دایملر ساخت تأسیسات ۵۰۰ میلیون یورویی تولید مجموعه باتریهای لیتیم-یونی را آغاز کرد. این تأسیسات در نزدیکی برلین واقع شده است.
این کارخانه بزرگ ساخت باتری اولین کارخانه از این دست در اروپا بوده و تأسیسات گیگا فاکتوری تسلا در نوادا را به چالش خواهد کشید.
ذخیره انرژی یک موضوع کلیدی برای نسل بعدی خودروهای الکتریکی بوده و نگهداری انرژی به دست آمده از باد و خورشید در زمان نیاز یک اصل اساسی است. هر دو صنعت یاد شده به یک سمت حرکت میکنند و نهایتاً هزینهی تولید باتریها به سرعت کاهش خواهد یافت.
Nikolas Soulopoulos تحلیلگر بازوی تحقیقاتی بلومبرگ میگوید:
از آنجایی که هزینههای باتری کاهش و تراکم انرژی آنها افزایش مییابد، ما میتوانیم تا سال ۲۰۳۰ خودروهای الکتریکی ارزانتری را نسبت به نمونههای احتراق داخلی مشابه ببینیم.
انتظار میرود ظرفیت ساخت باتری تا سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شود و قبلاً نیز ساخت تأسیسات بزرگ در سوئد، مجارستان، لهستان و همچنین کارخانه خود دایملر در آلمان برنامه ریزی شده است. انتظار میرود این کارخانههای بزرگ تقاضاهای خودروسازان بزرگی چون گروه فولکسواگن و رنو-نیسان را پاسخ دهند.
انتظار میرود هزینهی ساخت مجموعه باتریهای لیتیم-یون تا ۴۳ درصد کاهش یابد و نهایتاً آرزوی ساخت خودروهای الکتریکی ارزانقیمت به واقعیت تبدیل شود.
منبع: بلومبرگ
احسان(احسان سابق)
۴ خرداد ۱۳۹۶البته که کارخونه بزرگیه اما گیگافاکتوری 5 میلیارد دلار هزینه ساخت و ساز داره که چیزی در حدود 10 برابر بیشتر از این کارخونه هست و گیگا فاکتوری با این سرمایه عظیم یک طرح آینده نگرانه هست و از این نظر باهم قابل مقایسه نیستن.