در قسمت سوم دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به گروه هاچبکهای اسپرت سگمنت C رسید. در دومین دوئل این گروه، فولکسواگن گلف R و پژو ۳۰۸ GTI به نبرد با یکدیگر پرداختند که این رقابت با پیروزی گلف R و کسب ۷۶ درصد از آراء به پایان رسید. در این رقابت مجموعاً ۱۵۷۸ رأی به ثبت رسیده که سهم گلف R از این میزان ۱۲۱۲ رأی و ۳۰۸ GTI هم ۳۶۶ رأی است. حالا در سومین دوئل گروه هاچبکهای اسپرت مرسدس بنز A45 AMG به مصاف فورد فوکوس RS رفته است. در جدول زیر نیز دوئلها و نتایج این کلاس عنوان شده است.
آئودی RS3 | سئات لئون کوپرا | مرسدس بنز A45 AMG | فورد فوکوس RS |
آئودی RS3 | ؟ | ||
فولکسواگن گلف R | پژو ۳۰۸ GTI | سوبارو WRX STI | هوندا سیویک تایپ R |
فولکسواگن گلف R | ؟ | ||
بامو M140i | هیوندای i30 N | رنو مگان RS | اشکودا اکتاویاRS |
؟ | ؟ |
مرسدس بنز A45 AMG
A کلاس همانطور که از نامش مشخص است کوچکترین محصول مرسدس بنز محسوب میشود. این خودرو برای اولین بار در پاییز سال ۱۹۹۷ در نمایشگاه فرانکفورت بهعنوان یک هاچبک سابکامپکت رونمایی شد. این خودرو اولین ساختهٔ دیفرانسیل جلوی مرسدس بنز بود و با قدِ بلند و طول کوتاه خود، کاملاً با دیگر محصولات مرسدس متفاوت بود. نسل اول A کلاس که تنها در یک نسخهٔ هاچبک پنجدر ساخته میشد، تا سال ۲۰۰۴ به تولید رسید و سپس نسل دوم جایگزین آن شد. این نسل هم همچنان از لحاظ سگمنت و استایل کلی دنبالهروی نسل اول بود اما نسخهٔ سهدر آنهم تولید شد. سرانجام پس از رونمایی کانسپتی در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۱، نسخهٔ تولیدی نسل سوم A کلاس در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ معرفی شد؛ اما این نسل کاملاً نسبت به قبل متحول شده بود بهگونهای که با افزایش ابعاد به سگمنت بالاتر C یا کامپکت منتقل شده و با برخورداری از ارتفاع کمتر، استایلی مشابه هاچبکهای معمول بازار پیدا کرده بود. نسل سوم A کلاس هم مانند نسل اول صرفاً بهصورت پنجدر تولید میشود. دیگر خودروهای کامپکت مرسدس بنز یعنی مدلهای CLA، GLA و B کلاس نیز روی پلتفرم مشترکی با A کلاس ساخته شدهاند. همچنین برای اولین بار در این نسل نسخهٔ اسپرت AMG این خودرو هم با نام A45 ساخته شد که قویترین مدل آن بوده و در رقابت ما هم شرکت کرده است. این هاچبک داغ مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد. A45 بهصورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic است که نیروی موتور را از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دریافت میکند. A کلاس برای سال ۲۰۱۶ فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده و نمونهٔ کانسپت نسخهٔ سدان آن نیز چندی پیش در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد.
فورد فوکوس RS
فوکوس یکی از مشهورترین محصولات فورد است که نسل نخست آن در سال ۱۹۹۸ بهعنوان جایگزینی برای مدل اسکورت به بازار آمد. نسل اول فوکوس در کشورهای مختلفی چون آلمان، روسیه، مکزیک و… در چهار نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر، سدان و استیشن تا سال ۲۰۰۵ در اروپا و تا ۲۰۰۷ در ایالاتمتحده تولید شد. نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ رونمای شد که البته نسخههای اروپایی و آمریکایی آن باهم تفاوت داشتند. سرانجام در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۰ نوبت به معرفی نسل سوم یا کنونی این هاچبک آمریکایی رسید اما این بار نسخههای اروپایی و آمریکایی آن تفاوتی باهم نداشتند. این نسل هم مانند اسلافش در انواع مختلفی تولید میشود اما نسخهٔ هاچبک سهدر از لیست مدلهای حذف شده است. فورد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل سوم فوکوس را معرفی کرد که با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد. در این فیسلیفت عمدهٔ تغییرات در چراغهای جلو و جلوپنجره انجام شده است؛ اما بااینحال نسل سوم فورد فوکوس هم مانند مرسدس بنز A کلاس کمکم در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است و طی یک تا دو سال آینده نسل چهارم آن به بازار خواهد آمد. فوکوس بسته به بازار با پیشرانههای بسیار متنوعی عرضه میشود که دو نمونهٔ آنها مخصوص نسخههای اسپرت به نامهای ST و RS هستند. البته همانطور که مشخص است در این رقابت قدرتمندترین عضو پرچمدار خانوادهٔ فوکوس و یا در اصل پرچمدار آنها یعنی مدل RS شرکت کرده است. این هاچبک داغ آمریکایی مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست است که ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. این همان پیشرانهای است که در نسخهٔ اکوبوست موستانگ هم بکار میرود.
مشخصات فنی
مرسدس بنز A45 | فورد فوکوس RS | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۳۸۰ اسب بخار | ۳۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر | ۵۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۳ ثانیه | ۴.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۶ ثانیه | ۱۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۶۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۲ لیتر (ترکیبی) | ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۳۷۰ کیلوگرم | ۱۵۵۷ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۹ متر | ۴.۳۶ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۰ متر | ۲.۴۵ متر |
حجم صندوق بار | ۳۴۰ لیتر | ۳۱۶ لیتر |
قیمت | ۴۱,۸۳۰ پوند | ۳۲,۶۶۴ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9784036]
?Chalenger?
۱۷ تیر ۱۳۹۶شما هارو نمیدونم ولی من به بنز رای دادم??
Mohammad
۱۷ تیر ۱۳۹۶یه سوال فنی!!!!
چرا این بنزها و ب ام و ها به ایران وارد نمیشه؟؟؟
قیمتشون هم که مناسبه به نسبت برندشون و قابل دسترس تره مسلما پرفروش هم خواهند بود حتی تو نسخه های دست دوم
مجتبی
۱۷ تیر ۱۳۹۶قیمتشون مناسبه؟!!!!
تو منطقه از 200 تا 300 میلیون قیمت خورده وای به حاله این که پلاک ملی بشه.
فکر کنم بالای 500 قیمت بخوره.خودت باشی برای یک هاچبک این قدر پول میدی؟
حالا هزینه نگهداریش به کنار.
علیx76
۱۸ تیر ۱۳۹۶اینا با برند MEC DESIGN وارد شدن
A45 . CLA 45 . GLA45
قیمت هم فک کنم حدود ۷۰۰ تومن
محمد رضا
۱۷ تیر ۱۳۹۶منم به بنز رای دادم
چون با اینکه طولش 7سانت کم تره ولی فاصله محوریش 25سانت بیشتره صندوقش 25لیتر بزرگ تره قدرتش بیشتره شتابش بهتره مصرفش کم تره
Moein
۱۸ تیر ۱۳۹۶به نظر من فورد بهتره،چون با۹هزار دلار قیمت ارزون تر تونسته پرفورمنسی در حد بنز ارائه بده.دوست عزیز challenger اینجوری نوشته میشه.
مجید
۱۷ تیر ۱۳۹۶به نظر من کمتر کسی هست که فورد فوکوس رو نشناسه هم به خاطر شهرتی که با کن بلاک داره و هم به پیشینه قویش تو موتور اسپورت به خصوص رالی.اما من تجربه سوار شدن و رانندگیش رو نداشتم.در عوض مرسدس کلاس A رو یه بار تو منطقه آزاد سوار شدم و روندم درسته مدل AMG نبود ولی واقعا تجربه خاصی بود چون هیچ وقت از برند مرسدس هاچ بک سوار نشده بودم و تجربه کلی من تو نرمی و رفاه و آسایش بود ولی این ماشین همون ها رو تو مدل هاچ بک داشت.به نظر من هر دو خوب هستن و با توجه به اختلاف قیمت و توانایی ها اصلا نمیتونم رای بدم
فرشاد سجادیان
۱۷ تیر ۱۳۹۶فورد فوکوس RS عالیه, خیلی دوسش دارم مخصوصا رنگ آبیش رو، مثل تصاویر بالا، اما یه پله پایینتر از A45 قرار میگیره؛ آئودی RS3 رقیب اصلی این مدل بنزه.
me84
۱۷ تیر ۱۳۹۶.
از نظر فنی اختلاف خیلی کمه اما 9000 پوند بیشتر میدی و یه برند لوکس سوار میشی. فقط 9000 پوند( فکر نکنم اونجا 9000 پوند رقم خیلی بزرگی باشه).
به نظر من بنز صد در صد معامله بهتریه.
فقط تویوتا و هوندا
۱۷ تیر ۱۳۹۶داداش باید درصدی حساب کنی. درسته 9000 پوند شاید برای اونا عدد زیادی نباشه به طور مطلق، اما به طور نسبی 9 هزار پوند تو 32 هزار پوند چیز کمی نیس. به عبارتی مرسدس 28 درصد گرونتر از فورده که درصد قابل توجهیه. البته این اختلاف منطقیه ها. اون بنزه. یه برند لوکسه به قول شما. اما این فورده. یه برند غیر لوکسه. به نظرم مقایسه اینا از بیخ اشتباهه. برند غیر لوکس رو که نباید با لوکس مقایسه کرد. اگرم مقایسه میشه، باید فاکتور قیمت رو خیلی مهم درنظر گرفت تا ماشین غیر لوکسه نابود نشه تو مقایسه
M
۱۷ تیر ۱۳۹۶9000 پوند رقمی نیس ؟؟! با همون پول هاچبک مرسدس میتونی پورشه 718 بخری ( فارغ از بحث کلاس و سگمنت و اینا )
فرشاد سجادیان
۱۷ تیر ۱۳۹۶RS عالیه، مخصوصا رنگ آبیش، اما یه پله پایینتر از A45 قرار میگیره؛ آئودی RS3 رقیب اصلی این مدل بنزه.
DEADPOOL
۱۷ تیر ۱۳۹۶الان چون بنزه با 70 درصد آرا برنده میشه ??
چون مردم عاشق بنزن?
هه
Khan
۱۷ تیر ۱۳۹۶مقایسه کارشناسی که نیست، سایت هم نوشته با کدوم بیشتر حال میکنین.
شاید ملت با فرغون بیشتر از بوگاتی حال کنن، دلشون بخواد رای بدن فرغون اصلا.
ده بار من اینو گفتم تا حالا. طرف نمیخونه بحث سر چیه میاد ملتو مسخره میکنه.
فکر کنم توی متن این قسمت که بحث سر خودروی موردعلاقه شماست و نه خودروی برتر، حتی اگر قرمز و بولد و توی یه خط جدا هم نوشته شه باز یکی میاد همچین کامنتی میذاره.
رامکال
۱۷ تیر ۱۳۹۶به به بنز.
چه عالی سیاه رنگش رو توی اهواز دیدم.
فوق العادست.
من سوارش نشدم اما یکی از رفیقام که توش نشست ازش کلی تعریف میکرد.
شاه هاچ بک ها.
charger
۱۷ تیر ۱۳۹۶خودم از طرفدارای RSهستم ولی A45 واقعا حرفی برای گفتن نمیزاره بی نظیره
محمد
۱۷ تیر ۱۳۹۶البته مرسدس بنز با حجم کمتر قدرت بیشتری داره و از نظر طراحی هم زیباتره
كوروش
۱۷ تیر ۱۳۹۶برتری بنز در همه موارد
MAHDI . TUNING
۱۷ تیر ۱۳۹۶فوکوس قابلیت دریفت داره که بنز نداره قیمتش مناسب تره و گشتاور بیشتری هم داره و سرعت نهایی بیشتر
فقط خواستم بگم در همه موارد برتر نیست و خودم میدونم برنده بنز هست
كوروش
۱۷ تیر ۱۳۹۶البته قابلیت دریفیت برای یک هاچبک ! قابلیت خاصی واقعا نیستش اصولا این کلاس از خودرو ها به تیز بودن در پیچ ها و هندلینگ بسیار بالا پایبند هستند سرعت نهایی هم همانطور که می دانید توسط بنز محدود شده وگرنه اکثر خریداران a45 با برداشتن محدودیت براحتی بالای ۲۸۰ کیلومتر رو تجربه کردند البته من خودم در یوتویوب سرعت 308 کیلومتر هم یادم هست
MAHDI . TUNING
۱۷ تیر ۱۳۹۶شاید برای هاچبکی مثل فیستا جذاب نباشه اما برای فوکوس به قدر کافی جذاب هست
به هر حال با فوکوس میشه دریف زد اما بنز نه
MAHDI . TUNING
۱۷ تیر ۱۳۹۶چطور خاص نیست
هاچبک دو دیفرانسیلی که دریفت بزنه خاص نیست؟
برای هاچبکی معمولی مثل فیستا اره اما فوکوس خیلی خوبه
Porsche & Mercedes
۱۷ تیر ۱۳۹۶کسی هس که شک داشته باشه بنز یه سرو گردن بالاتره؟؟؟_?
#ali.m#
۱۷ تیر ۱۳۹۶با هاچبک لوکس هیچ وقت نمیدونم کنار بیام حتی اگه یه ژاپنی یا امریکایی هاچبک لوکس هم بود باز به فوکوس رای میدادم .
فروش خوبی داشته ،طراحی اسپرت و مناسبی داره .
و با اختلاف قیمتی که داره همونقدر بازده داره موتورش . و چند سالی هست که فورد تو بحث پیشرانه داره خیلی خوب کار میکنه .
پس انتخابم فورده.
تو این بخش سیویک رو عشقه??
راستی این جدولی که گذاشتید هم خیلی عالیه ممنون ??
مجتبی
۱۷ تیر ۱۳۹۶یکی از دوستان من عشق خودروهای المانی هستش و A45 رو داشت.نزدیک ۲۵۰ میلیون براش تموم شد.قبل از خرید می گفت سلطان هاچبک هاست.وقتی خرید و سوار شد ضد حال خورد،اونجوری که شنیده بود و ازش تعریف میکرد نبود.
هزینه نگهدایش هم فاجعه بود.فقط برای سرویس اولیه۴ تومن پیاده شد.به ۵ ماه نکشید گذاشت برای فروش.آخر هم با قیمت ۱۴۰ میلیون فروخت.
من هم سوارش شدم از لحاظ فنی و عملکرد خیلی خوب بود ولی خدایی ارزش ۲۵۰ تومنو نداشت.اون زمان قیمت فوکوس آر اس از ۱۶۰ شروع میشد تا ۲۰۰ میلیون که دیگه وارد نمیشه?
الانم رفته آسمان هفتم خریده.?
مجتبی
۱۷ تیر ۱۳۹۶یکی از دوستان من عشق خودروهای آلمانی هستش و A45 رو داشت.نزدیک 250 میلیون براش تموم شد.
قبل از خرید می گفت سلطان هاچبک ها هستش ولی وقتی خرید و سوار شد ضد حال خورد.اونجوری که شنیده بود و ازش تعریف می کرد نبود.
هزینه نگهداریش هم فاجعه بود.فقط برای سرویس اولیه 4 تومن پیاده شد.به 5 ماه نکشید گذاشت برای فروش.آخر هم با قیمت 140 میلیون فروخت.
من هم سوارش شدم از لحاظ فنی و عملکرد خیلی خوب بود ولی خدایی ارزش 250 میلیونو نداشت.اون زمان focus rs از 160 تا 200 تومن بودش که انتخاب بهتری بود متاسفانه دیگه وارد نمیشه.
الانم رفته آسمان هفتم خریده. :))
#ali.m#
۱۷ تیر ۱۳۹۶140تومن فروخت؟
اشتباه ننوشتی؟
90 تومن زیر قیمت؟
مجتبی
۱۷ تیر ۱۳۹۶آره 140 فروخت.
چون کسی بابت یک خودروی هاچبک 200 میلیون پول نمیده.
با 200 میلیون خودروهای خیلی بهتری میشه خرید تا یک هاچبک.
مجتبی
۱۷ تیر ۱۳۹۶برای این که سریع بفروشه مجبور شد قیمت هم بیاره پایین.
خودرو های آلمانی موقع فروش خیلی ضرر دارن مخصوصا مدل های خاص.
مهدی
۱۷ تیر ۱۳۹۶حالا من کاری به a45 amg ندارم ولی Aکلاس و CLA کیفیت ساخت تقریبا پایینی دارن واسه نمونه تو بیشتر قطعات کابین که مقایسه میکردم مزدا3 جدید با کیفیت تر از A کلاس به نظر میومد
ونوم اف ۵
۱۷ تیر ۱۳۹۶دوستان به ۹۰۰۰ هزار پوند میگن رقم کوچیک در صورتی که پدال مطالبی از ماشین های مثلا تا ۳۰۰۰۰ دلار مینویسه پانصد دلار ماشینی گرون تر هم نکته منفی حساب میشه
Hemichan
۱۷ تیر ۱۳۹۶بعد از این نظر سنجی به طور کامل انصراف دادم
ونوم اف ۵
۱۷ تیر ۱۳۹۶رای من با افتخار و احترام فورد فوکوس
امیرحسین بشیر فرهمند
۱۷ تیر ۱۳۹۶با سلام . دوستان توجه خاصی رو قیمت ندارند . قیمت مهم تذین فاکتور هست . و الا همه بلدن بهترین و لومس ترین خوش سابقه ترین برند رو انتخاب کنند . اما واقعا تودتونو در موقعیت خرید این دو فرض کنید . ایا حاضرید نه هزار پوند برای بنز پرداخت کنید در صورتی که فورد همون امکانات رو با مبلغ پایین تر در اختیارتون میزاره . بله ! همه میتونند دکمه انتخاب بنز رو فشار بدهند . اما در واقعیت حاضرید 9000 پوند بیشتر پرداخت کنید ?
پس با تمام احترام و شایستگی بنز من به دلیل قیمت مناسب تر فورد ، بهش رای میدهم .
mohammad
۱۷ تیر ۱۳۹۶مرسدس خوب، ولی نمتونم از فورد بگذرم.
حمیدرضا
۱۸ تیر ۱۳۹۶رای من فورد چون از چهرش و گیربکس دستیش بیشتر خوشم میاد قیمتشم بهتره بنز کلاس a خیلی لوکس نیست
car lover
۱۰ شهریور ۱۴۰۳فورد آمریکا👌