روزگاری، مرسدس بنز SLR مکلارن پادشاه دنیای سوپرکارها بود. این هیولا وقتی برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، با کاپوتی چند کیلومتری، دماغهٔ الهام گرفته از فرمول یک و نیروگاه ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ، توجه دنیا را به خود جلب کرد. موتور سوپرشارژ این سوپراسپرت آلمانی ۶۲۶ اسب بخار قدرت داشت که هنوز هم رقم چشمگیری است اما ۱۷ سال پیش آنرا به یکی از قویترین خودروهای تولیدی دنیا تبدیل کرده بود. حال برای اینکه مشخص شود SLR در برابر یک سوپراسپرت امروزی چگونه عمل خواهد کرد، کانال یوتیوب «اتو تریدر» با مجریگری «روری رید»، آنرا در برابر مکلارن 540C قرار داده است.
540C یک سوپراسپرت موتور وسط جذاب از سری اسپرت مکلارن است اما درحالیکه SLR پادشاه زمان خود بود، 540C یک سوپراسپرت پایهای محسوب میشود. موتور ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی این ماشین تنها ۵۴۰ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از رقیب آلمانی است ولی از سوی دیگر، سوپراسپرت مکلارن نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم از SLR بزرگ جثه سبکتر است. این مسابقهای بین نسلها است و هرچند SLR تنها حدود پانزده سال سن دارد ولی ما در دورهای زنگی میکنیم که خودروها بسیار سریع تکامل میابند؛ بنابراین با وجود ضعف زیاد در اسب بخار و اختلاف چشمگیر در گشتاور، آیا مکلارن جدید موتور وسط میتواند مکلارن قدیمی با نشان مرسدس را مغلوب کند؟
مثل بسیار از مسابقات درگ، پاسخ این سؤال با یک درگ پیدا نمیشود و به همین دلیل در این ویدئو سه درگ برگزار میشود. SLR با داشتن یک پیشرانهٔ بزرگ در جلو و فقدان لانچ کنترل، به معنای واقعی کلمه در برابر 540C و تکنولوژی جدیدتر آن خلع سلاح است. به همین دلیل، درگ اول فقط یک پیروزی برای بچه مکلارن جدید نبود بلکه یک سلاخی بود! در درگ دوم هم تفاوت زیادی دیده نشد اما در درگ سوم لاستیکهای SLR گرمتر شدند و خودرو عملکرد بهتری داشت ولی نتیجهٔ این درگ را لو نمیدهیم تا خود در ویدئو تماشا کنید. پس از این درگها هم یک مسابقهٔ رولینگ و یک چالش «صفر تا ۱۶۰ کیلومتر تا صفر» هم برگزار شد که برندهٔ این رقابتها را هم میتوانید در ویدئو مشاهده کنید.
مشخصات فنی
مرسدس بنز SLR | مکلارن 540C | |
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ | ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۲۶ اسب بخار | ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۸۰ نیوتن متر | ۵۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۹۲ کیلوگرم | ۱۴۹۵ کیلوگرم |
حداکثر سرعت | ۳۳۵ کیلومتر/ساعت | ۳۲۰ کیلومتر/ساعت |
King 918
۵ آذر ۱۳۹۹اینو کاررا جی تی و انزو سه شاهکار تکرار نشدنی
SF90 STRADALE
۵ آذر ۱۳۹۹دقیقاً ??
JoJo
۵ آذر ۱۳۹۹اگه یه کلکسیونر بودم بدون شک slr توی لیست من جا داشت !
هر چی نگاه میکنم از این همه اصالت و جذابیت سیر نمیشم
کاش دوباره اون روزا تکرار بشه
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۳۹۹برای همینه که مانی خوشبین را دوست دارم ، خوش سَلیقست (( تمام خودروهایی که در گاراژش نگهداری میکنه خاص و ارزشمند هستند )) ، (( خیلیها هستند که پول دارند و کلکسیون هم دارند اما صلیقه ندارند و چون فکر میکنند اگر خودرویی گرون هست پس ارزش کلکسیونی داره ، در صورتی که اصلاً چنین نیست و مانی خوشبین از جمله نفراتی هست که به صورت شخصی از بهترینهای جهان را زیر سقف خانه نگهداری میکنه )) ، انتخابش نامبر وانِ ، فکر کنم پنجتا SLR داره که تک به تکشون ارزشمند هستند .
از تمام جوانب به SLR نگاه کنید ، تاریخ مصرف نداره این بدمصب ، بینظیره ، شاهکاره ، سال به سال هم به ارزشش اضافه میشه .
به شخصه SLR ، کررا GT و مکلارن F1 را شاهکارهای هنریِ دست مهندسان خودرویی میبینم که با عشق ساخته شدند .
البته شاید بشه خودروی پورشه ۹۱۸ اسپایدر و فراری ۴۵۸ ایتالیا را جزو همین دسته و تکرار نشدنی قلمداد کرد که در آینده به سبب طراحی خاص و سنت شکنشون ارزش فراوانی پیدا کنند ، البته که ۹۱۸ همین الانش هم دو برابر قیمت اولیه ارزشگذاری میشه !
R@min
۵ آذر ۱۳۹۹احسنت
Ho3eyn
۵ آذر ۱۳۹۹واقعا حیف شد که فراری انزو تو nfs mw 2005 نبود
وگرنه خوشیامون کامل میشد:(
سهند
۵ آذر ۱۳۹۹بله ولی لافراری و ۹۱۸ ساخته شدند پس کجایش تکرار نشدنی است؟ الان هم بر جانشینشان کار میکنند
SFXSuperFast
۵ آذر ۱۳۹۹این حتی نزدیک اونا هم نیست
فقط طراحی خیره کننده ای داره
همین
از نظر فنی و رانندگی حتی مورچیه لگو و کررا و زوندا هم ازش سرتر بودن
انزو و مکی F1 LM(حتی F1 عادی هم ازش بهتر بود) که کلا تو یه لیگ متفاوت بودن اون موقع
اوایل ۲۰۰۰ از نظر من:
1_F1 LM
2_Enzo Ferrari
3_Zonda 7.3L
4_Murcie Lago
5_Carrera GT
پ.ن:اینا مال قبل از دوره ویرونن
Aryan kia
۵ آذر ۱۳۹۹به همراه لکسوس lfa درسته شاید شتابش از خیلیا ضعیف تر بود اما لذت رانندگیش از همه خودرو ها بیشتر بود و به نظر جرمی کلارکسون این ماشین بهترین ماشینی هست که تاحالا رونده
البته به نظرم نیسان جی تی آر هم باید بهش اضافه کرد
Hamdreza
۵ آذر ۱۳۹۹خب خب بحث از ی اسطوره شد!
میشه گفت اس ال ار خیلی بنزه! یعنی وقتی میبینیش یاد بنز میفتی تا مک لارن!!! اما 540c ی مک لارن کامله … جدا خیلی دوسش دارم ! کلا ماشینیه ک قابلیت شهری داره و نسبت ب بقیه مک لارن ها هم قیمت پایین تری داره … به هر حال درگ قدیم و جدید بود با این تفاوت ک قدیمی ی اسطوره بود ولی جدید ی خودروی معمولی مک لارن! میشه ب وضوح پیشرفت تکنلوژی رو توش مشاهده کرد … امیدوارم F1 رو هم بیارن و با بقیه محصولات فعلی مک لارن ی مقایسه ای بکنن …
طراحی اس ال ار بعد این همه سال هنوزم جذابه! واقعا شگفت انگیزه!
RezaRs
۵ آذر ۱۳۹۹داییی f1 هنوزم خداس فارغ از هر نتیجه ای مثل slr تو اینجا
Hadi
۵ آذر ۱۳۹۹معلومه که SLR
مگه میشه یک افسانه تکرار نشدنی رو با یک اسپرت معمولی مقایسه کرد؟
این ماشین رقیبش افسانه های تکرار نشدنی مثل کررا GT و LFA هستن…
مثل خودش
نه مکلارن ۵۴۰c
Hamdreza
۵ آذر ۱۳۹۹ببین از قصد این اسپورت معمولی رو آوردن ک پیشرفت تکنلوژی رو نشون بدن … و گرنه میخوای واست 300SL بیارن راحت اس ال ار برنده شه!
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۳۹۹حمیدرضا جان
SL300 برای حدودایِ ۷۰ سال پبش هست و طراحی متمایزی داره و بسیار خاص ، اما نشون میده که قدیمی و برای همون سالهاست .
اما SLR یا کررا gt چنین نیستن ، این دو خودرو حتی اگر ۵۰ سال دیگه هم نگاهشون کنی ، احساس میکنی همین حالا طراحی و ساخته شدهاند و در زمان حال گیر کردهاند که نه میگی برای قدیم هست و نه آینده ، گویی که اِکسیر جوانی نوشیدهاند .
[—{^AMIN_MC20^}—]
۶ آذر ۱۳۹۹فکر کنم اینایی که میگی بیستر مختص zonda r باشه اصلا نگاش کن از هوایرا هم قشنگ تره انگار 2020 طراحیش کردن واقعا محشره این ماشین اصلا به نظر نمیاد مال 2009 باشه
Hadi
۶ آذر ۱۳۹۹LFA و F1 هم همینطورن…
به قولت انگار اکسیر جوانی خوردن…
قدیمی نمیشن لامصبا ?
Reza ar
۵ آذر ۱۳۹۹معلومه خب مکلارن دیروز!!!!از کل ماشینای الان بنز و مکلارن هم جذاب تره
پدر خودروسازی جهان
۵ آذر ۱۳۹۹SLR
افسانه
شاهکار به تمام معنا ❤
Alireza
۵ آذر ۱۳۹۹بابا این هندیه خودش لگ داره همش با تاخیر گاز میده !!!?
♤Angus_812♤
۵ آذر ۱۳۹۹از نظر طراحی هیچ ماشینی حرفی دربرابرش نداره
پرفورمنسی که هنوز هم رقیب نداره
واقعا بهترین شراکت خودرویی SLR هستش
و دوستان شاید براتون جالب باشه ولی این ماشینو به اسم مک لارن میفروختن
[—{^AMIN_MC20^}—]
۵ آذر ۱۳۹۹درمورد ماشین ها بگم که slr یکی از زیباترین ماشین های بنزه و دیگه جای حرفی باقی نمیزاره که تو اون دوران از 5.4 ، 620 اسب بگیره این خودش شاهکاره
و مکلارن 540c هم میتونم بگم چراغ جلوی ماشین بسیاز زشت و مثل احمقا طراحی شده و البته استایل کلی بدنه شبیه مکلارن p1 هست با یکم ابعاد کوچک تر
درمورد درگ:یه درگ بی اساس بود چون slr نسخه کروکش بود و باید با مدل استاندارد درگ میزاشتن من خودم حدس میزدم 540c برنده شه هم بخاطر وزن کم هم گیربکس دوکلاچه
Hamdreza
۵ آذر ۱۳۹۹چی؟ 540 زشته! خیلی عجیبه! واقعا عجیبه! خیلی احمقانس!!!!!!!!!!!!!! وات! ب حق گویان اعظم سلام کن!
SF90 STRADALE
۵ آذر ۱۳۹۹کی گفته مکلارن 540C زشته ؟؟؟؟
این ماشین باید جایزه بهترین طراحی Red Dot رو بهش بدن ????
RezaRs
۵ آذر ۱۳۹۹حرف زیببایی شناسی نزن sf90 فن
Mf1
۵ آذر ۱۳۹۹۹۹ درصد کسانی که این درگ تماشا کردن براشون باخت یا پیروزی SLR اهمیتی نداره بلکه چیزی که اهمیت داره براشون زیبایی بی حد SLR هستش
وقتی شما MC20 شاهکار و زیباتر از MC12 میبینی انتظار زیادی هم نبایستی از شما داشت
[—{^AMIN_MC20^}—]
۶ آذر ۱۳۹۹یاد نگرفتی سلیقه یعنی چی؟اینا نظر شخصیه اگه مخالفی میتونی خیلی بهتر بیان کنی
منم نگفتم نتیجه درگ مهمه اصلا فکر کنم اشتباه برداشت کردی یبار دیگه کامنتمو بخون
مهدی موتورز
۵ آذر ۱۳۹۹باهم همکاری کردن که اسمش اینه؟
MAHDI
۵ آذر ۱۳۹۹پدال جان لطفا زودتر درگ 911 توربو S و 911 GT2 رو هم بزار.
سورنا
۵ آذر ۱۳۹۹تو اصن بگو slr حرکت نمیکنه خاموشه بازم برتری داره
اصن زشته این اسطوررو با چیزی مقایسه کردن ?
Ho3eyn
۵ آذر ۱۳۹۹مرسدس slr و پورشه کررا gt و لامبورگینی مورسیه لاگو عضو جدانشدنی از زندگی گیمرای سبک ریسینگ هستن
یادشون بخیر تو nfs mw 2005 خیلی عالی بودن ولی من از کررا gt بیشتر خوشم میومد
ولی ایکاش فراری انزو هم تو اون گیم بود:(
Mf1
۵ آذر ۱۳۹۹فورد GT 2005
فراری FXX 2004
فراری F40 C
Ho3eyn
۶ آذر ۱۳۹۹فورد gt بودش تو گیم
سامورایی از قله فوجی
۵ آذر ۱۳۹۹طراحی SLR خیلی جلو تر از زمان خودش بود
ارش
۵ آذر ۱۳۹۹مورسیه لگو ، کاررا جی تی ، انزو ، زوندا، slr , f40 ، mc12 تکرار نشدنین .
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۵ آذر ۱۳۹۹آخ گفتی زوندا ?
امیر
۵ آذر ۱۳۹۹چند تا نسخه داره؟
" Swedish Arrogant Tiger "
۵ آذر ۱۳۹۹SLR افسانه ای.
با چندین کیلومتر کاپوت!
ویژگی که تو SLS هم دیده میشه و همینطور بخشی از اون در AMG GT این ژن لاتیِ مرسدس که تو گذر سال ها هنوز هم خودنمایی می کنه.
ارشیاSVJ
۵ آذر ۱۳۹۹اصلا اسم SLRمکلارن بیاد باید ماشینی که کنارش وایساده رو بندازیش دور.
RezaRs
۵ آذر ۱۳۹۹اگه فراری انزو یا پورشه کررا gt باشه چی یا فراری f40
ارشیاSVJ
۵ آذر ۱۳۹۹منظورم ماشین های اون دوره نبود
الانی هارو میگم.
AMG_73///AFFALTERBACH_JUST_C350///
۵ آذر ۱۳۹۹SLR / CARRERA GT / ZONDA / ENZO/ MURCIELAGO/
لاتای زمان خودشون بودن
مهرداد كمال
۵ آذر ۱۳۹۹یه مدل خاص و فوق العاده گران slr هست به اسم ۷۲۲ ولی متاسفانه slr که زمانی قیمت جی تی کررا بود افت قیمت شدیدی پیدا کرده و شما نمونه تمیز انو با ۲۰۰ هزار تا میتونین پیدا کنین در حالی که کررا خیلی گرانتره
Khosrow
۵ آذر ۱۳۹۹وقتی سوپر اسپرت ها SLR ببینن باید به احترام ش سقف از سرشون بردارن / بهترین چیزی که یه مرد میتونه تو تمام زندگی ش داشته باشه مرسدس SLR هست / حتی اسمش هم دیوانه کننده ست ..