به نظر میرسد که با فروپاشی اجتماع مواجهیم. خواه دلیل این ازهمگسیختگی زامبیها باشند یا هر چیز دیگری، ما احتمالاً زمان زیادتری را دربارهی هر تمدن مدرنی به رؤیاپردازی خواهیم پرداخت. ممکن است به خاطر طرز برخورد و ماهیت متکیبهخود ما باشد یا هم به این دلیل باشد که دنیا دار فانی است، اما ما به فکر آیندهایم و برای آخرالزمان برنامهریزی میکنیم. خبرنگاران حوزهی خودرو هم از این طرز فکر در امان نیستند.
وقتیکه بحثها در دفتر مجله به پایان رسید، افکار ما حولوحوش خودروهایی میچرخید که میخواهیم در مصیبتهای غیرقابل بیان داشته باشیم. زمانی که دنیا به پایان برسد، دلیلی برای بحث وجود ندارد و شما باید قادر باشید که تقریباً در ۴۷ هزار مایل بزرگراه بین ایالتی رانندگی کنید. همچنین باید برای رویارویی با شرایط آب و هوایی شدید آمادگی داشته باشید. و درنهایت، به خودرویی نیاز دارید که بتواند شما و خانوادهتان را به مکانی امن منتقل کند. لطفاً بیخیال قیمت و لوکس بودن شوید! وقتی دروازههای جهنم باز شود، دربارهی قیمت با فروشنده چانه نخواهید زد! از سوی دیگر هم آیا زندگی بزرگترین اشرافیت نیست؟ برندهی این مقایسه مناسبترین شاسیبلند برای رویارویی با وقایع آخرالزمانی خواهد بود.
سه شاسیبلندی که در بحثهای ما موردتوجه بودند عبارتاند از: جیپ رانگلر، مرسدس بنز جی کلاس و تویوتا لندکروزر.
اشتراکات زیادی در این سه خودرو وجود دارد. علاوه بر ساختار بدنه روی چهارچوب، دیفرانسیلهای قفل شونده و اکسلهای زنده، هر سه نسخه ریشهی نظامی دارند و حتی یکی از آنها در بخش تفنگداران دریایی انجاموظیفه میکند. ریشههای نظامی هر سه خودرو باعث شده که توانایی زیاد و قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند و آفرود با آنها در هر شرایطی سهل و آسان است.
رانگلر روبیکان ۲۰۱۶ روح اجداد خود را زنده کرده و از سقف نرم و اکسل Dana استفاده کرده است (سقف سخت نیز به عنوان آپشن در دسترس است). جیپ از پیشرانهی ۶ سیلندر و ۳.۶ لیتری پنتاستار استفاده کرده که توانایی تولید ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ پاوند فیت گشتاور را دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته ی اتوماتیک به چرخها منتقل میشود. ویژگیهای خوب جیپ شامل دندههای کمکی، اکسلهای Dana 44 و دیفرانسیلهای قفل شوندهی الکترونیکی است. جیپ همچنین از میلههای آنتی رول الکترونیکی استفاده میکند که برای افزایش توانایی آفرود بکار میرود.
لندکروزر ۲۰۱۶ سری ۲۰۰ شباهت کمتری به پیشینیان خود دارد. لندکروزر از یخچال در کابین استفاده کرده و فضای کافی برای ۸ سرنشین دارد. اجداد این خودرو حتی سقف یا در نداشتهاند! لندکروزر قدرت خود را از پیشرانهی ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری به دست میآورد. این پیشرانه ۳۸۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۱ پاوند فیت گشتاور را تولید میکند و این نیرو را از طریق گیربکس جدید ۸ سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میکند. سیستم چهارچرخ محرک تماموقت تویوتا با درصد تقسیم ۴۰/۶۰ در جلو و عقب و همچنین وجود دیفرانسیل مرکزی قفل شوندهی تورسن، چسبندگی بیشتری را ایجاد میکند. لندکروزر تنها رقیب حاضر در میدان است که از سیستم تعلیق جلوی مستقل سود میبرد (وحشت نکنید! اکسل عقب سخت مرسوم همچنان وجود دارد.) اما این ویژگی با سیستم تعلیق هیدرولیکی در ارتباط است که بهصورت اتوماتیک چسبندگی را در جادهها افزایش میدهد و باعث پایداری بیشتری خودرو در آفرود میشود.
حالت انتخاب چند عارضهای در لندکروزر وجود دارد و به این منظور طراحیشده که به عملکرد بهتر تویوتا در زمینهای شنی، صخرهای و باتلاقی کمک کند. کرال کنترل هم وجود دارد که کمک میکند که تویوتا در بالا رفتن و پایین آمدن از موانع کنترلشده عمل کند. درنهایت دستیار کمک آفرود هم نصب شده که با قفلکردن چرخ عقب در هنگام دور زدن کمک میکند تا لندکروزر تقریباً همانند یک تانک بچرخد.
اگرچه که فرمول ساخت جی واگن در طول ۳۷ سال تغییر نکرده اما همواره با گذر زمان پیشرفتهایی بهدستآمده است. پیشرانههای ضعیف ۴ و ۶ سیلندر دیزلی جی کلاس دیگر ناپدیدشدهاند. در ایالاتمتحده پیشرانههای ۸ و ۱۲ سیلندر عرضه میشوند و پیشرانهی ۱۲ سیلندر در مدل مرسدس-ای ام جی G500 621 اسب بخار قدرت تولید میکند، اما مدل مرسدس بنز G550 انتخاب معقولانهتری برای پایان دنیاست! زیر کاپوت این مدل پیشرانهی جدید ۴ لیتری توئین توربو و ۸ سیلندری قرار دارد که ۴۱۶ اسب بخار نیرو به همراه ۴۵۰ پاوند فیت گشتاور را از طریق گیربکسی ۷ سرعته و اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میکند. همانند جیپ، سختافزار آفرود G550 هم کاملاً ساده است: دیفرانسیلهای مرکزی، عقب و جلوی قفل شونده با سوئیچی الکترونیکی. جی واگن کاملاً برای انجام وظایف نظامی تعریفشده و بهعنوان خودروی ویژه در پایگاههای تفنگداران دریایی مورداستفاده قرار میگیرد.
بیش از نیمی از آمریکاییها در نواحی زلزلهخیز و مناطقی که طوفانهای شدید و سونامی را تجربه کردهاند زندگی میکنند. تصور این موضوع سخت نیست که به خاطر این سونامیها، افراد مجبورند که به مناطقی با ارتفاع زیاد فرار کنند. اگر شما یکی از آن ۱۵۹.۹ میلیون نفر هستید، میبایست بخشی از زمان خود را در اینگونه مناطق امن سپری کنید. برای شبیهسازی اینگونه وضعیتی، اسکات ایوانز، جانی لیبرمن و من این سه خودرو را انتخاب کرده و عازم کلرادو شدیم.۲۱۳۳ متر ارتفاع برای فرار از موجهای بزرگ کافی نیست؟ تا رسیدن به آن مکان این فرصت را داشتیم تا مواردی را دربارهی پرفورمنس، مصرف سوخت و راحتی این سه غول بفهمیم.
در مقایسه با جی واگن، جیپ با وزن بسیار کمتر در برف اینور و آن ور میرود و با نیرویی که به هر چهارچرخ فرستاده میشود، ما واقعاً مجبوریم تا دربارهی بازنده بودن جیپ کشمکش داشته باشیم. شما باافتخار میتوانید حرکات باشکوه اسکاندیناوی را با جیپ انجام دهید و روی برف سُر بخورید اما انجام این حرکات نیازمند سرعت بالاست ولی اینجاست که محدودیتهای جیپ نمایان میشود. لیبرمن میگوید: “آیا میتوانیم اکسل جلو را سرزنش کنیم؟ تااندازهای بله، اما جی کلاس هم از این نوع اکسل در جلو سود میبرد اما احساس سفتی و استحکام دارد.”
پسازاینکه لغزیدن در برف و یخ را تجربه کردیم، نیاز بود تا سری هم به بیابان بزنیم! اینجا جایی است که سنگفرش خیابانها به پایان رسیده: موآب، یوتا. پس از مشاوره با راهنمای محلی گروه، چالشی جدید را با صخرهها و آبشارهای خشکشده شروع کردیم.
این نبود که من فکر کنم تویوتا در آفرود ضعف دارد بلکه نظر من دربارهی سایز خودرو و زوایای ورود و خروج خودرو بود. هرچند لندکروزر از تجهیزاتی برخوردار است که کارش را راحتتر میکند. لیبرمن دراینباره میگوید: “تویوتا قلب مرا ربود. این پسر بزرگ میتواند به هر مکانی که دو خودروی دیگر میروند پا بگذارد. فقط کرال کنترل و دستیار گردش را فعال کنید و لندکروزر چرخ عقبی را قفل کرده و روی پاشنهی خود بچرخد!”
پس از شبیهسازی فرار در آخرالزمان، حالا نوبت نتیجهگیری است. لیبرمن اینگونه نظر خود را بیان میکند: “میدانم که باید برنده و بازندهها را مشخص کنیم. ازنظر عاطفی اما قلبم میگوید که هر سه شاسیبلند بهطور مساوی دوستداشتنی هستند و من میخواهم که هر سه را داشته باشم.”
رتبهی سوم: مرسدس بنز G550
جی واگن افسانهای یک آفرودر شایسته و توانا است که ما به آن عشق میورزیم. شاید کمی زره بیشتر در بدنه و یکی از آن پیشرانههای دیزل قابل سفارش در اروپا بتواند بعضی چیزها را تکان دهد.
جیپ کوچک ما شجاعانه برای رتبهی اول جنگید. با دو ایراد بزرگ که به گیربکس تنبل و فقدان نیرو مربوط میشود، جیپ در رتبهی دوم قرار میگیرد.
در ابتدا کمی دربارهی اندازه خودرو تردید داشتیم اما تویوتا بهصورت ماهرانهای لندکروزر را مدیریت کرده که هم در آفرود و هم روی جاده توانا باشد. آخرالزمان ممکن است که فردا نباشد اما ما قطعاً لندکروزر را در یاد خواهیم داشت.
جیپ رانلگر روبیکان | مرسدس بنز G550 | تویوتا لندکروزر | |
نوع پیشرانه | شش سیلندر با بلوک آلومینیومی | توئین توربو ۸ سیلندر با بلوک آلومینیومی | ۸ سیلندر با بلوک آلومینیومی |
حجم موتور | ۳,۶۰۴ cc | ۳,۹۸۲ cc | ۵,۶۶۳ cc |
قدرت پیشرانه | ۲۸۵ اسب بخار در دور موتور ۶۴۰۰ | ۴۱۶ اسب بخار در دور موتور ۵۲۵۰ | ۳۸۱ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتنمتر | ۶۱۰ نیوتنمتر | ۵۴۴ نیوتنمتر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۶۹/۱.۸۷/۱.۸۴ متر | ۴.۷۶/۲.۰۵/۱.۹۵ متر | ۴.۹۵/۱.۹۷/۱.۸۷ متر |
فاصله بین محورها | ۲.۹ متر | ۲.۸۴ متر | ۲.۸۴ متر |
وزن خودرو (کیلوگرم) | ۲۰۸۶ | ۲۶۴۸ | ۲۶۶۴ |
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (ثانیه) | ۸.۲ | ۵.۹ | ۶.۸ |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۳ ثانیه با سرعت ۱۳۲.۷ کیلومتر بر ساعت | ۱۴.۴ ثانیه با سرعت ۱۵۴ کیلومتر بر ساعت | ۱۵.۲ ثانیه با سرعت ۱۴۶.۷ کیلومتر بر ساعت |
شتاب جانبی (متوسط) | ۰.۵۹ جی | ۰.۷۱ جی | ۰.۷۵ جی |
قیمت پایه (دلار) | ۴۲۶۹۰ | ۱۲۰۸۲۵ | ۸۴۸۲۰ |
قیمت نسخه تست (دلار) | ۴۵۷۳۰ | ۱۲۵۰۷۵ | ۸۴۸۲۰ |
منبع: motortrend
شاسی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵من نظرم دقیقا برعکس این رتبه بندیه. درسته که از نزدیک بنز و جیپ رو ندیدم ولی بر اساس اطلاعات قبلی رتبه بندی من اینه :
بنز G550
جیپ رانلگر
تویوتا لندکروزر
آخه معیار زیبایی خودرو تو آفرود واقعا چیز مسخره ایه که بررسی شده
سیروان
۷ خرداد ۱۳۹۵درسته که جیپ امریکایی در هر نوعش بهترین افرودر دنیاست ولی باید گفت کلیه مشتقات تویوتا اعم از لندکروزر ، پرادو ، هایلوکس ، اف جی کروز از لحاظ نرمی و ارامش کابین یه چیز دیگه است دیگه افرودشون جای خود داره . همیشه باید یه چیز رو در نظر گرفت تا برسی به افرود باید از جاده انرود رد شی بعد برسی به افرود
ahmad
۲۰ تیر ۱۳۹۵سلام من با بودجه 170 ,موهاوی v8 2011
بخرم یا لندکروزv6 2007
arad
۲۹ شهریور ۱۳۹۵چه مقایسه مسخره ای
از سیستم تعلیق بگیر تا ترمز abs همش رو مرسدس اختراع کرده
سلطان افرود دنیا مرسدسه ۳ محوره g63
مرسدس بنز از نظر تکنولوژی در بالاترین سطح قرار داره امکانات و اپشن هارو مقایسه کنید تویوتا هیچی نداره بعدش اگه فیلم میزاشتی بهتر بود کارایی های مرسدس رو خیلی عالی تر دیدیم تا اینجا مقام سوم بخوره
جیپ مخترع افرود دنیاس زیر تویوتا قرار داره اون وقت؟؟
در کل هر سه عالی هستن اما شما لندکروزر 2016 اوردی قوی ترین ماشین تویوتا و باید قوی ترین ماشین افرود مرسدس g63 رو هم میاوردی نه این بعد ببینم اصلا تویوتا رو مقابل اون ماشین حساب میکنی
جالب نبود در کل
Afg
۲۶ اسفند ۱۴۰۰اونا سوار شدن نظر میدن شما سوار نشده نظر پیدین اسیاب بادی رو سیستانیا اختراع کردن الان بهتریناش تو هلند و اروپا ساختن درسته خودرو رو المان اختراع کرده و بهتریناش مال المانیاست اما قرار نیست دیگران نتونن بهترین باشن اگه کپی کردن اسان بود چرا تعداد کمی گشور میتونن خودروی خوب بسازن فقط ۶ کشور حرفی دارن برای گفتن فقط همینا
شوتي
۱۲ خرداد ۱۳۹۶اووو له له سه تفنگ دار؟تعریف بهتری پیدا نکردم
از قدیم گفتن افرود میخوای ژاپن قدرت امریکا سرعت ایتالیا تکنولوژی المان و بریتانیا؟?رولز رویس
جا داره یادی کنیم از پسر لندکروز اف جی کروز عاشقشم ولی عشق اولم امریکا دوج چلنجر ?