تلویزیون پدال

چرا خودروسازی جهان، مدیون ژاپن است/ دوبله فارسی

از نظر کارشناسان، کارل بنز اولین خودروی احتراقی جهان را اختراع کرد و هنری فورد، نخستین کارخانه‌ی خودروسازی را بنیان نهاد؛ اما شرکت‌های ژاپنی مهم‌ترین تاثیر را در بهبود کیفیت وسایل نقلیه‌ی موتوری و ساخت امکانات جانبی داشتند.

رسانه‌های خبری مشهور مثل رویترز، هر سال فهرستی از شرکت های مختلف با بیشترین اختراعات ثبت شده، منتشر می کنند. معمولا گروه صنعتی 3M، صنایع هوایی بوئینگ و داروسازی بایر آلمان، در صدر قرار دارند. این فهرست برای خودروسازان نیز ارائه می‌شود؛ درحالی‌که برندهای ژاپنی، هرسال بیشترین تعداد اختراع و ابتکار مرتبط با خودروها را ثبت می‌کنند. تویوتا، نیسان و هوندا، حتی در بدترین شرایط اقتصادی، هرسال صدها پتنت (Patent) جدید دارند.

بسیاری از تجهیزات الکترونیک در خودروهای امروز، مثل نمایشگر لمسی، دوربین پارک و پردازنده‌ی کامپیوتری، ابتدا در مدل های ژاپنی نصب شد. ابتکار مهندسان ژاپنی در بهینه‌سازی کارخانه‌های تولید و مونتاژ خودرو نیز، بیشترین تاثیر را بر صنعت وسایل نقلیه داشت. این قبیل فعالیت‌های مدیریتی، کیفیت و طول عمر مدل‌های مختلف را افزایش داد.

تحول در خط تولید و فرایند ساخت خودرو

در سال‌های ابتدایی اختراع خودرو، چند کارگر با هم، یک ماشین می ساختند. هنری فورد، این پروسه را به کلی تغییر داد و رسما، بنیان‌گذار کارخانه‌های خودروسازی شد. با ابتکار هنری فورد، سرعت تولید بالا رفت، کیفیت ساخت بهتر شد و قیمت خودرو پایین آمد. حدود ۵۰ سال بعد، آقای تائه‌چی اونو (Taiichi Ohno)، تغییرات بزرگی در کارخانه‌ی تویوتا ایجاد کرد. طرح این مهندس ژاپنی به نام تولید ناب یا Lean Manufacturing، هفت  قسمت داشت که مهمترینش، صرفه جویی در زمان بود.

Taiichi Ohno تاچی اونو

تائه‌چی اونو باعث شد کیفیت و تیراژ تولید خودروهای تویوتا با کمترین هزینه، به شدت افزایش پیدا کند. مشابه انقلابی که هنری فورد برای خودروسازی دنیا فراهم کرد، ابتکارات تائه‌چی اونو هم به سرعت توسط شرکت های مختلف جهان، مثل فورد الگوبرداری شد. درواقع طرح lean manufacturing یا تولید ناب که توسط تویوتا و تائه‌چی اونو اجرا شد، صنایع مختلف غیر خودروسازی را هم تحت تاثیر قرار داد.

اولین مکان‌یاب و نمایشگر مجهز به GPS

دومین خدمت بزرگ ژاپن به خودروهای دنیا، سیستم ناوبری است. قبل از آنکه GPS و مسیریاب ماهواره‌ای دردسترس همه باشد، مردم برای رسیدن به مقصد از نقشه های کاغذی و قطب نما استفاده می کردند. اوایل دهه ۸۰ میلادی، هوندا یک نوع سیستم مسیریابی ارائه کرد که عملکرد جالبی داشت اما اصلا ماهواره‌ای نبود. این وسیله به نام الکترو جایروکیتر (Gyrocator)، حدود ۲۷۰۰ دلار قیمت داشت، درحالی که قیمت  هوندا آکورد در آن زمان، حدود ۱۰ هزار دلار بود.

 اولین سیستم ناوبری خودرو

داخل جایروکیتر، یک قطب نما با تراز سه حالته  و ژیروسکوپ وجود داشت. این وسیله، اطلاعات مربوط به جهت حرکت خودرو و سرعت لحظه ای را به نقشه منتقل می کرد تا مکان فعلی مشخص شود. یک نمایشگر پلاستیکی ۶ اینچ روی داشبورد هوندا آکورد سفارشی نصب شد و راننده باید قبل از شروع حرکت، محل دقیق خود رو برای نقشه‌ی کاغذی مشخص می‌کرد. در واقع جایروکیتر فقط مکان یاب خودرو روی نقشه بود و برای پیدا کردن مسیر رسیدن به مقصد، کاری انجام نمی داد. به همین دلیل، تولید جایروکیتر  بعد از یک سال متوقف شد.

حدود ۱۰ سال بعد،  تویوتا سورر و لکسوس SC، اولین خودروهایی بودند که می‌توانستند به ماهواره و سیستم GPS وصل شوند تا محل لحظه‌ای به صورت اتوماتیک روی مانیتور دیده شود؛ اما این سیستم هم نمی‌توانست برای رسیدن به مقصد، مسیر خاصی را پیشنهاد دهد.

oldsmobile toronado اولین مسیریاب ماهواره ای خودرو

در سال ۱۹۹۵، اولدزموبیل با مدل تورنادو (Oldsmobile Toronado) موفق شد اولین خودروی دنیا با مسیریاب ماهواره ای را تولید کند؛ اما در نهایت، تا سال ۲۰۰۵، نصب نمایشگر و تجهیزات ناوبری مجهز به GPS توسط خودروسازان مختلف، همه گیر نشد.

اولین نمایشگر لمسی و دوربین پارک

از اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی، استانداردهای ایمنی برای خودروها تغییر کرد. تولیدکننده‌ها موظف شدند، مدل‌هایی با سقف تقویت‌شده و ستون‌های حجیم بسازند تا وزن ماشین را در حالت واژگونی تحمل کند. این قوانین باعث افزایش اندازه‌ی ابعاد اتاق شد و البته دید راننده رو محدود کرد.  در بعضی مدل‌ها، حتی با چرخیدن به پشت هم دید به عقب وجود نداشت.

lexus sc 1995 لکسوس کلاسیک کوپه

تویوتا اولین خودروساز دنیا بود که دوربین پارک برای مدل‌های تولید انبوه ارائه کرد. مدل ۱۹۹۱ از تویوتا سورر و لکسوس SC، نمایشگر و مکان‌یاب ماهواره‌ای داشتند؛ پس فقط نیازمند دوربین برای دید به عقب بودند. این آپشن به نام الکترومولتی ویژن تاچ اسکرین سیستم، در ابتدا مخصوص بازار ژاپن بود.

first touchscreen h اولین نمایشگر تاچ اسکرین خودرو

روی صفحه، ۹ خط نور مادون قرمز وجود داشت. اگر کاربر نمایشگر را لمس می کرد، این خطوط نامرئی قطع می‌شدند و مانیتور به صورت تاچ اسکرین عمل می کرد.

در سال ۱۹۹۱، دوربین‌های فیلمبرداری، وزن بالا و ابعاد بزرگ داشتند. به همین دلیل نمی‌توانستند روی خودرو نصب شوند. تویوتا در آن زمان، از اولین نمونه‌ی دوربین های دیجیتال با فناوری CCD استفاده کرد تا بتواند تصویر را به صورت زنده روی نمایشگر نشان دهد.

اولین کامپیوتر و ECU خودرو

به مرور زمان، تنوع تجهیزات الکترونیکی خودروها افزایش یافت. نمایشگر، دوربین پارک، ناوبری ماهواره ای، سیستم پخش فیلم و موسیقی، به همین دلیل انواع سنسورها و همین طور قطعات فنی، نیازمند یک کامپیوتر برای هماهنگ سازی و پردازش اطلاعات بودند. فورد، این نیاز را احساس کرد و یک مینی کامپیوتر مخصوص خودرو به شرکت ژاپنی توشیبا سفارش داد.

در سال ۱۹۷۴،  اولین میکروپروسسور ۱۲ بیت به نام EEC1 توسط توشیبا برای فورد ساخته شد. چهار سال بعد، فورد این تجهیز را به عنوان اولین ECU مخصوص خودرو، روی مدل‌هایی از لینکلن نصب کرد. امروزه، نسل هفتم ECU های فورد به نام EEC7 برای موستانگ و F-150  تولید می‌شود.

تحول در سیستم روغن‌کاری و تصفیه روغن

حدود ۱۰۰ سال پیش از امروز، طول عمر خودروها معولا به ۷۰ هزار کیلومتر نمی‌رسید. یکی از دلایلی که باعث می شد قطعات فنی، خیلی زود مستهلک شوند، روغن موتور بود.

مایع روان کننده‌ بین سطوح فلزی حرکت می‌کند و خیلی زود کثیف می‌شود.  فیلتر روغن در خودروهای اولیه، خوب کار نمی‌کرد و ناتوان از پاک‌سازی این مایع بود. مشکل تصفیه‌ی روغن تا سال ۱۹۴۳ وجود داشت و معمولا ۱۰ درصد روغن، تصفیه نمی‌شد.

فیلترهای امروزی، براساس ابتکاری از تویوتا ساخته می‌شوند. این طرح، نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر خودروها دارد. سیستم تصفیه و فیلتر روغن تویوتا که اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی ساخته شد، طول عمر خودروها رو از ۷۰ هزار به ۳۰۰ هزار کیلومتر افزایش داد.

در ویدئویی که به تازگی توسط کانال یوتیوب دونات مدیا (Donut media) ساخته شده؛ نقش مهم خودروسازان ژاپنی در بهبود وسایل نقلیه‌ی جهان یادآوری می‌شود. کارشناس حاضر در این این فیلم کوتاه معتقد است؛ تمام خودروهای امروزی، روح ژاپنی دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

مطالب مشابه

‫۵۵ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (147 ديدگاه)

    بدون شک ژاپن ستون اصلی صنعت خودرو عه
    تو صنعت خودرو شتاب و سرعت ملاک نیستن، بلکه ملاک اون چیزایی هست که یه خریدار به اون نیاز داره. ملاک اون خودرو هایی هستن که تو شرایط آفریقا و رطوبت خاورمیانه دوام بیارن.

    موافقم 138
    مخالفم 29
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      آلمان و آمریکا سلام میرسونن
      مطمئن باشید ژاپن تنهایی ستون خودروسازی نیست
      آلمان هست… آمریکا هست…

      موافقم 128
      مخالفم 34
      1. کافر مقدس

        ۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1635 ديدگاه)

        اگه دنبال تاریخی که قدیمی ترین خودرو ها میرسه به فرانسه زمانی که برقی و هیدروژنی بود 1810 اون موقع ها

        بعد فرانسه و سیتروئن با اون تاریخ در پدال نقش هویج رو داره :))

        https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA_%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87#%D9%82%D8%B1%D9%86_%DB%B1%DB%B8_%D9%88_%DB%B1%DB%B9

        سال 1903 حتی آمریکا با فورد نتونسته بود اندازه فرانسه خودرو تولید کنه

        در سال 1903 فرانسه با تولید ۳۰۱۲۴ خودرو (تقریباً ۴۹٪ از کل جهان) در مقابل ۱۱٬۲۳۵ خودروی تولید شده در ایالات متحده، پیشروترین خودروساز جهان است

        وقتی فرانسه خودرو تولید میکرد نه خبری از فورد بود نه بی ام و فیات و ….حتی کمپانی مرسدس 23سال بعد از اینا تاسیس شد . فیات حتی از فورد قدیمی تره . خیلی ها نبودن وقتی دو قطبی بین فرانسه و ایتالیا بود

        موافقم 49
        مخالفم 60
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          مردم کشور ما از ژاپن فقط چندتا از محصولاتش را میشناسند بخصوص موتور و خودرو و لوازم خانگی یا ساعت ، در حالی که در کشورهای دیگر با دریایی از اجناس ژاپنی طرف هستیم که برخی‌هایشان توسط قاچاق وارد کشور میشوند مثل بخاری‌های گازی برقی که بینظیر هستند و دست دوم قاچاق به کشور میشوند یا پارچه‌های لطیف و بسیار مقاوم ژاپنی که آن هم قاچاق به کشور می‌آید یا لوازم تحریرش که بسیار کم‌یاب هستند در حالی که در دیگر کشورها راحت فروخته میشوند با بازاری رقابتی !

          محصولات ژاپنی ، سَبکی از زندگی با کیفیت را به انسان هدیه میکند نه دروغ یا سرابی که از محصولات چینی میبینیم یا عروسک فرنگی‌های کره‌ای که هنوز سانگ‌یانگ با این همه تلاش در خودروسازی اَند‌َرخمِ یک کوچه‌ هست یا دیگر محصولاتش که پس از مدتی خودشان را وِل میکنند و اوراق میشوند !

          موافقم 86
          مخالفم 21
        2. MC20

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2350 ديدگاه)

          کافر جان لذت بردم … بعد از مدت ها یک کامنت خوندم که سرش به تنش می ارزید … شاید خیلی ها موافق نباشند اما به نظر من ، شخصیت و هویت صنعت خودروی امروزی ، از دیرباز ، ابتدا بر روی نبوغ فرانسوی ها و سپس هنر ایتالیایی ها سوار شد … بعد ها ، مهندسی آلمانی و لاکچری لایف استایل انگلیسی و سادگی (دوام) ژاپنی هم به اون اضافه شدند …

          موافقم 22
          مخالفم 30
        3. بچه مشهد

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (101 ديدگاه)

          اطلاعات غلط در ویکی پدیا فراوان هست چون ویکی پدیا قابل ویرایش توسط کلیه کاربرانش در سراسر دنیا هست پس اطلاعات غلط زیادی وجود داره و نمیشه گفت هر چیزی که در ویکی پدیا نوشته شده صد در صد درست هست و قابل استناد پس لطفاً انقدر با اطمینان صحبت نکنید

          موافقم 36
          مخالفم 4
      2. Farzad

        ۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        به شخصه هیچ فرقی در خودروسازی بین کشورهای آمریکا ، انگلستان ،آلمان ، ژاپن و ایتالیا نمیبینم و معتقدم هر کدوم که نباشه دنیای خودرو زیبایی هاشو از دست میده . هر کشوری خودروهاش رو با توجه به فرهنگ دیرینه و خاص خودش تولید میکنه ؛ مثلا آمریکا به ابهت و آزادی در خودروهاش اهمیت میده همونطور که جاده پهن و درن دشتی هم داره ، انگلستان به اشرافیت و این جور چیز ها و بقیه کشورها هم به همین ترتیب …

        موافقم 61
        مخالفم 6
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          طبق تحیلی شماها چون از ژاپن به حق تعریف شده یعنی بقیه بد هستند و فقط ژاپن درجه یک خودش هست !
          بیخیال !
          فکر کنید تا کمی به آن مغز فشار بیاید !

          اگر هم با شیطنت میخواهید مقاله را به حاشیه بکشانید باز هم بیشتر فکر کنید تا فکر نکنید مخاطب این مقاله بَبو گلابی است !

          مطمئناً در این جهان ، همه چیز تمام نداریم اما شاخصه‌هایی داریم که مُختَصِ جا و مکان و مردم هر نقطه در زمین است مثل آلمان و مهندسی نابش یا ایتالیا با هنر طراحی خاصش یا آمریکا با ایده‌های نابش یا انگلیس با رولزرویس و بنتلی نابش و یا ( ژاپن با کیفیت و اعتبار بالای محصولاتش با قیمتی رقابتی ) !

          همه این‌ها را گفتم که به یک نکته برسم و آن هم اینه که لطفاً اگر مخالف مقاله‌ای هستید در باب تعصبی که دارید ، حداقل ( ترول بازی ) در نیاورید و مخاطب را شاسکول فرض نفرمایید !!!

          موافقم 22
          مخالفم 26
        2. Clean energy (صیانت!)

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1333 ديدگاه)

          این درست ترین کار ممکنه
          مطمئن باشید هیچ کشوری تنهایی نمیتونه یه صنعتو کامل کنه
          هییییچچچچ

          موافقم 20
          مخالفم 3
      3. NAVID۰۰۹۸

        ۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        اول بگم که ممنون از جناب اشتری بابت مقاله‌ی خوبشون .

        موضوع اصلی اینه که بحث فقط خودرو نیست ، بحث یه موضوع ذاتی از تمام محصولات ژاپنی هستش در تمام زوایا !!!

        این made in japan روی هر کالایی به اصل خورده بشه یعنی ندید باید خریده بشه ( باید ) !!!
        چرا میگم باید ؟!!!
        چون اصالت و اعتبار یک شبه به دست نمی‌آید که یک شبه‌ هم از دست برود !

        ژاپن و فرهنگ این کشور یه چیز عجیبیه که قطعاً با باقی جهان متفاوته و آن هم ساختن محصول با بهترین کیفیت هست با قیمتی در دسترس که بتواند پتانسیل خرید را برای اکثریت مردم فراهم کند !

        از خودرو و موتور‌سیکلت ، قایق ، لوازم موتوری کشاورزی ساختمانی صنعتی گرفته تااااااا پارچه ، لوازم خانگی و …. میشه روی محصولاتش حساب کرد و خرید بدون فکر و تَعَمُل !

        ای کاش به جایِ یه مشت معلم و مدیر بیسواد بند پ با سهمیه آمده سر کار که بچه‌ها را لوس و نُنُر بدون سواد به جامعه میفرستند !!! چندتا مدیر و معلم دانا از ژاپن وارد میکردند تا حداقل بشه به نسل جدید امیدوار بود جهت سازندگی کشور نه عقب ماندگی آن که حاصلش شده جُک ساختن در مورد تمام مسائل مهم زندگی روزمره که در پدال هم این دلقک‌ها را زیاد میبینیم که فکر میکنند نمکدانند در حالی که … !

        موافقم 44
        مخالفم 19
        1. Iman99

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          نوید شاید باور نکنی ولی اینجا میخوام بگم تقریبا با نظرت موافقم البته اگه بعضی از اون عادت های قبلی تعریفای چیپ و آبکی خودتو بزاری کنار میتونم بگم باهات موافقم در اینجا
          اگه کسی هم چیزی بهت گفت به حرفای دیگران هم واکنش بدی نشون نده منطقی باش اینجوری تقریبا راه درستو میتونی بری
          من مزدا و هوندا رو داشتم و واقعا بدم نیومد ازشون تو ماشینای ژاپنی هرچند با تویوتا حال نمیکنم یعنی هیچوقت ترغیب نشدم برای خریدش ولی اونم در جایگاه خودش قابل قبوله ( تویوتا برای مصارف روزانه مناسبه ولی مثلا واسه باشگاه رفتن اصلا تو کتم نمیره چون همون مزدا حس اسپرتی و لاکچری بودن رو با هم میداد که این حس رو مگر تو ب ام و با قیمتی خیلی بالاتر پیدا کنید و البته در سطحی بالاتر )
          البته گفتم اینجا با کامنتت حال کردم چون تقریبا تعصب زیادی تو جملاتت موج نمیزد و تقریبا مثل قبلا خودت نگفتی و نظرت حال بهم زن نبود درست و منطقی بود
          هرچند کامل درست هم نگفتی مثلا مشتری بدون فکر و باید هم که دیگه نباید جنس ژاپنی بخره تو همون کیفیت هم بالاتر از ژاپنی هست ولی درکل
          همون حرفی که اینجا زده شد درسته هرکی سرجای خودش قابل احترامه که اگه نباشه یه چیزی لنگه
          خودرو های ژاپنی هم کاملا مناسب و اقتصادی هستن که لازمه وجود داشته باشن و مردم رو ترغیب به خریدشون میکنن چون متناسب با سلیقه و انتخاب خیلی ها هستن
          خیلی از گجت های من الان ژاپنی هستن که دوستشون دارم حتی اگه بدونم وسیله ای بهتر از اونم باشه مثلا آلمانی و یا امریکایی باشه هرچقدر بهتر هم که باشه ولی بازم من این گجت هایی که انتخاب کردم رو بیشتر متناسب باخودم میدونم و دوست دارم

          موافقم 10
          مخالفم 13
        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2865 ديدگاه)

          سپاس از توجه شما

          موافقم 10
          مخالفم 3
      4. حسین

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (27 ديدگاه)

        وقتی صحبت استهلاک و دوام به میون میاد
        خودروهای آمریکایی و بعد از اون آلمانی آشغال به تمام معنا هستن
        بازار خودروهای دست دوم کاملا در اختیار ژاپنی هاست
        هیچ آدم عاقلی هم با کم استهلاک بودن خودرو مخالف نیست

        موافقم 13
        مخالفم 24
      5. ehsan.fa

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1952 ديدگاه)

        صیانت چرا هیت دادی ، مگه ستون تنها وجود داره هرجایی چندین ستون داره چرا قسم خوردین هیت بدین ، از هیتر بودن چه لذتی میبرین

        موافقم 6
        مخالفم 3
        1. Clean energy (صیانت!)

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1333 ديدگاه)

          نه هیت نکرد
          اشتباه متوجه شدید
          البته خودمم حس کردم یکم بد منظورمو رسوندم…
          ایشون گفت یقینا و خیلی مشخص بود پافشاری کردن و فقط گفتن ژاپن
          منم گفتم که نه فقط ژاپن نیست “تنها نیست”
          خودش تنهایی نشده ستون خودروسازی
          بقیه هم بودن که اختراعاتی داشتن که شاید بعضیا شم از اینا بهتر بوده باشن
          همین
          :)

          موافقم 3
          مخالفم 1
      6. محمدهادی

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2410 ديدگاه)

        بنظرم اگر بخواییم خیلی ساده بگیم که امریکا در خودرو چیکار کرد
        آلمان یا اروپا چیکار کرد و ژاپن چیکار کرد باید بگیم
        امریکا رفاه و راحتی آورد
        اروپا و المان شخصیت و جذابیت به ماشینا اورد
        و ژاپن ماشینارو سگ جون و خرکار کرد
        دم همشون کرم
        و لعنت به سایپا و ایرانخودروی کهنه پرست پرهزینه

        موافقم 28
      7. Amoo HamiD

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (2464 ديدگاه)

        داداش فشاری شدی بشدتا …
        آب سرد بخور عزیز دل …
        آخ آخ الحق که منتظر همچین پستی بودم …
        تیخیخیخیخیخیخیی
        بیگ لایک به جناب اشتری

        موافقم 2
        مخالفم 4
    2. کافر مقدس

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)
    3. کافر مقدس

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      اینا حتی یک چهارم ابداعات ژاپنی ها هم نبود

      اصل داستان اینجاست

      https://doyouknowjapan.com/cars/#:~:text=The%20first%20automobile%20to%20be,which%20could%20hold%2010%20passengers.

      موافقم 13
      مخالفم 5
  2. ممد ژانگولر

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    واقعا اگر ژاپن نبود الان دیگه نمیتونستیم نفس بکشیم !

    موافقم 17
    مخالفم 18
    1. کافر مقدس

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      طرح lean manufacturing تویوتا دهه 90 از ورشکستگی پورشه جلوگیری کرد و رنو هم خیلی ازش استفاده کرده . پژو هم دهه90 اوضاع ش داشت خطرناک میشد که باز طرح های تویوتا اونجا نجاتشون داد

      موافقم 34
      مخالفم 4
  3. Kato

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (469 ديدگاه)

    فقط می تونم بگم زنده باد ژاپن

    هنوزم جنساش بیسته

    بیست بیست

    کم مصرف کم استهلاک و… با بالاترین پایایی ممکن

    موافقم 37
    مخالفم 10
  4. مسعود

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (512 ديدگاه)

    پشت اسم محصولات ژاپن ، کیفیت و دوام نهفته…
    حالا میخواد تویوتا باشه پاناسونیک باشه سونی باشه یاماها باشه ، مزدا ،هوندا ، هیتاچی و ….
    افرین به این مردم سخت کوش

    موافقم 46
    مخالفم 4
    1. datsun

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      ژاپن قابلیت اطمینان رو به دنیایی خودرو تقدیم کرد

      موافقم 31
      مخالفم 7
  5. Jdm باز

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    واقعا ژاپنی ها خیلی کمک های بزرگی به خودروسازی کردن
    کیفیت بی نظیر ژاپنی تو محصول دیگه ای پیدا نمیشه
    نمیدونم میدونید یا نه ولی بالاترین میانگین ایکیو رو ژاپنی ها دارن که احتمالا بخاطر همونه که بیشترین اختراعات رو ثبت میکنن

    موافقم 19
    مخالفم 9
    1. Ali

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (295 ديدگاه)

      دوست عزیز ظاهرا اشتباه میکنید چون کشور سنگاپور بود که میانگین آی کیو بالاتری داشت
      البته همین موضوع هم زیاد اهمیتی نداره چون این اعتقاد در گذشته بود و در حال حاضر دانشمندان کلا این مورد رو رد کردن چون گفته شده ملاکی نیست به دلایل مختلف چون انواع استعداد و هوش و مغز و… وجود داره و روش ها یکی نیستن کلا قابل اعتنا نیست منطقی هم نگاه کنیم مسلما ما کشور ژاپن رو بیشتر از سنگاپور یا مثلا چین قبول داریم

      موافقم 11
      مخالفم 4
  6. datsun

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    اولین سیستم کنترل پایداری رو هم تویوتا روی کروان تجهیز کرد چند سال بعد بوش پیشرفته ترش رو ساخت و به مرسدس و بیمر فروخت ولی درکل اولین سیستم کنترل رو تویوتا معرفی کرد

    موافقم 22
    مخالفم 7
  7. Farzad

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    آمریکا در ابتدای راه در اوت ۱۹۴۵ پس از یک سری بمباران سراسری و بالاخره بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی، ژاپن را به تسلیم واداشت. پس از این شکست ژاپن با بیش از ۱۳ میلیون نفر بیکار مواجه بود و کمبود مواد غذایی به شدت احساس می‌شد. تورم در حدی بود که حقوق افراد، مکفی مخارج جاری نبود و افراد برای سیر کردن شکم خود اقدام به فروش دارایی خود کرده بودند. برای کالاهای ضروری بازار سیاه درست شده بود و قیمت‌ها ۳۰ تا ۶۰ برابر قیمت رسمی دولت بود. در مورد برنج این رقم به ۱۵۰ برابر نیز رسیده بود. جنگ برای ژاپن به جز ۸ میلیون نفر کشته و زخمی، به بهای ویرانی ۲۵٪ از دارایی‌های غیرنظامی و نابودی ۴۱٫۵٪ از ثروت ملی تمام شد. ژاپن بازسازی شده، با داشتن ۰٫۳٪ از خاک کره زمین توانسته ۲۴٪ از تولید جهانی را به خود اختصاص دهد. این کشور به رغم شهرنشینی متراکم نسبتاً از جرم و جنایت به دور مانده‌است. نسبت سرقت در ژاپن در مقایسه با آمریکا چیزی کمتر از ۰٫۷٪ است. پیشرفت اقتصادی ژاپن چنان چشم گیر بود که در مقطعی آمریکایی هارا به انتقاد از سخت کوشی، کم مصرفی و حجم کلان پس‌انداز ژاپنی‌ها واداشت!. آنچه تصویر ویران ژاپن ۱۹۴۵ را به ژاپن ابرقدرت اقتصادی امروز مبدل کرده‌است، فرایندی است که عده‌ای آن را معجزه نامیدند.
    ( این متن رو جایی خوندم گفتم با دوستان هم به اشتراک بزارم )

    موافقم 36
    مخالفم 5
    1. حسین

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (27 ديدگاه)

      داداش پیشتر حرفات صحیح
      ولی تولید ناخالص داخلی دنیا در سال 2021 کلا شده ۱۴۱٬۸۵۹٬۶۲۵ میلیون دلار (بر اساس براورد صندوق بین المللی پول )
      سهم ژاپن از این رقم ۶٬۸۵۶٬۳۱۵ میلیون دلار بوده
      چطوری به نظر شما شده 25 درصد از کل ؟
      در بهترین خالت میشه 10 درصد

      موافقم 6
      مخالفم 5
  8. F.A

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (125 ديدگاه)

    درود بر شما

    عالی بود

    درود بر ژاپنی های متعهد

    موافقم 9
    مخالفم 7
  9. sobhun

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خودروهای ژاپنی به دلیل استانداردهای کیفی مطلوب، مصرف کم، استهلاک پایین و عمرمفید بلندمدت از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند و این مسئله در مرور زمان به خوبی ثابت شده.

    موافقم 16
  10. آرش+وان

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (316 ديدگاه)

    ساخته کدام کشورها در نزد مردم جهان محبوب تر و با اعتبارتر است ؟

    گزارش شرکت آمریکایی Statista از رنکینگ و امتیاز محبوب ترین Made-in-Countriesها در سال ۲۰۱۷ (آخرین آمار رسمی منتشر شده روی اینترنت)

    🥇آلمان 🇩🇪 100
    🥈سوئیس98 🇨🇭
    🥉اتحادیه اروپا 92 🇪🇺

    4 انگلستان 91 🇬🇧
    5 سوئد 90 🇸🇪
    6 کانادا 85 🇵🇪
    7 ایتالیا 84 🇮🇹

    8 ژاپن 81 🇯🇵
    8 فرانسه 81 🇫🇷
    8 آمریکا 81 🇺🇸

    11 فنلاند 77
    11 نروژ 77

    13 هلند 76
    14 استرالیا 75

    20 اسپانیا 64

    42 هند 36
    49 چین 28
    50 ایران و عراق

    کره جنوبی رو توی لیست خلاصه پیدا نکردم !!! (لیست کاملش پولیه)

    نوروزتان شاد و پیروز بادا 🤩👍🏻

    موافقم 23
    مخالفم 9
    1. کافر مقدس

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      این اصلا آمار نیست و دیتا ابتدایی هست اوه برای 5سال پیشه . این آمار مارکت هست . بسیاری کمپانی ها مولتی نشنال هستن حتی دیگه در دارو هم نداریم کشوری که صفر تا صد خودش بسازه

      خوده سایتش گفته شاخص بر مبنای آمار کالایی هست که در کشور مقصد فیت اند فینیش شده . مواد اولیه از خاورمیانه و.. میاد در اروپا و آمریکا پروداکت میشه . مثلا در مورد قرص که آمار دارم . مواد اولیه از هند میاد در اتریش و آلمان و آمریکا پروداکت میشه و اینجوی میشه به نام اون کشوری که پروداکت کرده

      پلی استیشن قطعات از آمریکا میاد ولی برند ژاپنی سونی روش هست . به این مسئله نمیگن کشور سازنده ش همونی هست که مرحله آخر ساخت و پرداخت کرده واژه MADE IN لزوما معنی صفر تا صد ساخته شدن یک کالا در یک کشور رو نمیده . در مورد ماشین ماشینی نداریم که صفر تا صد در یک کشور تولیدبشه فورد با 49%بومی ساز ترین خودرو هست

      چیزی که آمار این سایت از کشور تعریف کرده منظورش کشور مقصد و پروداکت کننده ست

      https://www.statista.com/page/Made-In-Country-Index

      اتفاقا آمار پارسال ش هم هست که سوییس رتبه یک گرفته . تو گزارش مردمی از شکلات و ساعت های سوییسی خوششون اومده و سوییس شده رتبه 1 فردا ممکنه از محصولات ایران و محصولاتی مثل مستعان خوششون بیاد ما بشیم رتبه یک :)

      موافقم 7
      مخالفم 8
      1. حسین

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (27 ديدگاه)

        منطق یه به اصلاح هموطن مثل تو
        وابستگی کامل به کشورهای صنعتی
        بله قربان گفتن بدون استثنا به آمریکا
        به به و چه چه کردن برای آمریکا در حالی که اصلا داخل آدم حسابت نمیارن
        بالیدن به تمدن چند هزار ساله و قدرت سلسله های ایرانی

        موافقم 2
        مخالفم 16
      2. احمدعلی

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (121 ديدگاه)

        پلی استیشن دقیقا کدوم قطعاتش از آمریکا میاد؟تراشه هاش که مهمترین و گرون ترین قطعاتش هستن کلا تو ژاپن و تایوان ساخته میشن

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. Ali

          ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (77 ديدگاه)

          داداش اون تراشه هایی که میگه
          اولا اصلا هیچ تراشی در ژاپن ساخته نمیشه و فقط در تایوان ، کره ی جنوبی ، آمریکا تولید میشه .
          دوماً اون تراشه های که در کشور های مختلف تولید میشه ، خود آمریکا صنعتش رو به اون کشور ها برده چون اون زمانی که ژاپن و تایوان و … نمی دونستن تراشه به چی میگن و چه کاربردی داره آمریکا در « سیلیکون ولی » در کالیفرنیا تراشه رو اختراع کرده و سپس به تولید انبوه رسانده بود و تازه تا چند دهه تمامی تراشه های دنیا در سیلیکون ولی ساخته میشد بعد خود آمریکا تکنولوژی و صنعتش رو به تایوان و کره ی جنوبی برد ، تازه تمامی دستگاه های تراشه سازی دنیا تحت نظر شرکت « IBM » یا همون موسسه ی تکنولوژی آمریکا هستش .
          می دونم دیسلاک میشم ولی خب باید حقیقت رو بگم .
          و جالب هم اینکه تمامی تراشه های دنیا امروزه در « سیلیکون ولی » طراحی و مهندسی میشه و در تایوان زیر نظر آمریکا تولید و توضیع میشه .

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. محمد

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (60 ديدگاه)

      آقای آرش+وان، آمار تان اشتباهه.

      موافقم 4
      مخالفم 3
  11. net

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3397 ديدگاه)

    دنیا مدیون اختراعات و اکتشافات امریکا هست و بعد ژاپن و…

    موافقم 22
    مخالفم 9
    1. Ali

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      واقعاً 👍👍👍🇺🇸🇺🇸🇺🇸

  12. meysam

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    بابت این مقاله ممنونم
    واقعا جالب بود

    موافقم 12
    مخالفم 1
  13. ارین صاحب جمعی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    بابا دعوا نکنید اگه بخواید قشنگ مطلب برامون جا بیوفته جهان مدیون همه آلمان هست هم ژاپن هم امریکا این سه تفنگ دار هر کدومشون یک دنیا دارن و به نوع خودشون به جهان کمک کردن

    موافقم 13
    1. Amoo HamiD

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      ایشاالله آلمان اگه سومین جنگ جهانی رو هم شروع کنه جهان بهش مدیون تر هم میشه :)

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. Amir

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (61 ديدگاه)

      👌

      موافقم 2
      مخالفم 1
  14. بهنام

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    Made in japan
    هیچ کالایی به اندازه ی اونی که این جمله روش نوشته به من آرامش خاطر نمیده .

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. محمدهادی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      چرا
      Made in Germany
      یا
      Made in Usa😂😊💪👏🤟
      واقعا این سه گزینه یعنی محصولی از بهشت بدستت رسیده و قراره به اندازه ی خودت عمرکنه
      و به هیشکی ندش😄😄

      موافقم 11
      مخالفم 4
  15. ماکان

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    سلام . من یکی از افرادی هستم که با اینکه قبول دارم شاید هیچکدام از برند های خودروسازی در جهان از لحاظ میزان دوام ، در حد خودروهای ژاپنی نباشند ، اما در هر صورت چون که من جوری هستم که هر زمان خودرویی بخرم ترجیح می دهم که نهایتاً فقط تا ۵سال از اون ماشین استفاده کنم و بعد هم خودروی من بیشتر امکانات و برخی موارد دیگر را داشته باشد ، بخاطر همین اگر بخواهم خودروی اقتصادی بخرم یا کره ای می خرم یا برخی از فرانسوی ها را .

    موافقم 3
    مخالفم 13
  16. genius

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    این یک حقیقته که ملت ما از سرنداری و بدبختی شدن چینی باز.همینایی که الآن واسه فیدیلیتی و هایما و…. سینه چاک میکنن بخدا که اگه واردات باز بشه و دلارهم تا ۲۰ تومن بریزه قطعا هوندا crv یا حتی تویوتا rav4 رو به کل هیکل نیمچه شاسیای چینیشون و شرکتهاشون ترجیح میدن.این برای عشاق گوشیهای شیائومی هم صادقه

    موافقم 10
    مخالفم 5
  17. Sina10

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    بحث های خنده داری اینجا دیدم!!
    تک تک کشور های امریکا و ژاپن و آلمان و حتی فرانسه و سوئد و این اواخر کره ، به صنعت خودروسازی کمک کردن ولی این وسط امریکا و ژاپن و المان از همه تاثیرگذار تر بودن
    ژاپن قطعا تاثیراتی که تونست در دهه ۷۰ تا ۹۰ میلادی روی بازار خودرو بزاره فوق العاده بوده ، یادمون نره اون زمان مصرف سوخت و بازدهی ماشینا چجوری بوده
    الان هم بسیاری از بازار ها رو تویوتا گرفته
    فرانسه شاید این اواخر بیشتر ناموفق دیدیمشون ولی هاچبک هایی مثل رنو ۵ و پژو ۲۰۵ تاثیر زیادی روی پر رنگ شدن بازار هاچبک ها داشتن ، قبل از اون هم در اوایل پا گرفتن صنعت خودرو ، تعداد زیادی از ماشینای اولیه ساخت فرانسه بودن

    موافقم 5
    مخالفم 3
  18. Bàhram

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    مگه سایپا و ایران خودرو ستون اصلی پیشرفت صنعت خودرو جهان نبودن؟؟؟

    موافقم 10
  19. samurai

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    سه کشور مهم هستن
    ژاپن
    المان
    انگلیس
    یو اس بعد از جنگ جهانی دوم و بخاطر دزدیدن و به کار گیری اختراعات و دانشمندان المانی تونست اسمی در کنه بمب اتم توسط المانیا ساخته شد برنامه فضایی هم توسط طراحی موشکای المانی شروع شد

    موافقم 7
    مخالفم 9
    1. Ali

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      در همین خیال باش
      اصل تو از کدوم مدرکی میگی ، لابد اولین هواپیما و لامپ رو هم مهندسان آلمانی در آمریکا اختراع کردند آره عزیز !!!!
      واقعا که ، آقا اصلا سازمان « NASA » مال آلمان و مهندسان آلمانی توش فعالیت می کنند .
      😂😂😂😂😂
      و واسه این صحبت و استدلال تو افسوس می خورم .
      😔😔😑😑🧐🧐😒😒

  20. علی

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (839 ديدگاه)

    و باز به حماسه دیگر از یه آلمان فن دیگر!!!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  21. کیفام

    ۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    الانه من و میزنید!
    ولی فورد فستیوا اول در یو اس و بعدش در مزدا نیپون و از مسیر کره وارد ایران شد. یک اتومبیل کاملا شهری هست و بدرد روندن در جایی نمیخوره. ولی دوامش طوریکه تمامی فرانسوی ها رو شرمنده خودش میکنه.

  22. nima.jdm

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (305 ديدگاه)

    امریکا ، ژاپن ، آلمان
    سه ستون و قطب اصلی خودرو سازی در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا