازار جهانی بیست هزار دلار عرضه کرد اما همان خودرو حتی با امکانات کمتر را در ایران به قیمت چهل هزار دلار به مردم فروخت.سالهاست که وضعیت بازار و شرکت های آشغال مونتاژ کن ایرانی به همین منوال یعنی مافیایی اداره میشود و پس از این هم ادامه خواهد داشت.مقایسه قیمت حدود بیست هزار دلار در بازارهای بینالمللی با قیمت چهل هزار دلار ایران به ما ثابت میکند که قرار نیست بازار خودرو ایران همچون اغلب کشورها سر و سامان بگیرد و قرار نیست اولین هدف و دغدغه شرکتهای خودروسازی ایرانی احترام به خواست و نظر مصرف کننده باشد.
خاکی
۲۳ فروردین ۱۴۰۲، در اطراف طوق گلگیرها خبری از زه های پلاستیکی ضخیم و بادکرده نیست
ARMAN سابق
۱۹ تیر ۱۴۰۲به نظر من اگه مسئول سیاست گذاری فردا موتور یه بچه دو ساله بود بهتر تصمیم می گرفت
ماشین به این گرونی تو کلاسی که خیلی از برندا حتی داخلی ها هم شانسشونو توش امتحان کردن و نتیجه نداده بعد این شرکت تقریبا نوپا با نهایت بی سیاستی میاد اینو مونتاژ می کنه؟
BMW
۱۹ تیر ۱۴۰۲خدایی از عقب شبیه یه ماشین هست فقط اسم اون ماشین رو فراموش کردم کپی پشت کپی قیمت که اصلا ارزش نداره
Comodor
۲۰ تیر ۱۴۰۲کلا فرداموتورز شرکت عجیبیه. از اسمش گرفته تا مدلهایی که انتخاب میکنه برای بازار ایران.
برا شهرستانها که نمایندگی ازشون دوره واقعا ریسکه خرید از این شرکت. جدا از اینکه کیفیت مونتاژیشونم درحد جلبکه
حسین جواهری
۳۰ تیر ۱۴۰۲اینکه از کنار خودروسازی های زیر پله ای در چین ، کلی شرکت خودرویی در ایران زاییده شده کاملا معلومه که اکثر اونها کارشون چی هست وچه هدفی دارن > پول شویی< پول شویی پول شویی
sama
۳۱ تیر ۱۴۰۲ممنون از توضیحاتتون ***