مرسدس بنز نسخهٔ مخصوص پیست AMG GT R را با نام مستعار «هیولایی برای جهنم سبز» بهعنوان رقیبی واقعی برای پورشه ۹۱۱ GT3 RS روانهٔ میدان کرده است
مرسدس AMG GT R جدید ممکن است متمرکز بر عملکرد درون پیست و هیولایی برای نوربرگرینگ باشد اما این تغییرات گسترده برای سرعت و تعامل بیشتر جهت ارائهٔ یک خودروی جادهای حتی بهتر، در AMG GT اعمال شده است. همواره برخی میگفتند AMG عملکرد و موفقیت عالی مدل مسابقهای GT3 را نتوانسته بهطور کامل در مدل جادهای AMG GT S پیاده کند؛ بنابراین AMG با GT R پاسخ تندی به این منتقدان داد. سازنده در این خودرو از تجارب و تخصصهای پیست و مسابقهای خود برای مبارزه با رقبایی همچون پورشه ۹۱۱ GT3 RS استفاده کرده است.
GT R بر اساس GT S ساخته شده و از فرمول آن استفاده میکند اما سعی شده سرعت بیشتر و رانندگی بهتری را ارائه کند. درنتیجه، این خودرو مقداری از وزن خود را از دست داده، قدرت آن افزوده شده، چسبندگی آن افزایش یافته و واکنشهای آن سریعتر شده است. وزن GT R از طریق یک رژیم غذایی همهجانبه با استفاده از رینگهای جدید، قطعات ساختاری فیبر کربنی، عایقهای صوتی کمتر، یک باطری لیتیوم یون و صندلیهای سبکوزن کاهش پیدا کرده است.
مجموع این موارد موجب کاهش حدود ۱۵ کیلوگرمی وزن GT R شده است؛ اما غیرازاین، AMG بهبودهای دیگری هم در این سوپراسپرت ایجاد کرده است که ازجملهٔ آنها میتوان به تجهیزات آئرودینامیکی فعال برای بهبود عملکرد ماشین در سرعتهای بالا، رینگهای بزرگتر با لاستیکهای پهنتر و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب اشاره کرد که موجب بهبود پاسخگویی خودرو و افزایش ثبات در سرعتهای بالا میشود. همچنین فاصلهٔ عرضی بیشتر محورهای عقب و جلو هم به این امر کمک کرده است. علاوه بر این، یک سیستم کنترل کشش نیز روی این خودرو نصب شده که درست مانند مدل مسابقهای GT3، نُه تنظیمات گوناگون را ارائه میکند.
AMG GT R از همان پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری بایتوربوی AMG استفاده میکند که البته به لطف تجدیدنظر در توربوشارژرهای آن، قدرتش به ۵۸۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. البته هرچند AMG GT R همچنان در پس مرسدس بنز E63 AMG S با ۶۱۰ اسب بخار قدرت قرار میگیرد اما توبیاس مورِس، رئیس AMG میگوید توربوهای دو اسکرول و اینترکولر بزرگتر E63 برای استفاده در GT R بیشازاندازه سنگین هستند.
درنتیجهٔ اعمال همهٔ این تغییرات، هماکنون مرسدس آامگ GT R میتواند ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نیروی موتور در این خودرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه با تعویض دندههای بسیار سریع به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. انتخاب حالات مختلف رانندگی آن هم از طریق یک انتخابگر که در کنسول وسط V شکل بزرگ آن نصب شده، بهسادگی انجام میگیرد.
برای دستیابی به اوج عملکرد این هیولای چموش آلمانی، آنرا در حالات اسپرت و اسپرت پلاس قرار میدهیم اما حتی در اسپرتترین حالت رانندگی، GT R همچنان بهترین کیفیت سواری را ارائه میکند؛ ولی GT R هنوز هم رابطهٔ خود با GT S را نشان میدهد بهگونهای که فرمان اطلاعات زیادی ارائه نمیکند اما عملکرد آن قطعاً بهتر واضحتر از GT S شده است. همچنین پاسخگویی ماشین به فرامین راننده هم به لطف فاصلهٔ عرضی بیشتر محورها بهبود یافته است. البته سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و آئرودینامیک بهتر نیز ثبات خودرو را در سرعتهای بالا افزایش داده است.
در روی پیست، آشکارا GT R اعتمادبهنفس راننده را افزایش میدهد. چسبندگی آن فوقالعاده بوده و محدودیتهایش قابل پیشبینی است درحالیکه دشواریهایی که گاهی اوقات در مدیریت GT S وجود داشت در GT R رفع شده است. علاوه بر اینها، کنترل کشش با ۹ تنظیم مختلف، از GT R یک خودروی بسیار سرگرمکننده ساخته است. خودرویی که در پیستها جذاب و هیجانانگیز است. البته عموماً افزایش قابلیتهای پیست در خودروها موجب کاهش کارایی و قابلاستفاده بودن آنها در جادههای عمومی میشود اما GT R قابلیتهای استفادهٔ روزانهای که در برادران GT و GT S آن وجود دارد را از دست نداده است؛ بنابراین میتوان گفت که درواقع این خودرو بهترین AMG GT است که تاکنون ساخته شده است.
نتیجه
مرسدس آامگ GT R یک رقیب واقعی برای پورشه ۹۱۱ GT3 RS است که مدتزمانی طولانی است که در بازار حضور دارد ولی حالا GT R برای مبارزه با این رقیب در پیستها به میدان آمده است؛ اما نهفقط در پیست؛ زیرا این سوپراسپرت اشتوتگارتی بر اساس نمونهٔ جادهای AMG GT S ساخته شده و همچنان قابلیتهای روزمرهٔ آنرا حفظ کرده است؛ بنابراین AMG GT R قانعکنندهترین، هیجانانگیزترین و قابلاستفادهترین خودروی اسپرت ساخت AMG است.
مشخصات فنی
Mercedes AMG GT R 2017 | |
قیمت | ۱۴۳,۲۴۵ پوند |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 بایتوربو |
قدرت | ۵۸۰ اسب بخار |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۴ لیتر |
منبع: AutoExpress
Erfan
۲۷ آذر ۱۳۹۵یا حضرت amg….
The Best or nothing…
الف.ی
۲۷ آذر ۱۳۹۵انتخاب من مرسدس هست.هرکی مخالفه با دلیل دیسلایک بده.
البته پورشه هم خیلی عالیه ولی من که بنز رو ور میدارم بخصوص اینکه مرسدس تجربه ی خیلی خوبی از حضور تو مسابقات فرمول یک پیدا کرده و این تکنیک ها رو رو این ماشین هم پیاده کرده.
امپراتور لامبورگینی
۲۷ آذر ۱۳۹۵من باشم R8 V10 Plus آئودی رو انتخاب میکنم.
عملکرد در حد 911 توربو ، قیمت در حد 911 GT3 …
KING 918
۲۷ آذر ۱۳۹۵رفیق عزیز الف ی
من دیس نمیدم اما دلیل برات میارم …
درسته طراحی ظاهری بنز و همین طور کابینش فوق العادس و بی شک زیبا تر و با ابهت تر اما تنها چیزی که باعث میشه 911 جی تی 3 رو برتر بدونم موتورشه
الان به موتور بنز نگاه کن 4 لیتری V8 بایتوربو 580 اسب بخار و شتاب 3.6 و تا پ اسپید 320 خیلی موتور خوب و کارامد و مصرف سوخت خوبی هم داره و صدای زیبایی هم داره
اما برتری پورشه تو مهندسی خاص اونه 911 جی تی 3 از یه 6 سیلندر 4 لیتری تنفس طبیعی تخت فقط 80 اسب بخار کمتر داره نسبت به موتور بنز و با داشتن قدرت کمتر شتاب 3.5 ثانیه و تاپ اسپید 320 داره البته نمونه های گیر بکس دستی جی تی 3 به خاطر داشتن طرفدار خاص خودشون بیشتر تولید شده ولی نمونه PDK جی تی 3 واقعا یه سلطانه برا خودش درسته که بنز به قول شما از تکنیک های فرمول وان استفاده کرده ولی دارنده 911 جی تی 3 میدونه ماشینی که خریده حاصل تجربه 50 سال یه برند افسانه ایی به اسم پورشه ست از این نظر من 911 جی تی 3 رو واقعا برتر میدونم
اما دروغ چرا ابهت و کابین بنز واقعا سر تره …..
الف.ی
۲۷ آذر ۱۳۹۵نظر شما هم محترمه.
من به این دلیل میگم بنز رو ورمیدارم که اولاً روش تعصب دارم که تو تصمیم گیری بی تاثیر نخواهد بود.ولی منابعی که من دارم گفتن مرسدس شتاب مساوی(3.5 ثانیه) با پورشه داره.در اعتبار و کیفیت خودروی پورشه هم که هیچ شکی نیست.اما بنز تو تحمل شتاب جانبی و قدرت ترمز گیری و نیروی رو به پایین بهتر عمل کرده.درست مثل amg gt3 که نسبت به 911gt3 cup اینطوریه.ولی اونطور که من میدونم موتور 911 gt3 در مسابقه ، هر 200 هزار کیلومتر باید تعویض شه که عدد خوبی نیست.با این حال باز هم میگه پورشه خودروی فوق العاده ای ساخته.و در پاسخ به دوستمون مجید باید بگم آئودی آر 8 بیشتر برای خیابان مناسبه.اگه رکورد هاش تو پیست لاگونا سکا رو با 570 اس یا ای ام جی جی تی اس مقایسه کنی به همین نتیجه میرسی.گرچه صدای موتور دیوانه کننده ای داره.
امپراتور لامبورگینی
۲۷ آذر ۱۳۹۵نظرت محترمه
علت رکورد کمتر R8 در بعضی پیچ ها به دلیل AWD بودنش هست که باعث آندراستیر میشه.
اما R8 ، برای من ، همش مزیته.
ehsangt3
۲۷ آذر ۱۳۹۵سلام
با تشکر از سایت پدال و آقای دهقان
اگر امکانش هست مطلبی هم درباره رکورد جدید این ماشین در نوربرگرینگ بگذارید
ممنون
X6
۲۷ آذر ۱۳۹۵طراحی داخل اتاقش حرف نداره
reza-a
۲۷ آذر ۱۳۹۵از این جلوپنجره amg gt r خوشم میاد
MPH
۲۷ آذر ۱۳۹۵رقابت با پورشه حتی برای برندی مثل مرسدس هم کار آسونی نیست بخصوص که بحث عملکرد وسط باشه،البته خودروی بسیار زیباییه ولی باید رودرو با 911 مقایسه بشه……
Ehsan
۲۷ آذر ۱۳۹۵این ماشین بسیار وحشی تشریف دارن
Behruz masumi
۲۷ آذر ۱۳۹۵سلام دوستان.
خیلی وقته مجله پدال رو میخونم(شاید 2 سال) اما میخوام برا اولین بار نظر بدم با کسب اجازه از دوستان گل.
کابین این ماشین فوقالعاده است کاش کابین دیگر مدلهای بنز هم شبیه این بود مثلا کابین ای کلاس که یه نماشگر طویل داره بسیار زیباست و اکثر کارشناسان و مردم میپسندند اما فکر میکنم هارمونی خاصی نداره این حس رو بهم القا میده بیش از حد راننده محوره و سرنشینان حق نگاه کردن بهش رو ندارن.
این نظر منه و صد در صد بی نقص نیست و من هم کارشناس نیست فقط بعنوان یه دوستار خودرو نظر دادم.
با تشکر
Saied
۲۷ آذر ۱۳۹۵خیلی عالیه. فقط ایراد این ماشین نسبت به ۹۱۱ وزن زیادش میتونه باشه که تو پیست اذیتش میکنه. وگرنه فکر کنم تو خط مستقیم از ۹۱۱ شتاب بهتری داشته باشه.
احسان
۲۷ آذر ۱۳۹۵به این میگن بنز
علی
۲۸ آذر ۱۳۹۵عالی و اولین
احمد باقری
۲۸ آذر ۱۳۹۵اصلا همون اول، بحث قدرت، پیشرانه، تکنولوژی و غیره رو بذارید کنار، فقط به این ابهت، استایل تهاجمی، این طراحی زیبا و ماندگار، خشن و اسپورت نگاه کنید، آدم سیر نمیشه، واقعا معرکه هست، حالا اون 911 رو ببینید، تنها چیزی که نمیشه بهش گفت، یه ماشین اسپورته، با ظاهری قورباغه ای، به دور از هر گونه ابهت، خشونت و زیبایی که باید در هر ماشین سوپر اسپرت و هایپر کار باشه، واقعا مقایسه این دو تا از همون پایه و اساس کجا، این مرسدس زیبا، خشن، تهاجمی کجا و اون 911 بیخود کجا. خدا رو شکر، هنوز شرکتهایی هستند که علاوه بر سرعت، شتاب و بحث تکنولوژی، به قیافه ماشین هم به عنوان یک فاکتور کلیدی بها میدن.
hamid3x
۲۸ آذر ۱۳۹۵اقا ظاهر قورباغه ای یعنی چی ،دیگه خیلی راحت توهین میکنید،شما بنز رو میپسندی خیلی هم عالیه ولی خواهشا به شرکت پورشه و طرفداراش توهین نکن،
یاس ی
۲۸ آذر ۱۳۹۵آخرشه، هیولایی هست واسه خودش، رخ این ماشین آدمو میترسونه،
ولی به 911 لقب قورباغه دادن هم عجیبه، 911 مقیاس دنیای اسپورت سازی برندهای دنیاست، برندهای اسپورت ساز ماشین میسازن که بتونن با 911 رقابت کنن، حالا شما روزی هزار بار بگی 911 بده 911 بد نمیشه چون عالیه عالی، فکر کنم توی تمام کره خاکی تعداد کسایی که با آقای باقری عزیز هم نظر هستن تعدادشون به 100 نفر هم نرسه.