احتمالا شما هم متوجه شدهاید که خودروهای مدرن ساخت بیامو، مرسدس بنز و بسیاری دیگر، جعبهدندههای ۸ یا ۹ سرعته دارند. جنرال موتورز و فورد، گیربکس ۱۰ سرعته تولید کردهاند و هوندا نیز در حال همکاری با جنرال موتورز برای تولید جعبهدندهی ۱۱ سرعته است. در این مطلب، به کمک ویدئویی از سایت Donut Media، دلیل افزایش دنده (سرعت) در گیربکسهای جدید را بررسی میکنیم.
ممکن است تصور کنید با تولید جعبهدندههای ۸ یا ۹ سرعته در سالهای اخیر، احتمالا بهزودی مدلهای ۱۵ یا ۲۰ دنده هم تولید خواهند شد؛ اما این رویا نهتنها از نظر فنی غیرممکن به نظر میرسد، بلکه با رشد تقاضا برای خودروهای الکتریکی، غیر ضروری نیز خواهد بود؛ چراکه بسیاری از مدلهای برقی، عملا فاقد گیربکس هستند.
R@m!n
۲۹ دی ۱۴۰۰بنظرم بهترین ویدیویی بود که تا الان دوبله کردین واقعا عالی بود خسته نباشید 👍👍
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ دی ۱۴۰۰سپاس از توجه شما دوست عزیز
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ دی ۱۴۰۰دوستان لطفا نظر بدید، آیا فیلم های دوبله فارسی با موضوع فنی مهندسی براتون جالب هست یا خیر :)
محمد
۳۰ دی ۱۴۰۰مدل جعبه دنده ZF رو 8HP نشون داده شما فرمودید 8HF
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ دی ۱۴۰۰کاملا حق با شماست
جالبه که چندساعت روی این ویدئو کار کردم، بازبینی مجدد داشتم و برای گیربکس ۹ سرعته zf در گوگل تحقیق کردم (در متن فیلم اصلی فقط مدل ۸ سرعته معرفی شده) اما این مورد که شما فهمیدین رو متوجه نشدم
محمد
۳۰ دی ۱۴۰۰تشکر از زحمات شما. پیش میاد این مسائل. بله مشخص بود اضافات فیلم بدلیل 9 سرعته بود. بنظر بهتره دابل چک با فرد دیگری انجام شود. ذهن خود به خود پیش فرضهایی دارد.
Iman99
۳۰ دی ۱۴۰۰بله کاملا
مهدی
۵ بهمن ۱۴۰۰بله . اگه امکانش هست لطفا بیشتر از این مدل ویدیو ها تولید کنید
با سپاس فراوان از کار عالی شما🙏
s-zeus
۱۳ بهمن ۱۴۰۰از نظر من زیر نویس فارسی کافیه اینطوری هم صدای طرف میشنوم هم معنیش متوجه میشم ولی دوست دارم تو یوتوب ببینم چون اونجا انتخاب بیشتر در کیفیت دارم چه رزولیشن چه فریم بعضی ویدیو ها خیلی مهمه 60 فریم باشه (البته نه این یکی)
کوروش
۲۹ آبان ۱۴۰۱بله لطفا
محمد
۳۰ دی ۱۴۰۰سلام.لطف کنین از ویدیوهای مهندسی هم قرار بدین.ممنون
M.Kkarimi
۳۰ دی ۱۴۰۰عالی بود عالی 👌👌 چه محتوا چه دوبله 👌
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ دی ۱۴۰۰ممنونم لطف دارین
محمد
۳۰ دی ۱۴۰۰آقای اشتری تشکر بسیار واقعا محتوای مفید و جذابی بود از وقتی اومدید بار علمی سایت بالاتر رفته
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ دی ۱۴۰۰مخلصم هدف پدال رضایت مخاطب هست
F.A
۳۰ دی ۱۴۰۰با سلام و درود
خدا قوت
با توجه به اینکه سلایق و علایق متفاوتی وجود دارد؛ لذا به نظرم؛ دوبله ها در همه زمینه های مربوط به خودرو و با توجه به علایق غالب انجام شود ولی مسائل فنی مغفول نماند و لازم است هر از چند گاهی ارایه گردد و اما موضوعات فنی همچون اجزای پیچیده گیربکس برای همه جذاب نیست و اگر غالب دوبله ها بر بررسی و نقد خودرو باشد؛ طرفداران بیشتری خواهد داشت.
با احترام. نظرم را عرض کردم.
سپاس
جمشید
۳۰ دی ۱۴۰۰ماشینهای سواری دارن میشن مثل ماک های بیست و چهار دنده آمریکایی دهه های شصت و هفتاد میلادی 😂
شاعر
۳۰ دی ۱۴۰۰ممنون و سپاسگزارم آقای اشتری
دوبله و انتخاب موضوعی که داشتین بسیار عالی بود.
فکر میکنم اکثر کاربران از دیدن ویدئو با موضوع فنی مهندسی لذت میبرن
روند بازسازی ماشینهای کلاسیک
روند ساخت سوپرکارها
موضوعات فنی مهندسی
تکنولوژیهای جدید
ویدِئو با محتوای تاریخچه و رقابت بین خودروسازها
معرفی خودروهای کلاسیک جذاب
و همچنین تکنولوژی ها و نحوه ساخت باتری و ماشینهای برقی میتونن موضوعات جذابی باشن
محمد
۳۰ دی ۱۴۰۰پورش تایکان و آئودی ای-ترون جعبه عنده ۲ سرعته دارند.
شرکت بوش هم داره روی جعبهدنده برای خودروهای الکتریکی کار میکند و اسم آن را گذاشته : CVT4EV
Dna
۳۰ دی ۱۴۰۰ممنون
اگه مقدوره هر هفته حداقل یک ویدئو از مباحث کار کنید خیلی ممنون میشم
تحت پیگرد
۳۰ دی ۱۴۰۰چرا خودروهای الکتریکی به جعبه دنده نیاز ندارند؟
Mahdi
۱۳ بهمن ۱۴۰۰یکی از دلایلش همون دقیقه 1:30 توضیح داده شده چرا موتور درون سوز به جعبه دنده چندسرعته نیاز دارن به همون علت خودروهای الکتریکی نیاز ندارن .
عاشق پدال
۳۰ دی ۱۴۰۰خوب شده پستها.
از وقتی رفتین با زومیت خوب شده پستها
فرشید
۳۰ دی ۱۴۰۰اصلن نتونست خوب و دقیق توضیح بده
پارامتری وجود داره به اسم راندمان گیربگس که یعنی چند درصد از قدرت تولید شده موتور به حرکت تبدیل میشه
فرض کنید توی یه ماشین 100 اسب بخاری، روی دنده 1 تا آخر گاز میدین و دور موتور به 6000 و مصرف سوخت به بالاترین میزان و قدرت موتور 100 اسب تولید میشه
حالا سرعتتون چقدره؟ نهایت 50 کیلومتر
بیشتر انرژی تولید شده توسط موتور به گرما تبدیل و تلف میشه و نه به سرعت و طی مسافت
که یعنی گیربکس فقط تونست 5 درصد قدرت تولید شده موتور رو به چرخ انتقال بده
به همین خاطر باید از دنده 2 و 3 و بالاتر استفاده کرد
هرچی دنده ها بیشتر باشه بازده گیربکس بالاتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ دی ۱۴۰۰تیتر مطلب، دلیل بیشتر شدن تعداد دنده ها و ساخت مدل های 7 یا 8 سرعته است
NMS
۳۰ دی ۱۴۰۰دمت گرم عالی
درمورد موتور وانکل هم بزار
Majid
۳۰ دی ۱۴۰۰واقعاً لذت بردم زحمت کشیدید برای دوبله ، مطلب مفید و محتوی عالی ای داشت ، فقط بعنوان تجربه یه نکته هم اضافه کنم لذت رانندگی با گیربکس 8 دنده بسیار بالاتر از 6 دنده هست اینو پس از 3 سال استفاده روزانه دارم عرض میکنم ، ضمناً بالاتر رفتن تعداد دنده به منظور وزن بیشتر نیست برای مثال گیربکس 8 محور جلو طراحی شرکت کیا در سال 2017 که فقط 8 پوند معادل 3 ونیم کیلوگرم وزن داره
Mahdi
۱۳ بهمن ۱۴۰۰سلام استاید ببخشید یه سوال داشتم :
خودمون میتونیم چرخ دنده های موجود رو شفت ورودی یا خروجی تغیر بدیم که ماشین اون سرعت لازم با دور موتور کمتر به دست بیاره ؟
مثلا رو دنا سمند با موتور ef7 بخواید با 120 تا دنده 5 بری دور موتور خیلی بالا میاد اصلا گیربکس با موتور هماهنگ نیست علاوه یر مصرف سوخت بالا صدا ازار دهنده هم داره
s-zeus
۱۳ بهمن ۱۴۰۰حرف اخرش اشتباه بود قرار بود تسلا جعبه دنده دو سرعته داشته باشه ولی به دلیل سرعت بالای موتور امکان پذیر نبود اون زمان (یا خیلی سخت )خودروی برقی دنده میخواد ولی تعدادش کمتره
https://cleantechnica.com/2019/07/22/ev-transmissions-are-coming-and-its-a-good-thing/