استفاده از توربوشارژر برای پیشرانههای امروزی عجیب نیست اما این فناوری، اولینبار در سال ۱۹۶۲ روی خودروهای تولید انبوه نصب شد.
اولدزموبیل جت فایر، نسخهای از مدل کاتلس (Cutlass) است. طرح اولیه با بدنهی چهاردر و فاصله محورهای ۲۸۰۰ میلیمتر، اوایل دههی ۶۰ میلادی معرفی شد و سال ۱۹۶۱ به دست مصرف کننده رسید. این خودرو، مجهز به پیشرانهی تنفس طبیعی V8 با حجم ۳/۵ لیتر و قدرت ۱۸۵ اسب بخار بود.
در سال ۱۹۶۲، مدیران جنرال موتورز تصمیم گرفتند، نسخهی دودر کوپه از اولدزموبیل کاتلس را همراه با پیشرانهی توربوشارژ تولید کنند. این خودرو، جت فایر نام گرفت و ۲۱۵ اسب بخار قدرت ارائه کرد. نخستین خودروی تولید انبوه مجهز به توربوشارژ جهان، ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور داشت و میتوانست در زمان ۹/۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت اولدزموبیل جت فایر، ۱۷۵ کیلومتر برساعت اعلام شده که برای خودرویی در ۶۰ سال پیش، فراتر از انتظار بود.
جنرال موتورز فقط ۳۷۵۰ دستگاه اولدزموبیل جت فایر تولید کرد. این خودرو، نیازمند مکمل سوخت با ترکیبات اتانول به نام راکت فیول (Rocket Fuel) بود و به همین دلیل، استهلاک بالایی داشت. مالک جت فایر مجبور بود برای عملکرد استاندارد خودرو، مکمل سوخت خریداری کند و از این نظر، دردسر اضافه داشته باشد. مجموع این مشکلات باعث شد، اولدزموبیل جت فایر محصولی ناموفق از نظر تجاری باشد.
چند ماه پس از معرفی جت فایر، شورولت کوروِیر (Chevrolet Corvair) هم با پیشرانهی توربوشارژ رونمایی شد. محصول شورولت، نیازمند مکمل سوخت و بازدیدهای دورهای پرهزینه نبود. به همین دلیل، نخستین خودروی توربوشارژ دنیا با موفقیت تجاری محسوب شد. کورویر توربوشارژ از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۹ روی خط تولید باقی ماند.
جی لنو (Jay Leno)، مجری مشهور تلوزیون امریکا و یکی از معروفترین کلکسیونرهای خودرو در دنیا محسوب میشود. او طی سالهای اخیر، برنامههای پربینندهی اینترنتی Jay Leno’s Garage را برای معرفی مدلهای مختلف، شامل خودروهای مدرن و کلاسیک ارائه کرده است. جدیدترین ویدئوی منتشر شده در کانال جی لنو، به یک نمونهی بازسازی شده از اولدزموبیل جت فایر اختصاص دارد. این خودرو، حدود ۷۰ هزار کیلومتر کار کرده و از نظر فنی، کاملا مشابه مدل ساخت کارخانه در سال ۱۹۶۲ است.
جت فایر در زمان عرضه به بازار امریکا، ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار قیمت داشت. این میزان تقریبا معادل ۴۰ هزار دلار امروزی است. به همین دلیل، نخستین خودروی توربوشارژ اولدزموبیل در سال ۱۹۶۲، محصولی لوکس و نسبتا گرانقیمت محسوب میشد. جت فایر علاوهبر گیربکس اتوماتیک و تزئینات کروم در قسمتهای مختلف بدنه، مجهز به کولر برای تهویه مطبوع کابین بود.
مالک جت فایر در برنامهی جی لنو، علاوهبر انجام امور فنی، حدود پنج ماه زمان صرف ترمیم رنگ بدنه و تزئینات داخلی کرده است. مالک قبلی در سال ۱۹۶۳، جت فایر صفر کیلومتر را از نمایندگی تحویل گرفته و سالها در انبار رها کرده بود. خودروی مذکور، یک نمونهی آپشنال با رینگهای ۱۵ اینچ و جعبهدندهی دستی ۴ سرعته است؛ درحالی که نسخهی استاندارد جت فایر با گیربکس اتوماتیک سه سرعته تولید میشد.
جی لنو هنگام رانندگی با جت فایر، تحت تاثیر عملکرد فنی خودرو قرار گرفته و از شتابگیری اولدزموبیل توربوشارژ ابراز رضایت میکند. این مجری ۷۱ ساله، کیفیت بازسازی جت فایر را میستاید و یادآوری میکند که شورولت کوروِیر، نباید به عنوان اولین خودروی توربوشارژ جهان شناخته شود.
Lamborghini
۸ اسفند ۱۴۰۰طراحی رو ببینید که چقدر خوب و دلنشین ماشین های کلاسیک عالی بودن مخصوصا الدورادو و ایمپالا دهه ۶۰
شوی بل ایر دهه 5۰ هم باحال بود این ها تعدادی از کلاسیک های مورد علاقه من هستن
کاش بخش کامنت ها مثل قبلاً بود مثل سالهای ۹۳ و ۹۴ که بچه های با اطلاعات قوی مثل all cars و رضا از طرفداران آلمان و احمد f12 بودن
NAVID۰۰۹۸
۹ اسفند ۱۴۰۰کاربر لامبورگینی
سالهای ۹۳ و ۹۴ اوج واردات بهترینها بود در ایران .
سالهایی که انگیزه و هدف خودش دست و پا پیدا میکرد .
سالهایی که خودم به شخصه لذت دنیا را میبردم و تو عباسآباد که راه میرفتی انگار تو بهشت بودی .
فکر میکنم سال ۹۴ به پدال آمدم و آشنا شدم و تا یکسال اصلاً کامنتی نمیگذاشتم و فقط کامنتهای عزیزان را میخواندم و لذت میبردم و اینجا با جرئت ادعا میکنم کیفیت کامنت کاربران پدال از ۱۰۰ به ۵ رسیده !
میتوانید مقالات قدیمی را پیدا کنید و ببینید !
کلکلها اینقدر بااحترام انجام میگرفت که میشد لا به لایشان اطلاعات مفیدی یاد گرفت و اکثریت باسواد و باتجربه بودند و خودروها را حقیقتاً لمس میکردند و نه مثل الان که از روی هوا نقد کشکی میکنند !
امیدوارم دوباره کاربران ارزشمند پدال برگردند و ما از بودنشان لذت ببریم ، ولی تا جایی که با سه نفر از عزیزان در تماس هستم و میدانم حتی وقت نمیکنند در هفته یکبار هم بیایند و خب البته مشغله و گرفتاریها با آن سالها فرق کرده و دو نفرشان متاهل شدند .
فقط این را میدانم که پدال بعد از بیماری کرونا و قرنتینههای زیاد ، شده کودکستان کودکان عشق مجازی !!!
Navid_A.J
۹ اسفند ۱۴۰۰البته نوید جان، یه جای امید دارم. دهه 80یا و 90یا هم دارن عشق ماشین میشن. با وجود این که میتونن به چیزای سطح پایین تر و بیخودتر سرگرم بشن، ولی خیلی دارن به روز خودشونو نگه میدارن. درسته که سطح کل کل ها و کامنتها پایینتر اومده، ولی من مطمأنم بهتر از قبل میشه و جهش میزنه. بچه های الان همه یوتوب میبینن، ریویو میخونن، سرچ میزنن. رشد خودشو نشون میده.
NAVID۰۰۹۸
۹ اسفند ۱۴۰۰عشق ماشین میشوند ، اما چه درک درستی از خودرو دارند !
کشوری که بازارش انحصاری شده و خودروهایش مثل کوبا فقط باید اوورهال شوند !
امیدوارم بهتر شود .
R@m!n
۸ اسفند ۱۴۰۰چه پست جذابی بود تشکر از آقای اشتری عزیز.
اولدز موبیل اون زمان با یه کمپانی به اسم Garrett Corporation که توربوشارژرهای صنعتی می ساخت همکاری کرد و نتیجش شد انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی.
جالبه این خودرو در مقایسه با همتای تنفس طبیعیش در شتاب صفر تا صد 10 ثانیه !!!!!! سریع تر بود.
متاسفانه این برند هم فدای حماقت های بی پایانه جی ام شد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ اسفند ۱۴۰۰سپاس از توجه شما
محمد امین
۸ اسفند ۱۴۰۰یکی از خودرو هایی که باعث محبوبیت توربو بین مردم و تبدیل شدن توربو به یک نماد در زندگی شد ، خودرو saab 900 اسطوره بود ، در تاپ گیر یک تحلیلی از اون ماشین شد که حتما پیشنهاد میکنم ببینید
یکی از نکاتی که باعث خاص شدن اون ماشین میشه ، تاخیر توربو هست که به شکل خیلی خاص با دور موتور هماهنگ شده و لذت رانندگی رو دو چندان میکنه …
ویدئو لذت بخشی بود واقعا ، دست نویس درد نکنه
R@m!n
۸ اسفند ۱۴۰۰آره اون محصولم بی نظیر بود افسوس که هیچ کدومشون نیستن.
net
۸ اسفند ۱۴۰۰امریکا با اختراعات و اکتشافات زیاد اسایش برای بشر فراهم کرده
زیزیگولو
۸ اسفند ۱۴۰۰اولدزموبیل جت فایر یکی از ماشیناییه که تو دهه شصت میلادی صنعت خودروی دنیا رو تحت تاثیر خودش قرار داد
Mad.z.Max
۹ اسفند ۱۴۰۰:|
جناب ایکس
۹ اسفند ۱۴۰۰🤯🤯🤯🤯🤯🤯🤯چه حرف مهمی، نمیدونستم…
جناب ایکس
۹ اسفند ۱۴۰۰قطعا بنز هم یکی از شرکتهایی بود که حمل و نقل جهان رو تحت تاثیر قرار داد😐😐😐😑😑😑
مجتبی
۸ اسفند ۱۴۰۰عالی بود لطفاً درباره موتور های vg نیسان هم یک پست بگذارید
Benz SL65
۸ اسفند ۱۴۰۰مشخصاتش واسه زمان خودش قابل احترام بوده ولی اونجور به بدلم نشست.
Clean Energy
۹ اسفند ۱۴۰۰به شخصه کلا با ماشین قدیمی حال نمیکنم
ماشین جدید رو بیشتر می پسندم
ولی این عجیب بود برام بر عکس شما دیدمش خوشم اومد😄 چون معمولا من از ماشینای قدیمی خوشم نمیاد کلا نمیام پستاشون رو بخونم، ولی این واقعا به نظرم جالب بود
Benz SL65
۸ اسفند ۱۴۰۰فکر میکردم اولی کورویر بوده
Navid_A.J
۹ اسفند ۱۴۰۰با وجود اینهمه ماشین های بروز و رنگارنگی که تو خیابونای اینجا هست، هنوزم وقتی یه ماشین کلاسیک تروتمیز تو خیابون میبنن، توجه بیشتری جلب میکنه. یه مدل مشکیشو تو خیابون دیدم، یه مرد با کت چرمی پشتش بود، با استایل نورث امریکنی. هر کی ماشینو میدید لبخندی میزد و اونایی ک پشت چراغ قرمز دیدنش، ری اکشن نشون میدادن. این ماشینا رو میشه گفت روح دارن، حتی نسلی که باهاش خاطره نداره، بهشون جذب میشن.
Hosein
۹ اسفند ۱۴۰۰سلام با تشکر از دوبله عالی ، گفتید ماسل کار مورد علاقه ؟ فقط سلطان جاده فورد موستانگ شلبی.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ اسفند ۱۴۰۰ممنون از لطف شما
RKH7787
۹ اسفند ۱۴۰۰با تشکر از اقای اشتری
بسیار خودرو ی جذابی هست
جاداره بازسازیش بکنن
ARMAN
۹ اسفند ۱۴۰۰حیف اولدزموبیل از بین رفت.
اولین گیربکس اتوماتیک رو هم همین برند داده بود بیرون تو سال 1940