مرسدس بنز

وقتی دایملر صاحب آئودی بود…!

دنیایی را تصور کنید که در آن آئودی R8 پسرعموی مرسدس-ای ام جی GT می‌باشد! اگرچه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد اما قبلاً اوضاع چنین نبوده است.


داستان ما از ۶۰ سال پیش آغاز می‌گردد، زمانی که دایملر اکثریت سهام اتو یونیون را با درخواست فردریش فلیک خریداری کرد. فلیک تلاش‌های زیادی برای ادغام این دو کمپانی انجام داد. این فرد با نفوذ سهامدار عمده هر دو خودروساز بود و از تأثیر خود برای انجام چنین معامله‌ای استفاده کرد زیرا معتقد بود هر دو کمپانی مورد بحث محصولاتی دارند که یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

دایملر-بنز AG حدود ۸۸ درصد سهام اتو یونیون را خرید و نهایتاً در سال ۱۹۵۹ نیز باقی مانده سهام آن را به چنگ آورد. زمانی که این اتفاق رخ داد اتو یونیون تأسیسات جدیدی در اینگولشتات ساخته بود و در نهایت تصمیم گرفت تا کل ظرفیت تولید خود را به آنجا انتقال دهد. دایملر نیز اجاره تأسیسات قدیمی اتو یونیون را پیش از آنکه به یکی از زیربرندها فروخته شود به پایان رساند.


اتو یونیون از سرمایه فروش کارخانه و ۳۴۰ میلیون مارک دیگر پرداختی از دایملر برای مدرن سازی محصولات خود استفاده کرد. به منظور کمک به ادامه این فرایند دایملر یکی از ماهرترین مهندسان خود را در سال ۱۹۳۳ به اینگولشتات فرستاد. لوودویگ کراوس دست خالی نماند زیرا تیمی از کارکنان را گرد هم آورد و پیشرانه ۴ سیلندر تقریباً کامل با نام M 118 را معرفی کرد.


این یک معجزه برای اتو یونیون بود زیرا تا آن زمان تنها پیشرانه‌های دو زمانه تولید کرده بود. پیشرانه جدید سرانجام در اولین خودروی پس از جنگ آئودی در سال ۱۹۶۵ معرفی شد.


سرانجام دایملر سهام خود در اتو یونیون را فروخت و این کمپانی در سال ۱۹۶۴ به یک زیربرند کامل فولکس‌واگن بدل شد. البته دایملر می‌گوید تأثیرش روی اتو یونیون هنوز باقی مانده زیرا کراوس مدیر فنی این کمپانی بوده و با تعدادی از محصولات مرسدس آشنا بوده است. این خودروساز می‌گوید از اینکه بدنه اولین آئودی ۱۰۰ توسعه یافته در اتو یونیون دارای برخی ویژگی‌های مرسدس W 119 و پیشرانه آن بوده سورپرایز نشده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Yaser1986

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (76 ديدگاه)

    به نظرم اگه آئودی همچنان زیر برند مرسدس بود میتونست خیلی بیشتر از اینها مطرح باشه البته آئودی همین الانشم خیلی خوب و قابل احترام هستش

    1. الف.ی

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      فکر میکنم اگه اینجوری بود نابودگر هایی مثل R8 یا یه کوپه شهری به خوبی TT RS تولید نمیشد

    2. محمد

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      درسته که دایملر تو صنعت خودرو معرکه است
      اما در نهایت این رقابته که باعث پیشرفت میشه
      واسه همین هم رقیب بودن دو مجموعه رو نسبت به زیر مجموعه هم بودن، هیجان‌انگیزتر می‌بینم

  2. محمد حسین

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    سال ها با هم همخوانی نداره !
    اول گفته شده داستان مال 60 سال پیشه. یعنی دهه 50 میلادی
    بعد درحالیکه صحبت از سال 1959بود ، بحث جابجایی مهندس مرسدس به آئودی سال 1933 عنوان شد
    و بعد هم اشاره به اولین خودروی بعد از جنگ آئودی ! یعنی اواسط دهه 40 میلادی

  3. Azad

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    چقدر شبیه پیکانه!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا