در سال ۱۹۹۱ مرسدس بنز از خودرویی مفهومی با نام F 100 رونمایی کرد که حرف F در آن برگرفته از واژه future به معنی آینده بود. این خودرو قرار بود نه تنها آینده مرسدس بلکه آیندهی خودرو را نشان دهد.
این خودروی تحقیقی ۳۰ سال پیش یعنی ۱۲ ژانویه ۱۹۹۱ و در نمایشگاه بینالمللی آمریکای شمالی رونمایی شد. مهندسان و طراحان F 100 حداکثر تلاش خود را انجام دادند تا پیشرفتهترین تکنولوژیها در این خودرو جای دهند.
اینکه میبینیم مرسدس بنز چه میزان از آینده را با F 100 پیشبینی کرده واقعاً شگفتانگیز است. از کنترلهای گوشی روی فرمان گرفته تا کنترل فاصله و پایش فشار باد لاستیکها، تمامی این تکنولوژیها هماکنون در خودروها بکار میروند. بیایید با یکدیگر نگاهی به برخی تکنولوژیهای F 100 داشته باشیم که در خودروهای کنونی بکار رفتهاند.
- سیستم روشنایی
اولین تکنولوژی به چراغهای جلوی تخلیه گاز مربوط میشود که اولین بار در سال ۱۹۹۵ و روی مرسدس E کلاس کد W210 و با عنوان چراغهای زنون بکار رفت. اگرچه به لطف وجود چراغهای LED دیگر نیازی به چراغهای تخلیه گاز نیست اما در سالهای پیش این تکنولوژی نقش مهمی داشته است. تکنولوژی دیگر به برفپاککنهای حساس به باران F 100 بازمیگردد که اولین بار در سال ۱۹۹۶ و روی CL کلاس کد C140 نصب گردید و امروز حتی روی خودروهای تولید انبوه و رده میانی نیز دیده میشود.
- رفاهی
اولین نوآوری F 100 در این زمینه کنترلهای گوشی روی فرمان بود. مرسدس در سال ۱۹۹۸ و در S کلاس کد W220 برای اولین بار از این تکنولوژی استفاده کرد. دیگر ویژگی F 100 که امروز هم دیده میشود ورود بدون کلید و استارت دکمهای است. سیستم ورود و استارت بدون کلید اولین بار در S کلاس W220 سال ۱۹۹۰ بکار رفته و بسیاری از خودروهای امروزی دارای این تکنولوژی هستند. نهایتاً به سیستم پایش باد لاستیکها میرسیم که در CL کلاس کد C215 سال ۱۹۹۹ نصب شد و امروز بهصورت گسترده در خودروها دیده میشود.
- قوای محرکه
F 100 خودرویی دیفرانسیل جلو بود اما از نظر قوای محرکه نوآوریهای زیادی وجود داشت. این کانسپت از نیروی هیدروژن و پانل خورشیدی روی سقف استفاده کرده بود. امروز نیز چندین خودروی هیدروژنی در بازار حضور دارد که نشان میدهد ایدهی مرسدس چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.
- ایمنی
چندین سیستم ایمنی بکار رفته در کانسپت F 100 به خودروهای تولیدی راه یافتهاند. اولین آنها سیستم کنترل فاصله بوده که مشابه کروز کنترل تطبیقی امروزی است. این سیستم اولین بار به عنوان سیستم دیسترونیک در S کلاس کد W220 سال ۱۹۹۸ نصب شد. همچنین دستیار پایش نقاط کور فعال و دوربین پشتی نیز وجود داشت که به ترتیب در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۵ روی S کلاس کد W221 بکار رفتند. تمامی این ویژگیها امروز بهصورت گسترده روی خودروها نصب میشوند، چیزی که مرسدس در سال ۱۹۹۱ آنها را تجسم کرده بود.
علاوه بر این سیستمها مرسدس F 100 با چندین ویژگی ایمنی دیگر معرفی شد که از جمله آنها میتوان به صندلی مرکزی راننده، دربهایی با مکانیسم باز شدن راحت و اضافه شدن فاصله به سطوح کابین به منظور حفاظت از سرنشینان در زمان تصادف اشاره کرد.
- شبکه ای و ارتباطی
F 100 از نظر تکنولوژیهای شبکهای واقعاً خودرویی آینده نگرانه بود و از دستگاه فاکس موبایل و کامپیوتر شخصی سود میبرد. برخی از تکنولوژیهای این خودرو هنوز هم دیده میشوند.
اگرچه مرسدس بنز اولین شرکتی نیست که از برخی تکنولوژیهای یاد شده استفاده کرده اما قطعاً جزو برترین های صنعت خودرو در این زمینه است.
!!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!
۱۴ بهمن ۱۳۹۹چه ماشینِ عجیبیه!!??
سرم گیج رفت!!??
پدر خودرو سازی جهان
۱۴ بهمن ۱۳۹۹الان اس کلاس داره راه اینا ادامه میده
میثم
۱۴ بهمن ۱۳۹۹چیزی که تسلا رو از باقی شرکتها جدا کرده اینه که وقتی ایده ای به ذهن ایلان ماسک میرسه تا اونو عملی نکنه ول کن نیست.
ولی میبینیم بنز با اون ابهت و پرستیژ و تکنولوژی، توانایی اینو داشته که 30 سال پیش این همه تکنولوژی رو ارائه بده و اگه همون فرمون میومد جلو الان سیستمهای خودران کامل بدون دخالت راننده رو میتونست پیاده کنه. ولی متاسفانه شرکتها از یه جاهایی به بعد شل میکنن نمیدونم چرا
RezaRs
۱۴ بهمن ۱۳۹۹اولا ایلان ماسک بیکار نیست راجع هر چیزی رو تسلا موتورز نظر بده اسپیس ایکس براش مهم تره
دوما از کجا معلومه که هرچی اومد تو ذهنشون گذذشتند تو ماشین ها مگه شما داخل مغز طراحا هستید ?
Mazda3
۱۵ بهمن ۱۳۹۹نه الانشم برتریش رو راحت دیکته میکنه چون پادشاه خودروسازی برازنده اونه و این رو ثابت کرده در عمل این نشون میده تو خودروها هم مثل زمینه های دیگه علم و تکنولوژی و هوش و تفکر بالاتر مبنای برتری بوده و هست تسلا هم بحثش جداس شما پای تسلا رو وسط میکشی الن که چی بشه این حرفی که میزنی نظرت رو درمورد این مطلب بنویس.
مهزیار
۱۴ بهمن ۱۳۹۹یه بنده خدایی هم یه مقاله راجع به اس کلاس نوشته بود…
RezaRs
۱۴ بهمن ۱۳۹۹جالبه چراغ جلوش منو یاد w221 انداخت
مهدی
۱۴ بهمن ۱۳۹۹وویییی
این چرا اینجوریه
محمدحسین
۱۴ بهمن ۱۳۹۹من بیشتر یاد F200 افتادم. چقدر انقلابی بود اون ماشین.
سفینه بود نه ماشین
پدال یه مقاله هم درباره F200 بذار
جناب ایکس
۱۴ بهمن ۱۳۹۹چراغای الان آ ام گ ها تماما از روی همین F200 ساخته شده.
پدال هم راجع بهش مطلب گذاشته اونم 7 سال پیش!!!!
https://www.pedal.ir/%D8%A8%D9%86%D8%B2/%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-f200-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%BE%D8%AA/
جناب ایکس
۱۴ بهمن ۱۳۹۹مخصوصا چراغای عقب آ ام گ ها دقیقا چراغ عقب F200 هست
محمدحسین
۱۴ بهمن ۱۳۹۹راست میگی ، الان که لینک رو باز کردم یادم اومد که این مطلب رو خونده بودم.
ولی بازم خوندمش و کیف کردم
دستت درست که این لینک رو دادی
ツSAMURAIツ
۱۴ بهمن ۱۳۹۹چقدر مطالب امروز پدال خوب بود ??
Vsting max
۱۴ بهمن ۱۳۹۹اوفففففف عجب چیز خفنیه
عجب طراحی داره
خیلی خوشگل و جالبه
زیزیگولو
۱۴ بهمن ۱۳۹۹زیادی عجیبو غریبه
ali a.j.g.
۱۴ بهمن ۱۳۹۹شاهین جون دستت درد نکنه
HamidReza
۱۴ بهمن ۱۳۹۹عجیب نیست بهش میگن پدر خودرو سازی …
مرسدسه! چیز کمی نیست!
ارشیا
۱۴ بهمن ۱۳۹۹هوشمند بوده ولی تو طراحیش،کم کاری کردن.
$ÃЪŦÏЛ$
۱۴ بهمن ۱۳۹۹چیز جدیدی نیست….خبر این رو چند سال پیش دیدم از autoevolution….
Benz
۱۴ بهمن ۱۳۹۹این سری اف تمام خودروهای پیشرفته آن زمان بنز بود