گراترین محصول نیسان، معروفترین خودروی اسپرت ساخت ژاپن در بازار جهانی است. نسل جدید از این مدل احتمالا سال آینده رونمایی میشود.
اولین مدل نیسان GT-R سال ۱۹۶۹ معرفی شد. امروزه نسل ششم با کد R35 عرضه میشود. این خودرو از سال ۲۰۰۷ تا امروز تغییر بنیادی نداشته و حدود ۱۵ سال، به تولید ادامه داده است.
گمانهزنیهای بسیاری راجع به نیسان GT-R جدید وجود دارد. این خودرو با کد R36، احتمالا مجهز به پیشرانهی هیبرید خواهد بود تا علاوهبر حفظ سیستم دو دیفرانسی، پیشرانهی توربوشارژ فعلی را روی یک محور و موتور برقی را روی محور دیگر ارائه دهد. تمام نسلهای نیسان GT-R ساخته شده از ۱۹۸۹ تا امروز، دو دیفرانسیل V6 بودهاند.
نیسان GT-R مدل ۲۰۰۷، قدرت ۴۸۰ اسب بخار مشابه پورشه ۹۱۱ توربو زمان خود داشت؛ اما با قیمت ۷۵ هزار دلار، حدود ۴۰ درصد ارزانتر از رقیب آلمانی بود. به مرور زمان، خودروهای اسپرت قویتر و گرانتر شدند. این شرایط، بر نیسان GT-R هم تاثیر گذاشت و قدرت پیشرانه را در سال ۲۰۲۲، به ۵۷۰ اسب بخار رساند. حالا GT-R در بازار جهانی، آستانه قیمت ۱۰۵ هزار دلار دارد و همراه با قدرت مشابه پورشه ۹۱۱ توربو جدید، ۷۰ هزار دلار ارزانتر است.
خودروساز ژاپنی در سالهای اخیر، نسخهی نیسمو از GT-R با قیمت ۲۱۵ هزار دلار نیز تولید کرده که تقریبا دو برابر مدل پایه هزینه خرید دارد. گرانترین خودروی صادراتی ساخت آسیا، فقط ۳۰ اسب بخار قویتری از نمونهی اصلی است و صرفا ادوات فیبرکربن، سیستم تعلیق اسپرت و ترمزهای قویتر ارائه میکند. روی کاغذ، خرید نیسان GT-R نیسمو منطقی به نظر نمیرسد اما این خودرو نیز مشتریان ویژه دارد. حتی مدل کلکسیونی از GT-R با کد ۵۰ که به تعداد محدود با قیمت ۱/۵ میلیون دلار تولید شد نیز، با استقبال مواجه شده است.
نیسان GT-R مدل ۲۰۲۲، با استانداردهای محیط زیست و ایمنی در بعضی کشورهای دنیا، همخوانی ندارد. این شرایط، منحر به توقف فروش GT-R در استرالیا شده است. از سویی دیگر، مدیران نیسان ادعا میکنند که داستان GT-R ادامه دارد.
مدل فعلی، با ۶۳۷ نیوتنمتر گشتاور، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۸ ثانیه دارد. نهایت سرعت این خودرو، ۳۱۵ کیلومتر برساعت است و میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه میدهد. مدل نیسمو با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۲ نیوتنمتر، از نظر فنی تفاوت چندانی با نسخهی اصلی ندارد؛ اما به دلیل ۵۰ کیلوگرم کاهش وزن و بهرهگیری از سیستم تعلیق ویژه، عملکرد بهتری برای رانندگی در پیست فراهم میکند.
تولد نیسان GT-R در حدود ۵۲ سال پیش، آغازگر نوع جدیدی از خودروهای اسپرت دودر چهار نفره با امکانات مشابه مدلهای خانوادگی بود. صندوق عقب جادار، مصرف سوخت قابل قبول و مناسب رانندگی روزانه، بسیاری از خودروسازان جهان را به این کلاس بدنه علاقهمند کرد. نخستین بیامو M3 با فاصله زمانی ۲۰ سال پس از معرفی اولین GT-R، مشابهتهای بسیاری با خودروی ژاپنی داشت.
نسل اول و دوم GT-R بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ با پیشرانهی ۲ لیتر ۶ سیلندر ۱۶۰ اسب بخار تولید شد. وقوع بحران اقتصادی دههی ۷۰ میلادی و افزایش قیمت سوخت، تقاضا برای خودروهای اسپرت را کاهش داد و تولید GT-R را تا سال ۱۹۸۹ متوقف کرد.
نسل سوم GT-R در آغاز دههی ۹۰ میلادی، یک خودروی افسانهای با موفقیت چشمگیر بود. این مدل در بازار جهانی، همراه پیشرانهی ۶ سیلندر توئین توربوشارژ ۲/۶ لیتری، ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت. نسخهی مخصوص پیست تا ۸۰۰ اسب بخار تقویت شد و موفقیتهای بسیاری در مسابقات مختلف کسب کرد تا لقب گودزیلا توسط خبرنگاران خارجی برای GT-R ثبت شود.
نسلهای چهارم و پنجم GT-R نیز، موتور ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری داشتند اما ۳۳۰ اسب بخار قدرت ارائه میکردند. این خودروها با حضور در چند فیلم سینمایی مثل سریع و خشن به شهرت بیشتری رسیدند. بازیهای کامیپوتری از سری نیدفوراسپید (Need for Speed) و گران توریسمو نیز، نوجوانان دههی ۹۰ تا اوایل قرن ۲۱ را تحت تاثیر تواناییهای GT-R قرار دادند.
کارشناسان معتقدند، ترکیب موتور الکتریکی ۲۱۷ اسب بخار نصب شده روی نیسان آریا با پیشرانهی ۶ سیلندر GTR امروزی میتواند یک سیستم هیبرید قدرتمند برای GT-R آینده باشد. این مدل دو دیفرانیسل با قدرت ۷۰۰ تا ۷۵۰ اسب بخار، رقیب مهمی برای سوپراسپرتهای هیبریدی V6، مثل مکلارن آرتورا خواهد بود. چنین ترکیبی، پیشتر روی هوندا NSX استفاده شده است.
مردیم از خوشی
۱۶ اسفند ۱۴۰۰واقعا نیسان خراب کرد با این تاخیر تو رونمایی نسل جدید ، این اسطوره میتونست بازار بزرگی را ببلعد ولی مفت دادش به آلمان ها
hummer
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ایول اقای اشتری
راستی با این رنج قیمت کدوم رو دوست دارید
کوروت=لایک
نیسانgtr=دیس لایک
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اسفند ۱۴۰۰من اگر بخوام ماشین اسپرت دودر انتخاب کنم با بودجه 10 تا 100 هزار دلار فقط پورشه 911 دوست دارم
در اروپا و امریکا مدل های دنده دستی از 911 قدیمی، حدود 10 هزار دلار پیدا می شه :)
مردیم از خوشی
۱۶ اسفند ۱۴۰۰چرا رنج قیمت را بالا تر نبریم
تو دنیای واقعی که بدبختیم حداقل تو رویا هامون بهترین را انتخاب کنیم آقای اشتری برا شما یه 911 توربو s نسل جدید کنار گذاشتم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اسفند ۱۴۰۰رویاپردازی خیلی هم خوبه
واقعیت ها از رویا شروع می شن
Humer
۱۶ اسفند ۱۴۰۰سوس ماست😂
datsun
۱۶ اسفند ۱۴۰۰وقتی جای باشی که چهار طرفت دیوار باشه چطور رویاهات به واقعیت تبدیل میشن.
Humer
۱۶ اسفند ۱۴۰۰جالب بود مثل ریچارد هموند
مهردادکمال
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ده هزار دلار میشه حدود 260میلیون!!!! تو ایران میشه یک کوییک اس با یه سطل رنگ اضافه با تزیینات 😐
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۱۶ اسفند ۱۴۰۰چیزی نمیتونم بگم واقعا چیزی نمیتونم بگم
فقط نگاه ❤
هعییی
As
۱۶ اسفند ۱۴۰۰عاشق پروفایلتم
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۱۷ اسفند ۱۴۰۰خودمم همینطور
datsun
۱۶ اسفند ۱۴۰۰تک تک نسلها عشق و افتخار ❤
مردیم از خوشی
۱۶ اسفند ۱۴۰۰البته 911 هم تغییرات ظاهریش کم بوده
و خیلی شبیه نسل قبله 😑
viper2
۱۶ اسفند ۱۴۰۰نیسان جی تی ار r34 عشقه . مگه میشه این ماشین رو دوست نداشته باشی؟ .
As
۱۶ اسفند ۱۴۰۰اصلاً و عبداً نمیشه این خودرو رو دوست نداشت واقعا من r34 رو حتی به r35 ترجیح میدم
زیزیگولو
۱۶ اسفند ۱۴۰۰گودزیلای آسیایی❤👍👌✌
slatanat JDM
۱۶ اسفند ۱۴۰۰و این است مهندسی و جادوی ژاپنی
این یه هیولای به تمام معناست!
کره ای فن یا تسلا فن هم که باشی نمیتونی اینو دوست نداشته باشی
slatanat JDM
۱۶ اسفند ۱۴۰۰خود منم وقتی بچه بودم بیوک اسکایلارک رد میشد من غش میکردم مثل این ویدیو
As
۱۶ اسفند ۱۴۰۰سلام به اقای اشتری و تشکر به خاطر دوبلهی خوبتون
با احترام به نظر همهی دوستان من نیسان GT-R رو به تمام اسپرت های ژاپنی و رقبای دیگرش ترجیح میدم و اینکه نسل R34 رو مخصوصا در نسخه SKYLINE به خیلی ماشینهای اسپرت ترجیح میدم (با اینکه خیلی چلنجر رو دوست دارم)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ اسفند ۱۴۰۰سپاس از توجه شما :)
slatanat JDM
۱۶ اسفند ۱۴۰۰هیچ وقت اون لحظه رو یادم نمیره که پل واکر لباس پوشید و پرید توی گودزیلا و همه رو نیست و نابود کرد
این از گودزیلا
پرهام رهام
۱۶ اسفند ۱۴۰۰عالی بود ممنون بابت دوبله آقای اشتری
Jdm باز
۱۶ اسفند ۱۴۰۰یکی از بهترین اسطوره های دنیای jdm
محمد امین
۱۶ اسفند ۱۴۰۰از اون پست ها بوداا… واقعا عالی
من نسل r32 رو خیلی جذاب میدونم … واقعا فوقالعاده هست
mos
۱۶ اسفند ۱۴۰۰هر نسل جیتیآر پر از افتخار و نوآوری
یه نکته هم بگم، بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ دو نسل دیگه با کد R30 و R31 تولید شدن ولی خیلی معروف و شناخته شده نیستن چون نام جیتیآر نداشتن و فقط بهشون میگفتن نیسان اسکایلاین و از طرفی با نسل های قبل و بعد جیتیآر تفاوت فنی و ظاهری زیادی داشتن.
مدل R30 که سال ۱۹۸۱ رونمایی شد و برخلاف نسل های قبلی و بعدی جیتیآر که موتور ۶ سیلندر دارن از موتور ۴ سیلندر توربو با کد FJ20DET استفاده میکرد که در ابتدا ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد و دو سال بعد نیسان با ارتقاء توربو و اینترکولر قدرت رو به ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور رو ۲۴۵ نیتون متر رسوند. وزن کم این ماشین (حدود ۱۲۰۰ کیلو) باعث میشد خیلی سریع باشه. همچنین اسکایلاین R30 علاوه بر کوپه به صورت سدان و استیشن واگن هم عرضه میشد.
این مدل با موتور تقویت شده LZ20B که ۵۶۳ اسب بخار قدرت تولید میکرد تو مسابقات Group 5 فیا شرکت کرد و تو ۲ سال تونست ۷ تا قهرمانی کسب کنه.
مدل R31 هم که سال ۱۹۸۵ عرضه شد در ابتدا فقط به صورت سدان و استیشن عرضه میشد ولی دو سال بعد چون نیسان قصد ورود به مسابقات Group A فیا رو داشت و لازمه شرکت تو این مسابقات وجود نسخه جاده ای ماشین بود، تصمیم گرفت یه مدل کوپه و تولید محدود با نام Skyline R31 GTS-R بسازه.
این مدل از نظر فنی هم با R31 عادی متفاوت بود و به جای موتور FJ20DET از موتور RB20DET استفاده میکرد که تو مدل جاده ای ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور و تو مدل مسابقه ۴۰۰ اسب بخار و ۴۱۲ نیوتون متر قدرت و گشتاور تولید میکرد. (در واقع GTS-R اولین ماشین نیسان بود که از سری موتورهای RB استفاده میکرد نه اسکایلاین R32)
همچنین R31 GST-R اولین خودروی جهان با سیستم فرمان ۴ چرخ بود.
datsun
۱۶ اسفند ۱۴۰۰بسیار عالی 👍
یوسف
۱۷ اسفند ۱۴۰۰متاسفانه این خودرو توی 10 سال اخیر هیچ پیشرفتی رو نداشته…. اما کوروت و پورش توی همین مدت پیشرفت قابل توجهی داشتن…. در واقع نسبت به رقبا خیلی قدیمی شده و بازارشو از دست میده
عطا
۱۷ اسفند ۱۴۰۰لطفا این مقاله ترجمه کنید
https://www.slashgear.com/788727/the-15-best-mercedes-of-all-time/
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ اسفند ۱۴۰۰بسیار مطلب جالبی هست حتما انجام می دم
عطا
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ممنون از شما
1123
۱۷ اسفند ۱۴۰۰دیگه زیادی قدیمی شده احتمال داره نسل بعدیش تمام الکتریکی باشه که ازین حرکت اسقبال میکنیم، البته اگه پرفورمنس و برد خوبی ارئه بده
reza342
۱۷ اسفند ۱۴۰۰کافیه تنها فقط تنها روش آبکاری داخل سیلندرهای موتور ار35 رو برید مطالعه کنید. تمام پرهایتان خواهد ریخت و بعدش هم خودتون میریزید. برید مطالعه کنید. آبکاری با فلز مذاب