دومین محصول از خودروسازی گوردون موری اتوموتیو (GMA) با نام T.33 تولید میشد. این سوپراسپرت دو میلیون دلاری، نسخهای ارزانتر از T.50 خواهد بود و قابلیتهای بیشتری برای رانندگی روزانه خواهد داشت.
خودروسازی GMA؛ ستارهای تازه در دنیای سوپراسپرت
شرکت گوردون موری اتوموتیو با نام اختصاری GMA، سال ۲۰۰۷ تا سیس شد. گوردون موری، موسس این مجموعه، یکی از مشهورترین طراحان تاریخ فرمول یک و صنعت خودروسازی دنیا است. او به عنوان خالق ابرخودروی مکلارن F1، آغازگر یک انقلاب در مدلهای جادهای و کلاس هایپرکار، محسوب میشود.
اولین محصول مستقل ساخته شده توسط گوردون موری اتوموتیو، با کد T50 در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این مدل با آستانه قیمت ۳ میلیون دلار، تیراژ تولید محدود به ۱۰۰ دستگاه دارد. با گسترش فعالیت GMA در مکانی به وسعت ۵۴ هکتار، خودروهای جدید به فهرست محصولات، اضافه میشوند. همزمان با آغاز سال ۲۰۲۲، فرایند تولید T50 و تحویل آن به مشتری، توسط مهندسان و تنکسینهای شرکت گوردون موری شروع شده است.
در خط مونتاژ شرکت GMA، کیفیت بسیار بالای قطعات و دقت پرسنل در نصب تجهیزات، به خوبی دیده میشود. مثلا وزن فلز بهکار گرفته شده برای دستگیرهها از چرم آنها کمتر است و بسیاری از ادوات فنی T50 هم فیبرکربن هستند. ترفندهای کاهش وزن و فناوریهای مرتبط با این خودرو برای محصول جدید گوردون موری T33 استفاده شده است.
نگاهی به زندگی پرافتخار گوردون موری
گوردون موری، متولد افریقای جنوبی، وقتی ۲۸ ساله بود، موفق به طراحی خودروی فرمول یک برابهام BT44 شد. این مدل به ۵ قهرمانی مسابقات جایزه بزرگ در سال ۱۹۷۵ رسید. هشت سال بعد، گوردون موری در خودروی فرمول یک برابهام تغییراتی ایجاد کرد که در نهایت منجر به قهرمانی در مسابقات فرمول یک، فصل ۱۹۸۳ شد.
حدود ۱۰ سال بعد از قهرمانی برابهام در فرمول یک جهانی، گردون موری ۴۸ ساله تصمیم گرفت، سبکوزن ترین خودروی اسپرت دنیا با قابلیت رانندگی در جاده را بسازد. این مدل، در نهایت با پیشرانهی ۱۴۷ اسب بخار و هزار سیسی از موتورسیکلت یاماها R، ساخته شد و فقط ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشت. احتمالا به همین دلیل، نخستین خودروی تجاری گوردون موری، راکت (موشک) نامگذاری شد.
حالا گوردون موری ۷۴ ساله، بیش از ۵۰ سال سابقه در طراحی خودرو دارد. او هنوز هم، علاقه مند سبک بدنه در مدل های اسپرت سبک وزن و زیبا، ساخت دههی ۶۰ و ۷۰ میلادی است. در کلکسیون شخصی او، مدلهایی از آلفارومئو و دیتوماسو متعلق به همان دوران، وجود دارند.
اولین دیدار با محصول جدید GMA، با نام T.33
گوردون موری، طراحی T33 را کاملا تحت تاثیر خودروهای اسپرت دهه ۶۰ میلادی توصیف میکند؛ اما نمای ظاهری آنرا کاملا مدرن و مناسب زمان حال میداند.
سبک چراغهای جلو و خمیدگی بدنه روی گلگیرها حس یک مدل کلاسیک را به خوبی تداعی می کند؛ درحالی که آیرودینامیک بسیار خوبی دارد و آمادهی رانندگی در سرعتهای بالا است. به هر صورت، گوردون موری صادقانه تایید میکند که ردپای پورشه باکستر در طراحی T.33 وجود دارد.
طول بدنهی T.33 چند میلیمتر بزرگ تر از T50 است، اما عرض این خودروها تفاوتی ندارد. مهم ترین تفاوت این مدل با T50 ساختار دو صندلی به جای سه صندلی با فرمان در وسط است؛ البته شاسی و گیربکس T33 و T50 هم متفاوت هستند.
فعلا T.33، با جعبهدنده ی دستی ساخته شده است اما در آینده، پدال پشت فرمان هم به خواست مشتری، نصب خواهد شد. این سوپراسپرت در مقایسه با T50، برای رانندگی روزانه مناسبتر استغ خصوصا به این دلیل که، سه محل مخصوص حمل بار زیر کاپوت جلو و داخل گلگیرهای عقب دارد.
سبک طراحی داشبورد، فرمان و کلیدهای داخل اتاق، بسیار شبیه به T50 طراحی شده است تا همان حس اسپرت و کلاسیک به راننده منتقل شود. T33 به سفارش خریدار، میتواند فرمان راست یا چپ داشته باشد.
چراغهای باریک و کشیده در طرفین T.33 ، یکی از مهمترین المانهای دیده شده در خودروهای اسپرت دههی ۶۰ هستند. طراحی آنها، به صورت کاملا همسطح با بدنه، زیبایی و آیرودینامیک T33 رو افزایش میدهد.
روی سقف T.33، مجرای هدایت هوا نصب شده است. این مورد هم در خودروهای امروزی بهندرت دیده میشود؛ اما در سالهای دههی ۷۰ میلادی برای هوارسانی به موتور، رایج بود.
پیشرانهی T33، تفاوت هایی با T50 دارد؛ اما از نظر حجم و قدرت مشابه است. موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی ساخت کازورث با حجم ۴ لیتر و قدرت ۶۰۰ اسب بخار، روی T33 نصب میشود. این مدل، نهایت دور موتور ۱۱ هزار RPM دارد؛ متفاوت از پیشرانهی T50 که میتواند به ۱۲ هزار دور بردقیقه برسد. وزن خالص گوردون موری T33 فقط ۱۰۹۰ کیلوگرم است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳ ثانیه دارد.
مهندسان کازورث و شرکت گوردون موری، تلاش کردند تا مثل T50، برای T33 هم موتور جدید و انحصاری بسازند. سیستم تزریق سوخت و اگزوز در این موتور، بهینه سازی شده و از نظر عملکرد سوپاپ هم متفاوت از T50 است. پاسخ پیشرانه به پدال گاز و شتاب گیری مورد نیاز راننده در T33، سریعتر از دیگر خودروهای اسپرت دنیا انجام میشود. گیربکس این مدل هم، سریعترین جعبهدندهی غیر اتوماتیک جهان است.
T33 آخرین محصول شرکت گوردون موری با پیشرانهی تمام بنزینی خواهد بود و سال آینده، سوپراسپرت هیبریدی GMA معرفی خواهد شد.
GMA
۱۱ بهمن ۱۴۰۰عشق فقط پروفایل خودم، فقط GMA❤️
جناب ایکس
۱۳ بهمن ۱۴۰۰واقعا دود از کنده بلند میشه.
مردیم از خوشی
۱۱ بهمن ۱۴۰۰واقعا زیباست و مدرن واصلا قدیمی به نظر نمیاد
Lamborghini
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ممنون بابت دوبله
تو این دوران که وارد عصر الکتریکی میشیم یه سوپرکار سنتی با پیشرانه V12 خیلی خوبه مطمئنا باید رانندگی لذت بخشی داشته باشه صدای زیبا و وزن سبک و از طرفی توسط گوردون موری بزرگ طراحی شده که اسمش به تنهایی یه تضمین هست پیشرانه هم که کار کازورث که بهترین ها رو میسازه حتی برای فرمول وان هم پیشرانه ساخته
رضی
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ماشین هایی مثل t50 معمولا مورد توجه کلکسیون دارها و سرمایه گذاران ماشین های خاص هستند که برای کسب سود خریداری میشوند و نمیدانم که آیا محصولات شرکت gma و پنین فارینا هم مانند محصولات پاگانی و کونیگ زگ مورد توجه قرار گرفته اند آیا؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰عالی خیلی ممنون بابت دوبله، این مدل از وقتی معرفی شده خیلی به دلم نشسته طراحی خیلی خیلی خوبی داره مهندسی گوردون مورای هم که نیازی به توضیح نداره!
مردیم از خوشی
۱۲ بهمن ۱۴۰۰حیف نیست که از این شاهکار اینقدر تعداد کمی میسازند
ایکاش این آخرین محصول بنزینیش نبود
کافر مقدس
۱۲ بهمن ۱۴۰۰شما زندگی طراح و مهندس های این نوع خودرو ها و خیلی از کمپانی های خارجی رو ببین . با دوچرخه میرن میان خیلی زندگی ریلکسی دارن اللخصوص ژاپنی ها . یکی از مدیران مزدا با مترو و اتوبوس برو بیا میکنه
اینجا فرزند فلان سهامدار ایرانخودرو کلی تویوتا میاره و کلی فساد اخلاقی داره در کشورهای اطراف . در حدی که دیگه تو امارات راه ش نمیدن
مازیار
۱۲ بهمن ۱۴۰۰این و T50 قواعد زیادی رو از نو تعریف میکنن و
تحفه هایی ناب برای خداحافظی با درون سوزها هستن
Philipp
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ازین طراح کاردرستا یه چنتا برا همه شرکتا لازمه
چیزی که خوشم اومد این بود که یهو از نا کجاآباد ماشینو معرفی کردن هی نگفتن داریم رو یچیز اضافه کار می کنیم 2 سال دیگه نشونتون میدیم
amir5-077
۱۲ بهمن ۱۴۰۰بسیار ممنون با تشکر از دوبله عالی جناب اشتری
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ بهمن ۱۴۰۰سپاس از لطف و توجه شما
ارش
۱۲ بهمن ۱۴۰۰به به آدم از طرز کار این نابغه لذت میبره .