مطمئناً در دنیای خودرو، نسل جدید ماشینها توجهات بیشتری را به خود جلب میکنند اما فیسلیفتها و بهروزرسانیهای میاندورهای هم میتوانند به همان اندازه مهم باشند زیرا هدف از این کار باقی ماندن در میدان رقابت تا زمان معرفی نسل جدید است. حال بهتازگی و تقریباً بهطور همزمان، نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ سدانهای مشهور آلمانی یعنی بامو سری ۵ و مرسدس بنز E کلاس معرفی شده و این موضوع تنور رقابت همیشگی آنها را داغتر کرده است. دراینبین مطمئناً برخی فیسلیفت سری ۵ را زیباتر میدانند و برخی معتقدند E کلاس جدید طراحی بهتری دارد. این بحثها میتواند بیپایان باشد و بنابراین تصمیم گرفتیم فیسلیفت این دو سدان لوکس آلمانی را باهم مقایسه کنیم.
مطمئناً مرسدس بنز و بامو زبان طراحی کاملاً متفاوتی از یکدیگر دارند و بنابراین همان تفاوتهای بنیادینی که قبلاً بین طراحی E کلاس و سری ۵ وجود داشت همچنان در نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آنها هم وجود دارد و با دو طراحی کاملاً متمایز مواجه هستیم. بااینحال، اگر بخواهیم بگوییم کدام شرکت در فیسلیفت سدان خود جسورانهتر عمل کرده، قطعاً مرسدس است زیرا طراحان این شرکت نهتنها دماغهٔ E کلاس W213 را تغییر دادهاند بلکه مطابق با فلسفهٔ طراحی «خلوص نفسانی» در بخش عقبی خودرو هم تغییراتی را ایجاد کردهاند و حالا در اینجا چراغهای کاملاً جدیدی به چشم میخورد.
از سوی دیگر، بامو فقط بخش جلویی سری ۵ را تغییر داده و شکل کلی چراغهای عقب دستنخورده باقیمانده است. تنها تغییراتی که در عقب خودرو به چشم میخورد در گرافیک چراغها، سر اگزوزها و طراحی سپر و دیفیوزر است؛ اما بهطورکلی، بامو تلاش بیشتری برای مدرنسازی سری ۵ کرده درحالیکه E کلاس فقط متفاوت از قبل به نظر میرسد و لزوماً جدیدتر نیست. دو خودرو در بخش ابعاد اما تغییری نداشته که این یعنی بامو ۴,۹۳۶ میلیمتر طول، ۱,۸۵۸ میلیمتر عرض و ۱,۴۷۹ میلیمتر ارتفاع دارد درحالیکه این اعداد در مرسدس به ترتیب برابر با ۴,۹۲۳ میلیمتر، ۱,۸۵۲ میلیمتر و ۱,۴۶۸ میلیمتر هستند. فاصلهٔ محوری هم در بامو ۲,۹۷۵ میلیمتر و در مرسدس ۲,۹۳۹ میلیمتر است.
علاوه بر طراحی بیرونی، در داخل خودروها هم بهروزرسانیهایی صورت گرفته است. مهمترین تغییر کابین سری ۵ تجهیز به دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی است. این یعنی حالا اندازهٔ نمایشگرهای بامو دقیقاً با نمونههای ارائه شده در کابین E کلاس جدید یکسان است اما بااینوجود طراحی کلی کابین دو خودرو کاملاً باهم متفاوت بوده و هیچ شباهتی بین آنها دیده نمیشود. سری ۵ همچنان داشبورد زاویهدارتر و شلوغتری نسبت به رقیب خود دارد و همچنین تنها خودرو در بین همکلاسهای آلمانی خود یعنی E کلاس و A6 محسوب میشود که همچنان کنترلهای سیستم صوتی آن به شکل سنتی در میانهٔ داشبورد جای گرفته است زیرا مرسدس صرفاً کنترلهای سیستم تهویه و چند دکمهٔ میانبر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را در این قسمت از داشبورد E کلاس تعبیه کرده و آئودی هم در A6 تقریباً همهٔ دکمهها را با یک نمایشگر لمسی جایگزین کرده است. در همین حال، مرسدس برای فیسلیفت E کلاس نسل جدید غربیلک فرمان خود را هم ارائه کرده است.
در بخش پیشرانهها، در سری ۵ تقریباً هیچ تغییر اساسی رخ نداده و بامو صرفاً موتورهای بنزینی چهار و شش سیلندر آنرا بهمنظور کاهش مصرف سوخت و بهبود پرفورمنس به سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت مجهز کرده است. از سوی دیگر اما مرسدس بنز در مدل E450 پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 قدیمی را با یک واحد ۳ لیتری شش سیلندر خطی جدید جایگزین کرده که مثل سری ۵ از سیستم هیبریدی خفیف که مرسدس آنرا EQ Boost مینامد برخوردار است. درمجموع انتخاب بین سری ۵ و E کلاس مدل ۲۰۲۱ بدون اعمال سلیقه و شاید تعصب بسیار دشوار است. این دو سدان آلمانی حالا حداقل از لحاظ فنی بهتر از همیشه ساخته شدهاند و از تجهیزات و تکنولوژی مناسبی برای مقابله با آئودی A6 برخوردار هستند. این سدانهای آلمانی همچنین باید خود را برای رقبای تازهواردی مثل جنسیس G80 و دیاس ۹ و همینطور نسل جدید آکورا TLX هم آماده کنند.
[polldaddy poll=10560377]
فرهاد
۱۲ خرداد ۱۳۹۹زبان طراحی جدید خودروها که عبارت شده از کوچک و بزرگ کردن یک طراحی برای مدل های مختلف خیلی خسته کننده است برای مثال طراحی جدید مرسدس قشنگه ولی اگر نزدیک نشید یا داخل کابین رو نبینید تشخیص مدل ها رو سخت میکنه این زیاد جالب نیست.
مزدا
۱۲ خرداد ۱۳۹۹انتخاب سختی هست ولی از لحاظ پرستیژ بی ام و رو دوست دارم .
از لحاظ کیفیت هر دوتاشون هم عالی هستند
مسعود
۱۲ خرداد ۱۳۹۹به مراتب طراحی نسل جدید دی اس و اکورا رو نسبت به این دو خودرو بیشتر میپسندم …!!
امیر
۱۲ خرداد ۱۳۹۹کابین بنز مسلما بهتر طراحی جلو پنجره هم بنز بهتر بی ام دبلیو خیلی دور تکرار حتی افت هم داشته i8 خیلی خوب بود خدا بیامرزه
Moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۹مسلما بنز
شما فقط وقار و پرستیژ بنز رو ببینید
هم در کابین و هم از نمای خارجی بنز بهتره
بی ام و انگار زدن تو سرش چراغهای جلوش رفته تو هم?
MASIHA
۱۲ خرداد ۱۳۹۹این که شما مرسدس رو ترجیح میدید قابل احترامه
ولی نظرتون نه
زدن تو سرش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Moein
۱۲ خرداد ۱۳۹۹در مقایسه با چراغهای جلو قبل فیس لیفت اینو گفتم
وگرنه کلیت ماشین که کاملا نونوار شده
ahmad_sm
۱۲ خرداد ۱۳۹۹من زیاد از فیس لیفت بی ام و خوشم نیومد، مثل آدامیی شده که لمینیت میکنن دندوناشون مصنوعی سفید میشه، اصلا جذاب نیست
مدرن و مصنوعی و بدون روح شده
ممد ژانگولر
۱۲ خرداد ۱۳۹۹من هم نظرم بنزه
بنز کلا یک چیز دیگست
بیریخت هم تولید کنه بنزه آخرش
البته بی ام و خداییش استخون دارتر و محکم تره
ولی سواری بنز دلنشین تره و لوکس تر
Farzad
۱۲ خرداد ۱۳۹۹interior و exterior صد در صد bmw ، واقعا حیف بنز که دیگه اون طراحی های جذاب سالیان قبل رو نداره .
MASIHA
۱۲ خرداد ۱۳۹۹دقیقا هم اینتریور بی ام رو بیشتر دوست دارم هم اکستریور
سینا BMW
۱۲ خرداد ۱۳۹۹هر دو عالی هستن، شاید سری پنج قبل فیس لیفت جذاب تر بود ولی اینجا انتخاب سری پنجه، هر چند ای کلاس هم عالیه
Saeed
۱۲ خرداد ۱۳۹۹کلا من این سبک طراحی چراغ های عقب مرسدس رو درک نمیکنم
اصلا نمبتونم با طراحی عقبش ارتباط برقرار کنم
برید این فیس لیفت رو با نسل قبلش مقایسه کتید متوجه نظر من میشید
انتخاب من با احترام به مرسدس،ب ام و هستش
بهادر
۱۲ خرداد ۱۳۹۹به چراغ های دانشجویی نگاه کن بعد بیا به چراغ عقب نسل جدید نگاه کن
اونوقت تازه می فهمی بنز چیه
تو درک نمی کنی دلیل بر این نیست که زشته
بعد اول که معرفی شد همه گفتن زشته بعد چند روز پیش که کوپه و کابریولت معرفی شد همه گفتن چه عالی
این خاصیت بنزه
همین و بس
Saeed
۱۲ خرداد ۱۳۹۹نسل قبلی وقتی معرفی شد من گفتم عالی در اومده و هنوزم ابهت یه بنز رو داره
اما این یکی نداره
درضمن…
لطفا یادبگیرید به نظرات شخصی دیگران احترام بگذارید
دلیل نمیشه همه طبق خواسته شما نظر بدن!
Ali Mehri
۱۳ خرداد ۱۳۹۹عزیز دلممممم شاید این طراحی چراغا رو کابریو و کوپه بشینه و خوب بنظر بیاد( که نمیاد بازم متاسفانه) ولی رو این نسخه سدانش افتضاااااااحههههههه. یعنی گند به تمام معنا.
ببخشیدا نظرتون محترم ولی کسایی که الان دارن بنز بنز میکنن فقط لخاطر اسم بنزه وگرنه با طراحیای جدیدش واقعا جذابیتی نداره.
حیف نسلهای قبل مث cls, cla, e
اس رو هم پیش پیش گند زدن توش معلومه
فقط کابینش خوبه
بنز الان فقط G والسلام.
دیروز یه G دیدم با جلو پنجره و چراغای نسل جدید. نگم براتون چیه نگمممممم روحم پرواز کرد
نویدی
۱۲ خرداد ۱۳۹۹طراحی بنز جوری نابوده که اصلا قابل مقایسه با سری ۵ نیست.
Amir.z
۱۲ خرداد ۱۳۹۹خارجی بی ام و بهتره داخلی بنز
خارجی بنز طبق معمول یکم طول میکشه به دل بشینه داخلی بی ام و هم نسبت به بنز انگار قدیمی تر
MehdiTurbo
۱۲ خرداد ۱۳۹۹طراحی عقب بنز خیلییییییییی تو ذوق میزنه خیلی اصن مثه خودرو چینی شده،شاید اگه طراحی عقب مثل نسل قبلی بود به بنز رای میدادم به خاطره طراحی داخلی فوق العادش ولی پشتش افتضاحه.
علی
۱۲ خرداد ۱۳۹۹کی گفته پشتش افتضاحه
برو تو یوتیوب فیلم مختلف از ای کلاس فیث لیف نگاه کن اونوقت می فهمی چه ابهتی داره
تو آپارات فیلم ازش کمه
این ماشین خوراکش اینه رنگ مشکی متالیک با رینگ فابریک 5 پره از اون هایی که ت اس 500 هست
عالی میشه
بعد اصلا سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز خیلی از نظر تکنولوژی و راحتی سطح بالایی داره
Hamidreza
۱۳ خرداد ۱۳۹۹طراحی بیرونی بنز رو خیلی خیلی دوس دارم
داخلش هم بجز اون مانیتور بقیشو به بی ام و ترجیح میدم
ای کاش بیمر این ماشینو فیس لیفت نمیکرد
حس میکنم ابهت قبل رو نداره
ولی به بی ام و رای دادم
اگه بخوام روزی یدونشونو بخرم بنز رو برمی دارم
اما نمیشه بینشون انتخاب کرد
بنز رو انتخاب کنی یه چیزی میگیری یه چیزی از دست میدی ؛ بی ام و هم همینطور
MehdiTurbo
۱۲ خرداد ۱۳۹۹مورب بودن عقبش که شبش صاف نیست با انحنای صندوق و کوچیکی صندوق و کوچیکی چراغای عقب عقبش ناموزون کرده شاید اگه پشتش مورب نبود و انحنا و کوچیکی صندوق عقب بهتر بود این ۳ تا عامل خیلی ناموزون کرده پشتشو.
محمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ای کاش روی چراغ عقب بنز کمی بیشتر کار میشد به نظرم چراغ مدل ۲۰۱۷ به بعدش خیلی بهتر از این مدل جدیدشه
MAHDI
۱۲ خرداد ۱۳۹۹هردو جذاب هستن انصافا، هردو زیبا هستن، نقص در طراحی ندارن. اما میشه گفت چراغ های عقب بنز E کلاس قبل فیس لیفت زیباتر بود. هرچند الانم زیباست.اما بحث سره زیباتره، در مورد کابین سری 5 نمایشگر بزرگ تری رو در نسخه فیس لیفت داره که جذاب تر شده، کابین مرسدس E کلاس هم مثل قبل جذاب بود، اما نقطه ضعف کابین مرسدس قبل فیس لیفت بعضی قطعات پلاستیکی در قسمت هایی از کابین بود که احتمالا در نسخه فیس لیفت باید بهترشده باشه.ولی باید دید تو بررسی ها که زمان لمس کردن و تست کردنشون چه کیفیتی دارن.
در مورد عملکرد سری5 این نسل واقعا غوغا کردطوریکه از بیش از صد رقابت مجلات مختلف انگشت شمار رقابتی بود که سری5 در جایگاه اول نباشه. چون این نسل سری5 در حالیکه بهترین هندلینگ کلاس خودش رو داشت بلکه راحت ترین سواری بین رقبارو هم داشت.
بایدصبر کرد و دید که در بررسی های نسخه های فیس لیفت چطور خواهند بود.
♤Angus_812♤
۱۲ خرداد ۱۳۹۹شما سوار هیچ وقت هیچ مدل از مرسدس بنز ها نشدی
بعد فقط داری به قطعات پلاستیکی گیر میدی
لطفا بدون تجربه شخصی حرف نزنید
MAHDI
۱۳ خرداد ۱۳۹۹من نمیفهمم این حرفا چیه که شما میزنی.من دارم نظر مجلات معتبر خودرویی در مورد این ماشین هارو میگم. مگه کسی که از نقاط قوت و ضعف مثلا بوگاتی بین بچه های پدال حرف میزنه مگه بوگاتی داره یا تست کرده. خوب مجلات معتبر تست کردن و نقاط قوت و ضعف رو بارها بهش اشاره کردن. تو همین سایت پدال که چندین رقابت بین سری5 و E کلاس بوده از مجلات مختلف در همشون به این مورد ها اشاره شده.
♤Angus_812♤
۱۳ خرداد ۱۳۹۹خیلی از مجلات نظر شخصی خودشونو میگن نه بر اساس عدالت نمونهش carwow که خیلی وقتا فقط به خاطر سلیقه امتیاز میده
اگه زبانتون خوبه نگاه کنید میفهمید
Mohammad
۱۲ خرداد ۱۳۹۹معمولا نظر خواهی در مورد بنز و بی ام و به تعصب ختم میشه.
Sina
۱۲ خرداد ۱۳۹۹از لحاظ داخل که صد در صد بنز
داخل بنز نه تنها تو این مقایسه بهترینه بلکه در کل بین همه ماشین ها بهتریه
ولی از بیرون واقعا ب ام و بهتر کار کرده درسته چراغ های جلوش ساختار شکنانه ست و ب ام و به چراغ دوبلش شناخته میشه ولی طراحی ملایم و ارامش بخشی داره کاشکی این چراغ ها رو میداد بنز میگفت یه هدیه از یه رقیب قدیمی از این فلاکتو سر در گمی چراغ نجاتش میداد
طراحی خارجی بنز قبلنا خیلی بهتر از رقیبش بوده ولی نمیدونم این چند سال اخیر چی سرش اومده دچار سردرگمی طراحی شده !
شده مثل شرکتهای تازه تاسیسی که هی فیس لیف میدن تا به یه طراحی ثابتی برسن که این قیافه مشخصه و اصالت شرکتشون باشه انگار که نه انگار جز اصیل ترین شرکتهاست
reza-a
۱۲ خرداد ۱۳۹۹هر دو تا ماشین طراحی خوبی دارن اما نکته اینجاست که توقع بیشتری از این برندها میره
صنعت خودرو در حال تحول هست و معمولا وقتی تحولی صورت میگره مقداری سردرگمی دیده میشه ولی بعد مدتی برندها راهشون رو پیدا میکنن
محمد
۱۲ خرداد ۱۳۹۹مقایسشون درست نیست ۲نوع مشتری جدارو هدف قرار میدن
بنز بیشتر با وقارو شیکو مجلسیه راحت تره
بی ام اسپرتو تیزه پرفورمنسش بهتره
البته کابین بنز همیشه باکیفیت تر بوده
ولی فروش ام بیش از ا ام گ هست
♤Angus_812♤
۱۲ خرداد ۱۳۹۹من که انتخابم صد در صد مرسدس بنزه
۱.طراحی لوکستری نسبت به بی ام و داره
۲.بالاترین ایمنی داره در کلاس سدان متوسط
۳.لیست آپشن هاش پرو پیمونه
۴.عشق همیشگیم مرسدس بنزه
مانی
۱۳ خرداد ۱۳۹۹آخر مطلب عکس از پشت هر دو ماشین گذاشته
۲ تا عکس رو باز کن خوب با دقت نگاه کن
ببین طراحی بنز چقدر بهتره(از این زاویه فاصله خیلی زیاده)
فرشاد
۱۲ خرداد ۱۳۹۹این نسخه کوپه بنز هستش اگه عکس نسخه سدان رو میذاشت ابهتش بیشتر نمود میکرد مخصوصا با اون چراغ عقب های مثلثی معروف بنز
نکته جالب رقیباشون بودن یه سر و گردن پایینتر از این دو برندن امثال دی اس و جنسیس خیلی راه مونده تا ب بنز برسن
تو همین سایت در باره تجربه رانندگی با جنسیس مطلبی نوشته بود خیلی جالب میشه اگه در باره دی اس هم بنویسه
پویان
۱۳ خرداد ۱۳۹۹مقایسه DS با بنز شبیه جوکه
samurai
۱۲ خرداد ۱۳۹۹110 درصد بی ام و
حسین دهمرد
۱۳ خرداد ۱۳۹۹میخواستم به احترام اون نمایندگی مرسدس که شورشیا آتیش زدن به مرسدس رای بدم ولی خداوکیلی چراغاشو نیگا چیکا کردن امقا.
نمیشه داشبورد بنزو به زور بچپونیم تو بیمر؟
محمدهادی
۱۳ خرداد ۱۳۹۹۱۲۰ درصد BMW
Muty
۱۴ خرداد ۱۳۹۹فیسلیفت بامو سری 5 زیباتر است یا مرسدس E کلاس ؟
عاقلان دانند…