همانگونه که احتمالاً خبر دارید در سال گذشته میلادی مرسدس بنز موفق به کسب عنوان پرفروشترین برند لوکس ساز جهان و پیشی گرفتن از رقیب دیرین خود (BMW) شد. اما بیایید نگاهی دقیقتر به وضعیت کمپانی در سال گذشته داشته باشیم تا درکی درست از عملکرد این کمپانی بزرگ نسبت به سالهای گذشته پیدا کنیم.
تمامی شرکتها هر سال گزارشی از عملکرد سال گذشته خود انتشار میدهند که میتواند منبعی قابل اعتماد برای افزایش آگاهی درباره شرکتها و برندها و تأثیر سیاستهایشان در بازار باشد. بیش از این مقدمه را ادامه نمیدهیم و به سراغ آنچه بر این کمپانی آلمانی گذشت میپردازیم.
گزارش کلی گروه
امسال همانند سال گذشته گروه دایملر در بخش فروش، سود و درآمد پیشرفت قابل قبولی داشته هر چند بخشهای مختلف این کمپانی نیازمند تحلیل جزئیتر میباشد. در بخش کلی فروش، گروه دایملر با فروش کلی ۲،۹۹۸،۳۸۶ واحد انواع مختلف وسیله نقلیه نسبت به فروش سال ۲،۸۵۳،۰۱۴ تایی سال گذشته رشد ۵ درصدی را تجربه کرده ست. درآمد کلی به مقدار ۱۵۳.۲۶۱ میلیارد یورو رسیده که نسبت به مقدار ۱۴۹.۴۶۷ میلیارد یورویی سال گذشته رشد ۳ درصدی داشته است. سود خالص کل مجموعه نیز ۸.۷۸۴ میلیارد یورو گزارش شده که نسبت به سود سال گذشته (معادل ۸.۷۱۱ میلیارد یورو) رشد ۱ درصدی تجربه کرده است. سایر اعداد و ارقام مربوط به کل گروه را در جدول زیر مشاهده میکنید.
گزارش فروش بخشهای مختلف گروه
در بحث فروش و سوددهی، هر بخش از این کمپانی شامل خودروسازی، کامیون سازی، ون، اتوبوس و بخش خدمات مالی سهمی متفاوت در درآمد و فروش داشتهاند که در نمودار زیر به اختصار مشخص شدهاند.
حال به ریز گزارشات هر یک از ۵ بخش تشکیل دهنده گروه Daimler و میزان فروش در بازارهای مختلف و سهم از بازار و درآمد و سود اجرایی میپردازیم.
بخش خودروسازی (Mercedes Benz Cars)
بخش خودروسازی کمپانی دایملر شامل دو برند اسمارت و مرسدس بنز (و ایضاً ساب برندهای مرسدس-آ ام گ و مرسدس-مایباخ) امسال موفق به فروش تعداد ۲،۱۹۷،۹۵۶ خودرو شد که رشد ۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. درآمد این بخش نیز از ۸۳.۸۰۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵ به ۸۹.۲۸۴ میلیارد یورو رسیده که نشان از رشد ۷ درصدی دارد. سایر ارقام و آمار مربوط به Mercedes Benz Cars را در جداول زیر مشاهده میکنید.
توجه: مدل V-Class چون یک ون لوکس (نسخه لوکس از مدل ویتو/ویانو) محسوب میشود در نمایندگیهای مربوط به فروش سواری و در کنار سایر خودروهای لوکس به فروش میرسد و آمار خرده فروشی بخش سواری مرسدس بنز شامل این مدل خاص نیز میشود اما به دلیل ون بودن، آمار فروش و درآمد و سود حاصله از فروش آن با بخش ون سازی محاسبه شده و در بخش خودروسازی آورده نمیشود.
توجه: عدد بالا برای فروش بخش خودروسازی، شمال مجموعه فروش مرسدس بنز و اسمارت است. در رقابت مرسدس بنز با بیامو و آئودی در کسب عنوان بزرگترین برند لوکس ساز دنیا، آمار فروش اسمارت باید از عدد بالا کسر شود. (کسب عنوان بزرگترین برند لوکس ساز دنیا بدون احتساب اسمارت برای مرسدس بنز است)
بخش کامیون سازی (Daimler Trucks)
بخش Daimler Trucks کامیونهای خود را تحت ۵ برند مرسدس بنز، فریت لاینر، وسترن استار، میتسوبیشی فوسو و بهارات بنز به فروش میرساند. البته ۳ برند میتسوبیشی فوسو، بهارات بنز و توماس اتوبوس نیز تولید میکنند که جزو این گروه محاسبه میشود. دایملر تراکس در سال گذشته میلادی تعداد ۵۰۲،۴۷۸ دستگاه وسیله نقلیه مختلف به فروش رسانده بود که امسال این عدد به ۴۱۵،۱۰۸ رسیده است که افت قابل تأمل ۱۷ درصدی را نشان میدهد. البته مقایسه تغییرات فروش و سهم در بازار (Market Share) نشان میدهد که بیشتر این افت ناشی از افت تقاضای بازارهای مختلف برای کامیون بوده است و این افت متأسفانه گریبان تمامی کامیون سازان را گرفته است و منحصر به شرکت خاصی نیست. درآمد این بخش نیز از ۳۷.۵۷۸ میلیارد یورو به ۳۳.۱۸۷ میلیارد یورو رسیده است که افتی ۱۲ درصدی را نتیجه میدهد. سایر آمار و ارقام مربوط به بخش Daimler Trucks در جداول زیر ارائه شده است.
توجه: آمار موسوم به BFDA مربوط به کامیونهای Auman است که تحت برند فوتون در چین و در یک بازوی مشترک (Joint-Venture) بین کمپانی دایملر و Beijing-Foton تولید میشوند. فروش این کامیونها در حالت کلی با دایملر تراکس محاسبه نمیشود اما در انتهای جداول، مجموع فروش کامیونهای دایملر و کامیونهای Auman نیز برای اطلاع بیشتر آورده شده است.
توجه: دایملر مالک ۸۹.۲۹ درصد سهام میتسوبیشی فوسو، ۵۰ درصد سهام BFDA و ۱۳ درصد سهام کاماز میباشد که از این سه تنها فروش شرکت نخست در فروش دایملر تراکس حساب میشود و دو مورد باقی به علت اینکه دایملر اکثریت سهام را در اختیار ندارد حساب نمیشوند.
بخش ون سازی (Mercedes Benz Vans)
دیگر بازوی تجاری دایملر برخلاف برادر سنگین ساز خود، سال بهتری را گذرانده است. مجموع فروش ونها در سال گذشته به ۳۵۹،۰۹۶ عدد رسید که نشان از ۱۲ درصد رشد نسبت به فروش ۳۲۱،۰۱۷ عددی سال گذشته دارد. درآمد این بخش نیز با رشد ۱۲ درصدی از رقم ۱۱.۴۷۳ به ۱۲.۸۳۵ میلیارد یورو رسیده است. باقی اعداد و ارقام مهم بخش ون سازی دایملر در جداول زیر بیان شده است.
توجه: ونهای شرکت دایملر همگی تحت برند مرسدس بنز به فروش میرسند و تنها مدل اسپرینتر در آمریکای شمالی تحت برند Freightliner به فروش میرسد. با این حال فروش آن با مجموع فروش برند کامیون فریت لاینر در دایملر تراکس محاسبه نشده و فقط در بخش MB Vans در نظر گرفته میشود.
توجه: با توجه به حضور دایملر در بازار پیکاپ تراکها، آمار فروش و درآمد حاصله از فروش پیکاپ ها نیز با بخش MB Vans محاسبه خواهد شد. به دلیل اینکه تجارت این واحد دیگر به ون محدود نخواهد بود، ممکن است در آینده شاهد تغییر نام این بخش از کمپانی دایملر باشیم. همچنین برای مدل X-Class که پیکاپی لوکس در نظر گرفته میشود احتمالاً مثل مدل V-Class در نمایندگیهای MB Cars به فروش خواهد رفت و در آمار خرده فروشی آن بخش حساب خواهد شد.
توجه: فروش انواع نسخههای Mini-Bus مرسدس بنز اسپرینتر در بخش Daimler Buses حساب میشود و برای رسیدن به آمار فروش کلی این مدل باید تعداد فروش اسپرینتر های Daimler Buses را نیز تفکیک و جداگانه بهحساب آورد.
بخش اتوبوسسازی (Daimler Buses)
بخش اتوبوسسازی دایملر محصولات خود را با دو برند مرسدس بنز (اتوبوسهای بینشهری و برونشهری سطح متوسط) و سترا (اتوبوسهای برونشهری سطح بالا) عرضه میکند. با وجود کاهش فروش کلی از ۲۸،۰۸۱ عدد به ۲۶،۲۲۶ عدد (%۷-)، درآمد آن با رشد ۲ درصدی از رقم ۴،۱۱۳ میلیارد یورو به ۴،۱۷۶ میلیارد یورو رسیده است. سود این بخش نیز رشد ۱۶ درصدی داشته و رقم ۲۴۹ میلیارد یورویی را تجربه کرده است. ریز فروش و آمار مربوط به بخش اتوبوسسازی در جداول زیر داده شده است.
توجه: این تناقض در افزایش درآمد و کاهش فروش احتمالاً به دلیل کاهش تقاضا برای مدلهای ارزانتر و افزایش تقاضا برای مدلهای گرانتر است. افزایش فروش در بازار اروپا (علیرغم کاهش فروش کل) میتواند دلیل این امر باشد.
توجه: بخشی از فروش اتوبوس کمپانی دایملر شامل برندهای فوسو، بهارات بنز و توماس با فروش کلی Daimler Trucks حساب میشود و این مقدار بههیچوجه قابلچشمپوشی نیست. به همین دلیل آمار فروش Daimler Buses برای رسیدن به درک نسبی از فروش اتوبوسهای گروه دایملر اصلاً کافی نبوده و باید آمار اتوبوسهای فروخته شده در Daimler Trucks را نیز محاسبه کرد.
توجه: گاهی اوقات یافتن آمار دقیق برای خودروهای تجاری، کاری بسیار مشکل است (موضوعی که شخصاً بارها با آن مواجه شدهام) و به همین دلیل ممکن است برخی آمار مربوط به Market Share در جدول بالا (به دلیل دسترسی دقیق نداشتن به آمار کل بازار) تخمینی باشد. البته این به معنی غیر قابل اعتماد بودن این اعداد نیست و این تخمینها دقت بسیار خوبی دارند و به حد کافی قابل اعتمادند ولی در بازارهایی که نه آمار دقیق داریم و نه میتوان تخمین دقیق زد، از آوردن Market Share اجتناب شده است. (همانگونه که میبینید سهم فروش تنها در سه بازار اروپا، آلمان و برزیل و آنهم تنها در بخش سنگین آورده شده است)
بخش خدمات مالی (Daimler Financial Services)
این بخش که بخش بانکداری و سرویسهای مالی مختلف را شامل میشود، ۹ درصد افزایش درآمد و ۷ درصد افزایش سود داشته و به ترتیب برابر ۲۰.۶۶۰ میلیارد یورو و ۱.۷۳۹ میلیارد یورو میباشند. اعداد دقیقتر را در جدول زیر مشاهده میکنید.
توجه: مقدار درآمد ناشی از سرمایهگذاریهای ریزودرشت و خرده سهامهای دایملر در کمپانیهای دیگر مثل نیسان، رنو، استون مارتین، ام وی آگوستا، کاماز و … در این بخش حساب میشود.
GT
۲۲ بهمن ۱۳۹۵چقد کارش درسته آخه❤
فرشاد سجادیان
۲۲ بهمن ۱۳۹۵مرسدس بنز سبد محصولاتش خیلی گستردست، فقط جای موتورسیکلت این وسط واقعا خالیه.
رامکال
۲۲ بهمن ۱۳۹۵مگر آگوستا رو نخرید؟
alpha
۲۲ بهمن ۱۳۹۵فکر کنم 100 درصد سهامش مال دایملر نیست
رامکال
۲۲ بهمن ۱۳۹۵مجید چیزی رو که میگفتم توی صفحه مورد نظر چاپش کردم.
KPH
۲۲ بهمن ۱۳۹۵.
فکر میکنم 25 درصدش مال دایملره
mehran.Jy
۲۲ بهمن ۱۳۹۵موتورسیکلت هم فکر کنم mvآگوستا رو خریده
فرشاد سجادیان
۲۲ بهمن ۱۳۹۵منظورم موتورسیکلت ساخت خود مرسدس بنزه، نه یه شرکت تابعه
alpha
۲۲ بهمن ۱۳۹۵ممنون از آقای حصیری.
از همون اول که میخوندم معلوم بود سبک این مقاله، انتخاب موضوعش ، و … به مقالات پدال نمیخوره
عالی بود.
KPH
۲۲ بهمن ۱۳۹۵.
کارت درسته اقا رضا
از روزی که گفته بودی میخوای این مطلبو بنویسی بیشتربه پدال سر میزنم
.
حالا اگه آمارولوو تراکس رو هم میگفتی عالی میشد(برای معیار مقایسه)
رامکال
۲۲ بهمن ۱۳۹۵آقا رضا دست گلت درد نکنه.
دمت گرم.
کاشکی شما و میلاد جان بر میگشتین.
آدم افسوس اون دوران رو میخورد.
جا دارد یک تبریک درست و حسابی و جانانه هم به همه هواداران بنز و البته خودروی آلمانی بگم.
بیخود نیست که ستاره سه پر توی ژاپن اول میشه .
حتی خود ژاپنی ها هم جنس خوب رو از بد تشخیص میدن.
البته آمریکا رو نباید نادیده بگیریم.
آفرین به بنز.
احسان(احسان سابق)
۲۲ بهمن ۱۳۹۵با تشکر از نویسنده.بالاخره امار مالی یک کمپانی بزرگ و معتبر که خوندنش بشدت لذتبخشه و از اون باحالتر تحلیلش!
چقدر جالب که شرکت 15 درصد بیشتر از سال قبل در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرده که البته باعث شده سود خالص شرکت نسبت به درامد کل افزایش کمتر داشته باشه.
مثل اینکه اتوبوس های جدید بنز گرونتر از پارسال فروخته شده یا هزینه فروششون کمتر شده که با وجود کاهش تعداد فروخته شده درامد بخش زیاد شده.
اما از همه جالبتر بخش خدمات مالی شرکته که رشد عجیبی داشته و حتما سال های آینده این بخش برای دایملر مهمتر میشه.
کلا کارنامه قابل قبولی برای مدیران و سهام دارای دایملر بوده.
alpha
۲۲ بهمن ۱۳۹۵جونم دیتر زیچه.
شنیدم بیشترین حقوق رو در آلمان میگیره.
حقشه خدایی. هر چی حقوق بگیره حقشه.
Kamran
۲۲ بهمن ۱۳۹۵نظرسنجی
مرسدس و مازراتی (لایک)
استون مارتین و بی ام و (دیسلایک)
Kamran
۲۲ بهمن ۱۳۹۵‘ نظرسنجی ‘
مرسدس و مازراتی (لایک)
استون مارتین و بی ام و (دیسلایک)
Amir amini
۲۲ بهمن ۱۳۹۵خب از لحاظ فروش که مازراتی از استون بیشتر ولی از لحاظ قدرت و طراحی و… استون مارتین برتر آگه فروششم کمتر چون قیمتش بیشتر خیلی بیشتر ولی این نظر سنجی بین بنز و بی ام و هست چون استون برتر از مازراتی