چندین سال است که مرسدس بنز فناوریهای روز دنیا و نیز انواع ابداعی خود را که بعضاً برای اولین بار در یک خودرو سواری بکار گرفته میشوند در کلاس S خود به دنیا عرفی میکند. این سازوکار کلاس S را به پرچمدار تکنولوژی و سرآمد کلاسهای دیگر مرسدس بنز تبدیل کرده است. تعدادی از این فناوریها مختص این کلاس بودهاند و تعدادی نیز پس از معرفی و برانگیختن تحسین مخاطبان در سراسر دنیا به کلاسهای دیگر نیز راهیافته و گهگاه جزء موارد استاندارد قرارگرفتهاند.
حالا این کمپانیِ باتجربه قصد دارد حرکت مشابهی را روی سدان متوسط خود یعنی کلاس E پیاده کرده و تعدادی از پیشرفتها و ایدههای جدید خود را بخصوص در مبحث رانندگی خودکار و شاخصههای ایمنی در نسل آینده این کلاس به دنیا معرفی کند. در همین راستا نیز علیرغم اینکه نسل بعدی کلاس E حدوداً تا دو سال آینده معرفی خواهد شد، بهتازگی اطلاعات فنی جدیدی شامل تعدادی از فناوریهای موجود در آن توسط خود کمپانی بهطور رسمی منتشرشده تا بار دیگر توجه همگان را به تواناییهای این خودروساز معطوف کند.
ما نیز در این نوشتار قصد داریم ۶ مورد از اغواکنندهترین این فناوریها را به شما معرفی کنیم.
ارتباط با سایر خودروها (Car-to-X Communication)
بحثهای مربوط به متصل کردن خودروها به یکدیگر چند سالی است که مطرحشده و بسیاری از خودروسازان نیز به این موضوع اظهار علاقه کردهاند، اما نسل تازه کلاس E مرسدس بنز اولین خودروی سواری است که از نمونه یکپارچه (Integrated) این فناوری بهصورت انبوه سود خواهد برد. بکار گیری این سامانه به این معنی است که خودرو توانایی برقراری ارتباط با سایر وسایل نقلیه را از طریق تلفنهای هوشمند خواهد داشت؛ نحوه این ارتباط نیز بهاحتمالقوی اینگونه خواهد بود که در صورت وجود مانع یا هر مشکلی در ادامه مسیر حرکت یک پیام اخطار به تلفن همراه هوشمند موجود در خودروهای عقبتر ارسال میشود تا خود را برای روبرو شدن با آن آماده کنند. تشخیص وجود مانع یا مشکل نیز هم میتواند توسط خود راننده انجامشده و به سامانه اطلاع داده شود و هم حسگرها و رادارهای خودرو میتوانند این کار را بهصورت خودکار انجام دهند.
تلفن همراه هوشمند در نقش سوییچ (Digital Car Key)
با این سامانه میتوانید بهوسیله یک تلفن همراه هوشمند مجهز به فناوری NFC (Near Field Communication) کنترل خودرویتان را به دست بگیرید. کارکرد آن به این صورت خواهد بود که با نزدیک کردن تلفن همراه به دستگیره درب سمت راننده، حسگرها آن را تشخیص داده و دربها باز میشوند؛ همچنین با قرار گرفتن تلفن همراه درون کابین شاسی استارت فعالشده و میتوانید خودرو را روشن کنید!
مقابله با آسیبهای شنوایی (Collision Sound Mitigation)
این مورد واقعاً حیرتانگیز است! اگر هنگام حرکت با کلاس E باشید و حسگرها و رادارهای آن خطر وقوع تصادف یا برخورد را تشخیص دهند، یک سیگنال صوتی خاص بهوسیله سیستم صوتی در فضای اتاق منتشر خواهد شد که طولموج و ویژگیهای آن باعث میشوند گوشهای سرنشینان برای صدای مهیب احتمالیِ ناشی از تصادف آماده شود و بدینوسیله از ایجاد آسیبهای شنوایی سنگین جلوگیری به عمل آید!!
جا دارد همینجا به فکر و ذهن خلاق و پویای مهندسین مرسدس بنز تبریک و آفرین بگوییم که برای بالا بردن سطح محصولات خود تا این حد تلاش و تعمق میکنند.
کاهش صدمات ناشی از برخوردهای جانبی (Side-impact Occupant Protection)
با کمک این سامانه بسیار هوشمند هنگامیکه حسگرهای خودرو احساس کنند که برخوردی از جانب صورت خواهد گرفت پیامی به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال میکنند که درنتیجهی آن منافذ هوای موجود در صندلیها پر از باد شده و سرنشین را به سمت مخالف جهت تشخیص دادهشدهی برخورد متمایل میکنند تا بدینوسله هم فرد را متوجه خطر احتمالی کنند و هم از وارد آمدن صدمات سنگین (مخصوصاً در ناحیه قفسه سینه که در اینگونه موارد آسیب زیادی متوجه آن است) جلوگیری کنند.
پارک از راه دور (Remote Parking Pilot)
همانند نسل جدید سری ۷ بامو، کلاس E نیز در نسل آینده خود قابلیت کنترل شدن با ریموت را خواهد داشت. این ریموت درواقع یک تلفن همراه هوشمند است که برنامه اختصاصی کنترل کلاس E روی آن نصبشده و از طریق بلوتوث به خودرو متصل میشود. در مواقعی که قصد پارک خودرو در یک فضای کوچک یا خارج کردن آن از یک فضای کوچک را داشته باشید با کمک تلفن هوشمند خود میتوانید بیرون از ماشین سامانه کمکی پارک را به دست گرفته و آن را حرکت دهید. این سامانه در هردو حالت پارک موازی و عمودی قابلیت اجرا داشته و میتواند کلاس E را حداکثر تا ۱۰ متر جابجا کند، درنتیجه درون یک پارکینگ عمومی یا گاراژ شخصیتان نیز میتوانید از آن استفاده کنید.
چراغهای LED جلو با دقت بسیار بالا (High-resolution LED headlights)
چراغهای LED امروزه دیگر چیز جدیدی بهحساب نمیآیند و در بازه وسیعی از خودروها مورداستفاده قرار میگیرند، اما آنچه در مورد نسل آینده کلاس E قابلتوجه به نظر میرسد استفاده از نوع پیشرفتهای از این چراغهاست که شامل ۸۴ عدد LED در هریک از کاسهچراغهای جلو میشود. این سامانه بهروز شده دقت و وضوح بیشتری در نورپردازی داشته و میتواند از طریق تنظیم و تطبیق هرکدام از چراغها ازنظر وسعت میدان توزیع نور و همچنین میزان روشنایی نور با شرایط مسیر حرکت و حجم عبور و مرور هماهنگ شود.
منبع: automobilemag
AHMADREZA
۲۵ تیر ۱۳۹۴ماشین بعدیم!!
ZOPPO
۲۵ تیر ۱۳۹۴خیلی از این فناوری ها اصلا فناوری های لازم والزام اوری برای خودرو نیستند
و خیلی از اون ها هم تاحد زیادی لذت رانندگی رو کم میکنند
بیشتر این فناوری ها هم قبلا توسط گوگل و اپل و لوکس ساز های دیگه مثل بی ام دبلیو و ائودی و بنتلی ابداع و به نتیجه کاربردیهم رسیده
مشتری ها هم برای خرید این ماشینهاباید پول هی گزافی رو پرداخت کنه
هیوندای و کیاو بقیه خودروساز ها هم 2 سال دیگه همین تکنولوژی رو با قیمت به مراتب کمتر عرضه خواهند کرد
بنز بهتره به جای کار روی این تکنولوژی ها فکری به حال طراحی کسل کننده و تکراریش کنه که همه مدل ها اونقدر به هم شبیه که بعضی وقت ها تشخیصم سخت میشه
حداقل اگر بخ سمتی بره که دو هموطن دیگش ایودی و بی ام و میرن خیلی بهتره
همین اپشن های غیر ضرروری که خرابی های بسیار کسترده و پیچیده رو گاها به وجود میاره و هزینه ها و زما نزیادیرو هم به مشتری تحمیل میکنه واسه تعمیر کیفیت مرسدس رو از دید خریدارها نزولی میکنه
کلا مرسدس داره به سمت تجملاتی شدن پیشمیره تا کاربردی شدن به عنوان یک ماشین
lmbx
۲۵ تیر ۱۳۹۴با احترام به نظر شما ولی بحث طراحی یا زیبایی خودرو بیشتر سلیقه ای هستش چون خیلی ها عاشق این طراحی ها هستن و نکته ای که هست بنز از جمله ماشین هایی هست که باید از نزدیک ببینیش تا بفهمی واقعا زیباست.
در مورد این تکنولوژی ها هم باید بگم اره بعضی هاش یه جوری زیاد کاربرد نداره ولی بعضی هاش مثل ارتباط با سایر خودرو ها یا چراغ های جدید واقعا جالب هستن
نکته ای که هست باید دید چه شرکتی اون رو به تولید میرسونه و تولید انبوه میکنه.در ضمن اگر مرسدس بنز انقدر تحقیق نمیکرد و چیزای جدید نمیساخت هیوندا و تویوتا هم نمیتونستن ازش استفاده کنن میخوام بگم هر چیزی باید یه اولی داشته باشه
mahdi
۲۵ تیر ۱۳۹۴درود به جناب ZOPPO
به شدت بنز رو دوست دارم
اما مطلبی که ارائه کردید قابل تعمق و بررسی هست
در مورد کره هم باهتون موافقم
اما بنز فرق داره
سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
saeed
۲۶ تیر ۱۳۹۴ZOPPO
((((بنز بهتره به جای کار روی این تکنولوژی ها فکری به حال طراحی کسل کننده و تکراریش کنه که همه مدل ها اونقدر به هم شبیه که بعضی وقت ها تشخیصم سخت میشه)))
“”””یعنی شما فرق s:کلاس E’ کلاس G کلاس Ml …. معلومه بنز باز نیستی که این حرفو میزنی کجاس شبیه همه پس کره ای ها خوبن که هر روز ماشین با شکلهای متفاوت میزنن فقط باید آرم شرکتا رو ببینی تا بفهمی کیاس یا هیوندا
شهاب
۲۶ تیر ۱۳۹۴من با نظر دوست عزیز کاملا موافق هستم به جز تکنولوژیهای مربوط به ایمنی خودرو که وجود انها لازم و ضروری هست اما بسیاری از تکنولوژی های بکار برده شده در خودرو ها کم کاربرد هستند و صرفا در حد یک پز دادن کاربرد دارد و باعث شلوغی بیش از حد کابین و پیچیدگی فنی خودرو میشوند و از سویی دیگر باعث افزایش قیمت و هزینه نگهداری خودرو هستند
بعضی از این فناوری ها شاید در ظاهر خوب باشند ولی بعضی وقتها خطر عادت به استفاده کردن از آنها از محاسن آنها بیشتر هست که یک مثال عملی در مورد یک تجربه شخصی بیان میکنم : در سال 91 بنده یک دستگاه لکسوس آر ایکس نو خریداری کردم صرفنظر از اینکه خودرو بسیار نرم و مجهزی بود و حتی از بنز 280 سواری که در اختیار داشتم بهتر بنظر می رسید امااستفاده از سیستم ترمز اتوماتیک آن که بوسیله یک رادار روی کروز کنترل آن ستاپ شده بود صرفنظر از درد سر راه اندازی و از کار انداختن آن بعد از مدتی واقعا در رانندگی باعث سردرگمی و اضطراب تصادف برای بنده شده بود زیرا هرچند که ملاحظه ترمز گیری اتوماتیک لذت بخش بود و فشار رانندگی را خصوصا در ترافیک کم میکرد اما یک تاثیر منفی روی عادت رانندگی بنده گذاشته بود که حتی اگر این سیستم روشن نبود یا حتی وقتی با خودرو دیگری رانندگی میکردم منتظر بودم خود خودرو بدون دخالت من در مواجهه با موانع بصورت اتوماتیک ترمز بگیرد و بایستاد و متاسفانه این عادت بد و غیر ارادی چندین نوبت ما با خطر تصادف شدید و خسارات جانی و مالی به خود و دیگران مواجه کرد که هرچند بخیر گذشت ولی باعث شد قید این تکنولوژی مثلا خوب را بزنم و فقط خودم کنترل ماشین را در اختیار داشته باشم لذا بعقیده من بسیاری از این فناوری ها هرچند ایده های خوبی پشت آنها خوابیده ولی الزاما در استفاده عملی شاید مشکلاتی همانند قضیه بالا را برای استفاده کننده ایجاد کند
موضوع دوم در خصوص طراحی محصولات جدید مرسدس بنز هست بعقیده من این شرکت از سال 2010 با ارائه نسل جدید E کلاس قدم در مسیر اشتباه و نادرستی گذاشته و ابهت و شکوه همیشگی بنز را خدشه دار کرده و محصولات جدیدش را دقیقا مشابه محصولات فرانسوی و بسیار ظریف و بی هویت طراحی و ارائه کرده و متاسفانه سری C ; و S و CLS فدای این طرز تفکر غلط شده اند شما ملاحظه بفرمایید شرکتی که لااقل 10 سال یکبار اقدام به تغییر اتاق می کرد مجبور شده سر 4 سال کلا اتاق ای کلاس را تعویض کند و مشخص هست که در یک بحران هویتی و طراحی گرفتار شده است که البته چنین چیزی در محصولات آئودی و بی ام دابلیو و حتی فولکس دیده نمی شود
و از نظر شخصی با وجودی که در حال حاضر مالک بنز هستم ولی بخاطر طراحی ضعیف و نامناسب محصولات جدید این شرکت ترجیح می دهم اگر خواستم خودرو دیگری بخرم ازمدلهای جدید بی ام دابلیو انتخاب کنم چون هنوز روح طراحی اصیل این برند در آنها دیده میشود
جی تی ار
۲۶ تیر ۱۳۹۴چقدر زیبا بود این کامنت شما آقا شهاب. بیشتر کامنت بذارید تا ماهم از اطلاعات خودروییتان بیشتر بهره مند شوید…
AHMADREZA
۲۵ تیر ۱۳۹۴سر تعظیم فرود آورید
ali
۲۵ تیر ۱۳۹۴چرا سر تعظیم فرود آوریم ؟؟
AHMADREZA
۲۵ تیر ۱۳۹۴برا اونهایی که مرسدس رو یک فرغون ساز می دونن می گم
RETOLEX
۲۵ تیر ۱۳۹۴کی مرسدس رو فرغون ساز میدونه !؟!؟؟؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!؟
مگه میشه ……….
ali
۲۵ تیر ۱۳۹۴آقا احمدرضا قطعا مرسدس بنز هیچوقت فرغون نساخته و از این به بعد هم نه تنها فرغون نمیسازه بلکه خودروهایی میسازه که از تکنولوژی و کیفیت بالایی بهره میبرند و در این موضوع جای هیچ شک و شبهه ای نخواهد بود . بر فرض عده ای بگن مرسدس بنز اصطلاحا فرغون میسازه . نه تنها این حرفشون واقعیت نداره بلکه این گفته تهمت و توهینی بیش نیست .
سعید
۲۵ تیر ۱۳۹۴اس کلاسی میشه واسه خودش.
(( جا دارد همینجا به فکر و ذهن خلاق و پویای مهندسین مرسدس بنز تبریک و آفرین بگوییم که برای بالا بردن سطح محصولات خود تا این حد تلاش و تعمق میکنند ))
ALiHidden
۲۵ تیر ۱۳۹۴لامصب مرسدس شب میخوابه صبح بلند میشه میره یه چیز جدید اختراع میکنه:D
امیر
۲۵ تیر ۱۳۹۴باید از فکر پویا و برتر تمام قد تشکر کرد
احمد باقری
۲۵ تیر ۱۳۹۴واقعا مرسدس بنز شاهکاره. درود.
s
۲۵ تیر ۱۳۹۴پیشرفت خیلی از مرسدس عقب مونده .
mahdi
۲۵ تیر ۱۳۹۴درود جناب S
تشبیه جالبی بود
Archi KHAN
۲۵ تیر ۱۳۹۴یه عالمه ایربک گذاشتن ، دورش یه ماشین ساختن !
یعنی عزرائیل بخواد یکی را ببره ، این ماشین خوب در برابرش مقاومت میکنه…
عجب تکنولوژیهایی…
آفرین به علم……….
مسعود
۲۵ تیر ۱۳۹۴با سلام به دوستان عزیز
خبر جالبیه
معلومه که بنز عالیه
زمانی که مهندساش از بهترینان
موقعی که بهترین formula 1 تیم شرکتشه
زمانی که برای همه قشری ماشین داره
موقعی که ۲۶ سال پیش یکی از خودرو های نسل G کل دنیا رو میگرده و تا الان سالم میمونه
موقعی که ….
پس دیگه باید چی گفت
من آرزویی که دارم اینکه بتونم یکی از مهندسین این شرکت باشم.
واقعا اگه بشه …. چی میشه
بابک
۲۵ تیر ۱۳۹۴مسعود جان حتما میتونی یکی از مهندسین این شرکت باشی
به امید موفقیت روز افزونت
بنتلی
۲۵ تیر ۱۳۹۴واقعا شگفت انگیزه،فک کنم زمانی برسه ک بتونیم با خودرو خودمون درد دل بکنیم
رضا
۲۵ تیر ۱۳۹۴خدا کنه لااقل eکلاس جدید به کلاس sوc شبیه نباشه که حالمونو بگیره
اونا خیلی قشنگن ولی ای کاش تفاوت هاشون بیشتر بود
Fsport
۲۵ تیر ۱۳۹۴اینم اون لینکی که پدال خان بی طرف اون رو پاک کردند
http://www.topspeed.com/cars/mercedes/2017-mercedes-e-class-ar163629.html
خوشم میاد پدال عشقی کامنتارو چاپ میکنه…با هر کی حال کنه چاپ میکنه با هر کی هم حال نکنه نه…بعد جالبتر هم اینه میبینم کاربرا دیگه به منت خواهش افتادن تا پدال کامنتاشونو چاپ کنن….پدال جان مردم وقتشون رو از سر راه نیاوردنا.
من نمیدونم نشون دادن لینک بنز ایی کلاس چیه که پدال چاپ نمیکنه…
الان چاپ نکن…بالاخره که باید خبرش رو بزاری که…این چه مدلیشه من نمیدونم.
واقعا دم مدیرش گرم.
AHMADREZA
۲۶ تیر ۱۳۹۴خب الان یعنی چی این لینک ؟؟از بنز خوشت نمیاد ولی باید واقعیت رو بپذیری که بنز خیلی بهتر از لکسوسه همین .
RETOLEX
۲۵ تیر ۱۳۹۴از این تکنولوژی هایی که نمیزارن ماشین کاملا در اختیار راننده باشه خوشم نمیاد .
ولی اینا واقعا عالی هستن و در رانندگی هم دخالت انچنان نمیکنن .
اون چراغ ها خیلی کاربردی هستن مخصوصا برای بعضی افراد که پشت سرت میزنن سو بالا ( و همچنین از روبه رو میان)
حالا بحث سو بالا ماشین پشت سر شد .ایینه رو طوری تنظیم کن که نور بر گرده به چشم خودش . به همین سادگی .
اون پارک هم واقعا کاربردی هست . بعد از یه روز سخت اخه کی حال داره ماشینو پارک کنه ( مخصوصا اگه پارکینگتون مث پارکینگ ما باشه . بین هر ماشین 20 سانت فاصله وجود داره . )
در کل عالی
امیدوارم در ایند تکنولوژی هایی برای لذت رانندگی عرضه بشه.
mgh
۲۵ تیر ۱۳۹۴یه فناوری همیشه تو ذهن من بوده ، با اینکه ساده هست ولی هنوزم هیچ شرکتی نساخته!!
اونم اینکه ، یه شیشه ی جلو ی تیره شونده بسازن.
مثل آیینه ی وسط که الکتروکرومیکه ، اونم همینجوری کار کنه. برا مواقعی هم به کار میاد که ماشینی که از رو به رو میاد نور بالا داره و نورش تو چشمه. این جوری دیگه با فعال بودن این سیستم شیشه ی جلو ی سمت راننده تا حدودی تیره میشه که از اذیت شدن چشما جلوگیری میکنه و در مواقعی هم که نور توش نیست مثل شیشه ی عادی عمل میکنه.
اگه ساخته بشه فک کنم خوبه.
سلطان =مرسدس بنز
۲۶ تیر ۱۳۹۴واقعا اگه کسی توی بنز باشه.امکان نداره تصادف کنه و بمیره مگه این که خدا بخواد بکشتش
احمد
۲۷ تیر ۱۳۹۴کاش این شرکت به جاى این همه انرژى که روى طراحى امکانات جانبى ماشین هاش میذاره وقت روى طراحى موتور هاى بهینه تر میذاشت. بیشتر هم رده هاى بنز در ایودى و بى ام و موتورى با کارایى بالاتر و قدرت بیشتر نسبت به حجم موتور دارن. بهترین موتور بنز که موتور S65 Twin Turbo هست از سال ۲۰۰۴ تا الان (۲۰۱۵) داره مورد استفاده قرار میگیره و فقط دست کارى هاى جزئى میشه!
موتورهاى ۲۰۰۰ ى هم که الان تو ایران میاد نسبت به ۲۰۰۰ بى ام و ضعیفتر هستن
البته راجع به طراحى ماشین باید بگم بنز واقعا تو طراحى ماشین هاش موفق تر از بى ام و بوده و ماشین هاش خیلى محسوس باهم در ظاهر تفاوت دارن و این ایراد همیشه به بى ام و وارد بوده. خداییش اگه تو این مورد شک دارید جلوى سرى ۴ و با سرى ۳ مقایسه کنید یا پشت ۵۲۸ و با ۳۲۸ مقایسه کنین. داشبورد بى ام و هاى ۲۰۱۵ هم در همه ى مدل ها چه سدان و چه X1 و X3 و X4 از ۳ مدل بیشتر تجاوز نمیکنه!
به نظر من اگه تعصب نداشته باشیم به بنز باید به عنوان یه ماشین لوکس ولى به مدل هاى مشابه بى ام و و ایودى باید عنوان ماشین کاراتر داد
Hamid
۱۵ شهریور ۱۳۹۴من از عاشقان مرسدس هستم
به نظر من یکی از مزایای بنز در گذشته این بود که طراحی اتاق هاش در کلاسهای مختلف با هم متفاوت و هر کدوم زیبایی و وقارخاص خودش رو داشت(بر خلاف BMW که حداقل در چراغ های جلو این مزیت رو نداشت )ولی نمیدونم چرا جدیدا اینقدر طراحی ها به هم شبیه شده با این که خیلی زیباست یه جورایی تکراری شده