مرسدس بنز نسل جدید ون سیتان را معرفی کرده است. این یک ون کامپکت است که در دو نسخهٔ باری و مسافری تولید میشود و در جایگاهی پایینتر از ونهای ویتو و اسپرینتر مرسدس بنز قرار میگیرد. مثل نسل قبلی، سیتان جدید هم روی پلتفرم مشترکی با رنو کانگو ساخته شده است. علاوه بر سیتان و نسخهٔ الکتریکی eCitan که سال آینده به بازار خواهد آمد، مرسدس بنز بهزودی مدل T کلاس و نسخهٔ الکتریکی آن یعنی EQT را هم ارائه خواهد کرد که در اصل نسخهای لوکستر از سیتان محسوب میشوند.
همانطور که انتظار میرود، سیتان جدید در فرم کلی اتاق و درها کاملاً با کانگو مشترک است و فقط طراحی متفاوت جلو و عقب آنرا از همتای فرانسوی متمایز میکند. چراغهای جلو که در تیپهای بالایی LED هستند، مشابه B کلاس به نظر میرسند درحالیکه سپر، کاپوت و جلوپنجره طبق جدیدترین زبان طراحی مرسدس بنز شکل گرفتهاند. سیتان ۴,۴۹۸ میلیمتر طول و ۲,۷۱۶ میلیمتر فاصلهٔ محوری دارد اما در آینده مرسدس نسخهٔ کشیدهٔ آنرا هم ارائه خواهد کرد که فضای داخلی بیشتری را فراهم میکند.
همانطور که از یک خودروی تجاری انتظار میرود، طراحی سیتان هم روی کارایی تمرکز داشته و با یک یا دو درب کشویی قابل سفارش خواهد بود که ۶۱۵ میلیمتر عرض دارند. نسخهٔ باری هم در پشت خود دو درب غیرمتقارن با ارتفاع ۱,۰۵۹ میلیمتری دارد که بهصورت ۱۸۰ درجه باز میشوند. برای نسخهٔ مسافری اما درب پشتی یکتکه قابل سفارش خواهد بود. قسمت بار سیتان باری ۵۹۰ میلیمتر از سطح زمین ارتفاع داشته و با حجم کلی ۲.۹ مترمکعب، میتواند اشیائی با طول حداکثر ۳.۰۵ متر را حمل کند. این ون تجاری توانایی یدک کشی تا ۱.۵ تن را هم دارد.
برخلاف بیرون، سیتان در داخل اشتراکی با کانگو نداشته و مرسدس بنز طراحی خاص خود را در اینجا ارائه کرده است. کابین این خودرو با نمایشگر لمسی ۷ اینچی مرکزی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX، دریچههای تهویهٔ دایرهای و غربیلک فرمان سه پره، بسیار مدرن به نظر میرسد. نسخهٔ مسافری هم از پنج صندلی مجزا برخوردار است که صندلیهای عقب قابلیت تا شدن دارند.
تجهیزات استاندارد سیتان شامل مواردی مثل دستیار شروع حرکت در سراشیبیها، دستیار فعال ترمز، دستیار نقاط کور، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و دستیار فعال فاصله میشود که تحت شرایط خاصی قابلیت نیمه خودران را فراهم میکند. سیتان مسافری بهصورت استاندارد به هفت ایربگ مجهز است که شامل ایربگ مرکزی هم میشود درحالیکه سیتان باری شش ایربگ دارد.
هرچند سیتان در پلتفرم با کانگو اشتراک دارد اما مرسدس بنز بهمنظور ارائهٔ شخصیت رانندگی منحصربهفرد و راحتی بیشتر، تنظیم خاصی را برای کمکفنرها و آنتیرول بارها در نظر گرفته است. همچنین تنظیم تعلیق بین نسخههای باری و مسافری هم متفاوت است بهگونهای که تعلیق در اولی بهمنظور حمل بارهای سنگین و در دومی برای راحتی سرنشینان تنظیم شده است.
سیتان جدید با دو پیشرانهٔ چهار سیلندر ارائه خواهد شد که شامل ۱.۵ لیتری دیزلی و ۱.۳ لیتری بنزینی میشود. موتور دیزلی در سه خروجی مختلف شامل ۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور، ۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور قابل انتخاب خواهد بود اما نسخهٔ مسافری فقط با نمونهٔ میانی ارائه میشود.
کسانی که موتور بنزینی را ترجیح میدهند نیز میتوانند از بین دو خروجی ۱۰۰ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور یکی را انتخاب کنند. همهٔ این پیشرانهها به سیستم توقف، حرکت مجهز هستند و با استانداردهای آلایندگی یورو 6d مطابقت دارند. برای انتقال نیروی موتورها هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده اما برای قویترین نسخهٔ موتورهای بنزینی و دیزلی یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم قابل سفارش خواهد بود.
نسخهٔ الکتریکی سیتان که eCitan نام دارد در نیمهٔ دوم سال جاری به بازار خواهد آمد و طبق معیارهای WLTP بردی ۲۸۵ کیلومتری خواهد داشت. این نسخه همچنین از قابلیت شارژ سریع هم برخوردار بوده و میتوان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطریهای آنرا ظرف ۴۰ دقیقه شارژ کرد. پذیرش سفارشات خرید سیتان جدید از اواسط سپتامبر شروع میشود و قیمت پایهٔ آن در اروپا از کمتر از ۲۴ هزار یورو آغاز خواهد شد. این ون آلمانی علاوه بر رنو کانگو، در بازار با رقبای دیگری مثل سیتروئن برلینگو، پژو پارتنر، فیات دوبلو، فولکسواگن کادی و فورد تورنئو کانکت مواجه خواهد بود.
Moein
۴ شهریور ۱۴۰۰الهی که چراغ s کلاس روی سیتان نباشه🙄
mahan
۴ شهریور ۱۴۰۰مرسدس سیستان دیگه چه صیقه ایه!!بعضی از خودرو ها اصلا نباید توسط بعضی از برندها ساخته بشه.از ویتو خیلی راضی هستم و فوق العاده هست و اسپرینتر هم نشستم چندباری خیلی خوبه یکم خشکه ولی خیلی هندلینگش خوبه ولی اصلا ساختن یک مینی ون بنز رو نمیفهمم.فکر کنم با اضافه مونده ی چراغای جلو و جلوپنجره a کلاس و چراغای پشت x کلاس گفتن یچیزی بسازیم!
کوروش
۴ شهریور ۱۴۰۰مرسدس در خیلی از کشور ها شرکای تجاری داره همین حالا در اروپا فولکس گند زده به بازار بنز و رنو و فیات سر همین براش مهمه این بخش لاقل برای مشتریایی قبلی خودش بمونه حتی اگر ما ها هیچ ربطی بین این و ویتو و… با s ومایباخ نبینیم البته خودرو های تجاری بنز خارج از این موضوع واقعا هم قدرتمند هستند همین اسپرینتر از تراک های امریکایی قوی تر و اکسل جون دار تری دارن
میثم
۴ شهریور ۱۴۰۰ونهای فولکس خیلی خوبن
تویوتا – شورولت و فورد هم از قدیم ون میسازن
امیرشایان فرازی
۴ شهریور ۱۴۰۰از مرسدس بعیده
واقعا که
Reza Waffen SS
۴ شهریور ۱۴۰۰اصلا از اینجور خودرو ها خوشم نمیاد
datsun
۴ شهریور ۱۴۰۰تو اروپا بیشتر به جای وانت از این ماشینها برای جابه جای بار استفاده میشه.
حشمت ۰۲۱
۴ شهریور ۱۴۰۰منطقی هم هست
تو ایران وانت میگیرن پشتش یه اتاق نصب میکنن میشه مثل ون
در واقع تو ایران تو این کلاس ماشینی وجود نداره
کلا تو هیچ کلاسی ماشین وجود نداره
Nima
۴ شهریور ۱۴۰۰گرونه ، خیلى
samurai
۴ شهریور ۱۴۰۰نیم ساعته به قیافه این بنزه دارم میخندم خدایی بنزم بنزای قدیم :))))
این چیه ساختی اخه ://
الان میاد میگه مهندسی ناب المان :))
خوشنام
۴ شهریور ۱۴۰۰خرید این خودروی بنز اصلا به صرفه نیست
بهترین انتخاب کیا کارنیوال جدید است.
حسین دهمرد
۵ شهریور ۱۴۰۰تنها کلاسی که توش پژو از بنز بهتره همین کلاسه که از نظر زیبایی پژو پارتنر دست برنده رو داره . و البته تو یک کلاس بالاتر هم پژو تراولر هست که به نظرم بازم از بنز زیباتره. ولی خب از نظر موتوری قطعا بنز بهتره.
مانی
۵ شهریور ۱۴۰۰دایملر یکی از قدرتهای اصلی تجاری سازی دنیاست
تو آمریکا هم چندتا شرکت ریشه دار آمریکایی رو خریده
اونوقت اینجا راحت حکم میدن این محصول تجاری دایملر بدرد نمیخوره،جالبه
Porsche
۵ شهریور ۱۴۰۰بله متاسفانه
از روی عکس نظر میدیم و خیلی راحت به بقیه برند ها توهین میکنیم
کسی نمیگه مهندسی ناب آلمان
چون این ماشین تجاری هست و واسه درگ پیست ساخته نشده
مهندسی آلمان
SLR
CLK GTR
SLS
SSK
SL65
E190 W124
اینا مهندسی ناب آلمانن که بازم هست از خود بنز ولی ننوشتم
یه تحقیق بکنید ببینید اینا چه جواهراتی هستن
یوسف
۵ شهریور ۱۴۰۰با اینکه مشخصه با یه رنو کانگو سر و کار داریم ولی انصافا به خوبی تونسته به بدنه و کابین مشخصات طراحی بنز رو تزریق بکنه.
🇩🇪👑SL300👑🇩🇪
۵ شهریور ۱۴۰۰بدرد اروپا میخوره .
مهردادکمال
۵ شهریور ۱۴۰۰در حد نام و نشان شرکتی که ما میشناسیم نیست