پورشهمرسدس بنز

دوئل پورشه پانامرا و مرسدس-آام‌گ GT 4

در سومین قسمت از دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدان‌های کوپه رفته‌ایم که دوئل قبلی آن بین مرسدس بنز CLS و ب‌ام‌و سری ۶ گرن توریزمو برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۲۰۰۷ رأی به ثبت رسیده است که مرسدس توانست با دریافت ۱۳۶۳ عدد از آن‌ها و کسب ۶۸ درصد از کل آراء پیروز شده و راهی مرحلهٔ بعدی گردد درحالی‌که ب‌ام‌و موفق به دریافت ۶۴۴ رأی شده و بدین ترتیب از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در سومین و آخرین دوئل گروه سدان‌های کوپه مرسدس-ام‌گ GT 4 و پورشه پانامرا پای به میدان نبرد گذاشته‌اند.

آئودی A7

ب‌ام‌و سری ۶ گرن کوپه

مرسدس بنز CLS

ب‌ام‌و سری ۶ گرن توریزمو

آئودی A7

مرسدس بنز CLS

مرسدس-آام‌گ GT 4

پورشه پانامرا

؟

پورشه پانامرا

پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااین‌حال این شرکت آلمانی در دههٔ ۸۰ میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل ۹۸۹ در سال ۱۹۸۸ شکلی جدی‌تری به خود گرفت؛ اما بااین‌حال این سدان پورشه هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراس‌اوورها توسط مدل کاین موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۳ سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچ‌بک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیش‌نمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال ۲۰۱۲ ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلت‌فرم MSB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است، هم‌اکنون در مدل‌های مختلف با پیشرانه‌های متفاوت ارائه می‌شود. پانامرای پایه از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۳۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند درحالی‌که بالاترین مدل آن توربو S E-Hybrid نام دارد. این مدل از یک قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که مجموع خروجی آن ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور است. ولی ما در این دوئل پانامرا توربو را انتخاب کرده‌ایم که از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند ولی در آن خبری از موتور الکتریکی نیست. این پیشرانه ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

مرسدس-آام‌گ GT 4

مرسدس بنز برای اولین بار مدل AMG GT را به‌طور رسمی در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ رونمایی کرد. هرچند این خودرو به‌نوعی جانشین مدل SLS AMG محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن‌را جایگزین مستقیم SLS دانست چراکه AMG GT برخلاف سلفش، بیشتر به خودروهای اسپرت نزدیک است تا سوپراسپرت. همچنین AMG GT یک کوپهٔ فست‌بک بوده و در آن خبری هم از درهای گالوینگ SLS نیست. بااین‌حال این خودرو پس از SLS AMG دومین محصول مرسدس بنز است که با همکاری آام‌گ توسعه پیدا کرده و همچنین نخستین خودرویی محسوب می‌شود که با برند مرسدس-آام‌گ به بازار عرضه شد. سپس حدود سه سال بعد مرسدس بنز در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ نسخهٔ چهاردر AMG GT را در قالب یک کانسپت رونمایی کرده و در همان‌جا وعدهٔ تولید آن‌را دارد. بدین ترتیب نهایتاً دقیقاً یک سال بعد در نمایشگاه ژنو امسال نسخهٔ تولیدی AMG GT چهاردر رسماً رونمایی شد. این نسخه در ظاهر تا حد زیادی به نسخهٔ کوپه شبیه است اما بااین‌حال تغییراتی در چراغ‌های عقب و جلوی آن اعمال شده است. AMG GT چهاردر با دو پیشرانهٔ مختلف و در سه مدل گوناگون ارائه می‌شود. نسخهٔ پایه GT 53 نام دارد که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده می‌کند. مدل بعدی اما که GT 63 نام دارد به پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 بای‌توربو مجهز شده که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما حتی نسخه‌ای قدرتمندتر از این هم وجود دارد که GT 63 S نام داشته و بالاترین مدل AMG GT چهاردر محسوب می‌شود. این مدل هم از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 استفاده می‌کند ولی در اینجا قدرت بیشتری معادل ۶۳۰ اسب بخار تولید می‌کند. در این دوئل ولی ما به جهت هماهنگی با پورشه پانامرا توربو همان مدل GT 63 استاندارد را انتخاب کرده‌ایم. انتقال نیرو در هر سه نسخهٔ این ماشین نیز توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

مقایسه مشخصات فنی
 

پورشه پانامرا توربو

مرسدس-آام‌گ GT 63

پیشرانه ۴ لیتری V8 ۴ لیتری V8
تنفس توئین توربو بای‌توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۷۷۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۸ ثانیه ۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت ۳۱۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۹.۴ لیتر (ترکیبی) ۱۱.۱ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۲۱۳ گرم/کیلومتر ۲۵۴ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۹۰ لیتر ۶۶ لیتر
وزن ۱۹۹۵ کیلوگرم ۲۰۲۵ کیلوگرم
طول ۵.۰۵ متر ۵.۰۲ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۵ متر ۲.۹۵ متر
قیمت ۱۴۷,۹۵۰ دلار حدود ۱۵۰,۰۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9977968]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. عاشق خودروهای ۱۲ سیلندر

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (195 ديدگاه)

    کاش اسمش cls بود

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. پارسا

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (63 ديدگاه)

      چه فرقی داره

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. #ali.m#

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    انتخابم پانامرا .
    به نظر من بهترین در کلاس خودشه.

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. پارسا

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (142 ديدگاه)

      منم همیشه میگفتم پانامرا تو این کلاس از همه یه سر و گردن بالاتره ، تا این که amg این غولو معرفی کرد!!!

      هنوزم میگم پانامرا ماشینیه که نمیشه عاشقش نبود ، بی‌نظیره ، پورشم کمپانی مورد علاقمه ، ولی باید قبول کرد این amg gt 4 واقعاً بی‌نظیرترین و بهترینه ???

      1. #ali.m#

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        درست میگید amgبینظیره قدرت و شتاب بیشتری هم داره.
        ولی من واقعا استایل پانامرا رو با 0.4 اختلاف شتاب عوض نمیکنم .
        البته به نظرم به جز همون شتاب در بقیه موارد پانامرا بهتره.

    2. شاهين

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (856 ديدگاه)

      پانامرا فوقالعادست ولی بیا قبول کنیم این بنز بی رقیبه

    3. پارسا لطیفی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (63 ديدگاه)

      نه آخه کی گفته پاناراما بهترین در کلاس خودشه
      1-مرسدس بنز gt 63 s شتاب بیشتری نسبت به پورشه پاناراما داره
      2-رکود مرسدس بنز gt 63 s در پیست نوربرگ رینگ : 7,25,41
      رکورد پورشه پاناراما توربو اس هیبرید در پیست نوربرگ رینگ : 7,38
      اکنون بنز gt 63 s سلطان ای کلاسه

  3. مسعود

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (221 ديدگاه)

    معلومه که مرسدس سرتره. همه جوره از پورش بالاتره

    1. T.H.M

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (571 ديدگاه)

      اگه به اعداد و ارقام مربوط به موتور و شتاب و … نگاه کنیم حق با شماست. ولی خیلی چیزا هست که تو مشخصات ماشین هیچ وقت نمیشه پیدا کرد. از جمله قابلیت اطمینان که آمار نشون میده پورشه بالاتره، مثل هندلینگ و لذت رانندگی که همه میدونن پورشه بالاتره، یه کسی که سوار هر ماشینی شده باشه، ازش بپرسید متوجه میشید ماشینای پورشه چه قدر از این نظر حرفه ای هستن طوری که حتی از بی ام و که هندلینگش زبانزده، میگن حرفه ای تر و لذت بخش تره. ضمن اینکه تو همین جدول اینجا برتری هایی داره پورشه، از جمله مصرف سوخت کمتر و آلایندگی کمتر و ظرفیت باک بیشتر، که شاید برای شما مهم نباشه، ولی برای من به شخصه مصرف سوخت مهمه و حتی از شتاب 0.4 ثانیه بالاتر بنز که تو عمل به درد خیلیامون نمیخوره، اهمیت بیشتری داره. طراحی هم که یه چیز سلیقه ایه. پس مرسدس با اینکه فوق العادست ولی اینطور که میگید همه جوره از پورشه بالاتره، اینجور نیست. اگه قرار بود صرفا اعداد رو کاغذ مهم باشه که دیگه برای چی دوئل برگزار میشه و رای گیری میشه. خود سایت برنده رو مطابق با جدول انتخاب میکرد دیگه. ولی کسی که ماشین بازه میدونه همه چیز اعداد و ارقام رو کاغذ نیست و خیلی چیزای دیگه مهمه و صد البته که عشق وعلاقه به برند هم برای یه ماشین باز جزو مهمترین فاکتورهاست.

      1. مانی

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        در مورد قابلیت دینامیکی

        این مدلهای معمول بنز نیست،ساخت AMG هست با پشتوانه ۴فصل قهرمانی پیاپی در فورمولا وان

  4. مرصاد

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (96 ديدگاه)

    چطوری انتخاب کنم آخه ???

  5. me84

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    پورش

  6. Amir

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    با تمام احترام برای مرسدس که چیزی کم نداره انتخاب من زیبای چشم درشت

  7. محمدرضا

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    با تمامی احترامی که برای مرسرس قائلم اما فکر میکنم پانامرا تو صدر این سگمنت قرار داره.البته نظر شخصی خودم هس

  8. hamid

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (309 ديدگاه)

    جفتشونو دوس دارم نمیتونم بینشون یکدومو انتخاب کنم.

  9. TWD

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    وجود اسم بنز برام کافی بود

    1. KING 918

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      دقیقا طرز فکر 90 درصد مردم ایران
      چطوری ایرانی …… :-)

      1. ADAK

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        امثال این بابا ؛
        فقط دل شون خوشِ که امنیت دارن !!!!

  10. مجید سبزواری

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    من پورش انتخاب کردم

  11. Khan

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    طبق معمول اگر بنز برنده شده باشه دوباره یکی میاد میگه طرفدارای مرسدس نظرسنجی ها رو فلان کردن و بهمان کردن

  12. PaRHaM

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (741 ديدگاه)

    پانامرا تو این سگمنت
    برام از همه جذاب تره
    ب خصوص مدل Turbo SE Hybrid ک شاهکاره??⁩
    البته در واقع اصلا نباید RS7 رو هم دست کم گرفت
    اونم خیلی جذابه
    ولی بازم برام پانامرا جذاب تره?⁦??⁩

  13. نویدی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (409 ديدگاه)

    ظرفیت باک بنز خیلی مسخره ست! ۶۶ لیتر:))
    فکر کنم دلیل کم بودن ظرفیت باک بنز،پایین آوردن وزن خودرو باشه.وگرنه این باک کوچیک با مصرف سوخت ۱۱.۱ لیتری جور در نمیاد!

    1. شاهين

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (856 ديدگاه)

      یعنی از نظرت ۶۰۰ کیلومتر رو با یه باک بنزین بره کافی نیست؟!؟!؟

      1. نویدی

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (409 ديدگاه)

        مساله اینه که پورشه پانامرا با یه باک بنزین،بالای ۹۰۰ کیلومتر میتونه بره(نقطه)

  14. امین

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    انتخاب بین عالی و محشر هستش .

  15. سعید(تهران)

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    کمپانی پورشه بسیار قابل احترام، با مهندسی بینظیر و فوق العادس ولی اگه روزی بخوام یه پورشه بخرم قطعا فقط ۹۱۱ خواهد بود( فک کن یه درصد بتونم!) اینجا انتخابم مرسدس…

  16. Ali Keyhani

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    مرسدس در اکثر موارد از پانامرا سرتره،ولی بازم انتخاب پانامراست.

  17. امیر

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    مرسدس شاهکار فوق العاده ای خلق کرده اما وقتی پای پورشه اونم پانامرا وسط باشه مرسدس دیگه شاید به چشم نیاد(چشم خودم ).پورشه واقعا جذاب تره!

  18. Mehran

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    انتخاب من که پانامرا هست به خاطر ظاهر جذاب تر و مهندسی پورشه

  19. mohammad_FM 480

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    قطعا آ ام گ جی تی?
    پانامرا هم طراحی جالبی داره و خیلی دوستش دارم اما این یه چیز دیگست…

  20. نیما

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مصرف سوخت و باک بنز اصلا برام قابل قبول نیست انتخابم پورشه

  21. حمیدرضا

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به نظرم پورشه گزینه اسپرت تری هست بنز یکم زیادی با قدرت و شتاب داره نظر مصرف کننده ها رو جلب می کنه

  22. Hamid...Audi

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (713 ديدگاه)

    قبلا هم گفتم بهتره وقتی یه ماشین با قوی ترین موتورش میاد ماشین مقابلش هم با قوی ترین موتور باشه…
    الان مرسدس با یه موتور ضعیف تر از خودش دوئل داره در صورتی که پورشه پانامرا Turbo SE Hybrid خیلی قوی‌تر و سریع تر از مرسدسه.

    1. Amir

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عجب حتما به جدول دقت نکردی که هر دوتا 4 لیتر V8 هستن البته پانامرا یدونه توربو هم بیشتر داره !!

      1. Amir.Prs

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (17 ديدگاه)

        جفتشون دوتا توربو دارن. مرسدس بای‌توربو هست و پانامرا توئین توربو.
        بای‌توربو دوتا توربو هم سایز هستند که یکی برای سیلندر 1 تا 4 و اون یکی برای سیلند 5 تا 8 هستند. ولی توئین توربو دوتا توربو هستند که یکیش کوچیکتر هست برای دور موتور پایین و اون یکی بزرگتر هست که برای دور موتور بالا استفاده میشه.

    2. پارسا

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (63 ديدگاه)

      چجوری به این نتیجه رسیدی؟

  23. Amir

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    نمیدونم چرا میگید این مدل بنز شاهکاره،هر چی فکر میکنم و تلاش میکنم با نا هماهنگی خنده دار قسمت عقب ماشین و اون سپر نا همگون ارتباط برقرار نمیکنم…طراحی تو این سگمنت واقعا مهمه پانامرا واقعا بی نقص و چشم نواز طراحی شده نمونه بارز یه آلمانی اصیل…در بحث طراحی داخلی کنسول میانی مرسدس زیبایی اون فرمان و داشبورد فوق العاده رو کم کرده…از نظر شتاب مرسدس سره خب ولی با مصرف بالاتر…به هر حال ۰.۴ثانیه شتاب بهتر دلیل قانع کننده ای برای ترجیح دادن این AMG به پانامرا نیست…

  24. #

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پورشه فوق العادس ولی من طراحی این جی تیو بهتر نسبت به پورشه میبینم و امکاناتش هم نسبت به پورشه پانامرا بیشتره

  25. کیارش

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پورشه بهتر: چون کارش اینه یعنی فلسفه اسپرت ساز، ولی بنز طمع بازار ماشین باعث شده که با وجود ماهیت لوکس سازیش خودش رو در سیتم های اسپورت وسایر سیستم های دیگه به زور جا کنه که به نظر من به همون لوکس سازیش برسه بهتره!
    ☆و در این دول پورشه برندس بازم می گم چون کارش اینه☆

  26. keyvan

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (166 ديدگاه)

    بازم ایرانیها سنتی فکر میکنند تا نام بنز و BMW میاد دست و پاها شل میشه حتا بوگاتی هم رفوزه میشه چه برسه به لامبورگینی و بنتلی و‌رولزرویس ومازاراتی رای من پرشه پانامرا

  27. amir

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (14 ديدگاه)

    مث این که فینال این سگمنت بین دوتا بنزه:)

  28. Farzad

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    پانامرا ?

  29. صدرا

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اصلا من دویل رو ندیدم چشم بسته به پورشه رای دادم مرسدس هرچی باشه به پورشه نمیرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا