خودروهای با تیراژ بیش از ۱۰۰ دستگاه، برای عرضه در بازار اروپا و امریکا ملزم به گذراندن تستهای تصادف هستند. این شرایط، برای ریمک نوارا با تولید محدود به ۱۵۰ دستگاه نیز وجود دارد.
ریمک، از پیشگامان ساخت ابرخودروهای برقی دنیا است. این برند، سال ۲۰۰۹ در جمهوری چک آغاز به کار کرد و حالا سهام مشترک با پورشه و بوگاتی دارد. ریمک در سال ۲۰۱۳ با تولید کانسپت وان، به شهرت جهانی رسید و ابرخودروهای الکتریکی را با تواناییهای حیرتانگیز به دنیا معرفی کرد. دومین محصول این شرکت، سال ۲۰۱۸ با نام C-Two رونمایی شد و پس از گذراندن مراحل پیشتولید، در سال ۲۰۲۱ ، نورا (Nevera) نام گرفت. در زبانهای اروپایشرقی، نورا بهنوعی از طوفانهای دریای مدیترانه گفته میشود.
مشخصات فنی نورا شامل ۱۹۱۴ اسببخار قدرت و ۲۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور حاصل از چهار موتور الکتریکی روی هر چرخ است که ظاهرا ، تفاوتی با C_Two ندارد؛ اما ازنظر آیرودینامیک و مصرف انرژی الکتریکی بهینهسازی شده. راننده نورا میتواند با انتخاب حالت رانندگی Low Drag، ضریب درگ را ۰٫۳ کاهش دهد یا همراهبا افزایش ارتفاع بال عقب، نیروی عمود بر سطح خود را سه برابر کند.
سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت نورا ۱٫۹۷ ثانیه اعلام شده است. شرکت سازنده رسیدن به این شتاب باورنکردنی را منوط به رانندگی در مسیر مستقیم با چسبندگی سطح مشابه پیستهای رانندگی حرفهای عنوان کرده است. برایناساس، نورا میتواند ۹٫۳ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. وزن خالص ریمک نورا ۲۱۵۰ کیلوگرم است و تقسیم وزن ۴۸ به ۵۲ درصد دارد. مجموع ظرفیت باتریهای این محصول ۱۲۰ کیلوواتساعت است که انرژی لازم برای رانندگی در مسیری به طول ۵۵۰ کیلومتر را ذخیره میکنند. درصورت اتصال نورا به شارز ۵۰۰ کیلووات DC، تقریبا ۸۰ درصد ظرفیت باتریها در ۲۲ دقیقه تکمیل خواهد شد.
مت واتسن، مجری مشهور CarWow از معدود افرادی است که هفتهی گذشته فرصت بررسی ریمک نورا در محل تست تصادف را کسب کرده. این ویدئو، نکات جالبی راجع به آزمونهای ایمنی اتحادیه اروپا و تجهیزات موجود در مرکز تست تصادف آلمان دارد. بنابر اطلاعات موجود، ۱۰ دستگاه ریمک نورا ۴۵ تست تصادف مختلف را پشت سر گذاشتهاند تا گواهی ایمنی اتحادیه اروپا و امریکا را کسب کنند. آخرین آزمون، برخورد با سرعت ۳۲ کیلومتر برساعت از نمای جانبی است که در حضور مت واتسن انجام شد.
پیش از آغاز تست تصادف، باید اطلاعات متنوعی از ساختار بدنه و مواد بهکار رفته در آن، توسط شبیهسازها تحلیل شوند. یکی از موارد لازم برای کسب امتیاز کامل از تستهای ایمنی، مشابهت خروجی نرمافزار شبیهساز با اطلاعات حاصل از تست تصادف نهایی است. این مورد برای ریمک نورا، به ۹۸ درصد رسیده است و عملکرد بسیار خوب این ابرخودرو در آزمونهای برخورد را نشان میدهد.
تست تصادف برخورد با ستون فولادی از نمای جانبی، اهمیت زیادی برای خودروسازان و مشتریان علاقهمند به ایمنی دارد. در این حالت، احتمال مرگ یا آسیبدیدگی شدید سرنشینان از ناحیهی سر و پایینتنه، بسیار بالا است. به همین دلیل، عملکرد ایربگهای جانبی و استحکام اتاق اهمیت زیادی دارد.
برای شبیهسازی برخورد خودرو با ستون فولادی از نمای جانبی، وسیلهای مخصوص در مرکز تست تصادف آلمان طراحی شده است. این قسمت، دارای صفحهای بزرگ برای حمل خودرو است که به کمک کابل، توسط موتور هیدرولیک، کشیده میشود و سرعت مورد نیاز برای تصادف را فراهم میکند. با هدف افزایش دقت در آزمایش، صفحهی مذکور در فاصلهی دو متری محل برخورد، آزاد میشود تا فشار اضافی هنگام تصادف با مانع، وجود نداشته باشد.
سرعت عملکرد کیسههای هوا، دیگر موضوع مهم در تست تصادف است. براساس استانداردهای جهانی، ایربگها باید در زمانی کمتر از ۱۰ میلی ثانیه پس از برخورد، شروع به بازشدن کنند و حدود ۲۰ میلیثانیه بعد از عملکرد کامل، فرایند خروج هوا را آغاز کنند تا مانع از تنفس سرنشینان و آسیب جانبی شوند. در مجموع، فرایند عملیاتی ایربگها تا خروج هوای داخل کیسهها، حدود ۰.۵ ثانیه طول میکشد.
پس از انجام تست تصادف نهایی، امتیاز کامل برای ریمک نوارا ثبت میشود. براساس اطلاعات موجود، این خودرو توانسته است در برخورد جانبی، به خوبی از سرنشین محافظت کند. علاوهبر عملکرد بسیار خوب کیسههای هوا، دیگر نکتهی مثبت برای ریمک پس از تصادف، قابلت بازگشایی درهای ورود به کابین در طرفین بدنه بود. این موضوع برای امدادرسانی و امکان خروج سرنشینان از خودروی آسیبدیده، اهمیت دارد.
شرکت ریمک، تنها ۱۵۰ دستگاه نورا با قیمت حدودی دومیلیون یورو تولید خواهد کرد. مت ریمک (Mate Rimac)، مدیر و بنیانگذار شرکت، کیفیت هرکدام از این ابرخودروهای الکتریکی را کنترل خواهد کرد و امضا این مهندس ۳۳ ساله پای هریک از این تولیدات ریمک خواهد بود.
slatanat JDM
۳۰ بهمن ۱۴۰۰مرسی اشتری جان
خیلی مقاله خوبی بود
ریمک یه چیز دیگه شتاب زیر دو ثانیه رویاییه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۰سلامت باشید :)
محمد امین
۳۰ بهمن ۱۴۰۰سلام آقای اشتری ، تشکر از دوبله
یه پیشنهاد داشتم ، اگر براتون ممکن هست، نتایج مسابقات wec رو پوشش بدین ، کلا سالی ۶ مسابقه هست
چونکه فرمول یک رو پوشش میدادین ، wec هم بالاترین سطح مسابقات استقامتی هست و به نظرم خوب میشه اگر فقط نتایج مسابقات رو اعلام کنید
البته فقط پیشنهاد دادم ، اگر وقتش رو داشتین خوشحال میشم در سایت قرار بدین
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۰سپاس از توجه شما
هر مطلبی که مخاطب داشته باشه برای تیم پدال هم جالب هست
خودم رالی و موتوGP دوست دارم
هفته پیش یک خبر دیتونا۲۴ زدیم
ادامه می دیم اگر مخاطب داشته باشه
Humer
۳۰ بهمن ۱۴۰۰دقیقا منم بسیار موافقم
از wec بیشتر از فورمول یک خوشم می آید چون تنوع بیشتری در شکل ماشین ها وجود دارد
slatanat JDM
۳۰ بهمن ۱۴۰۰اون دوتایی که منفی زدن یعنی من سلامت نباشم😂😂😂
محمد
۳۰ بهمن ۱۴۰۰با اینکه از تسلا متنفرم ولی با وجود اس پلاد چرا این ماشینو خرید؟!
منطقی نیست
abdi_mahdi
۳۰ بهمن ۱۴۰۰تسلا تو صفر تا صدم عملا ازش کند تره سرعت های بالاتر که هیچی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ بهمن ۱۴۰۰محمد از تسلا متنفری ولی به جای این انتخابش میکنی؟
کمی تناقض ایجاد شد من که گریپاژ کردم! خصوصا تو دشمن دو آتیشه تسلا بودی….
slatanat JDM
۳۰ بهمن ۱۴۰۰بیا ببرمت صافکاری داش ممد
محمد
۱ اسفند ۱۴۰۰آبتین جان چون توی الکتریکی ها اصلا واسم مهم نیست هیچی واسه همین میگم اگه فقط شتاب میخوای خب اس پلاد به درد نخور رو بگیر اخه چیه این چند میلیون دلار بدی بهش خب همونو بخر تو که از ماشین چیزی نمیدونی جز شتاب والا به خدا
Taha Malek
۱ اسفند ۱۴۰۰کابین تسلا و هندلینگش و ترمزاش و پرفورمنسشو با تسلا مقایسه کن نمیگم می ارزه اما نسبت به تسلا می ارزه
امین
۳۰ بهمن ۱۴۰۰مسخره یعنی اینکه هایپر کار تست تصادف با ۳۰ تا سرعت داشته باشه شیره مالی در حد المپیک سرعت این تست ها باید از جلو حداقل ۱۳۰ از کنار ۷۰ تا باشه نه سرعت یک دونده نوجوان اصلا ستاره کم بیارع خوب که چی؟ چون میخوان ستاره فول بشه سرعت تست رو ۳۰ میکنن؟
مردیم از خوشی
۳۰ بهمن ۱۴۰۰🙂 چی زدی ؟
این قانون برا همه هست که ۳۰ تا باشه یجوری نوشتی انگار ریمک گفته برا ما شل بگیرید
امین
۳۰ بهمن ۱۴۰۰این قانون برای همه است؟؟؟ بگذریم که جمله اولت هم جوریه که کاش رو در رو جوابتو بدم قانون برای همه است ؟ سرعت ۳۰ تا؟؟؟ خوب قانون اشتباه است ۸۰ میلیون غلطی رو بگن درست همچنان غلط غلطه
Humer
۳۰ بهمن ۱۴۰۰چی ؟! خب اولندش به قول مردیم از خوشی انگار مت ریماک گفته دومندش خب معلومه فیبر کربن درسته بسیار سبکه ولی استحکام کمی نسبت به آلومینیوم داره
سومندش فکر کردی ماشینو از قصد محکم بزنه که نابود میشه الان این ماشین رو بدنه اش و شاسی اش رو درست میکنه تا دوباره به اسم یه ریماک بفروشه
راستی این نمره خیلی خوبی هست برای یک هایپر کار اکثر محصولات خاص (هایپرکار) یا حاظر به انجام این تست نیستن یا نمره خوبی نمی گیرند
ارشیاSVJ
۳۰ بهمن ۱۴۰۰طبق تستها یه نوعی از فیبر کربن ۲.۴ تن فشارو تحمل میکنه
این مقدار فولاد کربن ۱.۶ تن فشارو بیشتر دووم نمیاره.
Humer
۳۰ بهمن ۱۴۰۰جالب بود مرسی
امین
۳۰ بهمن ۱۴۰۰خب معلومه فیبر کربن درسته بسیار سبکه ولی استحکام کمی نسبت به آلومینیوم داره
۱ میخواستن فیبر کربن نکنن پس قبول کنن ایمنیش کمه
سومندش فکر کردی ماشینو از قصد محکم بزنه که نابود میشه الان این ماشین رو بدنه اش و شاسی اش رو درست میکنه تا دوباره به اسم یه ریماک بفروشه
۲😂😂😂😂😂😂خوب پس کل این تست ها کشکه و در عمل هیچ
راستی این نمره خیلی خوبی هست برای یک هایپر کار اکثر محصولات خاص (هایپرکار) یا حاظر به انجام این تست نیستن یا نمره خوبی نمی گیرند
۳🤣 خوب پس اینطور که میگی هایپر کار ها ایمنشون بسیااااار کمه و باید قبول کنن نه اینکه ستارع ایمنی بچپونن
R
۱ اسفند ۱۴۰۰ببخشید بهشون میگیم سرعتشو زیاد کنن چون شما گفتید
سهند
۳۰ بهمن ۱۴۰۰از این ماشین خوشم میاد
در حال حاضر بهترین هایپرکار الکتریکی است.
مازیار
۳۰ بهمن ۱۴۰۰طراحی بدنه اش بر خلاف رسم معمول هایپرکارهای
تیراژ پایین خوب بنظر میرسه
اما اون پینین فارینا باتیستا یه چیز دیگست
فرید
۳۰ بهمن ۱۴۰۰باورتون میشه مت واتسون اینطوری کتابی حرف بزنه؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ بهمن ۱۴۰۰درود، اول تشکر میکنم از جناب اشتری ویدیو رو نگاه کردم ممنون🙏
دوماً بابت اینکه دوباره پنل کاربری سایت رو به حالت قبل برگردوندید ممنونم🙏
سوما،آقای اشتری این حساب قبلی من نزدیک یه ساله تو اسپمه! واقعاً درک نمیکنم چرا نزدیک به ساله میگذره و هنوز درست نشده! ممنون میشم اگه به آقای عقیلی خبر بدید از این حالت درش بیاره(این یکی سالمه که فقط بخاطر همین موضوع ساختمش اون یکی اکانت رو الان تو ریپلای جواب میدم اون منظورمه)
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ بهمن ۱۴۰۰این اکانت رو منظورمه…
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ممنون از لطف شما
چشم پیگیری می کنم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ بهمن ۱۴۰۰تشکر….
1123
۳۰ بهمن ۱۴۰۰واقعا خوش شانسیم که میتونیم ظهور دو سه گانه مقدس رو ببینیم
اولی که P1, 918, Laferrari و الان هم AMG ONE و Valkyrieو ریمک نورا
این سه تا با سه فلسفه مختلف قراره تعریفمون رو از بالاترین سطح عملکرد ارتقا بدن
درست مثل ویرون، مثل F1 و 911 GT1 و CLK GTR مثل F40 مثل شلبی کبرا و …
AMG GT R
۳۰ بهمن ۱۴۰۰سلام دوستان من برگشتم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ بهمن ۱۴۰۰خوش برگشتی
Hadi
۱ اسفند ۱۴۰۰دوستان چند سوال داشتم، آیا کسی میدونه خودروهای تست تصادف چه سرنوشتی پیدا میکنن، آیا دوباره بازسازی میشن یا قطعات قابل استفادش باز میشه و رو خودروهای بعدی کار گذاشته میشه و یک سوال مهمتر آیا جلوبندی و ستون های خودروهای تست تصادف که آسیب دیده بازسازی میشن یا کلا از رده خارج و دوباره قالب ریزی و جوشکاری و ساخته میشه
F.A
۱ اسفند ۱۴۰۰سلام بر پدال
سپاس از اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار میدید.
خدا قوت
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ اسفند ۱۴۰۰ممنون از انرژی که به ما دادین
هدف رضایت شماست
net
۱ اسفند ۱۴۰۰ماشینهای ائودی و پورشه و لامبورگینی که در کشتی به مقصد امریکا در اتش سوختند😔😔
امین
۱ اسفند ۱۴۰۰به ما که چیزی نمیرسه
امین
۱ اسفند ۱۴۰۰دیگه با ۲ میلیون دلار شاسی میترکید که …
هالک
۲ اسفند ۱۴۰۰امیدوارم ریماک ابروی بوگاتی رو نبره
Ferrari
۱۸ اسفند ۱۴۰۰خودروی قابل احرامی است