مرسدس بنز یونیماگ احتمالاً تواناترین ماشین آفرودی است که تاکنون ساخته شده است. وسیلهای که تاکنون تعداد بیشماری از آن در سراسر دنیا فروخته شده است. زندگی یونیماگ بیش از ۷۰ سال پیش بهعنوان یک تراکتور در آلمان آغاز شد و توانست به روند بازسازی آلمان ویرانشده در جنگ سرعت بخشد.
«آلبرت فردریش» یکی از مهندسین دایملر در اکتبر سال ۱۹۴۴ شروع به توسعهٔ یونیماگ نمود یعنی زمانی که نیروهای متفقین آلمان را اشغال کردند. نقشههای ساخت یونیماگ بهسرعت تکمیل شد و تنها سه ماه بعد، جنگ جهانی دوم در اروپا پایان یافت. در آن سالها آلمان تا حد زیادی خسارت دیده و ویران شده بود به همین دلیل نیاز به یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی جهت بهبود بازدهی مزارع و جنگلها شدیداً احساس میشد تا آلمان بتواند مجدداً روی پای خود بایستد.
بااینحال هنگامیکه نقشههای یونیماگ به هیئتمدیرهٔ دایملر نشان داده شد، با بیعلاقگی آنها روبرو گردید؛ اما فردریش آنها را به نیروهای اشغالگر نشان داد و سرانجام توانست اجازهٔ ساخت پروتوتایپهای اولیه را کسب کند. بدین ترتیب نهایتاً در ۹ اکتبر ۱۹۴۶ اولین پروتوتایپ یونیماگ با نام پروتوتایپ ۱ ساخته شد. این نمونه چیزی بیشتر از یک شاسی تقریباً لخت نبود که جهت حمل چوب طراحی شده بود.
روش خلاقانهای که در یونیماگ بکار رفته بود این بود که موتور و گیربکس در سمت راست مرکز وسیله نصب شده بودند. این یعنی میلگاردان از سمت راست شاسی به سمت راست محور میرسید که این امر در تواناییهای آفرود یونیماگ بسیار مؤثر بود. به همین دلیل از این طرح هنوز استفاده میشود.
سرانجام تولید یونیماگ در سال ۱۹۴۷ آغاز شد. اولین نمونهای تولیدی یونیماگ مجهز به یک پیشرانهٔ دیزل با ۲۵ اسب بخار قدرت بود که حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم میکرد. نیروی موتور به هر چهارچرخ انتقال میافت و در جلو و عقب مجهز به قفل دیفرانسیل بود. برای نمونههای تولیدی برخلاف پروتوتایپها یک کابین بسته طراحی شد که ظرفیت دو نفر را داشت. همهٔ این موارد مرسدس بنز یونیماگ را تبدیل به یک تراکتور فوقالعاده کرده بود.
در آن زمان بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه یونیماگ ساخته شد و با بیش از ۳۰ ترکیب مختلف احتمالاً به معنای واقعی کلمه برای هر کار قابلتصوری مورداستفاده قرار گرفت. بدین ترتیب یونیماگ تبدیل به وسیلهای جاودانه شد که تولید آن همچنان ادامه دارد و مرسدس آنرا در انواع مختلفی تولید میکند. البته کمکم یونیماگ از حال تراکتور خارج شده و بیشتر به یک کامیون همهکاره تبدیل گردید. بهزودی این آفرودر خارقالعادهٔ آلمانی هفتادساله میشود. خودرویی که در طول این سالها تغییرات فراوانی را تجربه کرده و در نسلها و انواع گوناگونی ساخت شده است. جهت سپاس از هفتاد سال خدمت یونیماگ به انسانهای سراسر جهان تنها میتوانیم بگوییم: «یونیماگ تولد هفتادسالگیات مبارک».
جواد
۱۷ مهر ۱۳۹۵یک گزارش از داداش بزرگ و جدیدش یعنی زتروس هم بذارین غولی هستش برای خودش
Elemento
۱۷ مهر ۱۳۹۵.
فیلم های این یونیماگ در اینترنت فراوونه.
برین نگاه کنین.
از دیوار راست میره بالا.
لامصب خدای آفروده.
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵مرسی مجیدجان
Elemento
۱۷ مهر ۱۳۹۵خواهش عریز جان.
مجید
۱۷ مهر ۱۳۹۵مرسدس تو دنیای خودرو های سنگین هم کارهای فوقالعاده ای داره که یکیش همین مدل افسانه ای هستش
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵همه مدل هاش عالی بوده
امیر.عارف
۱۷ مهر ۱۳۹۵وای .یه غولیه واسه خودش دلم میخواد همه دوستان تجربش کنند. قبل انقلاب خیلی تو ایران بود مخصوصا ارگانهایی که به جاهای صعب العبور خدمات میدادند مثل مخابرات و….. مدلهای جدیدش را ندیدم ولی مطالبی که ازشون خوندم گذشته از قدرت و تواناییهاش بسیار امکانات رفاهی هم برای رانندگی با این ماشین در نظر گرفته شده
احمد باقری
۱۷ مهر ۱۳۹۵این کامیون انصافا مرزهای کاربرد رو دیگه شکسته.
آرمااااان
۱۷ مهر ۱۳۹۵توی استان چهارمحال و بختیاری شهر بروجن یه دونه نارنجیش هست،من ۵سال پیش دیدمش امیدوارم هنوزم باشش،فکر کنم مال شهرداری بود شاید خیلی میومد توی کوچمون مخصوصا صبحا،غپل عجیب غریبی بود
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵درود براین تاریخچه موفق و پیروز مرسدس بنز
X5
۱۷ مهر ۱۳۹۵پدال چرا ازموتور سیکلیتها کامیون و اوتوبوس ها خبر کم میزاری!!!!؟
الان من پرسرعت ترین موتور تولید انبوه جهان نمیدونم چیه
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵موتورسیکلت ها موافقم