مرسدس بنز رسماً نسل کاملاً جدید ون تجاری اسپرینتر را معرفی کرده است. این نسل که نسل سوم اسپرینتر محسوب میشود، به طیف گستردهای از فناوریهای جدید مجهز شده و اولین خودرویی است که بر اساس فلسفهٔ جدید مرسدس بنز بنام adVANce شکل گرفته است. همچنین در اسپرینتر جدید سختافزارهای اتصالی پیشرفتهای ارائه شده که بخشی از اینترنت در اشیاء بهحساب میآید. این خدمات اتصالی جدید انجام وظایفی چون کنترل ناوگان و ارتباطات میان مدیران شرکتها و رانندگان را بسیار سادهتر و کارآمدتر کرده و فصل جدیدی را در مدیریت ناوگان وسایل نقلیهٔ تجاری باز نموده است.
اما نسل جدید اسپرینتر تنها در ویژگیهای اتصالی پیشرفته نکرده است زیرا برای اطمینان از اینکه توانایی پاسخگویی به هر نیاز و هر حرفهای را داشته باشد، قابلانتطباقتر از همیشه شده است بهنحویکه اسپرینتر جدید در بیش از ۱۷۰۰ نسخهٔ مختلف ارائه خواهد شد. این انواع مختلف با ترکیبی از نوع بدنه، نوع انتقال قدرت، طراحی کابین، ارتفاع سقف، طول بدنه، تناژ و قسمت بار گوناگون به دست آمده و مرسدس بنز قصد دارد از این طریق وسیلهای عالی و مناسب را تقریباً برای هر نیاز و هرگونه حملونقلی ارائه کند. حداکثر ظرفیت بار اسپرینتر ۵.۵ تن بوده و حداکثر فضای بار آن برابر با ۱۷ مترمربع است. همچنین این ماشین در نسخههای بسیار متنوعی شامل ون باری، ون مسافری، پیکاپ، شاسی و مینیبوس ارائه خواهد شد.
نسل جدید اسپرینتر در ظاهر چندان نسبت به نسل قبلی متفاوت نیست چراکه لزوم ایجاد حداکثر فضای بار ممکن اجازه نمیدهد که فرم جعبهای شکل بخش عقبی تغییر کند؛ اما بااینوجود در دماغهٔ خودرو تغییراتی صورت گرفته که شامل جلوپنجرهٔ بزرگتر و چراغهای باریکتر میشود. در داخل اسپرینتر جدید نیز علاوه بر ویژگیهای اتصالی که در بالا اشاره شد، مرسدس بنز تجهیزاتی را فراهم کرده تا تنش شغلی رانندگان و کارگران را به حداقل برساند. بهعنوانمثال سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید MBUX مرسدس بنز که برای اولین بار در نسل جدید A کلاس ارائه شد، برای اسپرینتر هم در نظر گرفته شده است.
این تکنولوژی شامل اتصالات مرسدس بنز میشود که اجازه میدهد مدیر ناوگان، مأموریتها را به ون انتقال داده و همچنین به مکان و میزان سوخت ماشین نیز نظارت داشته باشد. علاوه بر این، از نگاه مرسدس بنز رانندگان اسپرینتر باید شغل ساده و راحتی داشته باشند. به همین دلیل برای خودرو یک دوربین دید عقب قابل سفارش بوده و حتی وجود دوربین دید کامل ۳۶۰ درجه نیز مانور دهی با چنین خودروی بزرگی را بسیار ساده میکند. همچنین سازنده وعدهٔ بهبود سیستم تهویهٔ مطبوع را در نسل جدید اسپرینتر داده است که به هرچه بهتر خنک شدن محل کار رانندگان در روزهای گرم کمک میکند.
در نسل قبلی اسپرینتر دو نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب بود ولی حالا در نسل جدید گزینهٔ دیفرانسیل جلو هم به آنها اضافه شده است. این نسخهٔ دیفرانسیل جلو ۵۰ کیلوگرم ظرفیت بار بیشتری نسبت به نسخهٔ دیفرانسیل عقب داشته و همچنین ارتفاع کف قسمت بار آن نیز ۸ سانتیمتر کمتر است که درنتیجه بارگیری و تخلیهٔ آن بسیار راحتتر انجام میگیرد. انتقال نیرو در نسخهٔ دیفرانسیل جلو توسط دو گیربکس مختلف شامل شش سرعتهٔ دستی و ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد که دومی برای اولین بار است که در بخش ونهای بزرگ ارائه میشود.
نسخهٔ اروپایی اسپرینتر با یک پیشرانهٔ ۲.۱ لیتری چهار سیلندر دیزل ارائه میشود که در سه سطح قدرت مختلف شامل ۱۱۴ اسب بخار، ۱۴۳ اسب بخار و ۱۶۳ اسب بخار قابل انتخاب است. نیروی هر سه نسخه به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. برای مدلهای دیفرانسیل جلو اما دو سطح قدرت مختلف ارائه میگردد که نسخهٔ قویتر آن ۱۷۷ اسب بخار قدرت داشته و صرفاً برای مدل کمپر ون ارائه میگردد؛ اما برای کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند، هنوز هم پیشرانهٔ ۳ لیتری دیزل برای اسپرینتر قابل انتخاب است که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
اما مهمترین خبر در مورد نسل جدید اسپرینتر این است که در آیندهٔ نسخهٔ تمام الکتریکی آن با نام eSprinter نیز تولید خواهد شده که انتظار میرود در سال ۲۰۱۹ عرضه گردد. مشخصات فنی این مدل هنوز اعلام نشده است اما مرسدس بنز گفته است که اسپرینتر الکتریکی بیشتر برای ترددهای داخل شهری طراحی شده و نهتنها از محیطزیست محافظت میکند بلکه با سازگاری و قابلیت انعطاف خود ارزشافزودهٔ قابلتوجهی را برای خریداران ارائه میکند. مرسدس بنز از هماکنون سفارشات خرید نسل جدید اسپرینتر را با قیمت پایهٔ ۲۰ هزار یورو میپذیرد و تحویل آنرا نیز از ماه ژوئن آغاز خواهد کرد.
me84
۱۹ بهمن ۱۳۹۶.
1700 مدل!!!!!!!
شنیدم تو قاره اروپا وانت به اون شکلی که تو کشورهای دیگه هست ممنوعه. بجای وانت از ون استفاده میکنن. درسته؟
کوروش
۱۹ بهمن ۱۳۹۶درسته حتی توی خیلی از ایالت های امریکا هم ممنوعه برای بار سنگین استفاده از ون مرسومه و برای بار حجیم پیکاپ در اروپا هم مثل عکس بالا پیکاپ ها با محفظه الومینویمی بخاطر فضای کاربردی بیشترش طرفدار زیاد تری داره
SS
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ممنوع یا کم طرفدار
این دو موضوع متفاوت هست
بله پیکاپ ها در اروپا فروش بالایی ندارن و بیشتر از ون استفاده میشه
اما این به معنای ممنوعیت نیست و مثل محبوبیت بیشتر استیشن ها در اروپا هست
مثلا نسخه پیکاپ داچیا لوگان که در ایران هم هست در فرانسه و المان و هلند فروخته میشده و الان هم استفاده میشه
فورد
۱۹ بهمن ۱۳۹۶خوراکه عیده یدونه از اون بشکه چوبی ها هم با شه دیگه اوکیه اوکیه
Khosrow
۱۹ بهمن ۱۳۹۶5.5 تن ظرفیت بار!! نیسان ابی خودمون با اون لاستیک های سنگ و بزرگش با اون همه وحشتی که همه دارن ازش 3 تن بار بزنه ترکونده / 20000 یورو بدی مرسدس و با 10000 تا هم تجهیزش کنی بزنی به جاده های دنیا / شب ها هم زیر یه درخت پارک کنی و فیلم ادونچر ببینی ..
کوروش
۱۹ بهمن ۱۳۹۶??خیلی جالبه فوقالعاده شبیه یک ون توی ارما ۳ هستش حتی خطوط بدنه اش واقعا بازی های الان بعضی چیز هاش رو دقیقا توی دنیای واقعی می بینیم
مسعود
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ون انقد شیک آخه
AMIR
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ببینید اونجا برای حمل بوشکه های نجسی چیا میسازن این جا هم برای حمل انسانی که به گفته خودشون اشرف مخلوقات چیا میسازن