اسمارتجیلیمرسدس بنز

فروش 50 درصد از سهام اسمارت به جیلی

این روزها برند اسمارت اوضاع خوبی ندارد زیرا فروش آن از سال ۲۰۱۵ به‌طور مداوم کاهش داشته است. این شرکت سال گذشته در ایالات‌متحده تنها ۱۲۷۶ دستگاه فروش داشته که کمتر از نصف فروش آن در سال ۲۰۱۷ است. البته اسمارت طی سال ۲۰۱۸ در اروپا بیش از ۹۷ هزار دستگاه فروش داشته اما بااین‌حال این برند هرگز نتوانست به هدف اصلی خود یعنی فروش ۲۰۰ هزار دستگاهی در سراسر جهان دست پیدا کند. به همین دلیل، به گزارش اتو نیوز، اسمارت سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو ضرر می‌دهد.

از سوی دیگر، اسمارت که هیچ‌گاه برای دایملر سودآور نبوده است، به‌زودی حامی اصلی خود یعنی مدیرعامل کنونی دایملر آقای «دیتر زتچه» را هم از دست خواهد داد زیرا وی در ماه می بازنشسته شده و جای خود را به آقای «اولاً کالنیوس» خواهد داد. به همین دلیل، احتمال تعطیل شدن اسمارت بسیار زیاد بود چراکه کالنیوس برای کاهش هزینه‌ها تحت‌فشار بوده و اسمارت یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای این کار محسوب می‌شود. البته پیش‌ازاین گزارش شده بود که دایملر برنامه‌هایی برای اسمارت دارد تا از تعطیل شدن آن جلوگیری کند.

این برنامه‌ها شامل همکاری با شرکایی مثل شرکت‌های بایک و جیلی به‌منظور توسعهٔ نسل آیندهٔ محصولات اسمارت می‌شد. حالا اما رسماً نتیجهٔ اقدامات اخیر دایملر در رابطه با اسمارت اعلام شده و مشخص شده که این خودروساز آلمانی ۵۰ درصد از سهام اسمارت را به جیلی فروخته است. بدین ترتیب، این دو شرکت، جوینت ونچر یا سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰-۵۰ خود را آغاز کرده‌اند تا اسمارت را به برندی الکتریکی تبدیل کنند. از طریق توافق‌نامهٔ این جوینت ونچر، دایملر و جیلی نسل جدید محصولات الکتریکی اسمارت را توسعه خواهند داد. برای تولید این خودروها نیز کارخانهٔ جدیدی در چین احداث خواهد شد که صرفاً به‌منظور تولید خودروهای تمام الکتریکی طراحی می‌شود.

فعلاً شرایط مالی این جوینت ونچر اعلام نشده است اما دایملر و جیلی انتظار دارند تا پایان سال جاری این سرمایه‌گذاری مشترک را نهایی کنند. تخمین زده شده که محصولات الکتریکی اسمارت در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند. مدیرعامل دایملر آقای دیتر زتچه دراین‌باره گفته است:

ما به‌صورت مشترک نسل بعدی خودروهای الکتریکی اسمارت را طراحی کرده و توسعه خواهیم داد. این خودروها ترکیبی از تولید با کیفیت بالا و استانداردهای ایمنی لازم برای فروش در چین و بازارهای جهانی خواهند بود

رئیس هولدینگ جیلی آقای «لی شوفو» نیز افزوده است:

ما تجربه و توانایی‌های جهانی خود در مدیریت برند، تحقیق و توسعه، تولید و دیگر حوزه‌ها را بکار خواهیم گرفت و از طریق همکاری برابر، به ترویج برند اسمارت در سراسر جهان خواهیم پرداخت

غیر از کنار گذاشتن موتورهای درون‌سوز، برند اسمارت به سگمنت B بازار هم وارد خواهد شد. این یعنی در دههٔ آینده، اسمارت که تاکنون صرفاً با خودروهای سگمنت A شناخته می‌شود، در بخش ساب‌کامپکت که رشد سریعی دارد هم دیده خواهد شد. محصولات جدید اسمارت توسط شبکهٔ جهانی طراحی مرسدس بنز طراحی و توسط مراکز جهانی جیلی مهندسی خواهند شد. همان‌طور که اشاره شد، انتظار می‌رود این محصولات جدید در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شوند. تا آن زمان اما دایملر همچنان به تولید نسل فعلی اسمارت فورتو در کارخانهٔ Hambach در فرانسه و مدل بزرگ‌تر فورفور در کارخانهٔ Novo Mesto در اسلوونی ادامه خواهد داد.

برند اسمارت در سال ۱۹۹۴ از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین دایملر و شرکت ساعت‌سازی سوئیسی سواچ تأسیس شد. این شرکت کار خود را با تولید خودروی بسیار کوچک و شهری فورتو آغاز کرد و بعدها مدل بزرگ‌تر فورفور را نیز معرفی نمود. نسل کنونی محصولات این شرکت اما روی پلت‌فرم مشترکی با رنو ساخته شده‌اند که در مدل توئینگو هم بکار رفته است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (990 ديدگاه)

    مشکل اصلی اسمارت قیمت بالای اون با توجه به ابعادی که داره و همچنین رقبا هستش

  2. احمدرضا

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (878 ديدگاه)

    سرمایه گذاری روی اسمارت کاملن ضرره
    واقعن ماشیناش فاجعس ، نه ابعاد داره و نه قیافه داره و نه مقرون به صرفس

  3. (ali (chevy nova

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    اسمارت هم به جیلی فروخته شد
    ولی مگه جیلی با تصاحب بیشترین سهام دایملر که اسمارت هم جزوش میشد مالک اسمارت نبود؟؟؟

    1. TESLA

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      چرا به طور غیر مستقیم جیلی صاحب اسمارت بود
      ولی با خرید 50 درصدش به طور مستقیم
      سهم جیلی از بنز بیشتر شد
      بنز واقعا داره میشه مال جیلی

      موافقم 0
      مخالفم 2
    2. VIPER

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2622 ديدگاه)

      در واقع جیلی نبود علی،
      اون مقدار سهام رو مدیر عامل جیلی شخصا خریده

  4. VIPER

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    خودروهای شهری ساب کامپکت گزینه بسیار خوبی برای تمام الکترکی بودن هستند،به نظر من هم تنها راه حفظ اسمارت تولید خودروهای الکتریکی هست
    و همینطور که تومتن اومده طبق این قرارداد خط تولید اسمارت به چین میره تا ازونجا به اروپا صادر شه،
    اینم از برند بعدی اروپایی که رفت چین
    و ازین به بعد شاهد شکوفایی اسمارت خواهیم بود
    کاش این جیلی بیاد فرغون سازهای مارو به شکوفایی برسونه

  5. حسین

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (123 ديدگاه)

    اسمارت هم چینی شد

  6. Mohamad

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (812 ديدگاه)

    اون روزی که جیلی 10 درصد از سهام دایملر رو به ارزش 10 میلیارد دلار خرید، کل دایملر حدود صد میلیارد دلار می ارزید
    الان ارزش این شرکت با 40درصد ریزش به 62میلیارد دلار رسیده و اگه جیلی کمی دست نگه میداشت و تحلیل بهتری برای زمان خرید میکرد میتونست با صرفه جویی 4میلیارد دلاری اون بلوک رو تصاحب کنه یا حداقل مالک بیش از 16 درصد از دایملر بشه.

    1. حسین

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (123 ديدگاه)

      یعنی ارزش دایملر اومده پایین؟
      2 سال پیش بود فکر کنم جیلی با تصاحب 9 درصد از سهام دایملر به بزرگ ترین سهام دار این شرکت تبدیل شد و صاحب حق رای در این کمپانی تونست بشه

      1. Mohamad

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (812 ديدگاه)

        بله با ریزش بازارهای جهانی سهم 80 دلاری دایملر به محدوده ی 50 تا 60 دلار نزول کرد
        جیلی همین حالا هم یک دهم دایملر رو در اختیار داره اما بحث سر اینه که با چند ماه صبر میتونست با پول بسیار کمتری اون مقدار رو تصاحب کنه.

    2. مانی

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      این ریزش واسه همه پیش اومده و 16درسد سهام برای فروش وجود نداشت که بخره

  7. Elmiraj

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    چینی ها به طرز مشکوک و برنامه ریزی شده‌ای کمپانی های غربی را هدف قرار داده و روز به روز درحال تصاحب سهم بیشتری از شرکت های غربی هستن و هر چه بیشتر تکنولوژی غربی رو به چین منتقل می کنند…!!!!!!!!

    1. حسن

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2090 ديدگاه)

      ثروت تو دنیا به دستور یه عده ی و گروه خاص در گردشه . اروپا به الاخص المان و فرانسه تا2010همسو با قدرتها ی دیگه بودن اما بعد المان با یک چرخش بزرگ شروع به اثر گذاریه مستقیم در مناسبات بین المللی کرد و با سابقه ی بدی که داره کشورها و بالاخص گروه ایل… دارن ازش فاصله میگیرن مخصوصا با فشارهایی که به انگلیس اورد و مجبور شد از اتحادیه ی اروپا بره فشارها و وامهای یونان و ایتالیا و موضع گیریها درمناقشات خاورمیا نه ی عربی(بحرین عربستان و قطر و امارات ) هم اضافه کن
      پس حاضر شدن چین را که هیچ سابقه ی شرارت تعصب و خرافه و بدعتی نداره را به عنوان قطب جذاب دنیا به همه نشون بدن که اگه منافعشون هم با خطر مواجه شد تمامش در دو کشور امریکا و اروپا نباشه .

  8. کارلوس کاستاندا

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (104 ديدگاه)

    دایمر هم چینی شده خودش که دست جیلیه شده دایمچین . عرضه ی حفظ اسمارتم نداره.

    1. مانی

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      فرق 9وا 91 رو واقعا نمیفهمی, عجیب هم نیست

  9. douglas macarthur

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (171 ديدگاه)

    پدال عزیز چرا کامنت های منو درج نمیکنی اینکه بخوای توازن قدرت بحث های 12- سال پدال رو برقرار کنی و جنگ و جدل های بچه گونه پدال رو فرسایشی و ادامه دار کنی واقعا مضحکه و با توجه به اینکه همه ما عشق ماشینیم و این سایت پاتوق ماست امییدوارم شاهد این رفتار ها نباشیم

  10. amin

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    جیلی داره چیکار میکنه؟کم کم داره دایملر رو میبلعه
    ولی یه چیز رو با اطمینان میتونم بگم.چینی ها کار غیر حساب شده نمیکنن

  11. حسن

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    دایملر که داغون شده سهامشم که نیاد پایین .دیگه اختیاری از خودشون ندارن ارباب جیلیه .
    یادمه انقد چوب سوزوندن این المانیها برا برندهایی که سایر رقبا یا تعطیل کردن یا فروختن که الان باید به عنوان مسبب سیل شمال تحت پیگرد قرار بگیرن
    اما دایملر که کلا ازدست رفت با نداشتن حق تصمیم گیری مگر با ائتلاف ده تا سهامدار 2 درصدی الان اینم که کلا به فنا رفت .فعلا دریا

    1. حسن

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2090 ديدگاه)

      البته مسئولان عزیز کشور اینجا بحث خودروست و برای کنایه حرف از جنگل و چوب و سیل شده یه وقت فکر نکنید مسببین سیل و قطع جنگلها اینجان این فقط کنایه بود
      میگن فیل داشته نعره میزده و فرار میکرده بهش میگن چیه چرا فرار میکنی میگه شیر دستور داده هر چی زرافه است را بگیرن میگن خوب به تو چه تو که زرافه نیستی میگه بعله ولی مشکل اینه که ………………………..

    2. مانی

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      حسن حسین علی
      هروقت اسمت رو فهمیدی قضیه جیلی و دایملر رو هم میفهمی

  12. sunmartin

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    بنز و بی ا دبلیو هم در آینده به چینی ها واگذار میشن و باید با این دو برند خاص و مدرن خداحافظی کرد بلایی که سر ولوو آوردن چینی ها سر این دو برند هم میارن واقعا برای بنز و بی ام دبلیو که ابتدا قطعاتش در ترکیه و سپس در چین تولید میکنه متاسفم یکی از دوستن شرکت نصب بادی فنس بدنه داره مشتری هاش اکثرا بنز پورشه مازاراتی و بی ام دبلیو هستن اکثر قطعات bmw چینی شده هر جارو باز میکنیم یا ساخت مکزیک و یا چین و کیفیتش فاجعه اس

    1. Mad.z.Max

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1863 ديدگاه)

      مازاااااراتی نیست البته. خود معاون اجرایی ب ام و هم در ویدیویی که توی آپارات هست، تلفظ صحیح اسم شرکت رو ب.ام.و. میگه، بعد ما چسبیدیم به بی ام دبلیوغ، ته استدلال هم اینه که جرمی کلارکسونم اینجوری تلفظ میکنه.
      بعدم ب ام و هیچ دخلی به بنز و دایملر نداره، تو چین تولید داره واسه فروشش به همونجا که مربوط به بحث کاهش هزینه هاس، کاری که بقیه شرکتام میکنن. اما بلای دایملر حد اقل فعلا دامنگیرش نشده، و بعیدم هست بشه.
      همینجوری نمیشه هر نظری رو به همه تعمیم داد..

    2. مانی

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      کیفیت بی ام و که جدیدا به شدت بالا رفته
      اگه خود دایملر بخواد هم دولت آلمان نمیذاره که کلا واگذار بشه به چین
      از هیچی خبر نداری ولی کارشناس ماهری هستی

  13. حسن

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    البته مسئولان عزیز کشور اینجا بحث خودروست و برای کنایه حرف از جنگل و چوب و سیل شده یه وقت فکر نکنید مسببین سیل و قطع جنگلها اینجان این فقط کنایه بود
    میگن فیل داشته نعره میزده و فرار میکرده بهش میگن چیه چرا فرار میکنی میگه شیر دستور داده هر چی زرافه است را بگیرن میگن خوب به تو چه تو که زرافه نیستی میگه بعله ولی مشکل اینه که ………………………..

  14. مهدی

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ازاین دست خبرها زیاد میشنوید.صهیونیست ها که اقتصاد دنیارو دردست دارن چندین ساله که تصمیم گرفتن که چین بایدابرقدرت اقتصادی جهان بشه. منظور ازغرب تمدن غرب هستش نه فقط آمریکا!!!!

    (((آدمیرال مایک مالن رئیس اسبق ستادکل نیروهای مسلح آمریکا در مصاحبه با شبکه CNN گفت: من افول آمریکارو میبینم.آمریکا در حال افول است.مانند شرکتی که درحال ورشکستگی است.وسوال این است که آیا رهبرانی پیدامیشوندکه آمریکا را ازاین سقول آزاد نجات دهندقبل از آنکه کشور بافروپاشی مواجه شود)))

    اقصاد جهان 67تریلیون دلاربدهی داره.کل اقتصاددنیا 45تریلیون دلار بودجه دار.از این 67تریلیون دلار بدهی 21 ونیم تریلیون دلار بدهی آمریکا هستش.آمریکا در آستانه فروپاشی اقتصادیه.این توهم ما نیست.اینوبرنده نوبل اقتصادجوزف استیگلیتز میگه:که علم اقتصاد درحال سقوطه!!!!
    یک کلمه ازاین حرفاحرف من نیست.این عین حرفایی هستش که ایناخودشون گفتن.خودتون میتونید درموردشون تحقیق کنید

    1. مهدی

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      دوستان عزیزاینارو که دیگه نمیشه انکار کرد.
      بریداز رئیس سابق ستادکل نیروهای مسلح آمریکا بپرسیدکه چرا این حرفارو زدی!!!

      1. مهدی

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (1328 ديدگاه)

        اینکه یک شرکتی سهامش کاهش پیدا کرده دلیل بر سقوط امریکا نیست اقتصاد غرب خود پویاست و خودش ترمیم میکنه ظهور قدرت هایی مثل فیسبوک تسلا اپل گوگل و غیره نشون میده غرب با تمرکز بر صنایع دلنش بنیان و سود اور مدام در حال پوست انداختن هستش تا بتونه قدرت خودش حفظ کنه البته که چین توان بالایی داره ولی قدرت های نوظهور مثل سنگاپور هند برزیل و حتی همین امارات را فراموش نکنیم با افزایش هزینه نیرو انسانی در چین جای اون میگیرن

    2. TESLA

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      از این افول ها و سقوط ها امریکا در تاریخ خودش خیلی داشته
      اخرش هم قدرتمند تر از قبل شده
      اینو از خودم نمیگم
      اینو تاریخ میگه
      اینو یادت باشه اگه لیدر یه گروهی ضعیف شه از بین بره
      اون گروه نابود میشه
      و اون هم گروهی ها هر کاری میکنن تا رهبرشون از دست ندن چون به ضرر خودشون
      کل دنیا یه گروه
      هر کشوری وظایفی در این گروه داره ( حتی ایران )
      رهبر گروه امریکاست
      هم گروهی ها نمیزارن رهبرشون از دست بره

      1. حسین

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (123 ديدگاه)

        اقا مهدی شبکه 6 زیاد میبینی؟

        1. مهدی

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          بالا برید وپایین بیاید حقیقت رو نمیتونید انکار کنید.مغزهای متفکرشون.بزرگ ترین ژنرال های نظامیشون دارن اینطور میگن بعد شما انکار میکنی!!!!!
          اما بزرگ ترین شکست آمریکا مقابل ایران بود.دونالد ترامپ میگه: 7هزارمیلیارد دلار درخاورمیانه خرج کردیم به فرماندهی ژنرال جیمز متیس باقدرت هوایی.دریایی.زمینی.اما ازایران شکست خوردیم ومنطقه به دست ایران افتاد.
          مایک پومپیو رئیس سابق CIA اعتراف کرد که تمام اسناد نظامی ما در خاورمیانه به دست ایران افتاد.یعنی ایران بارها به مرکزفرماندهی ارتش آمریکا در عراق وسوریه نفوذکردن وتمام اسنادفوق سری وهزاران ساعت آرشیوفیلم های سری پهبادهای جاسوسی به دست ایران افتاد.
          وهمینطورکورکردن مدرن ترین ماهواره جاسوسی آمریکا بدست ایران که تمام غرب رو بهت زده کرد.
          دوست عزیز میدونم بعداین حرفام دوباره میخواییدباتمسخر گرفتن این حرفارو رد کنید.امااونی که بایدبدونه میدونه.واونی که باید تحقیق کنه میکنه.

          فقط سوال من اینه اگه روزی بین ایران وتمام غرب جنگ بشه شما درکدوم جبهه خواهید بود!!!!!!؟؟!؟؟؟؟ علیه کشور ومردم خودتون ویا مقابل اونا
          وراه سوم مخفی شدنه!!!!

        2. مهدی

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          بله آمریکا.همون کشوری که نظامی هاشون در هالیوودهمیشه دنیارو از شرمهاجمین وحتی مردم دنیارو ازدست بیگانه هایی از سیارات دیگه نجات میدن.وهمیشه خودشون رو منجی بشریت میدونن.اما دردنیای واقعی ابرکماندهای آمریکا وانگلیس وقتی به دست ایران اسیرمیشن خودشون رو خیس میکنن.وحتی بعدغذادادن بهشون ازوحشت گریه میکنن.اماشخصی مثل محسن حججی بابدنی ضعیف وقتی به دست خون خوار ترین ودرنده ترین موجودات روی زمین اسیرمیشه مثل کوه استوار ومحکم هستش.این تفاوت در قدرت ایمان هستش.که فقط باید از خداترسید نه از کدخدا

        3. تویوتا موتورز

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (60 ديدگاه)

          مهدی خان
          این حرفها رو تو تلوزیون زیاد میشنویم لازم نیست شما اینجا تکرارشون کنی
          اینجا محلی برای صحبتهای هست که حول محوره ماشین هست نه چیزه دیگه ای
          یه جوری هم صحبت نکن که همه بی وطن هستن و شما وطن پرست
          رعایت کن لطفا

    3. TESLA

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      دوست عزیز مهدی جان متعصفانه نمیتونم با شما بحث کنم
      چون نمیشه باش ما منطقی حرف زد
      فقط فقط یه خواهش دارم ازت
      بعد اینکه شبکه 6 دیدی و حرف های اونارو گوش دادی
      یه نگاه به تاریخ کن
      بعد عکس والس استریت رو یه بار نگاه کن
      تا بدونی دنیا دست کیه و سیاست هارو کی تعین میکنه

      1. مهدی

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        حداقل اگه شبکه 6روگوش میدم رسانه کشوره خودمه.چه بخواید وچه نخواید اونا این اعترافات روکردن.
        برید یقه رئیس جمهور آمریکارو بگیرید.یقه رئیس سابق CIA روبگیرید.یقه رئیس سابق ستادکل نیروهای مسلح آمریکارو بگیرید.یقه اقتصاددان هاشون رو بگیرید.یقه مهره های اصلی اتاق های فکرشون رو بگیرید.که چرا این حرفارو زدن.
        امابدونید همین تفکرات شماست که این مسئولین غرب زده ولیبرال رو سرکار آوردید که دارن به عمدمردم رو زیرفشار اقتصادی له میکنن تاراحت بتونن اهدافی مثل برجام.FATF.CFT.INSTE،معاهده پاریس. پالرمو وچندین وچندقرارداد ننگین دیگه روبه کشورمون تحمیل کنن،که ثمره شوم انتخاب نادرست لیبرال ها توسط افرادی هستش که تفکرات شمارو دارن!!!!!

        1. Mad.z.Max

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1863 ديدگاه)

          تو اینکه با شما و طرز تفکر شما نمیشه بحث کرد که شکی نیست، چون بحث و تبادل نظر وقتی صورت میگیره که طرفین بحث تو ذهنشون جایی برای افکار و حتی دید جدید داشته باشن.
          اما از اونجایی که این سایت ماشینی هست، مثال ماشینی میزنم.
          در چهل سال اخیر صنعت خودروسازی کشور، تاحالا چند پلتفرم و چند انجین در داخل کشور طراحی و ساخته شده؟
          لابد الان موتور ای اف ۷ یا پلتفرم سمند تو ذهنتون میاد، که خب دیگه همه میدونن موتور مذکور ساخت زیمنس هست و سمند هم که قصه طراحیشو بچه های دبیرستانی هم از حفظ هستن. ببین با حرف چیزی اثبات نمیشه. حتی در عمل هم حدود 10 سال پیش همون آمریکایی که شما میگی، با یه بحران شدید اقتصادی مواجه شد، اما دیدیم که در اوج بحران هم کسی نتونست بهشون بگه بالا چشمتون ابرو هست! و از بحران گذشتن. ببین مهدی، همونجور که یه انسان منزوی و بی کس و کار، هرگز پیشرفتی نمیکنه، مگر وقتی با دیگران تعامل کنه، یه کشور منزوی هم پیشرفتی نمیکنه مگر زمانیکه دست دوستی به طرف کشورهای توسعه یافته دراز کنه.
          دیگه بیشتر از این جای پر حرفی نیست..

        2. حسن

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          مساله اینه که جواب کامنهای شما مباجثیه که چاپ نمیشه وگرنه اینا چرندیاتی بیش نیست بعدم متفکرانی مثه شما که زیاد هم داریم تو تلویزیون میبینیم مصداق بارز نرود میخ اهنین در سنگ هستند
          وضعیت فعلیه مملکت گویای همه چیز هست از صدقه سریه امثال شماها داریم از کشور به جهنم تبدیل میشیم
          تفکر شما مصداق بارز تفکر ادم فروشی خیانت ریا و تزویر و دزدی و اختلاس است.

        3. TESLA

          ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1286 ديدگاه)

          من نمیگم اون حرف هارو نزدن
          همیشه امریکایی ها اعتراف گران خوبی بودن
          همیشه یه کسایی بودن افشا میکردن
          از مشکلات و اشتباهات امریکا
          میومدن افشا میکردن و میگفتن امریکا و فلا و بهمان
          منم میبینم این سخنان رو ولی از رسانه های دیگه
          یه مثال سیاسی هست که میگه
          خودت اطلاعات لازم برای دشمنت رو بهش بگو
          نزار خودش کنجکاو شه بگرده و پیدا کنه
          چون اینجوری میدونی که دشمنت چی ها از تو میدونه و چی ها نمیدونه
          امیدوارم روشن شده باشی

        4. مانی

          ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          لیبرالیسم چه ربطی به وطن فروشی داره؟ ؟ ؟

  15. Saman

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (186 ديدگاه)

    از این به بعد باید به مرسدس بنز گفت مرجیلس بنز :D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا