کراساوور EQB، نسخهی برقی GLB محسوب میشود. این خودروها با پلتفرم مشترک، اختلاف قیمت قابل توجهی دارند.
مرسدس بنز GLB، یکی از پرفروشترین کراساورهای شرکت سازنده است. این محصول در کلاس کراساوورهای کوچک، بزرگتر و جادارتر از GLA است. از دیدگاه کارشناسی، به زحمت میتوان GLA را در کلاس شاسیبلندها پذیرفت اما GLB با فضای مناسب برای ۵ سرنشین و صندوق عقب ۵۲۰ لیتری، گزینهای قابل تامیل برای استفادهی خانوادگی و رانندگی شهری است. احتمالا به همین دلیل، مدیران مرسدس بنز، اقدام به تولید مدل برقی GLB با کد EQB کردهاند.
مدل پایه از GLB با پیشرانهی بنزینی، تواناییهای فنی قابل قبول ارائه میکند. این کراساوور همراه موتور ۲ لیتر توربوشارژ، ۲۲۰ اسب بخار قدرت دارد و ۶/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت میرسد. چنین محصولی در بازار جهانی، ۴۰ هزار دلار قیمت دارد. در سمت دیگر، مدل برقی با نام EQB، در دو مدل با قیمتهای ۵۷ و ۶۷ هزار دلار فروخته میشود.
نسخهی پایه از EQB، دو موتور برقی با مجموع قدرت ۲۲۸ اسب بخار دارد؛ درحالیکه نسخهی قویتر با قدرت ۲۹۲ اسب بخار تولید میشود. این کراساوورهای تمام الکتریکی، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت ۸ و ۶ ثانیه دارند. با این اوصاف، قویترین نمونه از EQB، توانایی فنی متناسب با مدل پایه از GLB بنزینی دارد؛ درحالیکه اختلاف قیمت این خودروها نیز، حدود ۲۷ هزار دلار است.
در بازار جهانی، خودروهای تمام برقی با ابعاد EQB پرتعداد نیستند؛ اما روی کاغذ، تردیدهای متعدد برای موفقیت تجاری EQB دیده میشود. این محصول، نهتنها قیمت نسبتا بالایی دارد؛ بلکه مجبور به رقابت با مدل بنزینی ساخت شرکت سازندهی خود است. حال میتوان نتیجه گرفت، هدف از تولید EQB، صرفا ایجاد تنوع در سبد خودروهای برقی مرسدس بنز و کسب تجربه در ساخت کراساوورهای تمام الکتریکی بوده است.
مت واتسن از سایت CarWow، به تازگی سراغ مرسدس بنز EQB رفته است تا این کراس اوور تمام الکتریکی را بررسی کند. از دیدگاه او، تواناییهای فنی EQB برای رانندگی روزانه، بسیار خوب هستند اما قیمت بالا و فقدان امکانات کافی در نسخهی پایه، از جذابیت این خودرو کم میکند.
محمد امین
۲۲ آذر ۱۴۰۰Glb از بهترین های بازار فعلی توی سگمنت خودش هست و من دلیل خاصی نمیبینم که eqb رو به glb ترجیح بدم
ولی واقعا عجب طراحی خوبی داره و از نظر طراحی یه سر گردن جلوتر از glb و بقیه رقبا هست و خیلی خیلی خوب از قدرتش استفاده میکنه و راندمان خوبی هم داره تنها مشکلش قیمتش هست که باید یکمی کاهش پیدا بکنه
یک کاربر
۲۲ آذر ۱۴۰۰دوبله فارسی ویدیو EQB خوب بود .
مشکل ارتفاع خودروهای برقی در مقایسه بنزینی ، بنظرم در اینده با بکارگیری فناوری باطری ها منعطف ، میشه در صندلی ها و ادغام در کف خودرو و یا سایر اجزا ، فضا مفید خودرو بهبود داد. مقالات زیادی هست ایده دارند با ادغام باتری در بدنه و اجزای خودرو ، جرم و حجم خودرو بهبود ببخشند عملی هم هست.
ولی قیمت تفاوت ۲۷ هزار دلار با نسخه بنزینی کمی شک برانگیز هست ، باتری ۶۰ کیلووات حداقل ۸۰۰۰ دلار قیمتش میشه. خود خودروی بنزینی با حذف ۲۸ قطعه مکانیکی محرک هزینه اش در برقی کردن کاهش میابد یعنی درست هست هزینه باتری اینورتر و موتور برقی اضافه میشه اما قطعات بنزینی زیادی هم ما به ازای ان حذف شده . پس چرا این همه تفاوت قیمت؟؟
منظورم اینه؟ فاصله قیمت نسخه بنزینی با نسخه مشابه برقی ۲۷۰۰۰ دلار در واقعیت نمیشه . کما که تویوتا کرولای برقی در چین میخواهند بزنند تفاوت قیمت ۷ تا ۹ هزار دلار نهایتا هست. کمی این تفاوت قیمت بیش از حد قیمت منطقی اش هست.
مردیم از خوشی
۲۲ آذر ۱۴۰۰جلوش اصلا خوب نیست کلا طراحی جلوی برقی های مرسدس خوب نیست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۲ آذر ۱۴۰۰موافقم
همه چیز فدای آیرودینامیک و زبان طراحی EQS شده
امیرحسین
۲۳ آذر ۱۴۰۰بااینکه عاشق خودرو های درون احتراق هستم ولی
طرفدار برقی ها به خاطر محیط زیست
اما ترجیح میدم نسخه بنزینی این مدل رو خرید کنم
Eqb کلا تفلون
F.A
۲۳ آذر ۱۴۰۰با سلام و درود
ممنون از دوبله های عالی شما
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ آذر ۱۴۰۰سپاس از توجه شما و لطف تون
AMG GT R
۲۳ آذر ۱۴۰۰GLB یه ماشین خانوادگی همه چیز تمام هست
EQB هم همون GLB هست فقط موتور برقی داره
ولی بنظرم اگه مرسدس GLB رو هیبرید میزد خیلی بهتر میشد