تغییرات زیادی طی این ۱۲۰ سال وجود داشته است…
مرسدس بنز E کلاس ۲۰۲۱ اخیراً با طراحی ظاهری بهروزتر، تکنولوژی کابین بهتر و البته غربیلک فرمان کاملاً جدید معرفی شده است. این فرمان که با پوشش تمام چرمی یا چرم و چوب در دسترس است بخشی از برنامهی مرسدس برای عرضه نسل دیجیتالی شده از فرمانها در محصولات آتی این برند میباشد. غربیلک فرمان جدید این خودروساز هماکنون دارای حسگر در دو بخش است که میتواند لمس کامل فرمان توسط راننده و همچنین لمس دکمهها را تشخیص دهد.
زبان طراحی مرسدس در بخش فرمان خودروها تغییرات زیادی را طی این ۱۲۰ سال تجربه کرده است. در واقع کمپانی موردبحث که آن زمان دایملر موتورن گزل شافت نامیده میشد جزو اولین شرکتهایی بود که از غربیلک فرمان تک پرهای به فرمانهای کاربردیتر امروزی رسید.
اولین خودروی این شرکت که توسط کارل بنز در سال ۱۸۸۶ ساخته شد حتی فرمان نداشت. بجای فرمان از دو شاخ فرمان سود میبرد زیرا کالسکهچیها معمولاً از تسمهها برای تصحیح مسیر حرکت اسبها استفاده میکردند. اولین غربیلک فرمان توسط مهندسی فرانسوی به نام آلفرد واچرون ساخته شد. این فرمان در اولین مسابقه خودرویی دنیا یعنی پاریس به رون در جولای ۱۸۹۴ بکار رفت. واچرون رتبه یازدهم را در این مسابقه به دست آورد اما ایدهی فرمان او گرفت.
دایملر موتورن گزل شافت در سال ۱۹۰۰ از فرمان روی خودروی مسابقهای فونیکس استفاده کرد. این فرمان نه تنها قابلیت راندن خودرو را بهبود بخشید بلکه دارای ستون خم شونده نیز بود. در سال ۱۹۰۲ بود که روی فرمان کنترلهای اساسی پیشرانه همچون زمان جرقه و مخلوط هوا/سوخت بکار رفت. طی سالهای آتی نوآوریهای زیادی روی فرمانها پیاده شده که از جمله آنها میتوان به دستهراهنما و برفپاککنها، پدال شیفترها، فرمان هیدرولیک، جذبکنندههای ضربه، کروز کنترل، کیسههای هوا و کنترلهای چندمنظوره اشاره کرد.
هانس پیتر واندرلیش مدیر طراحی کابین مرسدس بنز میگوید:
طراحی فرمان دنیای خاص خودش را داشته و چالش واقعاً خاصی است که معمولاً دستکم گرفته میشود. جدای از صندلیها، فرمان تنها قطعهی خودروست که تماس فیزیکی با راننده برقرار میکند. انگشتها چیزهایی را متوجه میشوند. اگر فرمان به خوبی در دستان راننده قرار نگیرد آن را دوست نخواهد داشت. این حس به مغز فرستاده شده و بازخورد به دست آمده مشخص میکند که یک خودرو را دوست داشته باشیم یا نه.
همهی این نوآوریها در فرمان مرسدس بنز E کلاس ۲۰۲۱ جمع شدهاند.
مدیر مرسدس ادامه میدهد:
این فرمان زیباترین فرمانی است که تاکنون ساختهایم. ابعاد و تناسبات کیسه هوا، پرهها و حلقه فرمان فوقالعاده هماهنگ است. مرسدس بنز این فرمان را در طرحهای اسپورت، لاکچری و سوپر اسپورت عرضه خواهد کرد.
joojoo
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹زیباترین فرمون بنز رو E کلاس مدل w212 های فیس لیفت با کیت ای ام جی توی ایران دارن(توی کلاس فرمان های لوکس)….یکیم AMG GT…(توی کلاس اسپورت)
Zonda R
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹یکی از زیباترین غربیلک های فرمون دنیارو داره مرسدس
پشت ماشین که راننده قرار میگیره در واقع جزوی از خودرو میشه یعنی از طریق فرمون با خودرو یکی میشین
سلطان فرمون اسپرت بنظرم فراری هست
Farzad
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹زیباترین فرمون فراری به نظرم مال انزو هستش ، لامصب خیلی شوماخریه ?
مزدا
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹خدایش هر بار بنز از غربیلک فرمان جدید رونمایی میکنه میگم این دیگه آخرشه ولی هر سال ایده هاشون بهتر و جذابتر میشه
ممد ژانگولر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹مرسدس بنز ❤️
منتظریم دوباره از خاکستر برخیزی ?
Moein
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹همین الانش هم خاکستری رو بنز نمیبینم
شاید تو بحث طراحی ظاهری محصولات جدیدش خیلی به مذاق ما خوش نیاد (( که صد البته وقتی از نزدیک دیده بشه ده پله زیباتر از اونی که فکر میکردیم دیده میشه )) ؛ولی میبینی که همچنان از مدعیان جدی بحث فروش خودرو تو اکثر بازارهای جهانی هستش
بنز همیشه بنز میمونه?
ممد ژانگولر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹معین جون داداش خاکستر منظور غبار افت فروش بخاطر دو دلیل یکی کرونا بود و دومی فروش بالای تسلاست که تاثیر به سزایی رو فروش بنز گذاشته و بنز باید برگ برنده رو کنه مگر نه اوضاع وخیم میشه
مگر نه من خودم عاشق بنزم
محمد
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹از خاکستر؟ ?
پارسا لطیفی
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹نسل جدید ای کلاس عقبش خیلی خوشگله و با اصالت
آدمو یاد بنز دانشجویی می ندازه
با جلوش هم یواش یواش کنار می یام و عادت می کنم
البته جلوش زشت نیست ولی شاید از نظر بعضی ها
عاشقش شدم
NAVID۰۰۹۸
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹مطمئناً فرمان بنز حرف نداره از اول تا به امروز
نظر شخصی من فرمان خودروهای پاگانی خیلی زیبان
Farzad
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹مخصوصا پاگانی زوندای 2009 و پاگانی هوایرا ۲۰۱۲ ?
بهراد
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹کودوم؟
اس کلاس با فرمون قبلی (لایک ?)
https://mix.rent/assets/images/cards/2018/07/65801.jpg
اس کلاس با فرمون فعلی (دیسلایک?)
https://cdn-ds.com/media/websites/3104/content/2018-Mercedes-Benz-S-Class-A-dashboard_o.jpg?s=136181
Ferrari Fxx K Evo
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹فرمون قبل فیسلیفت اشرافیتر به نظر میرسید
–
فرمون , فعلی بیشتر , اسپرت هست , از نظر من
با کابین اشرافی S-Class انچنان همخوانی نداره
بهراد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹منم نظرم با شما مشترکه. اگه بخوام انتخاب کنم یه S500 فرمون قدیم با چراغای ماتریکس LED چشم گربه ای معروف قدیم برمیدارم.چون سنگین تر و با ابهت تره.اما اگه بخوام فرمون نسل فعلی و یا فرمون 2021 جدید رو انتخاب کنم میرم سراغ نسخه کوپه S65 مرحوم با موتور V12 Biturbo.
نا گفته نمونه همین اتاق(سدان 4 در) چراغ هالوژنی هم داشته. که نمونشو تو ایران با پلاک دیپلمات و رنگ نقره ای دیدم.
البته فرمون 206 تیپ 1 (از نمونه های فرانسوی و اولین 206 های ایران) فرمش شبیه فرمون اس 500 قدیم هست.
https://cdn.bama.ir/uploads/BamaImages/VehicleCarImages/7c78db26-a7f6-444e-a481-40a4326ccf9f/CarImage8717505_0_thumb_640_430.jpeg
Farzad
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹شاهکار ترین فرمون تاریخ مرسدس بنز یعنی sls amg
پارسا لطیفی
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹حدود 20 الی 25 سال پیش مرسدس بنز ای کلاس با چهار چراغ وارد بازار شد که خیلی ازش انتقاد کرد ولی حدود 20 الی 25 سال بعد یعنی الان همه عاشق این مدل هستند قابل توجه کسانی که از چراغ های جلو نسل جدید ای کلاس ایراد گرفتن چند سال دیگه می گن عجب ماشین اسپرت با ابهتیه.
البته داخل خیلی بهتر شده مخصوصا نمایشگرش خیلی بهتر و متنوع تر و جالب تر شده حتی لمسی هم شده.
عقبش هم که دیگه نگم سلطونه.
با احترام به نظر همه.