قهرمان سنگینوزن!
زمانی بود که بازوی پرفورمنس مرسدس یعنی ای ام جی تنها روی محصولات معدودی کار میکرد اما حالا و در سال ۲۰۲۰ شاهد اوضاع کاملاً متفاوتی هستیم. ای ام جی به برندی نسبتاً مستقل و کارکشته تبدیل شده و طیف گستردهای از محصولات همچون کوپهها، سدان ها، کراس اوورها و حتی استیشنها را تولید میکند.
موشک زمینی AMG GT، CLA 45 شیک و روان، S63 پرچمدار و حتی نسخههای هیبریدی ملایم E کلاس و شاسیبلند GLE کلاس تنها بخشی از محصولات تولیدی توسط این شرکت هستند؛ و بالاخره نوبت به مرسدس-ای ام جی GLS 63 بازطراحی شده میرسد که در سطح کاملاً متمایزی قرار میگیرد.
اما واقعاً چنین چیزی بیمعنی است. شما یک شاسیبلند سنگینوزن ۱۳۲ هزار دلاری که قدرت ۶۰۳ اسبی داشته و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن تنها در ۴.۱ ثانیه ثبت میشود را به خاطر دلایلی منطقی نخواهید خرید و تنها دلیل خرید آن توانایی مالی بالا خواهد بود! و البته دلیل دیگر هم فوقالعاده بودن این خودروست. البته منظور ما از فوقالعاده معنی محاورهای آن نیست بلکه معنی کلاسیکش مدنظر ماست. AMG GLS 63 راننده را به تحسین وا میدارد.
البته در تولید این خودرو روش آشنای زیادی بکار گرفته نشده است. اکثر مدلهای قدیمی از پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری افسانهای استفاده میکردند اما مدلهای پرچمدار امروزی از نیروگاه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو استفاده میکنند. بله این خودروها بجای پسوند ۶۳ باید با عدد ۴۰ عرضه شوند اما از آنجایی که عملکرد این پیشرانه بسیار خوب است بنابراین AMG همچنان عدد ۶۳ را بکار میبرد.
این پیشرانه قدرت ۶۰۳ اسب بخاری و گشتاور ۸۴۵ نیوتون متری در GLS تولید میکند. به این ترتیب پیشرانه موردبحث ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به مدلهای C 63 S و GLC 63 S تولید میکند که دلیل آن استفاده از تکنولوژی EQ بوست میباشد. علاوه بر ارائه قدرت ۲۱ اسبی و گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری، سیستم EQ بوست قدرت موردنیاز سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی را نیز تأمین میکند. این سیستم پشتیبانی از کنترل سواری فعال AMG و مهمتر از آن کمپرسور برقی برای گردش سریعتر توربوها و کاهش تأخیر آنها را انجام میدهد. GLS 63 و برادر کوچکتر آن یعنی GLE 63 اولین محصولات ۸ سیلندر این خودروساز هستند که از تکنولوژی EQ بوست استفاده میکنند.
پیشرانه یاد شده با همراهی تکنولوژی EQ بوست قویتر از همیشه حس شده و همان موج گشتاور و قدرت تولیدی همیشگی را نشان میدهد. این پیشرانه کاملاً آماده به کار بوده و قدرت خود را فورا ارائه میکند. در واقع عملکرد پیشرانه به گونهای است که راننده حس میکند میتواند قوانین فیزیک را بشکند. خودروهایی با چنین جثه، پهنا و وزنی نباید بتوانند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۴ ثانیهای را ثبت کنند اما خب مرسدس از این قضیه مستثناست.
یکی از مدیران مرسدس میگوید رانندگان GLS 63 دیگر برای رسیدن به تمرین فوتبال خود دیر نخواهند کرد.
البته که اینگونه هم هست زیرا GLS نیروی خود را با صدایی پرطنین به کف زمین میرساند. در جایی که پیشرانههای ۶ سیلندر مرسدس آواز میخوانند، این پیشرانه فریاد میزند. کافی است سیستم اگزوز دو حالته را در تنظیمات پر صداتر بگذارید تا GLS 63 اعلام حضور خود را پیش از پدیدار شدن نمایش دهد.
GLS 63 به همان اندازه که در خط مستقیم تواناست در سر پیچها نیز عملکرد خوبی را نشان میدهد. AMG سیستم تعلیق بادی و کنترل سواری فعال را بهبود بخشیده و این خودرو میتوان وزن بالای خود را پنهان کند. نتیجه اینکه شاسیبلند سه ردیفه مرسدس از نظر هندلینگی در سطح بالایی قرار دارد.
البته این سیستم تعلیق برای ما آشناست و آن را در GLE 53 کوپه نیز دیدهایم.
این مرسدس ۲۵۸۵ کیلوگرمی با ورود به پیچهای تند رفتار پایدار و مطمئنی را نشان داده و تخت باقی میماند. GLS 63 در حمله به پیچها نیز خونسرد باقی مانده و راننده را تشویق به رانندگی سریعتر میکند؛ اما مهندسان AMG فقط به تکان های بدنه توجه نکردهاند. شما واقعاً میتوانید روی ترمزهای گیرای خودرو حساب باز کرده و اصلاً نگران نباشید.
بزرگترین نگرانی ما درباره این خودرو ترکیب سرعت و چابکی در خودرویی با چنین وزنی است. پس از نشستن یک ساعته پشت فرمان ما دیدیم که خودرو را سریعتر از بار قبلی در جادههای پر پیچ و خم میرانیم. اعتمادبهنفس ما همچنان رو به افزایش بود که آغاز بیش فرمانی در GLS را حس کردیم. البته وضعیت بد یا خطرناکی وجود نداشت و خودرو کاملاً در دست راننده بود. قطعاً ۹۹ درصد مواقع وضعیت امنی خواهید داشت اما خب باید رعایت خودرویی به این بزرگی را انجام داد.
نگرانی ما این است که مالکان GLS 63 شاید چگونگی راندن چنین خودروی قوی، چابک و البته سنگینی را ندانند. واقعیت این است که GLS 63 بیش از خودروهایی همچون E63 یا AMG GT قابلاحترام است. شما میتوانید این خودروها را به راحتی در سر پیچ اذیت کنید اما قوانین فیزیک در GLS کمی متفاوت هستند. آقای نیوتون حدود ۳۰۰ سال پیش از دنیا رفته اما قوانین سهگانه او میتوانند هر فرد مغرور و نادانی را شرمنده کنند.
اما شک داریم که اکثر رانندگان GLS 63 خودروهای خود را تحتفشار بگذارند. این خودرو به احتمال زیاد در بزرگراهها با سرعت ملایم حرکت خواهد کرد و اینجاست که مرسدس میدرخشد. کابین خودرو کاملاً آرام و لوکس بوده و وقتی حالت کامفورت رانندگی انتخاب شود، حتی رینگهای ۲۲ اینچی نیز خللی در سواری راحت خودرو وارد نخواهند کرد.
و اگرچه GLS 63 دارای همان ویژگیهای بصری محصولات AMG است اما کابین تفاوت زیادی ندارد. صندلیهای کاملاً نرم، فرمان D شکل و… بخشی از ویژگیهای این بخش هستند. فضای مناسبی برای ۶ نفر وجود داشته و حتی در زمان استفاده از ردیف سوم صندلیها نیز فضای بار خوبی وجود دارد.
با توجه به عدمتغییر چندان کابین و همچنین سواری راحت مدلهای GLS450 یا GLS580 شاید برخی افراد این دو گزینه را بهتر بدانند به گونهای که مدل GLS450 نصف بهای GLS 63 را دارد. خب ما همان ابتدا هم گفتیم افرادی که میتوانند مدل GLS 63 را انتخاب میکنند! افراد برای خریدن این شاسیبلند فکر نمیکنند و اهمیتی هم به قیمت آن نمیدهند. GLS 63 یک خودروی اسپورت سریع است که لباس یک شاسیبلند سه ردیفه را پوشیده است. GLS 63 خودرویی منطقی و توجیهپذیر نیست و این دقیقاً علت فروش سوپر شاسی بلندهای گرانقیمت میباشد.
مشخصات مرسدس-ای ام جی GLS 63 مدل ۲۰۲۱
- پیشرانه: ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی هیبریدی ملایم
- قدرت/گشتاور: ۶۰۳ اسب بخار/۸۵۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۴.۱ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: اعلام نشده
- قیمت پایه: ۱۳۲۱۰۰ دلار
- قیمت مدل تست شده: ۱۴۹۱۶۰ دلار
حمید
۱۸ اسفند ۱۳۹۸خیلی با ابهت و با شکوه هست
شاسی بلند به این میگن
madadi
۱۸ اسفند ۱۳۹۸پدال جان گاهی خبرای چپر چلاق میذاری گاهی هم مثل الان همه ی خوبارو پشت سر هم میذاری نمیذاری هضم کنیم که
علی"P.F"
۱۸ اسفند ۱۳۹۸دقیقا . من هر روز معمولا 3.4 تا مطلبو میخوندم امروز انقد مطلبا خوب بود همرو خوندم :)
Sina Barca
۱۸ اسفند ۱۳۹۸به خاطر اینه کارخونه ها به دلیل تعطیلی نمایشگاه ژنو، آنلاین اون ها رو معرفی میکنن
بی طرف
۱۸ اسفند ۱۳۹۸درسته suv خوبیه ولی لقب اس کلاس شاسی بلند ها آنچنان شایستش نیست، اسمش رو gle l میگذاشتتن بهتر میشد.ولی رینگ های ۲۳ اینچی سفارشیش هم یه چیز دیگن!
Joker
۱۸ اسفند ۱۳۹۸یه چی تو این ماشین بگو که واسه s کلاس بودن کم داشته باشه؟فقط یه چیز؟!
یعنی چه قدر به مغزت فشار میاری که یه چیز پرونده باشی خدا میدونه؟?
NAVID۰۰۹۸
۱۸ اسفند ۱۳۹۸من به شخصه عاشق بنز و محصولات لاکچریشم
اما یه تست و بررسی از علی بخردی در یوتوب دیدم که دلم رو زد و اون هم سیستم تعلیقش بود که انگار ماشین چینی دالاغ دالاغ صدا میداد و میکوبوند که به نظرم مسخره میاد در این سطح و کلاس .
بیطرف و بدون تعصب بخوام بگم ، فکر میکنم bmw X7m در این کلاس گُل کاشته با اینکه اصلاً انتخاب من نیست و میتوانید کامنت هایم را در مقالات مربوطه ببینید .
MAHDI
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ب ام و X7 نسخه M نداره نوید جان!!!
برای مثال قوی ترین نسخه X7 مثل M340 هستش برای سری3!!!!
البته میدونم منظرت X7 M50i هستش که حدود 530 اسب بخار قدرت داره اما درکل یه X7M واقعی نیست!!
ولی در عوض رقیب GLS63 مدل آلپینا BX7 هستش که در آینده نزدیک قراره معرفی بشه با قدرت بیش از 600 اسب بخار!!!!
meysam
۱۸ اسفند ۱۳۹۸در مقابل شاسی بلندهای فول سایزی که آمریکاییها جدیدا رونمایی کردن بنظر من با این قیمت بازنده است مگر اینکه طرف برای دلش حاضر باشه بیشتر خرج کنه.
طراحی داخلیش و ترکیب رنگ بندیش بشدت دلنشین و زیباست
Milad AMG
۱۹ اسفند ۱۳۹۸آخه اینو با اون لگن های امریکایی یکی میکنی !!!
بخدا در حق این ماشین اجحافه که اونا رقیبش باشن
محمد
۱۸ اسفند ۱۳۹۸کاش نسخه 65 دوازده سیلندرم داشت
Ferrari Fxx K Evo
۱۸ اسفند ۱۳۹۸سلطان وارد ، میشود ! به ، S کلاس
شاسی بلندها، درود و شادباش بگید
–
X7 M برادر ناتنی GLS از دیار باواریا
هم ماشین ، با ابهت و کاملی هست
Dr.ALi
۱۸ اسفند ۱۳۹۸بین این و ایکس هفت کدوم انتخابتونه؟
ایکس هفت –
جیالاس +
net
۱۸ اسفند ۱۳۹۸طولش خیلی زیاده و اگر دو ردیف صندلی داشت بهتر بود.اگر دو اگزوز دایره ای داشت قشنگتر بود .جلوپنجره خیلی بد هست.سپر جلو که باز شده خیلی بد هست.دریچه کولر و دیوار کنار دنده و رنگ کرم داشبورد و صندلی بد هست
Joker
۱۸ اسفند ۱۳۹۸ویدئو بررسیش رو دیدم که همین ماشین رو داشت تست میکرد راجب تکنولوژی و آپشناش میگفت که اگه بخوام همه رو توضیح بدم باید یه روز کامل رو وقت بزارم براش! اونقدر Gls 63 نسخه کاملیه که فکر میکنم نیازی به نسخه مایباخ نداشت چون به اندازه کافی فوق لوکس و قدرتمند هست که نیاز به نسخه لوکس تر نداشته باشه…
Ahmad..F12
۱۸ اسفند ۱۳۹۸بنازم به مطالب داداش گلم شاهین ❤
دلتنگتم…
شاهین
۱۸ اسفند ۱۳۹۸مخلصتم داداش
من بیشتر به خدا.
از بس مشغله ها زیاد شده که دیگه…
ولی به یادم شدید ❤❤❤
Dr.ALi
۱۹ اسفند ۱۳۹۸یادش بخیر آقا شاهین تو دوران سربازیتونم زحمت می کشیدید پست مطلب میزاشتین
شاهین
۱۹ اسفند ۱۳۹۸بله واقعا یادش بخیر.
دیشب نگاه میکردم دیدم از سال ۹۳ اینا با پدال هستم. انگاری دیروز بود…
رزیتا
۱۸ اسفند ۱۳۹۸مرسدس بنز اعلی حضرت ماشینهاست
AMIR
۱۸ اسفند ۱۳۹۸من کادیلاک اسکالید مدل 2021 را انتخاب میکنم و بیشتر میپسندمش
samurai
۱۸ اسفند ۱۳۹۸150000 dollar ارزش خریدشو میاره پایین
با این قیمت مدلای انگلیسی لاکچری تره
Milad AMG
۱۹ اسفند ۱۳۹۸مرسدس انصافا توی شاسی بلند ها حجت رو بر همه تموم کرده
یکی از یکی بهتر
رضا
۱۹ اسفند ۱۳۹۸با این قیمت میشه دو تا بی ام و ایکس ٧ خرید ، بعیده با استقبال بازار مواجه بشه
Genius
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ترکیب G و S چه شود!!!!!!!هیچی تو دنیا واسه یه عشق مهندسی مرسدس بنز نمیشه
محمد
۱۹ اسفند ۱۳۹۸حرف نداره
Bob
۲۰ اسفند ۱۳۹۸این علاقه به استفاده از کلمه “بازوی لوکس” دیگه بیش از حده
parham
۶ فروردین ۱۴۰۲من با همین ماشین 320 کیلومتر تو جاده رفتم
، 140کیلومتر تا 260 کیلومترش خم تو 3 ثانیه رفتم