در میانهٔ شهریورماه سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه کراساوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه، پورشه کاین در برابر اینفینیتی QX70 قرار گرفت که در هردو نظرسنجی این دوئل درمجموع تعداد ۱۹۳۱ رأی از سوی شما دریافت شده است. کاین توانست با تصاحب ۱۴۳۶ رأی از این آراء، برتری قابلملاحظهای بر رقیب ژاپنی کسب کرده و با ۷۴ درصد از کل آراء رهسپار مرحلهٔ بعدی گردد درحالیکه QX70 موفق به کسب تنها ۴۹۵ رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه کراساوورهای متوسط لوکس، یک آلمانی در برابر یک ژاپنی قرار گرفته که این یعنی در ادامه شاهد رقابت مرسدس بنز GLE و لکسس RX خواهیم بود.
مازراتی لوانته | رنجروور اسپرت | پورشه کاین | مرسدس بنز GLE کوپه |
رنجروور اسپرت | ؟ | ||
رنجروور ولار | بامو X6 | مرسدس بنز GLE | لکسس RX |
؟ | ؟ | ||
کادیلاک XT5 | لینکلن MKX | بامو X5 | اینفینیتی QX70 |
؟ | ؟ | ||
لینکلن ناتیلوس | فولکسواگن توآرگ | جگوار I-Pace | تسلا مدل X |
؟ | ؟ |
مرسدس بنز GLE
در دورانی که هنوز خبری از محبوبیت عجیبوغریب کراساوورها نبود، مرسدس بنز تنها مدل G کلاس را بهعنوان یک SUV در سبد محصولات خود داشت. سپس این شرکت در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی تصمیم به گسترش خانوادهٔ SUVهای خود گرفت و پس از همکاری نیمهکارهای با میتسوبیشی، سرانجام دومین SUV مرسدس بنز با نام M کلاس در فوریهٔ سال ۱۹۹۷ رونمایی شد. این خودرو که بعدها با نام ML هم عرضه گردید، یک SUV متوسط لوکس با ساختار بدنه روی شاسی بود که امکان سفارش ردیف سوم صندلیها هم برای آن وجود داشت. سپس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۵ نسل دوم M کلاس رونمایی شده و با مدل ۲۰۰۶ به بازار آمد؛ اما این نسل برخلاف نسل قبلی بر روی پلتفرم مشترکی با مدل بزرگتر GL ساخته شده بود و ساختاری یکپارچه داشت و بنابراین به یک کراساوور تبدیل شد. نهایتاً در سال ۲۰۱۱ نیز نوبت به معرفی نسل سوم ML با مدل ۲۰۱۲ رسید؛ اما پس از تغییر استراتژی نامگذاری مرسدس بنز، نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل سوم ML در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ با نام جدید GLE رونمایی شد. این در حالی بود که چند ماه قبل در نمایشگاه دیترویت همین سال، برای اولین بار نسخهٔ کوپهٔ این کراساوور اشتوتگارتی نیز برای رقابت مستقیم با بامو X6 رونمایی شده بود. ML سابق و GLE کنونی که در خانوادهٔ کراساوورهای مرسدس بنز بین مدلهای GLC و GLS قرار میگیرد، هماکنون با پیشرانههای بنزینی و دیزلی متنوعی به بازار عرضه میگردد که قویترین عضو خانوادهٔ آن مدل اسپرت GLE63 S با ۵۹۰ اسب بخار قدرت است. ولی در دوئل ما مدل GLE400 شرکت کرده است که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم 4Matic به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
لکسس RX
لکسس برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ با معرفی مدل LX که بر اساس تویوتا لندکروزر ساخته شده بود به بخش شاسیبلندها وارد شد. سپس مدت کوتاهی بعد این برند لوکس ژاپنی با معرفی مدل RX این خانواده را گسترش داد. البته RX برخلاف LX یک کراساوور کامپکت با ساختار یکپارچه بود. سپس در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۳ نسل دوم این کراساوور ژاپنی رونمایی شد اما در این نسل، RX با تجربهٔ رشد ابعاد به کلاس بالاتر کراساوورهای متوسط انتقال پیدا کرد و بنابراین هماکنون در خانوادهٔ شاسیبلندهای لکسس بین مدلهای GX و NX قرار میگیرد. پسازاینکه در سال ۲۰۰۸ نسل دوم RX به پایان عمر خود رسید، در همین سال نسل سوم آن رونمایی شد که تا سال ۲۰۱۵ روی خط تولید بود؛ اما این کراساوور ژاپنی هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شد. طراحی این نسل طبق جدیدترین زبان طراحی لکسس شکل گرفته و الهامات زیادی هم از برادر کوچکتر خود یعنی NX گرفته است. RX یک کراساوور متوسط با دو ردیف صندلی است اما بهتازگی تصاویر جاسوسی از نمونههای در حال آزمایش نسخهٔ سه ردیفهٔ آن نیز منتشر شده است که این یعنی بهزودی نسخهٔ سه ردیفهٔ RX هم تولید خواهد شد. این ماشین از نسل دوم به بعد همواره در کشورمان هم حضور داشته و بهتازگی نسل چهارم آن توسط ایرتویا به بازار عرضه شده است. RX هماکنون تنها با دو پیشرانهٔ مختلف شامل یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو و یک واحد ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه یک نسخهٔ هیبریدی به بازار عرضه میگردد که ما برای این رقابت موتور بزرگتر را انتخاب کردهایم. این موتور که در مدل RX350 ارائه میشود، ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد که آنرا توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ میرساند.
مشخصات فنی
مرسدس بنز GLE400 | لکسس RX350 | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | ۳۳۰ اسب بخار | ۲۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۰ نیوتن متر | ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۵ ثانیه | ۶.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۱ ثانیه | ۱۵.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۲ کیلومتر/ساعت | ۲۰۷ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی) | ۱۰.۴ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۲۱۹۷ کیلوگرم | ۲۰۴۸ کیلوگرم |
طول | ۴.۸۰ متر | ۴.۸۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۹۱ متر | ۲.۷۹ متر |
حجم صندوق بار | ۶۹۰ لیتر | ۵۱۰ لیتر |
قیمت پایه | ۵۲,۹۹۵ دلار | ۴۴,۲۱۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9823780]
سروش شیرازی
۱۶ شهریور ۱۳۹۶اقا من واسم یه سوال پیش اومده،چرا لکسوس که نیم لیتر حجم بیشتری داره و تنفس طبیعی هستش مصرفش از بنز که توربو هستش کمتره!!؟مگه یکی از مزایای توربو کم شدن مصرف نیس!؟وزنش که خیلی تفاوت نداره،به تکنولوژی موتور هم که اصلا نمیشه خرده گرفت ،دوستان استاد، جواب عنایت بفرمایید
SERIAL WINNER
۱۶ شهریور ۱۳۹۶.
مصرف سوخت بنز بیشتره چون قدرت و گشتاور بیشتری تولید میکنه.
با تویوتا پریوس هم که تخت گاز بری از BMW M3 بیشتر بنزین مصرف میکنه.
هایپرکار بنز با موتور 1/6 لیتری احتمالا بالای 12-13 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف میکنه ، چون این موتور 1000 اسب بخار خروجی قدرت داره.
ونوم اف ۵
۱۶ شهریور ۱۳۹۶داداشم ماشینی که توربو داره مصرف بنزینش به رانندگی طرف بستگی داره یعنی اگه پرگاز بری موتور ۳ سیلندر یه لیتری حدود ۹ لیتر بنزین میسوزونه ولی اگه رانندگی معمولی داشته باشی همون موتور حدود ۴.۵ لیتر میسوزونه
علی
۱۶ شهریور ۱۳۹۶وقتی حجم موتور ها تقریبا برابره و یکی از موتور ها توربو باشه طبیعیه که موتور توربو دار مصرف بیشتری داره چون هوا و سوخت رو با فشار خیلی بیشتری تزریق میکنه و نیروی بیشتری هم تولید میکنه
وقتی مصرف در یک موتور توربو میاد پایین که حجم موتور کمتری داشته باشه
Sina
۱۶ شهریور ۱۳۹۶لکسوس از همه لحاظ سره.
این المانی های توربو بعد ۴ سال همشون به روغن سوزی میوفتن
داشبورد این بنزه مثل مینی بوس های قدیمی ایویکو میمونه خخخخ
Mojtaba
۱۱ خرداد ۱۳۹۷نه یاتاقان میزنن ?
Saman
۱۸ شهریور ۱۳۹۶کیفیت لکسس :-) بنز حالا حالاها کار داره که به کیفیت و دوام لکسس نزدیک بشه .لکسس نماد کیفیت دوام. طراحی داشبرد و پشت آمپر لکسس بسیار زیبا و کلاس بالا هستش و طراحی داشبرد و پشت آمپر بنز زشت و نمای چینی داره! قیمت بنز بیشتر از خدای کیفیت (لکسس) هستش با کمال تاسف باید بگم “زرشک” :D
نعمت
۹ مهر ۱۳۹۶ماشینهای ژاپنی در شرایط سخت آب و هوایی دوام و کارایی و عمر بالاتری نسبت به بقیه برندهای کشورهای دیگه داره. شما بنز و بی ام و رو تو خیابونهای شمال تهران نگاه نکن. یه سر بیاین سمت جنوب .چابهار با رطوبت 90 درصد به بالا و خاک کروژنی که باعث خورندگی آهن میشه تنها ماشینهای ژاپنیه که بعد از سالها هنز ظاهرشو حفظ کرده و تکون نخورده. ما جنوبیا ارزش ماشینهای ژاپنی رو خوب درک کردیم.