جدال ارباب حلقهها با ستارهٔ اشتوتگارت
مرسدس بنز اخیراً نسل جدید سدان محبوب E کلاس خود را رونمایی کرده است که تقریباً بهطور کامل با الهام از برادر بزرگترش S کلاس طراحیشده است. حال در اینجا ما E کلاس جدید را رودرروی سدان فوقالعاده دوستداشتنی آئودی یعنی A6 قرار دادهایم تا گزینهٔ برتر را از میان آنها انتخاب کنیم.
طراحی خارجی
طراحی بیرونی نسل نوین E کلاس بهطور کاملاً آشکار شبیه به مدلهای C کلاس و S کلاس انجامگرفته است که همین امر موجب شده انتقادات فراوانی به تیم طراحی اشتوتگارتیها روانه شود. این در حالی است که نسل قبلی E کلاس (خصوصاً نسخهٔ قبل از فیس لیفت) از طراحی منحصربهفرد و فوقالعاده زیبایی سود میبرد. بااینحال طراحی نسل جدید E کلاس بهشدت تحت تأثیر قوانین آئرودینامیک و کاهش وزن انجامشده است. یکی از مواردی که جهت کاهش وزن صورت گرفته، استفاده از پانلهای آلومینیومی جهت کمک به عملکرد و بهرهوری خودرو است. E کلاسهایی که در بریتانیا عرضه میشوند همگی مجهز به جلوپنجرهٔ اسپرت با نشان ستارهٔ سه پر نصبشده در مرکز بجای روی کاپوت هستند.
اما آئودی A6 که بهتازگی فیس لیفتی جزئی را تجربه کرده است، برخلاف E کلاس، در طراحی خود بیشتر از خطوط تیز سود برده است تا خطوط منحنی. جلوپنجرهٔ ششضلعی بزرگ آئودی نیز ظاهر زیبا و باابهتی به ماشین بخشیده است. در A6 همچنین آپشن چراغهای جلوی ماتریس قابل سفارش است که جهت جلوگیری از خیرگی چشم رانندگان روبرویی، با شرایط جاده انطباق دارد. در کل بااینکه طراحی آئودی کهنهتر است اما میتوان گفت هنوز هم تا حدودی زیباتر از طراحی نوین E کلاس به نظر میرسد.
طراحی داخلی
طراحی داخلی E کلاس ترکیبی از مواد و المانهای باکیفیت و مجلل است که احساس لوکس و شیک بودن را به انسان منتقل میکنند و با کاربرد فراوان تکنولوژی، بسیار راحت و مدرن است؛ اما سیستم ارتباطی سرگرمی مرسدس کمی گیجکننده بوده و بهخوبی سامانههای ب ام و و آئودی نیست. بااینحال کیفیت عالی در کابین E کلاس موج میزند بهطوریکه حتی کوچکترین جزئیات نیز کیفیت بالایی دارند.
داخل A6 نیز با صندلیهای چرمی، بسیار مجهز و لوکس است و یک تریم سفارشی طرح چوب نیز برای آن قابل سفارش است. طراحی دکمههای روی داشبورد A6 بسیار سادهتر از E کلاس بوده و کار با سیستم ارتباطی-سرگرمی آن راحتتر از مرسدس است. در کل درحالیکه طراحی داخلی A6 در نوع خود زیبا، لوکس و مجلل است اما هنگامیکه آن را در برابر E کلاس قرار میدهیم، در پس کابین باشکوه مرسدس قرار میگیرد.
رانندگی
هر دو رقیب خودرویهای بسیار مدرن و راحتی هستند و A6 بههیچوجه سدان ناراحتی نیست اما در اینجا هم تقریباً در تمامی زمینهها در پس E کلاس قرار میگیرد. پاسخگویی فرمان A6 کمتر از E کلاس است و حس ثبات و آرامش را به راننده نمیدهد. البته سامانهٔ سفارشی چهارچرخ محرک کواترو تا حد زیادی قابلیتهای A6 را افزایش داده و آن را برای حرکت در هر نوع آب و هوایی مناسب میسازد.
دو نوع پکیج تعلیق برای مرسدس بنز E کلاس ارائه میشود؛ مجموعهٔ تعلیق سنتی معمولی و تعلیق بادی سفارشی که مورد دوم در این کلاس منحصربهفرد است. همانند A6 در E کلاس هم سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic قابل سفارش است که برای کسانی که در مناطق روستایی زندگی میکنند گزینهٔ بسیار مناسبی است. مرسدس در مقایسه با آئودی فرمان سریعتری دارد که موجب شده خودرو در سرعتهای بالا چالاکتر و در رانندگی شهری مانور پذیرتر باشد. تعلیق آن نیز در مواجهه با جادههای بیکیفیت عملکرد بهتری داشته و لرزشهای کمتری را به اتاق منتقل میکند.
پیشرانهها
موتورهای E کلاس شامل یک پیشرانهٔ دیزل جدید کارآمد ۲ لیتری با ۱۹۵ اسب بخار قدرت، یک واحد ۳ لیتری V6 دیزل قویتر با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و نسخهٔ هیبریدی مدل E350 با ۲۸۰ اسب بخار قدرت میشود. در لیست موتورهای آئودی نیز گزینههای ۲ و ۳ لیتری دیزلی قرار دارد اما گزینهٔ بنزینی در بین آنها وجود ندارد مگر اینکه به سراغ نسخهٔ عملکردی S6 بروید. البته موتورهای دیزلی آئودی عملکرد خوب خود را در تمامی محصولات این شرکت اثبات کردهاند و برای بسیاری از خریداران کافی خواهند بود.
قدرتمندترین مدل E کلاس تا قبل از عرضهٔ پرچمدار E63 AMG، مدل E43 AMG است که پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 آن ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این درحالیکه است که مرسدس بنز بهزودی قویترین عضو خانوادهٔ E کلاس یعنی E63 AMG را معرفی خواهد کرد که مجهز به نیروگاه ۴ لیتری V8 با ۵۷۰ اسب بخار است که این قدرت در مدل E63 AMG S به رقم فوقالعادهٔ ۶۰۰ اسب بخار میرسد. در سوی دیگر آئودی S6 با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت بهعنوان رقیب مستقیم E43 AMG قرار دارد درحالیکه مدل RS6 از همین پیشرانه ۵۶۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده و به جنگ E63 AMG میرود.
ارزش در برابر قیمت
قیمت مرسدس بنز E کلاس از ۳۵,۹۳۵ پوند شروعشده و به ۴۷,۴۲۵ پوند برای مدل E350d AMG Line میرسد. ازلحاظ کاربردی بودن نیز مرسدس بنز فضای زیادی در کابین خود داشته و با ۵۴۰ لیتر فضای بار بالاتر از آئودی قرار میگیرد. قیمت آئودی A6 نیز از ۳۲ هزار پوند شروعشده و به ۵۶ هزار پوند برای بالاترین مدل ختم میشود. در داخل A6 فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد اما حجم صندوق بار آن با ۵۳۰ لیتر کمی کوچکتر از E کلاس است.
نتیجه
هر دو خودروی مرسدس بنز E کلاس و آئودی A6 سدان های لوکسی عالی هستند که عملکرد، کاربرد و بهرهوری بسیار خوبی را ارائه میدهند. هرچند A6 کمی ارزانتر از E کلاس است ولی ما بازهم E کلاس را ترجیح میدهیم چراکه این خودرو یک تجربهٔ رانندگی متعادلتر و با راحتی بیشتری را ارائه میکند. همچنین نسل جدید این خودرو دارای یک فضای داخلی عالی است که به میزان محسوسی برتر از A6 بوده و بسیاری از سدان های لوکس همکلاس خود را نیز شرمنده کرده است.
مرسدس بنز E کلاس | ۸.۶ |
آئودی A6 | ۷.۸ |
جواد
۲۱ خرداد ۱۳۹۵تا حالا دقت کردین تو اکثر مدلها نه همه قیمت مدل پایه مرسدس از ائودی و bmw بیشتر هستش ولی تو نسخه های بالاتر قضیه متفاوت میشه بنز کمی ارزونتر مخصوصا در مقابل bmw
فرامرز
۲۱ خرداد ۱۳۹۵یه علتش اینه که مرسدس اغلب تو مدل های پایه آپشن های بیشتری داره. دلیل دیگه اش هم اینه که ب ام و (و حتی مینی که زیر مجموعه اش هست) آپشن هاشون یکم گرون هست. سرآمد گرون فروشی آپشن تو آلمان پورش هست که اون توری پلاستیکی پشت سر (که نقش بادگیر داره) رو تو باکستر استاندارد نمیزاره و بالای ۲۰۰ پوند روش قیمت گذاشته!!!
محمدرضا کیوان
۲۲ خرداد ۱۳۹۵بله دقت کردیم
Mohammadreza4060
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ائودی پرستیژش بیشتره یا بنز(منظورم اینه. که بنظرتون کدوم تو خیابون سرهای بیشتری رو به سمت خودش میچرخونه)
بنز +
ائودی –
نظر خودم ائودیه
king 918
۲۱ خرداد ۱۳۹۵البته بنز رو مردم خیلی وقته که دیدن از زمانی که بنز های پلیس هم اضافه شدن دیگه تا حدی بنز عادی شده البته مدل های بالای بنز هنوز هم چشم هارو به سمت خودشون میکشن ولی ماشینی مثل ائودی کم تر دیده شده نسبت به بنز و یه چیز جدیدتره انگار من خودم اولین بار که ائودی ttرو دیدم واقعا نمیتونستم چشم ازش بردارم اما انواع بنز ها یکم برام عادی شدن دیدنشون
البته این اتفاق زمانی که شما یه بنز slsرو از نزدیک میبینی کاملا واونه میشه بدکردار اصلا یه چیز دیگس …….
Mohammadreza4060
۲۳ خرداد ۱۳۹۵جوابی که کاربرای پدال به سوال پست بالام دادن نشون دهنده ی اینه که کاربرای پدال اکثرا احساسی نظر میدن
از اینکه حداقل تو ایران پرستیژ ائودی بیشتره که شکی نیست باور ندارین برید از افرادی که اطلاعات کاملی ندارن بپرسین “بنظرتون ماشینای ائودی گرون تره یا بنز ؟”ببینید چی جوابتونو میدن
asa
۲۱ خرداد ۱۳۹۵بدون لحظه ایدرنگ و اندیشیدن مرسدس بنز . اینشرکت تنها کمپانی المانی که من دوسش دارمو از همه لحاظ قبولش دارم . ضمنا اینرو هم بگم که نتیجه کاملا معلوم بود . مرسدس همیشه پیروزه .
Lord Cezar
۲۱ خرداد ۱۳۹۵کابین E کلاس می ارزه به کل ماشین های این سگمنت.
محمد حسین
۲۱ خرداد ۱۳۹۵قطعاً E کلاس …
rrr
۲۱ خرداد ۱۳۹۵بنز که واقعا همه چی رو به حد کمال رسونده مخصوصا در زمینه ی نمای داخل و عملکرد، نمای خارج ماشین رو دوس ندارم!
ولی ولی ولی
آئودی واقعا خیلی آقاس خیلی مردونست خیلی سربزیر ونجیبه ، همیشه مغرورانه سرش تولاک خودشه و بهترین ها رو هم ارایه میده
یو اس اس اینترپرایز
۲۱ خرداد ۱۳۹۵خودروسازی هم دنیایی داره بخدا.
هردو حرفه ای های المانی هستن
lol
۲۱ خرداد ۱۳۹۵volvo s90 از دو تاشون بهتره
Mortrza
۲۱ خرداد ۱۳۹۵جواب کامنتت اسم خودته lol
Huracan
۲۱ خرداد ۱۳۹۵http://8pic.ir/images/u72fs1dv40a1tbhtfop9.jpg
ولی طراحی اسپرت نسل قبلیشو نداره دیگه و بیشتر شبیهه برادرلوکس بزرگش شده:) من همچنان نسل قبل e رو ترجیح میدم البته انتخاب اولم تو این کلاس M5 هست، رنگ سفید:)))
داج توماهاک
۲۱ خرداد ۱۳۹۵هردو عالیه
ارمان
۲۱ خرداد ۱۳۹۵با لینکه به نظرم ای کلاس بنز یه خودروی کامل هست اما فکر نمیکنم اختلافش با اعودی اینقدر زیاد باشه بارها و بارها از اعودی مخصوصا a6 از راحتی صندلیها و موتور نرمش گفته شده و ارگونومی برای رانندش حرف نداره به نظرم نمیشه به این سادگی یکی رو برنده اعلام کرد
احمد باقری
۲۱ خرداد ۱۳۹۵مسلما هر دو خودرو و هر دو شرکت، بسیار عالی هستند، ولی مرسدس در همه زمینه ها یه چیز دیگه هست، از طراحی بیرونی بگیر تا طراحی داخلی، از سرعت، قدرت، هندلینگ و … البته اختلاف بین این شرکتها بسیار کم هست، ولی به هر حال، همین اختلاف های کم تعیین کننده هستند.
شایان
۲۱ خرداد ۱۳۹۵هر دو عالی هستن ولی خب مرسدس بنز حتی اسمشم آدمو یاد لوکس بودن میندازه گرچه در این مقایسه هم برنده شده و اینم بگم آئودی هم عالیه ولی بازم مرسدس
MohammadreZa
۲۱ خرداد ۱۳۹۵انتخاب من Audi هستش با وجود اینکه از نظر خیلی ها مرسدس برتری داره. خیلی عجیبه تو مقایسه سری 4 و A5 من فک میکردم سری 4 بیشتر رای میگیره ولی تو نظرسنجی کاملا برعکس بود به نظرم این خوبه که ما ایرانی ها به غیر از بنز و بی ام و ماشین دیگه ای هم ببینیم هرچند که من بی ام و رو بیشتر میپسندم. ولی چون تو ایران بنز بنز و خیلی ها فقط بنز رو قبول دارن میشه گف تو همه نظر سنجی ها بنز جلو تره و فرقی نداره با بی ام و مقایسه بشه یا Audi .
( ولی خب اینا سلیقه ای هستش و نمیشه بزور تحمیل کرد)
احسان(احسان سابق)
۲۱ خرداد ۱۳۹۵بنظرتون المانیا تو پدال کشورشون در مورد چی حرف میزنن؟مثلا همش دارن میگن خودوی ملی افتخار ملی؟
یو اس اس اینترپرایز
۲۱ خرداد ۱۳۹۵شما نظرتون بدید درباره پیشرفت خودروسازی ایران
arash66
۲۱ خرداد ۱۳۹۵وقتی آئودی A6 رو از نزدیک ببینی فقط ببینی نه اینکه سواری بگیری، اون موقعی هست که عاشقش میشی …
سید محمد
۱۲ آذر ۱۳۹۸آفرین، دقیقا درست گفتید، آئودی آ۶ دارم ، منطقه ازاد اروند آبادان هستم، بیشتر که نه تقریبا همه نظرات از رو احساس یا مقایسه تصویره، در مورد امکانات و اپشنهای این دو ماشین چیزی نمیگم چون بحث تخصصیه و رقابت این دو نزدیک به هم، اما زیبایی بدنه و کابین آئودی بنظرم از بنز بهتره البته بنز c300 2017 داشتم نه کلاس E، در کل آئودی ایتم کلاس و شخصیت و اسپرت بودن یه ماشین رو باهم بهت هدیه میده.
Archi KHAN
۲۱ خرداد ۱۳۹۵والا دیگه از رویایی خسته شدیم !
از همه ی رویا رویی ها …
علیرضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۵من یه خورده با حالت 4 گوش مانند بالای داشبورد مرسدس کنار نمیام وگرنه بقیش عالیه طراحی بیرونی نسل قبل طراحی داخلی این نسل
Hamid...Audi
۲۲ خرداد ۱۳۹۵یه مقایسه کاملا جانب دارانه بود…دیگه تمام دنیا میدونن که بنز ماشین خانوادگی و با سواری آروم تولید میکنه و آئودی به نسبت اون سواری اسپورت تری ارائه میده.
کاملا طبیعیه که ماسین اسپرت تر سواری خشک تر داینامیک تری داشته باشه.طراحی داخلی و خارجی هم کاملا سلیقه ایه و هر کس یه نظری داره نسبت بهش.
علیرضا4225
۲۲ خرداد ۱۳۹۵در مورد آلمانی ها اختلافات تو سواری و کیفیت کم هست بیشتر سلیقه ایه کسی از سواری اسپورت خوشش بیاد بی ام و می گیره یا ائودی و کسی که از سواری نرم و راحت خوشش بیاد بنز می گیره
shahrin
۲۲ خرداد ۱۳۹۵الحق که اخیرا خودرو های بنز طراحی های بسیار بدی دارند و همه شبیه یکدیگر شده اند و در مسائل فنی و هندلینگ اصلا به پای بی ام دبلیو نمیرسد
shahrin
۲۲ خرداد ۱۳۹۵طراحان جدید آئودی به هیچ عنوان نتوانستند راه پیتر شرایر را به درستی ادامه بدهند خصوصا در زمینه طراحی داخلی و ارگونومی
محمد رضا
۲۶ تیر ۱۳۹۵A6 اصلا پرستیژ و ابهت بنزو نداره