چه شرکت یا فردی اولین پیشرانه درونسوز تاریخ را ساخته است؟ چه کسی اولین خودروی درونسوز تاریخ را تولید کرده است؟ اولین پیشرانه دیزلی تاریخ کار چه کسی بوده است؟ جواب تمامی این سؤالات روشن است اما آیا تاکنون از خود پرسیدهاید اولین پیکاپ تاریخ را چه کسی ساخته است؟ مرسدس بنز مدعی است پاسخ این سؤال را میداند. با ما همراه باشید.
طبق بیانیه خبری منتشر شده توسط این شرکت آلمانی، گوتلیب دایملر که پیشتاز تولید پیشرانههای درونسوز و توسعه خودرو بوده اولین پیکاپ باری دنیا را در سال ۱۸۹۶ تولید کرده است. این وسیله نقلیه بر پایه پیشرفتهای قبلی بنا شده و از پیشرانه ۲ سیلندر ۱.۰۶ لیتری استفاده کرده است.
این پیکاپ کوچک که شبیه خودروهای کارت با یک پیشرانه است قدرت تقریبی ۴ اسب بخاری داشته و نیرو از طریق سیستم تسمه ای به چرخ های عقب فرستاده میشده است. پیشرانه به خاطر لرزشها و حساسیتهای زیاد خود توسط دو فنر پیچشی حفظ میشد. با توجه به چرخ های آهنی این پیکاپ واضح است که تکان های زیادی در آن وجود داشته است.
مکانیسم فرمان نیز از زنجیر برای چرخیدن اکسل جلو استفاده کرده است. راننده در بخش جلوی نشسته و پیشرانه نیز در بخش عقب جا خوش کرده است. بر پایه اطلاعات موجود این پیکاپ مصرف سوخت حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر داشته است که اگر بخواهیم آن را به معیارهای امروزی حساب کنیم این میزان برابر با ۰.۴ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار و ساعت خواهد بود.
دایملر ۲ سال بعدتر با همراه ویلهلم مایباخ نسخه ارتقا یافته پیکاپ یاد شده را تولید کرد و پیشرانه به بخش جلو آمد. اواخر همان سال این پیکاپ طراحی جدیدی با نمای جلوی منحصربهفرد پیدا کرد و تمایز آن نسبت به خودروی اولی بیشتر شد.
نسخه اصلاح شده دیگری از این پیکاپ اندکی پس از نصب پیشرانه در جلو معرفی شد که از پیشرانه بزرگتر ۲.۲ لیتری و سیستم احتراق بوش و سیستم خنککنندگی جدید سود میبرد.
mehran911
۲۴ فروردین ۱۴۰۰درود بر پدر خودروسازی جهان
سهند
۲۴ فروردین ۱۴۰۰من از شما چند روز پیش سوالی پرسیده بودم ولی احتمالا ندیده بودید
سوالم اینه که پیشرانه پورشه ۹۱۱ توربو s پیشرفته تر است یا ۹۱۱ gt3 جدید؟ ( البته از نظر تکنولوژی و مهندسی میگم نه از نظر قدرت و گشتاور) اگر جواب بدید ممنون میشم
mehran911
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سهند عزیز
پیشرانه توربو اس از توربوشارژر های با هندسه متغیر استفاده میکنه که به نوعی زاویه پره های داخل توربوشارژر در دور موتورهای متفاوت تغییر میکنه تا لگ توربو در دورموتور های پایین از بین بره که به عنوان ی اختراع فوق العاده جایزه pace برد و حالا نوآوری های دیگه …
از طرفی پیشرانه GT3 از ی تکنولوژی جالب و پیچیده در منیفولد ورودی استفاده میکنه که رزونانس شار هوای ورودی در برخورد با سوپاپ هوا ، در برگشت باعث ایجاد موج تداخلی میشه که در کل ی تپ هوای پرفشار تر رو وارد سیلندر میکنه خلاصه اش میشه اینکه فشار هوای ورودی به سیلندر دیگه برابر فشار هوای سطح زمین نیست و بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا میکنه یعنی بدون استفاده از توربوشارژر داره تراکم هوای ورودی رو افزایش میده بشینه فشار موثر سیلندر به بیش از ۱۴.۸ بار رسیده که برای پیشرانه نفس طبیعی فوق العاده است
سیستم روغن رسانی dry sump این ماشین به دلیل اینکه پیشرانه تخت بیشترین تاثیر پذیری رو از نیروی G در پیست داره بسیار پیچیده طراحی شده طوری که ۷ نقطه پمپ روغن در این موتور وجود داره که خیره کننده است
از طرفی ساختار سوپاپ هم تغییر کرده و علاوه بر استفاده از سیستم تایمینگ سوپاپ variocam plus و مواد گران قیمت پیزوالکتریک استفاده شده
پورشه لیفتر هیدرولیکی سوپاپ رو به دلیل سرعت پاسخگویی پایین در دور بالا حذفش کرده
همه اینها در کنار قطعات تیتانیومی و قطعات لایه نشانی شده که در نظر گرفته بشه مشخص میشه پیشرانه GT3 تکنولوژیکتر هستش البته این نظر منه بر فرض مثال اسبک سوپاپ این ماشین مثل موتور های ۳۰ سال پیش چدنی نیست بجاش از آلیاژی استفاده شده که با کربن coat شده که بینهایت سختی بیشتری داره و فشار بیشتری رو تحمل میکنه
در کل پورشه روی قابلیت اطمینان پیشرانه های GT خیلی تعصب به خرج میده
Sajjad
۲۴ فروردین ۱۴۰۰توی این سایت یه نظر به درد بخور باشه توی این مدت همینه
تشکر بابت این اطلاعات خوب
سهند
۲۴ فروردین ۱۴۰۰بسیار ممنون مطالب عالی نوشتید
Rman
۲۴ فروردین ۱۴۰۰مهران خان
چه پست عالی بود. دست طلا و دمت گرم.
???
mehran911
۲۴ فروردین ۱۴۰۰مرسی از همه دوستان لطف دارید
کفتارکش
۶ خرداد ۱۴۰۲سلام در رابطه با پاسخ شما به سپهر
قاعدتا پورشه واسه ختک کاری تمایل بیشتری به هوا داره
شما گفتید رزونانس البته تلرانس درسته
اختلاف رو برا بالا وپایین متغییر ازاین کلمه استفاده میکنن حالا میرسیم به تنفس مصنوعی و طبیعی تو عرایض گفتید فشار ورودی رو به سیلندر بالا میبره تا ۱۴.۸بار
هر 1بار=با14.5،psiکه میشه تزدیک به 214.6 psi اصلا چیز زیادی نیست چون این فشار تو تمام سیلندرها با انواع قطر پیستون با نوع سوخت خیلی بالاتر میره میشه بگید چرا چرا مطالعه خودتون رو ناقص انجام دادید برید کاملتر بخونید وبه بقیه دوستانمون اطلاعات غلط ناقص ندید
دوست عزیز ادامه نمیدم بیشتر ازاین
فقط خواهشا خواهشا
ماستها رو نریزید تو قیمه ها دوست عزیز
mehran911
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سهند عزیز
اگه دیدی جواب نمیدم دلخور نشو چون این چند وقت سرم شلوغه و از این به بعد خیلی خیلی کمتر میرسم سر بزنم
کامنت بالا هم قبل از اینکه ی بار بخونمش فرستادم شرمنده اگه غلط نگارشی زیاد داره
Bayerische Motoren Werke
۲۴ فروردین ۱۴۰۰درود بر خدای خودروسازی جهان
mehran911
۲۴ فروردین ۱۴۰۰درود
دانیال جان مثل اینکه این جملات ی عده رو خیلی داره ناراحت میکنه
Bayerische Motoren Werke
۲۵ فروردین ۱۴۰۰خورشید درخشان خودروسازی جهان حالا چه کسی خوشش بیاد چه نیاد به همه میتابه
هرکی هم خوشش نمیاد سر مبارکش رو بزنه تو دیوار
عشق فقط خودت مهران عزیز
ارادتمندم
به عشق خودت Ever ahead
GT
۲۴ فروردین ۱۴۰۰افتخاری دیگر برای مرسدس بنز ❤️?
Zakaria
۲۴ فروردین ۱۴۰۰داداش میگه دایملر بعد شما میگی درود بر مرسدس؟
GT
۲۴ فروردین ۱۴۰۰دایملر مالک مرسدس هست، در واقع خودرو هاش در کاخانه دایملر تولید و با نام مرسدس فروخته میشن
در واقع خیلی تفاوتی نداره بگی دایملر یا مرسدس
Zakaria
۲۴ فروردین ۱۴۰۰حق با شماس، اشتباه من بود متوجه Daimler Motoren Gesellschaft عکس اول نشدم و با Daimler Company که ماشینای لوکس مستقل از مرسدس رو تولید میکرد اشتباه گرفتم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ فروردین ۱۴۰۰این بیشتر شبیه کامیونه تا پیکاپ! البته با استانداردهای اون زمان…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۴ فروردین ۱۴۰۰ولی بازم آفرین به دایملر و بنز❤️?
RezaRs
۲۴ فروردین ۱۴۰۰عالی بود
R@m!n
۲۴ فروردین ۱۴۰۰سرعت پیشرفت بشر تو این 150 سال اخیر چقدر سریع و ترسناک بوده
Farzad
۲۴ فروردین ۱۴۰۰به جز سوالات پاراگراف اول :
اولین خودروی مدرن جهان را چه کسی ساخت ؟
کارل بنز
اولین گواهینامه رانندگی جهان را چه کسی دریافت کرد ؟ کارل بنز
نخستین خودرو چهار چرخ جهان که دارای اکسل بود را چه کسی تولید کرد ؟ کارل بنز
و غیره و ذالک
برای همین بهش میگن ( پدر خودروسازی جهان )
Hadi
۲۴ فروردین ۱۴۰۰واقعاً عالیه ?
ببینید از کجا به کجا رسیدن…
بهتر بگیم خالق خودرو سازی جهان ??
حمید
۲۴ فروردین ۱۴۰۰بوش ،از اول هم تو کار تولید شمع بوده ??
جدا از شوخی یکی از قطعه ساز های بزرگ دنیاست ، هنوز
مرسدس فن
۲۴ فروردین ۱۴۰۰یعد یکی میاد میگه بنز مثل چینیاست! ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
سر پستای مرسدس هم پیدا میشه!
مهدی
۲۴ فروردین ۱۴۰۰عالیه اما الان پیکاپ های بنز خیلی خوب نیستن جز جی 63 6 چرخ و یکی دیگه که الان یادم نیست
Sinaya
۲۴ فروردین ۱۴۰۰X-class
مهدی
۲۴ فروردین ۱۴۰۰افرین همون
محمد مختاری آذر
۲۴ فروردین ۱۴۰۰واقعا حقشون هست همچنین اولین خودروی بنزینی توسط کارل بنز از بنز که تابع دایملر بود
سگ سرابی
۲۴ فروردین ۱۴۰۰شاهین جان دستت درد نکنه مفید بود
mahan
۲۴ فروردین ۱۴۰۰بله برای همین میگند بهش پدر خودروسازی جهان!اصالت و قدمت!بنظرم جایزه مرد خودرویی قرن هم تعلق میگیره به کارل بنز کبیر که علاوه بر هوش و ذکاوت و تلاشش.شجاعت به خصوصی هم داشت که یک ایده رو برای اولین بار به میدان اورد و عمل کرد.
حسین دهمرد
۲۵ فروردین ۱۴۰۰به یاد قدیم یه پیکاپ ۶ متری هشت سیلندر بزن ملت فک نکنن نمیتونی.
اون g کلاس تو رده ی قیمتی رولزرویس قرار میگیره
حالا نگین یونیماگ چون اونم تو رده ی کامیون و کامیونت قرار میگیره.
منظورم یه چیزیه که تو کلاس سه تفنگ دار آمریکایی باشه ببینیم تو آمار فروش چیکار میکنه. اون x کلاس که عملا یه نیسان بود
شاید سودش کمه که مرسدس دنبالش نرفته.شاید تو اروپا خواهان نداشته باشه ولی بازار آمریکا تشنه ی پیکاپ های لوکستره(البته واقعی ها نه مثه قبلی)
عاشق پدال
۲۵ فروردین ۱۴۰۰کوچ کنی استرالیا یه مزرعه بزرگ بخری. بعدم یه بنز جی کلاس پیکاپش. باهاش گوسفند جابجا کنی و علف برا گاوها بیاری.
یه یونیماگ در کنارش داشته باشی باهاش مخزن شیر رو ببری کارخونه لبنیاتی. نامردا خودشون بیان شیر رو حمل کنن ۱۰ سنت به ازای هر لیتر کنتور میندازن.
mm.y@rlou
۲۵ فروردین ۱۴۰۰از اولش هم سلطان مرسدس